kåre b Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Det er jo ofte gennom etasjeskiller, eller hvor rør er lagt for nær yttervegg det kan fryse. Vanskelig å komme med fjernsupport når jeg ikke har anelse hvordan huset er. siden det er rør i rør kan det løses ved å tilføre varmluft gjennom ytterkappe med f.eks en hårføner, ikke bruk for varm luft, opp mot 90grader går greit. Du må da ha oppe luken til skapet slik at du blåser varmluft gjennom fra tappepunkt til skap. Hvis det løsner bør du stenge alle punkt og lytte etter susing (vannlekkasje). Vanligvis går det greit med pex. men siden dette er en leid bolig anbefaler jeg at du kontakter utleier så får hen ordne opp.
arne22 Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar (endret) On 1/9/2026 at 10:15 PM, TheKims said: Det har vært hinsides kaldt her siden nyttår. Har vært kun en dag hvor vi hadde rundt -10, ellers har det vært -20 og -30 grader. Akkurat nå er det -25. Har vært ute for noenlunde det samme, en gang før i tiden. Vannrørene var lagt åpent, dels under huset og dels på utsiden av veggen. I forbindelse med en kuldeperiode så frøs et rør på utsiden av veggen til badet slik at det sprakk og det ble til en vannlekkasje. Huseier mente da at dette var min feil, på grunn av at hvis jeg hadde hatt mer varme på, inne på badet, så ville røret på utsiden av veggen ikke ha sprukket, så han krevde da at jeg skulle betale for reparasjonen. Det som jeg så gjorde det var å betale husleien punktlig, slik at jeg skulle kunne opprettholde mine rettigheter ut i fra leiekontrakten, samtidig som jeg avviste å betale for den skaden som hadde skjedd på utsiden av huset. Dette ble det da en juridisk sak ut av, som huseier tapte. En side av saken var også at vi hadde en kuldebølge mens jeg var bortreist og huseier var til stede i bygget og også hadde nøkler til leiligheten. Så jeg vil nok mene at det lureste det er å betale husleien punktlig til tiden, uansett, slik at man har 100% kontroll på egne rettigheter i forhold til leiekontrakten. Man bør ikke gamble med å gi husier "upper hand" i forhold til denne problemstillingen, slik at man svakker egne rettigheter. Da blir jo en "teknisk løsning" som kan fungere til et litt tryggere alternativ. En varmekabel beregnet til formålet og lagt opp ved siden av rørene er jo en mulighet, hvis det er mulig å få til. Litt isolasjon like så. Hvis det ikke er mulig å få til så kan en enda enklere løsning være å åpne litt for gjennomstrømning, og la det renne litt, slik at man hele tiden får tilført varmeenergi til rørene via det vannet som strømmer inn. Endret 11. januar av arne22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå