Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye har jeg krav på avslag i husleie når vannet fryser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Leier et lite hus hvor jeg har vært uten vann i 9 dager. Jeg var heldigvis snar nok til å sette vannet på renning på bad, så har tilgang på drikkevann og do besøk. Vann på kjøkken og varmtvann er borte, så jeg får ikke dusjet, vasket klær eller vasket kopper.

Dette problemet har jeg hatt hver vinter og det er ikke noe tegn til at utleier er villig til å utbedre ting.

Kan jeg holde igjen husleie og i så tilfelle hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan holde tilbake det som tilsvarer differansen mellom det du betalar i husleige og utleigeverdien av leilegheita slik som den er no.

Det er generelt vanskeleg å seie nok konkret om summane. Når du i praksis ikkje har kjøkken med innlagt vatn, og du i praksis har berre eit toalett og ikkje eit heilt bad (med fungerande dusj/badekar) så ville eg tenkt at samanliknbare utleigeobjekt vil være hyblar som består av soverom/stove og berre tilgang til fellesbad/toalett for fleire hyblar. Du finner nok tvilsomt utleigeobjekt i dag som er heilt utan muligheit for å dusje.
Etter dagens bustandard så er det på grensa til å være ubebueleg med bustad utan andre hygieniske fasilitetar enn at du kan vaske deg med klut i kaldt vatn.

I ein slik situasjon så er det nesten enklare å kreve erstatning for tap som følge av mangelen (som du motrekner mot husleiga). Ditt økonomiske tap i denne situasjonen er at du sikkert må dusje hos andre, enten det er vennar eller treningssenter, tilsvarande med klesvask, og at du til dels må kjøpe inn ferdigmat sidan det er litt avgrensingar i kva mat du på nokonlunde hygienisk forsvarleg måte kan tilberede på eit kjøkken utan vatn.

Alt det sagt så er det eit motargument på i kva grad du om leigetakar har gjort det du skal gjere for å unngå skade. Om dette er eit gjentakande problem at vatnet fryser, så kan det fort blir spørsmål om du burde hatt på meir varme for å unngå frosne røyr (forutsatt at røyret frys inne i huset, noko som virker å være tilfelle sidan du har litt vatn på enkelte rom). Det å ha på ein varmeovn i kjellaren er ei utgift som du i utgangspunktet kan påleggast som eit skadereduserande tiltak.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Hva mener du?
Er det ikke du som bor der? Hvor er det vannet har frosset? Inne i huset på grunn av manglende varme eller utenfor huset?

Jo jeg bor her. Mistenker at vannet fryser under huset en plass. Når dette skjer er det bestandig vann på kjøkken som fryser først. Når jeg ser inne i vannskapet er det en varmekabel, men den går kun på hovedledningen. Har varme på i alle rom.

Jobs skrev (1 minutt siden):

Om jeg forstår deg riktig må det ha fryst i kjelleren ,en varmepistol vil løse dette .

Jeg har ikke kjeller. Har en varmevifte stående å blåse inn i vannskapet, men skrur den av på kvelden. Er ikke helt trygg på å ha den på når jeg sover.

Skrevet

Dersom det fryser, risikerer man at det oppstår lekkasjer. Dette er derfor noe huseier definitivt har interesse av å utbedre. Samtidig har du som leietaker ansvar for å sørge for at alle rom holdes tilstrekkelig oppvarmet.

Skrevet

Jeg hadde ikke betalt husleie for de dagene vannet er borte, og informet utleier om dette. 
Så betaler du 10 000 i måneden, og du er uten vann i 9 dager, hadde jeg ikke betalt 10000/ 31 dager * 9 dager = 2903. 

Jeg hadde også beholdt alle kvitteringer med ekstrautgifter (tenk engangskopper og tallerker siden oppvask ikke er mulig), med formål om å få dette dekket, eller trukket dette fra husleie. 

Skrevet
TheKims skrev (41 minutter siden):

Jo jeg bor her. Mistenker at vannet fryser under huset en plass. Når dette skjer er det bestandig vann på kjøkken som fryser først. Når jeg ser inne i vannskapet er det en varmekabel, men den går kun på hovedledningen. Har varme på i alle rom.

Jeg har ikke kjeller. Har en varmevifte stående å blåse inn i vannskapet, men skrur den av på kvelden. Er ikke helt trygg på å ha den på når jeg sover.

Nå kan ikke jeg svare hvordan det spesifikt er hos deg, men det er vanlig at vann kommer inn i et hus/bolig et (1) sted. 
Dersom vannet hadde frosset FØR det når huset hadde du ikke hatt noe vann...
Det vil si at vannet fryser ETTER at det har kommet til huset. Noe som vil si at det er DU som ikke holder huset/rommet/røret tilstrekkelig oppvarmet slik at det ikke fryser. Jeg kan ikke helt skjønna hva du mener utleier skal gjøre?

Samtidig har du en varmevifte påskrudd i den tiden av døgnet det er varmest, men skrur det AV den tiden av døgnet det er kaldest? Det gir jo mening....?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zash skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde ikke betalt husleie for de dagene vannet er borte, og informet utleier om dette. 
Så betaler du 10 000 i måneden, og du er uten vann i 9 dager, hadde jeg ikke betalt 10000/ 31 dager * 9 dager = 2903. 

Jeg hadde også beholdt alle kvitteringer med ekstrautgifter (tenk engangskopper og tallerker siden oppvask ikke er mulig), med formål om å få dette dekket, eller trukket dette fra husleie. 

Jeg ville definitivt ikke valgt å gjøre det denne personen sier. Dette individet velger av en eller annen grunn å trekke hele husleie beløpet på grunn av at du ikke har vann i deler av boligen. Noe som betyr at han/hun ikke vektlegger strøm/lys/vegger/tak/tomt/etc noen verdi i husleien.

Skrevet (endret)
wampster skrev (27 minutter siden):

Nå kan ikke jeg svare hvordan det spesifikt er hos deg, men det er vanlig at vann kommer inn i et hus/bolig et (1) sted. 
Dersom vannet hadde frosset FØR det når huset hadde du ikke hatt noe vann...
Det vil si at vannet fryser ETTER at det har kommet til huset. Noe som vil si at det er DU som ikke holder huset/rommet/røret tilstrekkelig oppvarmet slik at det ikke fryser. Jeg kan ikke helt skjønna hva du mener utleier skal gjøre?

Samtidig har du en varmevifte påskrudd i den tiden av døgnet det er varmest, men skrur det AV den tiden av døgnet det er kaldest? Det gir jo mening....?

Jeg har 20+ grader i alle rom. Viften jeg har satt å blåse mot skapet er i tillegg til panelovn. Har du noen tips til hvordan jeg skal holde rørene varme, så tar jeg gladelig i mot tips. Det er ikke mulig å komme seg under huset som jeg vet om.

Skrev litt lenger opp at jeg mistenker at det fryser under huset ettersom vann på kjøkken fryser først.

Endret av TheKims
Skrevet
TheKims skrev (Akkurat nå):

Jeg har 20+ grader i alle rom. Viften jeg har satt å blåse mot skapet er i tillegg til panelovn. Har du noen tips til hvordan jeg skal holde rørene varme, så tar jeg gladelig i mot tips. Det er ikke mulig å komme seg under huset som jeg vet om.

Jeg har dessverre ingen tips. Ut i fra det du skriver skjønner jeg ikke helt hvor det har frosset.

Har du vann i deler av huset har det frosset etter at vannet har kommet inn i huset. Har du ikke noe vann har det frosset før det kommer inn i huset.

Det du påstår er at det har frosset før det kommer inn i huset, mens du samtidig har vann i deler av huset? Det har jeg aldri hørt om før.

Fryser det før det kommer inn i huset må det graves opp/isoleres bedre og er et stort prosjekt

Skrevet
wampster skrev (2 minutter siden):

Jeg har dessverre ingen tips. Ut i fra det du skriver skjønner jeg ikke helt hvor det har frosset.

Har du vann i deler av huset har det frosset etter at vannet har kommet inn i huset. Har du ikke noe vann har det frosset før det kommer inn i huset.

Det du påstår er at det har frosset før det kommer inn i huset, mens du samtidig har vann i deler av huset? Det har jeg aldri hørt om før.

Fryser det før det kommer inn i huset må det graves opp/isoleres bedre og er et stort prosjekt

Hvor har jeg påstått at det fryser før vannet kommer inn i huset? Jeg skriver jo at jeg mistenker at det fryser i rørene som går under huset. Hovedvann har jo ikke fryst ellers hadde jeg ikke hatt vann i det hele tatt. Kjøkken er helt fri for vann, Dusj er helt fri for vann, Toalett og vask på bad har jeg kaldt vann, men ingen varmtvann. Hadde jeg ikke hatt vannet å renne i vasken på bad hadde jeg antageligvis vært helt fri for vann.

Skrevet
wampster skrev (10 minutter siden):

Vann kommer inn en plass, så kan man legge vannrør i betonggulv eller under gulvet fra inntak til andre rom. Dersom disse rørene ikke er korrekt isolert fryser de. Se for deg et rør som ligger på yttersiden av isolasjonen i veggen, eller under isolasjonen i gulvet. Da kan det fryse selv om det varmes opp inne, og det er noe huseier må fikse.

• Liker 1
Skrevet
Zepticon skrev (11 minutter siden):

Vann kommer inn en plass, så kan man legge vannrør i betonggulv eller under gulvet fra inntak til andre rom. Dersom disse rørene ikke er korrekt isolert fryser de. Se for deg et rør som ligger på yttersiden av isolasjonen i veggen, eller under isolasjonen i gulvet. Da kan det fryse selv om det varmes opp inne, og det er noe huseier må fikse.

Åpenbert, men blir litt spesielt å gå ut i fra at noe er gjort feil (ikke tilstrekkelig isolasjon)? I de fleste tilfeller jeg har opplevd problemer med/gjennom/via leietakere har det vært en brukerfeil (NB! det er IKKE det jeg påstår her

La meg omformulere. Tror man vannet er frosset på utsiden av huset eller på innsiden? Hvis det er på utsiden så er det ikke noe som kan gjøres av beboer/leietaker. Hvis det er på innsiden så er det noe leietaker/beboer kan gjøre. For at vannet skal fryse inne i huset (ink om rørene er i betongen) dersom rom holder 20 grader så skal det være hinsides kaldt. 

Så da vil jeg anta, gitt tilgjengelig informasjon, at det er frosset på utsiden/før det kommer inn. I så tilfelle høres det ut som om det potensielt må graves opp og isoleres bedre = Ikke noe beboer kan gjøre annet enn å sende info til utleier (skriftlig!!) og dokumentere alt mtp reduksjon/tilbakeholding av leie, ekstra utgifter etc. Har leietaker/beboer medlemskap i huseierne ville jeg kontaktet dem og spurt om hjelp på hvilke virkemidler man lovlig kan ta i bruk.

Skrevet (endret)

Denne tråden går jo ikke under juss tema, men om det eventuelt skulle være en del av problemstillingen:

Det finnes vel i praksis ikke noen rettshjemmel for å holde tilbake hele eller deler av husleien. Hvis husleien ikke blir betalt i henhold til leiekontrakten, så kan jo huseier i utgangspunktet si opp leieforholdet, slik at leietaker blir stående uten bolig.

En annen side ved saken, det er jo at leietaker kan forhandle med huseier og argrumentere med hva som vil være en rettferdig og rimelig løsning. Det finnes jo også en mulighet for at man kan bli enig, uten at leietaker behøver å gamble med retten til å videreføre leieforholdet, slik slik som avtalt i leiekontrakten.

Endret av arne22
Skrevet (endret)
TheKims skrev (1 time siden):

Hvor har jeg påstått at det fryser før vannet kommer inn i huset? Jeg skriver jo at jeg mistenker at det fryser i rørene som går under huset. Hovedvann har jo ikke fryst ellers hadde jeg ikke hatt vann i det hele tatt. Kjøkken er helt fri for vann, Dusj er helt fri for vann, Toalett og vask på bad har jeg kaldt vann, men ingen varmtvann. Hadde jeg ikke hatt vannet å renne i vasken på bad hadde jeg antageligvis vært helt fri for vann.

Får du kommet deg inn i kryp kjeller så gjør det og isoler røret så er problemet løst,men du må også ha med deg varmepistol for og tine røret først.Det må være en luke et sted hvor du kommer fram til rørene,enten inne eller ute.

Endret av Jobs
Skrevet
wampster skrev (27 minutter siden):

Åpenbert, men blir litt spesielt å gå ut i fra at noe er gjort feil (ikke tilstrekkelig isolasjon)? I de fleste tilfeller jeg har opplevd problemer med/gjennom/via leietakere har det vært en brukerfeil (NB! det er IKKE det jeg påstår her

La meg omformulere. Tror man vannet er frosset på utsiden av huset eller på innsiden? Hvis det er på utsiden så er det ikke noe som kan gjøres av beboer/leietaker. Hvis det er på innsiden så er det noe leietaker/beboer kan gjøre. For at vannet skal fryse inne i huset (ink om rørene er i betongen) dersom rom holder 20 grader så skal det være hinsides kaldt. 

Så da vil jeg anta, gitt tilgjengelig informasjon, at det er frosset på utsiden/før det kommer inn. I så tilfelle høres det ut som om det potensielt må graves opp og isoleres bedre = Ikke noe beboer kan gjøre annet enn å sende info til utleier (skriftlig!!) og dokumentere alt mtp reduksjon/tilbakeholding av leie, ekstra utgifter etc. Har leietaker/beboer medlemskap i huseierne ville jeg kontaktet dem og spurt om hjelp på hvilke virkemidler man lovlig kan ta i bruk.

Det har vært hinsides kaldt her siden nyttår. Har vært kun en dag hvor vi hadde rundt -10, ellers har det vært -20 og -30 grader. Akkurat nå er det -25.

Vannet har IKKE fryst før det kommer inn. Da hadde jeg ikke hatt vann i det hele tatt logisk nok. Det er nok rørene som går fra vannskap til kjøkken/bad og som ligger under huset som fryser. 

Prøvde å skru opp luken som er der hvor rørene kommer inn. Der var det et lag isolasjon også var det bare sand under. Så ikke så mye jeg fikk gjort der.

PXL_20260109_140909834.thumb.jpg.c7d998f8e211e65e5513f6d658488561.jpg

Skrevet
Jobs skrev (18 minutter siden):

Får du kommet deg inn i kryp kjeller så gjør det og isoler røret så er problemet løst,men du må også ha med deg varmepistol for og tine røret først.

Tror ikke det er noe kryp kjeller her. Ikke sett noen plass på utsiden hvor man kan komme seg under huset.

Skrevet
TheKims skrev (Akkurat nå):

Det har vært hinsides kaldt her siden nyttår. Har vært kun en dag hvor vi hadde rundt -10, ellers har det vært -20 og -30 grader. Akkurat nå er det -25.

Vannet har IKKE fryst før det kommer inn. Da hadde jeg ikke hatt vann i det hele tatt logisk nok. Det er nok rørene som går fra vannskap til kjøkken/bad og som ligger under huset som fryser

Prøvde å skru opp luken som er der hvor rørene kommer inn. Der var det et lag isolasjon også var det bare sand under. Så ikke så mye jeg fikk gjort der.

Da har de frosset FØR de kommer inn i huset. Kanskje dårlig ordlagt av meg, men det var dette jeg mener. Det er irrelevant at rørene har vært inne, ettersom stedet de fryser er ute. Da er det ikke noe særlig (eller overhodet) du kan eller skal gjøre annet enn å informere utleier/eier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...