Vokteren Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar kremt skrev (2 minutter siden): Staten omfordeler. Fra folket. Til Staten. Og hva er årsaken til galopperende strømpriser og derved behov for Norgespris? Det er fordi EU ikke lenger er selvforsynt med energi, noe som gir ukontrollert prissmitte. Prisutjevningen (Norgespris) betales av fellesskapet, dvs deg og meg.
Jarmo Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Minkowski skrev (53 minutter siden): Det jeg skriver er at det er mulig å kompensere for økt energipris, f.eks. gjennom skattelette eller rett og slett gjennom ren subsidiering i form av pengeoverføring. EØS-avtalen tillater ikke dette der. 1
Trestein Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Vokteren skrev (15 minutter siden): Og hva er årsaken til galopperende strømpriser og derved behov for Norgespris? Det er fordi EU ikke lenger er selvforsynt med energi, noe som gir ukontrollert prissmitte. Prisutjevningen (Norgespris) betales av fellesskapet, dvs deg og meg. Vi reduserer skattleggingen av en vare den norske befolkingen har betalt for utbygging av gjennom strømrekninga. Den burde vert nesten gratis. Veldig mange anlegg er fullstendig nedbetalt og krever minimalt vedlikehold. Turbiner varer gjerne 30-50år og generatorer like lenge. Hele systemet er fullstendig idiotisk. Omtrent som om vi hadde vannmålere som sendte ut vannforbruk hver time og ble styrt av vannpris i europa fra time til time. Vi måtte vaske oss om natten for da var det billig vann? Dårlig eksempel da vannpiser ikke varier så veldig mye 1
Jarmo Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar (endret) Trestein skrev (6 minutter siden): Veldig mange anlegg er fullstendig nedbetalt og krever minimalt vedlikehold. Turbiner varer gjerne 30-50år og generatorer like lenge. Tja? Mer effekt å hente, disse moderniseres/oppgraderes fortløpende, sammen med nye innløp til magasiner. Endret 16. januar av Jarmo
Minkowski Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Neptun1 skrev (13 minutter siden): Med "i realiteten" som jeg skrev er økte utgifter til et gode som er vår eneste naturgitte fordel en slags fiskal avgift til staten dvs. skatt for å drive med næring - i forhold til utgangspunktet. Som du sikkert skjønte med litt velvilje. Det uthevde bekrefter ditt ståsted som interessent for den nye energiloven og norsk kraft på børs. Norge som nasjon lider og taper økonomisk på dette. Ja, jeg er enig i dette. Økte utgifter kan ses på som en skatt og det er hele poenget mitt. Staten bestemmer hvor mye man skal betale i skatt. Staten bestemmer hvem som skal få subsidier og ev. hvor mye. Hvis det er slik at industrien, f.eks. et smelteverk, går dårlig nå på grunn av økte utgifter til strøm, er det et eksempel på dårlig styring fra statens side. La meg prøve å gjøre dette så tydelig jeg kan, siden det ikke later til at jeg har nådd frem ennå: Tenk deg et smelteverk som i 2020 betalte 100 millioner kroner i året for kraften det brukte og 100 millioner kroner i skatt. Dette smelteverket hadde et årlig overskudd etter skatt på 5 millioner kroner. Så gikk energiprisene opp og smelteverket måtte plutselig betale 180 millioner kroner for kraften. Staten gjorde ingen ting med saken og smelteverket gikk så med underskudd på 75 millioner. Hva om staten hadde sagt at Norge trenger industri og dette smelteverket gir synergier som vi tjener på langt ut over overskuddet på 5 millioner kroner. Derfor gir vi dette smelteverket 80 millioner i skattelette. Er du da enig i at smelteverket vil like gode vilkår som før? Det jeg spør om er i prinsippet om du er enig i at 100 millioner + 100 millioner = 180 millioner + 100 millioner - 80 millioner Alternativt kan man tenke seg at staten gir smelteverket 80 millioner kroner i ren pengeoverføring, eller at det opprettes et statlig strømselskap som inngår fastsprisavtaler med industrien til samme prisnivå som man hadde frem til 2020. Begge deler vil gi samme resultat som i eksempelet med skattelette. Er du med på det? Da er vi i så fall i mål og kan enes om at uavhengig av strømprisen, er det mulig å gi industri i Norge gunstige rammevilkår og det er ikke slik at man kan bruke dyr strøm som unnskyldning for at dette ikke skjer.
Trestein Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar (endret) Jarmo skrev (8 minutter siden): Tja? Mer effekt å hente, disse moderniseres/oppgraderes fortløpende, sammen med nye innløp til magasiner. Det er vel en konsekvens av det grønne skifte. Før ble turbiner og generatorer dimmensjonert for å levere strøm til et område gjennom vinteren. Ofte veldig lav ytelse. PGA strøm spikere på flere kr pr kwh så lønner det seg i dag å produsere mye effekt i kort tid. Dette kan ikke de gjøre med de gamle kraftverkene. Så vi betaler for denne spekulasjonen også. En vanlig kunde har lite igjen for at det lokale kraftverket kan tømme magasiner 3 ganger så raskt som før Endret 16. januar av Trestein 1
Gazer75 Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Minkowski skrev (På 16.1.2026 den 22.45): Alternativt kan man tenke seg at staten gir smelteverket 80 millioner kroner i ren pengeoverføring, eller at det opprettes et statlig strømselskap som inngår fastsprisavtaler med industrien til samme prisnivå som man hadde frem til 2020. Brot på EØS avtalen vil eg tru. Spesielt ei rein overføring. 2
FrihetensRegn Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Denne måneden har staten så langt betalt over 4,5 milliarder kroner for å dekke kostnadene knyttet til Norgespris. Hadde alle i den sørlige halvdelen av landet hatt Norgespris, hadde regningen vært dobbel så stor. Vi har rett og slett bare flyttet strømregningen over på skatteseddelen. Det er fortsatt vi som betaler. Vi pynter bare på symptomene, uten å ta tak i rota på problemet, som er Norges tilknytning til det europeiske strømmarkedet, det grønne skiftet og havvind. Politikerne gir seg derimot ikke, og kaster bort titalls milliarder kroner på havvind. Istedenfor å sørge for at Norges befolkning og bedrifter får billigst mulig strøm som reflekterer kostnadene til vannkraft, vil havvindkraft og strømkabler til utlandet sørge for at vi får strømpriser ca. 20 ganger så dyrt som vi kunne hatt (10-15 øre per kWt for norsk vannkraft vs ca. 3-5 kr per kWt for havvind). 1
wampster Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Jepp, morsomt å drive norske foretak fra november til april med strømpriser eks mva eks nettleie på 2-4kr/kwh I hvert fall når man hører om avtalene mange/alle de utenlandske selskapene får
Neptun1 Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar wampster skrev (6 minutter siden): Jepp, morsomt å drive norske foretak fra november til april med strømpriser eks mva eks nettleie på 2-4kr/kwh I hvert fall når man hører om avtalene mange/alle de utenlandske selskapene får Regjeringen, stortingsflertallet, ordførere i kommune-Norge m.fl jobber ikke for nordmenn og norske arbeidsplasser. De vil bare please utenlandske interessenter,spesielt EU. 1
FrihetensRegn Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Neptun1 skrev (8 minutter siden): De vil bare please utenlandske interessenter,spesielt EU Det som er interessant med EU er at medlemsland som Frankrike har gått imot flere av reglene, direktivene, forordningene etc og hevdet nasjonal sikkerhet når de begrenser eksport av strøm gjennom kabler til andre land. Norge er for pysete. 1
Neptun1 Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar FrihetensRegn skrev (7 minutter siden): Det som er interessant med EU er at medlemsland som Frankrike har gått imot flere av reglene, direktivene, forordningene etc og hevdet nasjonal sikkerhet når de begrenser eksport av strøm gjennom kabler til andre land. Norge er for pysete. Nei-landet Norge er først og flinkest i klassen med å innføre nye EU direktiv og forordninger. Finnes ikke ord for hvor underdanige og selvutslettende nordmenn er i møte med utlendinger. Støre & Co ruller rundt og flekker hals med én gang for å vise at vi er klar for å underkaste oss og betale for hva det måtte være. Utlendingene vet selvsagt dette, derfor spretter det opp datahaller og annet tøys som ikke er av verdi for oss som paddehatter. Jeg skammer meg på vegne av dem som skal representere Norge men som oppfører seg som husmenn med lua i hånden hele tiden. Ufattelig at det har bodd vikinger i dette landet. 1
arne22 Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar 1 hour ago, FrihetensRegn said: Denne måneden har staten så langt betalt over 4,5 milliarder kroner for å dekke kostnadene knyttet til Norgespris. Hadde alle i den sørlige halvdelen av landet hatt Norgespris, hadde regningen vært dobbel så stor. Det stemmer jo ikke. Det har kanskje blitt bokført 4.5 milliarder i "kostnader" mens en sammenstilling mellom produksjonskostnader og salgspris viser at det ikke finnes noen kostnad i det hele tatt. Det gjelder vel å få folk til å tro at det dreier seg om en kostnad, og så er det da noen som tror akkurat det.
Philber Desanex Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Lena Revanscar skrev (På 11.1.2026 den 8.46): Så jeg spør rett ut: Hvis du er for Norgespris: hvem betaler til slutt, konkret? “Staten” er ikke et pengeskap. Det er oss. Staten. Staten tjener tusenvis av milliarder ekstra på å selve energi dyrt til inn- og utland. Totalt sett er det Bonanza for Norge. Jeg synes det blir feil om folk flest bare skal merke nedsiden. Staten er "oss", men bare hvis den faktisk hjelper oss. Lena Revanscar skrev (På 11.1.2026 den 8.46): Hvis du er imot: hva er alternativet ditt som ikke bare er “tough luck” til folk som får helt sinnssyke vinterregninger? Veldig vanskelig spørsmål. Jeg ville nok heller gitt en mer automatisk støtte til alle som bruker strøm. Prøvd å ikke ta bort motivasjonen for enøk. Norgespris kan drive opp strømprisen til industrien, og for det meste veltes regningen over på folket i form av dyr mat, høye byggekostnader etc. Men tross alt: Norgespris er bedre enn ingenting.
kremt Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Norgespris kunder bruker 44 % mer strøm enn kunder uten Støresprisen er trolig alt for lav. Burde vært 80 øre + mva. Forbruket går kraftig opp når prisen er for lav.
Salvesen. Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar kremt skrev (7 minutter siden): Norgespris kunder bruker 44 % mer strøm enn kunder uten Støresprisen er trolig alt for lav. Burde vært 80 øre + mva. Forbruket går kraftig opp når prisen er for lav. Oida, litt lengre bak i tråden her var en jo skråsikker på at det var de uten som brukte mest strøm…
kremt Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Undersøkelse utført av forsikringsselskap viser at 19 % sier de bruker mer strøm til oppvarming enn før pga størespris. De setter dette i sammenheng med mulig mindre skader pga fryste rør på vinter.
wampster Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar kremt skrev (49 minutter siden): Norgespris kunder bruker 44 % mer strøm enn kunder uten Støresprisen er trolig alt for lav. Burde vært 80 øre + mva. Forbruket går kraftig opp når prisen er for lav. Huff å huff.. Folk som måtte spare pga økonomi kan nå ha det levelig hjemme på grunn av Norgespris Det som hadde hatt noe for seg/vært mer interessant er hvordan deres forbruk er sammenlignet med før strømprisene gikk til helvete i landet her. 4
Gazer75 Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Brukar det eg brukar om eg har Norgespris eller vanleg støtte. Det er andre ting som blir nedprioritert om utgiftene blir høge. Det blir mindre kos og kultur. Kanskje om eg hadde så dårleg råd at eg måtte redusere på utgiftene til mat så ville eg vurdert å senke temperaturen. Men då er jo alt anna kutta ut først.
fredrik2 Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Nu er det der med statistik og at ljuga med statistik. Hvis man läser allt i artikeln så kommer det mesta fram men överskriften och sätten den brukes här er missvissande. En trolig orsak till at de med Norges pris bruker mer ström är at det er troligare at de som bruker mye ström, de som bor i hus for eksempel, bruker en ordning som Norges pris än de som bruker mindre ström, bor i liten leilighet for eksempel. Så talen de visar beror inte nödvändigtsvis på några detaljer angående Norgespris. (sen er det lite morsomt hur analytikerna fra Volue nog en gang er i media, i Oktober förutspådde han at priset i Tyskland och Norge skulle vara nede på Norgespris nivå 2026. Nu er alltså Norgespriset alltför lavt). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå