torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) Gazer75 skrev (44 minutter siden): Meiner eg såg eit nettselskap som faktisk set effekt prisen ulik etter kva tid på året det er. Alle nettselskap er pålagde å differensiere effektprisen mellom sommar/vinter samt dag/natt og helg. Dette gjeld tydelegvis ikkje lenger, og dei fleste selskap ser ut til å differensiere mellom dag/natt og evt. helg, men ikkje mellom årstider. Endret 11. januar av torbjornen 1
Gazer75 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Forslag: 1000 kWh basis (som hytter)+ 250 per hushaldsmedlem. Så får ein 100 kWh extra for kvar grad normal snitt temperatur er under +5 for månaden det gjeld. Ein familie på 4 i Karasjok får då 2000kWh + 2000kWh i Januar. I Folldal får ein 1500 kWh ekstra i Januar. 1
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar fredrik2 skrev (14 minutter siden): Rart at ett fast pris, som kanske er ungefär som priset var innan prissmitten i sör-Norge blev mye större ska medföra så mye slösing och lite initiativ för att bara bruke en massa ström. Vill man bara kasta bort kanske en kr per kwh numera trots att man ikke gjorde det tidigare? Medför ett fast pris på melk att folk hamstrar melk? Her har du eit godt poeng.
Gazer75 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar torbjornen skrev (2 minutter siden): Alle nettselskap er pålagde å differensiere effektprisen mellom sommar/vinter samt dag/natt og helg. Feil. Dei fleste har lik pris heile året. Det einaste dei må ha er ein effektpris og ein forbrukspris. Minst eit selskap har ein flat effektpris 0-100kW meiner eg. 1
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar obygda skrev (3 minutter siden): Nei..kun lave tilbudspriser...så de som ikke har norgespris kan således anklages å ville sløse når prisen er lav om man bruker logikken der... Men då kan også alternativet vere at vatnet blir sendt rett forbi turbinane og på fjorden. Desse ammoniakkfabrikkane som har vore snakk om kunne kanskje ha gjort nytte for seg dersom dei berre var i bruk om sommaren og/eller når straumprisen var låg.
agvg Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Norgespris er ikke akuratt så billig fordelt ut over hele året, må få opp noen solceller så jeg får redusert norgespris-skatten på sommeren. Merkelig at man skal lage en støtteordning med bindingstid..
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar agvg skrev (3 minutter siden): Norgespris er ikke akuratt så billig fordelt ut over hele året, må få opp noen solceller så jeg får redusert norgespris-skatten på sommeren. Merkelig at man skal lage en støtteordning med bindingstid.. Blir vel litt som om du kunne hatt kasko båtforsikring kun om sommeren og så sagt den opp om vinteren. Åpenbart hvorfor det ikke går. Eller det går, men da blir det vesentlig dyrere pr mnd/så det går opp i opp.. Samme med strøm/norgespris
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Gazer75 skrev (7 minutter siden): Forslag: 1000 kWh basis (som hytter)+ 250 per hushaldsmedlem. Så får ein 100 kWh extra for kvar grad normal snitt temperatur er under +5 for månaden det gjeld. Ein familie på 4 i Karasjok får då 2000kWh + 2000kWh i Januar. I Folldal får ein 1500 kWh ekstra i Januar. Mange forslag..ordningen i dag gjelder uansett kun ut 2026..om det kommer en ny eller man justerer den som er..det vet vi ikke helt. Synes uansett alle slike ordninger pulveriseres av alle gode intensjoner når man bolter på nye kriterier..plutselig blir alt feil....
agvg Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar wampster skrev (4 minutter siden): Blir vel litt som om du kunne hatt kasko båtforsikring kun om sommeren og så sagt den opp om vinteren. Åpenbart hvorfor det ikke går. Eller det går, men da blir det vesentlig dyrere pr mnd/så det går opp i opp.. Samme med strøm/norgespris Dette er en støtteordning, åpenbart kunne man bare ha justert den som var, staten vil bare få inn igjen penger fra folk på sommeren, gi og ta...
fredrik2 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar 1 minute ago, agvg said: Dette er en støtteordning, åpenbart kunne man bare ha justert den som var, staten vil bare få inn igjen penger fra folk på sommeren, gi og ta... Har vel varit priser över norges pris i sör de senaste åren också på sommaren?
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) Gazer75 skrev (41 minutter siden): Feil. Dei fleste har lik pris heile året. Det einaste dei må ha er ein effektpris og ein forbrukspris. Minst eit selskap har ein flat effektpris 0-100kW meiner eg. Slik meiner eg at det ikkje var tidlegare. Men det ser ut til at du har rett, og at dei fleste selskap no berre differensierer forbruk (energileddet) mellom dag/natt og evt. helg. Eg har difor endra innlegget mitt. I tillegg kjem effektleddet (fastpris), som blir sett ut frå dei største effekttoppane per månad. Eg meiner elles at dette er ei ordning som fungerer dårleg. Om ein kjem over ei effektgrense tre gonger per månad kan ein gløyme heile effektleddet, for det er allereie bestemt. Ei ordning der ein måtte betale for normalforbruk/overforbruk som i "gamle" dagar då det var to straummålarar i sikringsskåpet ville ha virka betre etter hensikta. Kjøkkenwattmeteret stammar frå denne tida. Endret 11. januar av torbjornen
N|troXx Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Norgespris = Fastpris, akkurat som før. Fastpris som en kunne få tidligere var på 12, 24 eller 36måneder. Med forskjellig sats alt etter hva selskapet tenkte på kunne være fornuftig. Her har staten tenkt at 40+mva høres fornuftig ut. Sånn sett ganske likt som tidligere, bare at nå er det statlig fastpris abbonement, og ikke avtale med et privat selskap
agvg Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar fredrik2 skrev (11 minutter siden): Har vel varit priser över norges pris i sör de senaste åren också på sommaren? Med og styre forbruket så kunne man komme lavere enn norgesprisen. 1
Trestein Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Uansett støtteordninger så bør det være mulig å få til enstabil strømpris i Norge. Ingen er tjent med at den er 0kr i 2 timer og 5 kr de neste 4 timene. Bare tenk på et skip som skal lade en 5MW batteri pakke og når den nermer seg havn spretter prisen opp til 3kr pr kilovatt mens den litt lenger nord koster 20øre kilovatten. Neste dag er det billigere lengre sør om de kan komme om natten? (Faktisk så er det slik i dag)Egentlig helt meninstløst å ha soner også. Strømprisene er totalt vekk fra både tilsig/ fyllingsgrad i magasin osv Det blir som om Nordledinger må betale mere for potetene enn de sør fordi åkrene har lavere fullingsgrad lenger nord. Da blir prisen 100kr kiloen. På vestlandet derimot kster potetene 10kr kiloen nord for sognefjorden og 120kr kiloen sør.Reiser du til sørladet får du 10kr pr kilo du kjøper. Brød derimot er billig 10kr brødet i oslo område mellom 21 og 04:30 men stiger til 100kr brødet om ettermiddagen. El kraft er faktisk en monopolvare i tillegg. Det er helt meninsløst at prisene varierer slik. 1
aklla Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar agvg skrev (18 minutter siden): Med og styre forbruket så kunne man komme lavere enn norgesprisen. Hvordan? Jeg sjekket strømprisen i år her, ikke en time har prisen vært under 50 øre, så forteller gjerne hvordan jeg kan styre forbruket for å få lavere enn 50 øre..
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Trestein skrev (5 minutter siden): Uansett støtteordninger så bør det være mulig å få til enstabil strømpris i Norge. Ingen er tjent med at den er 0kr i 2 timer og 5 kr de neste 4 timene. Bare tenk på et skip som skal lade en 5MW batteri pakke og når den nermer seg havn spretter prisen opp til 3kr pr kilovatt mens den litt lenger nord koster 20øre kilovatten. Neste dag er det billigere lengre sør om de kan komme om natten? (Faktisk så er det slik i dag)Egentlig helt meninstløst å ha soner også. Strømprisene er totalt vekk fra både tilsig/ fyllingsgrad i magasin osv Det blir som om Nordledinger må betale mere for potetene enn de sør fordi åkrene har lavere fullingsgrad lenger nord. Da blir prisen 100kr kiloen. På vestlandet derimot kster potetene 10kr kiloen nord for sognefjorden og 120kr kiloen sør.Reiser du til sørladet får du 10kr pr kilo du kjøper. Brød derimot er billig 10kr brødet i oslo område mellom 21 og 04:30 men stiger til 100kr brødet om ettermiddagen. El kraft er faktisk en monopolvare i tillegg. Det er helt meninsløst at prisene varierer slik. Skal ein frakte varer må ein ha god vegstandard. Tilsvarande må ein byggje ut straumnettet dersom ein skal kunne frakte store mengder straum frå ein landsdel til ein annan den eine timen og omvendt den neste timen.
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar aklla skrev (6 minutter siden): Hvordan? Jeg sjekket strømprisen i år her, ikke en time har prisen vært under 50 øre, så forteller gjerne hvordan jeg kan styre forbruket for å få lavere enn 50 øre.. Straumprisen 11 dagar inn i året er ikkje representativt for eit heilt år. 2
aklla Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar torbjornen skrev (8 minutter siden): Straumprisen 11 dagar inn i året er ikkje representativt for eit heilt år. Det er riktig. Set jeg på de 3 siste månedene, så har strømprisen knapt vært under 50 øre. Skal helsikes mye forbruk til når den er under 50 øre for å senke snittet nok. Er stort sett bare på sommeren den er under 50, den tiden man knapt bruker strøm.
agvg Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) aklla skrev (28 minutter siden): Hvordan? Jeg sjekket strømprisen i år her, ikke en time har prisen vært under 50 øre, så forteller gjerne hvordan jeg kan styre forbruket for å få lavere enn 50 øre.. Om sommeren er det perioder med lav pris, og det er summen på regninga som teller, med Norgespris får jeg ikke utnyttet dette, så da blir det solceller for og dekke grunnforbruket i huset når sola skinner. Endret 11. januar av agvg
arne22 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) 12 hours ago, torbjornen said: Men det er dyrt å investere i kraftverk og infrastruktur, og desse pengane må tenast inn att. Det må dermed vere ei viss forteneste for at ikkje kraftverka skal gå konkurs. Også drift/slitasje kostar, og om kraftprisen ligg nær 0 vil det ofte svare seg å sleppe vatnet forbi turbinane framfor å produsere kraft. Før man startet opp med handel med elektrisk energi sørover mot Europa, så gikk regnskapet i balense med priser i størrelsesorden 10-20 øre pr kilowattime. Når man begynte å eksportere, så skjedde det en mangedobling av prisnivået, gjerne så høyt som 10 ganger det opprinnelige prisnivået. Endret 11. januar av arne22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå