Hanhijnn Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar https://www.motor.no/aktuelt/vil-senke-farta-fra-80-til-70-pa-landevei/342246 Dette kan fungere på opptil flere nivåer. 1) Det blir færre ulykker. 2) Ulykkene blir ikke fullt så alvorlige. 3) Inntektene fra trafikk-kontroller (les; fartskontroller) vil gå drastisk i været. (Kanskje den viktigste grunnen?)
sedsberg Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Hvorfor ikke ned til 50 eller 40? 50 hadde vært greit. Da hadde det bare vært én generell fartsgrense. Mye enklere å forholde seg til. 4
The Very End Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 11 minutes ago, sedsberg said: Hvorfor ikke ned til 50 eller 40? 50 hadde vært greit. Da hadde det bare vært én generell fartsgrense. Mye enklere å forholde seg til. Poenget er at det er gjort undersøkelser og man har funnet ut at det er langt mer sannsynlig å overleve en kollisjon i 70 kmh enn 80 kmh. Det er ikke store reduksjon i hastighet, men gir en merkbar gevinst. La oss ikke ende opp i en enda en slipper-slope diskusjon please. 1 1
sedsberg Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Vil jo være enda mer sansynlig å overleve i 50. I tillegg må de som bryter fartsgrensene også forholde seg til den nye fartsgrensa slik at man redder enda flere liv. 2 4
Hanhijnn Skrevet 9. januar Forfatter Skrevet 9. januar Det som blir tungen på vektskålen for AP (AvgiftsPartiet) blir nok muligheten til å gjenopprette inntektsnivået på fartsbøter. Der ligger vi langt bak målet og tidligere nivåer nå. I hvertfall midlertidig. En våt drøm for sosial-økonomene i AP. 2
AndersT2 Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Kjører normalt en vei hvor de har hoppet frem og tilbake mellom 70 og 80 kmt. Ett sted på strekningen så er det en del ulykker, der er det 70km og fotoboks. Det virker som det er mer ulykker når det er 70km, da folk velger å kjøre mer forbi, og skaper farlige situasjoner den veien. Veien er overtrafikert, da de stadig utsetter å bygge ferdig ny motorvei som mangler den siste milen. Skulle originalt vært ferdig i 2015, men fortsatt ikke påbegynt. Her er det ett lite mareritt å kjøre mot køen, da så mange kjører forbi. Det har vært rundt 5 dødsulykker som kunne vært spart hvis den veien var ferdig når den skulle. (Krangel om bompenger har vært grunnen til at den har vært utsatt gang på gang) Der det er flest ulykker, er fordi det er for mange biler, og folk som skal inn på veien tar unødige sjanser for å slippe å vente lenge. Kjører selv annen vei for å slippe det krysset i rushen. Og jeg trenger ikke å krysse det ene feltet engang. Liker ironien til Sedsberg her, kan jo også sette ned til 30 slik som Miljøpartiet vil i hele Oslo, da blir det også lavere utslipp. 3
sedsberg Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Ulykkene på landeveiene her er som regel enten pga. for høy fart (over fartsgrensene) eller motorsykler som kjører utfor fjellet. Der det er fare for møteulykker er det som regel så svingete og uoversiktilig at de færreste holder 70 uansett. Samt at vi allerede har en regel om at uansett fartsgrense så har man ikke lov å kjøre fortere enn at man kan stoppe på strekningen man har oversikt over. Mange er ikke klar over dette. 1
trikola Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar (endret) 40 minutes ago, The Very End said: Poenget er at det er gjort undersøkelser og man har funnet ut at det er langt mer sannsynlig å overleve en kollisjon i 70 kmh enn 80 kmh. Det er ikke store reduksjon i hastighet, men gir en merkbar gevinst. Vi har i dag av bilsikkerhetstekniske grunner svært lave dødsfall i trafikken sammenliknet med før. Om jeg husker rett svinger disse tallene fra år til år. Jeg skjønner ikke hvordan man kan trekke konklusjoner av så lave tall - blir det ikke bare anektotisk bevisføring? Om man skulle begrense noe for å få dødstallene ned, så skulle det vært noe på motorsykkel-området. Mange av dødsfallene oppstår i motorsykkelulykker. Endret 9. januar av trikola 2 3
LD93 Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar sedsberg skrev (1 minutt siden): Ulykkene på landeveiene her er som regel enten pga. for høy fart (over fartsgrensene) eller motorsykler som kjører utfor fjellet. Der det er fare for møteulykker er det som regel så svingete og uoversiktilig at de færreste holder 70 uansett. Samt at vi allerede har en regel om at uansett fartsgrense så har man ikke lov å kjøre fortere enn at man kan stoppe på strekningen man har oversikt over. Mange er ikke klar over dette. Natural selection kan man kalle det. Dessverre drar de med andre ned i dragsuget fra tid og annen. For min del kunne 60 vært en fin "generell" fartsgrense å forholde seg til. De gangene jeg har vært stresset o.l på vei for å komme meg til A-B fort er kun i jobbsammenheng, kommer faktisk ikke på noe annet i regi av noe privat. Og hvis folk bare får litt slingringsmonn av jobb rent kulturelt og lærer seg at jobb ikke er verdt det å putte både sitt eget og andre sitt liv som innsats, jo fortere justerer folk seg etter nettopp regler som dette med fartsgrenser. Om vi kommer dit? Neppe, men vi skylder oss selv å prøve
The Very End Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar (endret) 21 minutes ago, trikola said: Vi har i dag av bilsikkerhetstekniske grunner svært lave dødsfall i trafikken sammenliknet med før. Om jeg husker rett svinger disse tallene fra år til år. Jeg skjønner ikke hvordan man kan trekke konklusjoner av så lave tall - blir det ikke bare anektotisk bevisføring? Om man skulle begrense noe for å få dødstallene ned, så skulle det vært noe på motorsykkel-området. Mange av dødsfallene oppstår i motorsykkelulykker. Ser at Trygg Trafikk henviser til Amerikansk og Danske undersøkelser for argument om redusert fartsgrense, så ville begynt der og så pirket i om denne holder vann. Fart og ulykker - Trygg Trafikk. Jeg har ikke gravd så dypt i materien. Personlig ser jeg ikke at det store problemet som folk har med å redusere fra 80 til 70 kmh på veien - livet mitt har større bekymringer enn at jeg taper 1 minutt pr. 10 km kjørte distanse Endret 9. januar av The Very End 1
bzzlink Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 21 minutes ago, trikola said: Vi har i dag av bilsikkerhetstekniske grunner svært lave dødsfall i trafikken sammenliknet med før. Om jeg husker rett svinger disse tallene fra år til år. Jeg skjønner ikke hvordan man kan trekke konklusjoner av så lave tall - blir det ikke bare anektotisk bevisføring? Om man skulle begrense noe for å få dødstallene ned, så skulle det vært noe på motorsykkel-området. Mange av dødsfallene oppstår i motorsykkelulykker. Og for å få ned motorsykkel ulykkene så er det 3 ting å ha fokus å Rus Fart Stjålet kjøretøy/ikke MC lappen Tar man vekk disse 3, så tar man vekk 90% av de alvorlige ulykkene. 2
bzzlink Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 20 minutes ago, LD93 said: Natural selection kan man kalle det. Dessverre drar de med andre ned i dragsuget fra tid og annen. For min del kunne 60 vært en fin "generell" fartsgrense å forholde seg til. De gangene jeg har vært stresset o.l på vei for å komme meg til A-B fort er kun i jobbsammenheng, kommer faktisk ikke på noe annet i regi av noe privat. Og hvis folk bare får litt slingringsmonn av jobb rent kulturelt og lærer seg at jobb ikke er verdt det å putte både sitt eget og andre sitt liv som innsats, jo fortere justerer folk seg etter nettopp regler som dette med fartsgrenser. Om vi kommer dit? Neppe, men vi skylder oss selv å prøve Hvis du setter ned forflytningshastighet såpass mye, så påvirker det BNP. Ikke noe lurt. Bedre veier og høyere fart er tingen. 2 1
Hanhijnn Skrevet 9. januar Forfatter Skrevet 9. januar bzzlink skrev (4 minutter siden): Og for å få ned motorsykkel ulykkene så er det 3 ting å ha fokus å Rus Fart Stjålet kjøretøy/ikke MC lappen Tar man vekk disse 3, så tar man vekk 90% av de alvorlige ulykkene. Majoriteten av MC-ulykkene er singel-ulykker hvor mc kjører ut i sving. Det skyldes manglende kjøreteknisk kompetanse. Man "stivner" i svingen og ser på den skumle grøfta. Og dit man ser der havner man. Kjøretekniske kurs er løsningen på det problemet, men stoltheten til mc-førerne kommer i veien. Type "jeg har hatt mc-lappen i ørten år, så dette kan jeg".
AndersT2 Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar bzzlink skrev (2 minutter siden): Og for å få ned motorsykkel ulykkene så er det 3 ting å ha fokus å Rus Fart Stjålet kjøretøy/ikke MC lappen Tar man vekk disse 3, så tar man vekk 90% av de alvorlige ulykkene. Samt mye av møteulykkene med lastebiler er også skjult selvmord (Også bil). Når det kom til motorsykler, så var det en artikkel i fjor, hvor det var i Østerrrike at de hadde satt inn egne markeringer i skarpe svinger i veien, slik at motorsykkelene ble naturlig lenger inn i kjørefeltet, da de hadde opplevd at mange la seg midt midtstreken, og da automatisk fikk hode over i motsatt kjørefelt, som fort blir ett problem når man møter en bil. De skulle teste ut det her i Norge ett sted også.: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18601523/norge-er-verdens-tryggeste-land-a-kjore-mc-i-men-vi-kan-fortsatt-bli-bedre-mindre-farlig-vei-mc-airbag-og-veimerking-som-i-osterrike-er-viktige-tiltak-sier-nmcu-og-mcf?publisherId=17847424&lang=no Heldigvis for motorsykkelistene så har vi ikke så mye av de såkalte Eggedelerne som motorvern her i Norge som de bruker mye av i Sverige. https://www.tu.no/artikler/motorsyklister-til-kamp-mot-vaier/244453
bzzlink Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 3 minutes ago, Hanhijnn said: Majoriteten av MC-ulykkene er singel-ulykker hvor mc kjører ut i sving. Det skyldes manglende kjøreteknisk kompetanse. Man "stivner" i svingen og ser på den skumle grøfta. Og dit man ser der havner man. Kjøretekniske kurs er løsningen på det problemet, men stoltheten til mc-førerne kommer i veien. Type "jeg har hatt mc-lappen i ørten år, så dette kan jeg". Mindre fart inn i svingen, når man kjører på svingete fylkesveger hadde løst mye. Men det løses ikke av lavere fartsgrense, med mindre man faktisk setter den ned til 50 da. https://www.nmcu.org/informasjon/nyheter/vis/?T=Dybdeanalyse av dødsulykker på veg 2024&ID=55076&af=1&
Hanhijnn Skrevet 9. januar Forfatter Skrevet 9. januar AndersT2 skrev (4 minutter siden): Heldigvis for motorsykkelistene så har vi ikke så mye av de såkalte Eggedelerne som motorvern her i Norge som de bruker mye av i Sverige. https://www.tu.no/artikler/motorsyklister-til-kamp-mot-vaier/244453 Takket være et langvarig og målrettet arbeid av NMCU. www.nmcu.org
bzzlink Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 1 hour ago, The Very End said: Poenget er at det er gjort undersøkelser og man har funnet ut at det er langt mer sannsynlig å overleve en kollisjon i 70 kmh enn 80 kmh. Det er ikke store reduksjon i hastighet, men gir en merkbar gevinst. La oss ikke ende opp i en enda en slipper-slope diskusjon please. Det er såpass få dødsulykker på veiene i Norge at for å få det videre ned, så tror jeg man bør starte med bedre psykisk helsevern ikke bedre autovern.... 739 personer døde av selvmord i 2024 90 personer døde i trafikken i 2024 De få som dør i virkelige ulykker, som ikke bunner i psykisk helse/rus/kriminalitet er tilfeldigheter og "cost of doing business". Fartsgrensene våre er allerede utrolig lave, og følger man de, så er det veldig begrenset hvor man kan havne i en ulykke pga fart. Selv når det er unormalt dårlig føreforhold. 1 5 1
barfoo Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 1 hour ago, trikola said: Vi har i dag av bilsikkerhetstekniske grunner svært lave dødsfall i trafikken sammenliknet med før. Om jeg husker rett svinger disse tallene fra år til år. Jeg skjønner ikke hvordan man kan trekke konklusjoner av så lave tall - blir det ikke bare anektotisk bevisføring? Det er ganske elementært. E=1/2mv^2. Kollisjonsenergien i 80 er 30% større enn i 70. 1
sedsberg Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Forutsetter at det faktisk er kollisjoner i 80km/t. Å sette alle landeveier (veier uten spesifisert fartsgrense) ned til 70 virker som et billig tiltak uten å faktisk ha sjekka om det har noe for seg. 1
trikola Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 3 minutes ago, barfoo said: Det er ganske elementært. E=1/2mv^2. Kollisjonsenergien i 80 er 30% større enn i 70. Du misforsto: 'tall' relaterte til antall dødsulykker, ikke antall km/h. Ellers er jeg klar over at energien blir null dersom masse eller hastighet er null.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå