Gå til innhold

Spørsmål: Er det fornuftig å gå over til Linux fra Windows 11 som en light gamer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, Malvado said:

Mange måter å gjøre det på, har man kjapp USB 3.0/3.1 kan det funke begrenset det og.  Men ja å legge inn Linux eller Windows på en egen disk vil ofte være det tryggeste.

Her bruker jeg plug n play data HDD for en del eldre disker og os.

Ja, USB har jo blitt såpass raskt at det kan brukes til litt av hvert. Har sett folk som kjører hele Steam biblioteket sitt fra USB lagring. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Boing 4EVER skrev (24 minutter siden):

Hahahaha :D Faen heller. Da brast nok en illusjon.

For å ha kontroll over ditt private (digitale) liv må du leve som en slags digital munk, spartansk, og med et svært bevisst forhold til hvordan du interagerer med omverdenen. I tillegg krever det betydelig sikkerhetskompetanse, både på nettverk og programvare.

Jeg tror det er få som faktisk klarer å holde seg helt skjult for teknologimilliardærene, dessverre, ganske dystopisk 😅
En liten glipp er alt som skal til, og hele ditt digitale liv kan brettes ut.

Jeg er ikke helt klar for å gå over til Linux ennå, men jeg håper virkelig at det blir mer utbredt og at mer støtte følger etter. Selv om mye fungerer bra, er det fortsatt litt for mye "tinkering" for min smak. Spørsmålet er også om dette noen gang vil endre seg på desktop, siden det som kanskje må til for å endre på det, på mange måter er rake motsetningen av hva Linux er :) 

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Uderzo said:

Jeg er ikke helt klar for å gå over til Linux ennå, men jeg håper virkelig at det blir mer utbredt og at mer støtte følger etter. Selv om mye fungerer bra, er det fortsatt litt for mye "tinkering" for min smak. Spørsmålet er også om dette noen gang vil endre seg på desktop, siden det som kanskje må til for å endre på det, på mange måter er rake motsetningen av hva Linux er :) 

Mengden "tinkering" kommer i grunn helt an på hva du gjør med maskinen. For "vanlige" folk som stort sett bruker nettleseren og ikke spiller så er det relativt lite som må gjøres.

Det jeg har brukt mest tid på har vært finpussing av hvordan ting ser ut og fungerer, gaming optimalisering, samt et par program knyttet til hardware som for eksempel CoolerControl for vifter og LACT for GPU styring. Dette er gjerne noe man ikke trenger å tenke på om du bare skal inn å sjekke nettbanken eller se en video. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Min personlige mening er at skal man leke seg og er villig til å utforske en del for å få til best mulig funksjonalitet og ytelse ( spesielt om man har Nvidia) så er Linux morsomt , sikkert og dine personalia blir ikke plukket opp i enorme mengder og så brukt for å gi deg reklame for sex leketøy nå som du er skilt ( my case ha ha ) , ønsker man stabilitet og spill ytelse / kompatibelitet uten å måtte jobbe for mye for det , og er lett påvirkelig til å kjøpe seg en kone erstatter, så ikke ta livet av Windows 11 enda.

Og ja litt teit humor her...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har over et år prøvd flere distros og kjører nå pop os med cosmic desktop. Veldig fonøyd med det ift spill ytelse på rx 9070 xt men synes og Nobara funker bra! Som mange sier så må en prøve seg frem og finne den en selv liker. Feks så har Nobara mange gaming features installert som standard, blant annet xbox gamepad drivere, Optiscaler til feks dlss/fsr oppskalering i spill som gjerne ikke støtter de til vanlig 😊

Endret av Ooinaru
  • Liker 1
Skrevet

Noen av dere som har LINUX, kan en av dere Privat melding til meg hjelpe meg forstå Linux?
vil gjerne prøve installere den på min Bærbare PC, teste det ut.

Går det ann ha både win 11 og Linux på samme maskin installert?

Skrevet
Rexxus121 skrev (På 7.2.2026 den 16.08):

Går det ann ha både win 11 og Linux på samme maskin installert?

Det går an. 

For å forstå linux kan du begynne med å kjøre det fra en usb-pinne uten å installere. Chatgpt hjelper deg med alt du lurer på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her står det litt om hva en gjør når en har Windows installert, og vil legge til dual boot med Linux

Sitat

Key Preparation Steps:

Backup Your Data: Ensure all important files are backed up to an external drive or cloud storage to prevent data loss.
    Disable Windows Fast Startup: Go to Control Panel > Power Options > "Choose what the power buttons do", click "Change settings that are currently unavailable," and uncheck "Turn on fast startup".
    Disable BitLocker/Encryption: Ensure your drive is not encrypted with BitLocker to prevent potential access issues.
    Create Free Space (Partitioning):
        Open "Disk Management" in Windows, right-click the 😄 drive, and select "Shrink Volume".
        Shrink by at least 30,000 MB (30GB) or more depending on your needs.
        Leave this space as "Unallocated".
    Configure BIOS/UEFI:
        Restart your computer and enter the BIOS/UEFI setup (usually F2, F12, Delete, or Esc).
        Disable Secure Boot to allow installation of third-party bootloaders.
        Ensure the system is set to boot from USB first.
    Create Linux Live USB: Download the ISO file (e.g., Ubuntu) and flash it onto a USB drive (8GB+ recommended). 

En bør vel ha mulighet til å lage en Windows installasjons usb også i tilfelle noe går galt så en må installere Windows på nytt.

Endret av Svein M
Skrevet

Jeg dual booter Windows 11 og Linux. Saken blir litt mer komplisert når Windows Update oppdaterer bootlooderen og overskriver GRUB slik at du mister muligheten til å boote Linux etterpå. Jeg vet ikke hvor ofte Windows Update overskriver bootlooderen, men det er irriterende når det skjer. Da booter maskinen bare rett inn i Windows 11 etterpå og du får ikke velge Linux. 

ChatGPT sier at min Samsung er spesielt ille på dette området, men jeg vet ikke. Du kan aldri vite om det ChatGPT sier stemmer, men det er noe med hvordan BIOS og boot håndteres, som gjør det vanskeligere å rette opp etterpå. Jeg installerte Linux på nytt når det skjedde og byttet samtidig i distro fra Openmandriva til Debian. Likte ikke Openmandriva så godt.

Skrevet (endret)

Hvis du vil installere linux spill. Altså de med "navn.sh"

En måte å gjøre det på er å

Gå i mappen der filen er.

Høyre klikk og velg  "Åpne i Terminal".

Skriv "Bash Navn.sh" (Eller enklere måte er skriv "Bash" først, så kopier navn og paste det i Terminalen" og trykk Enter.) Og boom så får du det installert :) funker med noen GOG spill som er litt kult!

Tror Steam sikkert er 100% Linux støttet. Jeg venter på at GOG Galaxy skal få en offisiell støtte. Som ikke er kommet enda men de jobber med det

Btw et annet tips. Jeg hadde litt problemer med å bruke "Openshot Video Editor" programmet. Den bruker sånn "Appimage". Hvis man laster ned fra nettsiden

En måte å få dette til på er

1: Høyre klikk på (Navn på program"Appimage")

2: Trykk "Egenskaper"

3: Huk av på "Kjørbar som program"

Er mange Linux programmer i "App Center" som funker men... er litt obs på at noen må du bruke litt tid og energi på.  Eksempelvis er "OBS Studio" 100% støttet på Linux via den som er kult!

Endret av GameWizard
Skrevet

Se om du liker noen av disse Linux-kanalene på YouTube:

Learn Linux TV

• 1.06M subscribers • 968 videos
  • https://www.youtube.com/@LearnLinuxTV
  • Description:
  • Learn Linux TV is your ultimate resource for mastering Linux and open-source technology. From step-by-step Linux tutorials and distro reviews to server automation, cloud deployments, security, and DevOps workflows, this channel gives you the skills to thrive in today’s Linux Community.
  • With over 20 years of Linux and System Administration experience, Jay (your host) shares practical insights to help you succeed with Linux — whether at home, in the data center, or in the cloud. Whether it’s Debian, Ubuntu, Fedora, Arch, or Proxmox, you’ll learn how to build, secure, and manage systems with confidence!
    • Linux made simple: tutorials, reviews, and sysadmin tips you can actually use.
    • Your go-to channel for Linux tutorials, distro reviews, and real-world sysadmin skills.
    • Where beginners become power users, and pros sharpen their Linux skills.

The Linux Experiment

• 418K subscribers • 1.4K videos
  • https://www.youtube.com/@TheLinuxEXP
  • Description:
  • Making Linux accessible: no techno babble, no super technical content. Just Linux desktop news, simple tutorials, application spotlights, and opinion pieces trying to stay positive, without gatekeeping.

DistroTube

• 273K subscribers • 1.7K videos
  • https://www.youtube.com/@DistroTube
  • Description:
  • DistroTube (DT) is a YouTube channel started by me, Derek Taylor (also DT), in October 2017.  Topics include Linux distro reviews, news, opinion and tutorials.  Some of my favorite topics include the command line, tiling window managers, vim and emacs, free software and open source software.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
SpaceHog skrev (3 timer siden):

Se om du liker noen av disse Linux-kanalene på YouTube:

Learn Linux TV

• 1.06M subscribers • 968 videos
  • https://www.youtube.com/@LearnLinuxTV
  • Description:
  • Learn Linux TV is your ultimate resource for mastering Linux and open-source technology. From step-by-step Linux tutorials and distro reviews to server automation, cloud deployments, security, and DevOps workflows, this channel gives you the skills to thrive in today’s Linux Community.
  • With over 20 years of Linux and System Administration experience, Jay (your host) shares practical insights to help you succeed with Linux — whether at home, in the data center, or in the cloud. Whether it’s Debian, Ubuntu, Fedora, Arch, or Proxmox, you’ll learn how to build, secure, and manage systems with confidence!
    • Linux made simple: tutorials, reviews, and sysadmin tips you can actually use.
    • Your go-to channel for Linux tutorials, distro reviews, and real-world sysadmin skills.
    • Where beginners become power users, and pros sharpen their Linux skills.

The Linux Experiment

• 418K subscribers • 1.4K videos
  • https://www.youtube.com/@TheLinuxEXP
  • Description:
  • Making Linux accessible: no techno babble, no super technical content. Just Linux desktop news, simple tutorials, application spotlights, and opinion pieces trying to stay positive, without gatekeeping.

DistroTube

• 273K subscribers • 1.7K videos
  • https://www.youtube.com/@DistroTube
  • Description:
  • DistroTube (DT) is a YouTube channel started by me, Derek Taylor (also DT), in October 2017.  Topics include Linux distro reviews, news, opinion and tutorials.  Some of my favorite topics include the command line, tiling window managers, vim and emacs, free software and open source software.

Takker og bukker!

Skrevet

Er det noen her som har spilt Silent Hill F på Linux? Hva er dine erfaringer? Jeg leste blant annet på Steam at det ikke gikk så bra for de med Linux (ikke Steam Deck).

Skrevet
5 hours ago, Boing 4EVER said:

Er det noen her som har spilt Silent Hill F på Linux? Hva er dine erfaringer? Jeg leste blant annet på Steam at det ikke gikk så bra for de med Linux (ikke Steam Deck).

Har ikke spilt det selv, men pleier å sjekke kompabiliteten til spill på protondb.

https://www.protondb.com/app/2947440

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (På 10.2.2026 den 11.01):

Jeg dual booter Windows 11 og Linux. Saken blir litt mer komplisert når Windows Update oppdaterer bootlooderen og overskriver GRUB slik at du mister muligheten til å boote Linux etterpå. Jeg vet ikke hvor ofte Windows Update overskriver bootlooderen, men det er irriterende når det skjer. Da booter maskinen bare rett inn i Windows 11 etterpå og du får ikke velge Linux. 

ChatGPT sier at min Samsung er spesielt ille på dette området, men jeg vet ikke. Du kan aldri vite om det ChatGPT sier stemmer, men det er noe med hvordan BIOS og boot håndteres, som gjør det vanskeligere å rette opp etterpå. Jeg installerte Linux på nytt når det skjedde og byttet samtidig i distro fra Openmandriva til Debian. Likte ikke Openmandriva så godt.

Kunne man ikke fikse seg en "boot" brikke som restaurerte idiotien om W11 oppdateringen fusket opp ved en oppdatering?
Sjekket det opp og fikk denne infoen :

Sitat
Creating a bootable USB for Linux on a Windows 11 machine is essential for repairing GRUB or accessing your Linux partition if Windows updates overwrite or remove the bootloader. 
image.png.45ecb21891287c6d3b606bbf0c1325da.pngFramework Community +2
Recommended Tools
  • Ventoy (Best Choice): Allows you to copy multiple ISO files (Linux, Windows) to one USB drive.
  • Rufus: Very fast and reliable for burning single Linux ISOs (use GPT/UEFI mode).
  • BalenaEtcher: Simple, user-friendly, and works on both Windows and Linux. 
    image.png.24801d45aec284098dddb2b299013fdc.pngMicrosoft Community Hub +5

Step-by-Step: Creating the Rescue USB
  1. Download the Linux ISO: Download your preferred distribution (Ubuntu, Linux Mint, etc.).
  2. Download a Tool: Download Rufus or Ventoy.
  3. Prepare USB: Insert a USB drive (at least 4GB or 8GB recommended). Note: This process will erase all data on the USB.
  4. Flash/Install:
    • Using Rufus: Run Rufus, select your ISO, ensure Partition Scheme is GPT and Target System is UEFI. Click Start.
    • Using Ventoy: Run the tool, select your USB drive, and click Install. After installation, simply drag and drop your Linux .iso file into the USB drive in Windows File Explorer.
  5. Keep it Safe: Keep this USB plugged in or close by for future troubleshooting. 
    image.png.111401eb289d93da5a15c7e3e6d8c8e7.pngMicrosoft Community Hub +4

How to Use the USB if Boot is Removed
If Windows 11 removes the GRUB boot menu and boots straight into Windows: 
  1. Disable Fast Startup/Secure Boot: In Windows, turn off Fast Startup in Power Options, and enter your BIOS/UEFI (F2/F12/Del) to temporarily disable Secure Boot.
  2. Boot from USB: Insert your USB and select it as the boot device in your BIOS/UEFI boot menu.
  3. Run Repair (e.g., Ubuntu): Once in the "Live" session, you can use Boot-Repair to fix GRUB.
  4. Manual Restore (Advanced): If you prefer the CLI, use efibootmgr to re-create the boot entry. 
    image.png.fc9608d7a9cc3e4f329138e1071a258c.pngMicrosoft Community Hub +4

Tips for Preventing Future Issues
  • Turn off "Fast Startup" in Windows 11, as this is a common cause for broken dual-boot scenarios.
  • Use Ventoy for easy, multiple Linux versions, making it a permanent "Rescue" drive.
  • If your system keeps erasing the Linux boot entry, you may need to manually add it back through the EFI settings or rely on booting through the USB to chroot and reinstall GRUB. 
    image.png.e10b1bc4819fe93bab12e66f4102b6c2.pngMicrosoft Community Hub +3

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at om en har usb-minnebrikke med installer for den Linux en bruker så kan der være en metode å reparere oppstarten (GRUB). Boot-repair ser ut å være et program en kan installere og bruke (Ubuntu).

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Med "ekte" UEFI-boot, dvs. ikke CSM/legacy mode/e.l., bør problemet være mye mindre, siden grub i et slikt system vil være installert i en egen mappe i EFI-partisjonen, med info om hvor grub-menyen befinner seg (i form av partisjon- og/eller filsystem-uuid; husker ikke helt). Og Windows 11 krever "ekte" UEFI-boot.

Hvis så UEFI er satt til å boote Linux distroen som default (noen distroer vil lage et UEFI-bootvalg med navn på distroen), bør problemet helst bare oppstå dersom Windows (eller noe annet) av en eller annen grunn endrer default bootvalg i UEFI, men da er det jo bare å sette Linux distroen som default igjen i UEFI.

Endret av HawP
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...