Gå til innhold

Orkla forsvarer ultraprosessert mat

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mener snacks og godteri har skylden for nordmenns overvekt og dårlige helse - ikke ultraprosessert mat som Grandiosa.

– Det er ikke prosesseringen i seg selv eller tilsetningsstoffene som er usunne, men det er mengden av maten vi spiser som har et for høyt innhold av salt, sukker og mettet fett.

Dette sier Rita Nilsen da E24 møter henne under NHOs årskonferanse i Lillestrøm. Hun er leder for helse, ernæring og forskning i Orkla Foods Norge og holdt et innlegg om «Hverdagsinnovasjon».

https://e24.no/naeringsliv/i/3pJvL9/orkla-forsvarer-ultraprosessert-mat?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Hva mener folket her på forumet?

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i utgangspunktet ingen ting galt med ultraprosessert mat. Et brød er ultraprosessert selv om det utelukkende er laget av naturlige, økologiske råvarer. Ultraprosessert betyr bare at ingrediensene har blitt kraftig bearbeidet.

Ordet ultraprosessert er i praksis helt ubetydelig. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (31 minutter siden):

Mener snacks og godteri har skylden for nordmenns overvekt og dårlige helse - ikke ultraprosessert mat som Grandiosa.

– Det er ikke prosesseringen i seg selv eller tilsetningsstoffene som er usunne, men det er mengden av maten vi spiser som har et for høyt innhold av salt, sukker og mettet fett.

Dette sier Rita Nilsen da E24 møter henne under NHOs årskonferanse i Lillestrøm. Hun er leder for helse, ernæring og forskning i Orkla Foods Norge og holdt et innlegg om «Hverdagsinnovasjon».

https://e24.no/naeringsliv/i/3pJvL9/orkla-forsvarer-ultraprosessert-mat?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Hva mener folket her på forumet?

Jeg mener man går opp i vekt når man inntar mer energi enn man forbruker. Så kan man skylde på om det var grandisen, eller sjokoladen som har skylden for at man havnet på pluss siden av energiinntaket. Alternativt kan vi skylde på mye mindre aktivitet enn tidligere? Vi har som regel flere biler i husstanden, robotklippere, robotstøvsugere, snøfresere. Folk beveger seg mye mindre enn før. Eller så kan vi skylde på økte fristelser mtp fastfood-kjeder og tidsklemma. Eller så kan vi skylde på manglende opplæring i grunnskolen, som vi også skylder på når vi ikke klarer å forstå grunnleggende økonomi og overforbruker langt over evne. Take your pick… Du kommer aldri til å finne et fasitsvar med to streker under seg. Det er summen av alt. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

At en produsent av ultraprossesert mat, forsvarer varene sine, får meg ikke akkurat til å heve øyenbrynene. Helt å forvente.

Toro har i lengre tid brukt millioner på å forsvare produktene sine som sunne og gode nok. Som om Toro-mat kan måle seg med middagsmat laget fra bunnen av, på ekte råvarer! Hah! Jeg spyr ...

---

Det sagt, så er begrepet "ultraprossesert" svært lite presist. 

De mer ekstreme variantene er kanskje potetmos-posene fra nettopp Toro, Mills, med fler. Her har potetene blitt revet fra hverandre helt ned på mikroskop-nivå, og cellestruktur er endret. 

Når vi så spiser mosen, gir dette kroppen vår evne til å til seg næringen på helt andre måter, enn hvis cellene hadde minnet litt mer som potet. Rent konkret merker jeg at metthetsfølelsen er svært ulik. Det er — for meg — mye lettere å overspise ultraprossesert mat, enn god gammeldags hjemmelaget mat. Til tross for at den hjemmelagde smaker bedre, så er det færre gram som får plass i magen. Det samme gjelder pizza; spiser lett en Grandiosa alene, mens hjemmelaget langpanne-pizza er nok til både meg, kone og barna ... 

Ergo: ultraprossesert får oss noen ganger til å spise for mye. Maten kødder med signaler i kroppen, og metthetsfølelsen forsinkes. 

Skal vi i tillegg se på alle de andre livsstilssykdommene folk i vesten sliter med, samt økt forekomst av kreft, Alzheimers, Parkinson, etc etc..? 

Jeg vet ikke om det skyldes maten. Men en eller annen grunn må det vel være? Hvis ikke kosthold, hva da? 🤷

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Mye av inntekten til Orkla stammer fra ultraprosesserte produkter og de har bl.a egne reklamekampanjer med en rød ku som forteller deg hvor ok Toro-produkter er, selvfølgelig basert på null vitenskapelig innhold, altså ren propaganda for å forsvare seg.

Det som er så synd er at de har visst om mange av problemene i lang tid, og når de har muligheten til å gjøre noe bra, så velger man heller å spy ut propaganda heller enn å rydde opp i problemene.

Ikke bare får de masse riper i lakken, men de viser aktivt at de ikke bryr seg om helsen til kundene sine så lenge de får pengene sine.

Argumentasjonen er ren ansvarsfraskrivelse og en dytter alt av ansvar over på kundene, der de SOLEKLART selv er ansvarlige for sin bruk av stoffer som ikke bør vært tilsatt maten.

Gjør det som er fornuftig. Kutt ut slike produkter og spise ren, helt og fersk mat.

Produkter er ikke "mat" og kommer heller neppe til å bli det enn hvor mye propaganda de pumper ut i media.

Endret av vidor
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
10 hours ago, Boing_80 said:

men det er mengden av maten vi spiser som har et for høyt innhold av salt, sukker og mettet fett.

Den beviselige løgnen om at salt er usunt har overlevd altfor lenge. Og basert på feil forskning fra forrige århundre.

Mettet fett som smør er noe av det beste kroppen kan få.

Sukker har de rett i.

De vil ikke nevne moderne hvete, som er en stor betennelseskilde med altfor mye gluten, og ultrakvernet slik at det ikke er noe næring igjen i det. Og deig blir ikke surnet i 24 timer for å bryte ned gluten og forberede næringstoffene for kroppen vår, slik de gjorde med deigen før i tiden.

De vil ikke nevne ultraprossesert rapsolje, som er en kjemisk suppe av små mengder hexane, blekemiddel og er svært varmebehandlet. Den er vanskeligere for kroppen å håndtere, legger seg som ugunstige fettlagre, og kan også bidra til betennelse, eller utvikling av kreft.

Du får ikke dyr kaldpresset rapsolje i maten din fra butikken. Men ultra prosesserte supper som står seg i 1 million år fordi ingen andre organismer vil ha det.

• Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det beste er naturlige og ikke-behandlede råvarer uten kunstige tilsetninger som pasteuriseringsmiddel, E-stoffer og kunstige, giftige stoffer som f.eks. gluten. Rå melk rett fra kua, rå kylling og gress rett fra plenen.

• Liker 2
Skrevet

Isolert sett er det korrekt når ho seier:

Sitat

Men som representant for Orkla Foods så har ikkje Orkla vært spesielt flinke til å påsjå at det samla mat-tilbodet har eit balansert næringsinnhold. Sjølv om Orkla Foods hadde gått ut og anbefalt at Grandiosaen er helgemat kun til laurdagar, så hjelp det lite når Orkla Foods også står bak Toro, Stabburet, og ein rekke andre merkenavn. Då hjelp det litt lite å begrense inntaket av metta fett og salt frå pizza til ein Grandis i veka, når du resten av veka har Vossafår på brødskiva som også er eigd av Orkla Foods.

Eg er ellers einig i at ultraprossesert mat er ikkje i seg sjølv eit problem. Ultraprosessering har også mange fordelar om maten blir produsert ansvarleg. Typisk at tilsetting av konserveringsmiddel gir lengre holdbarheit og dermed mindre matsvinn, eller at ein tilsetter ekstra næringsstoff, som å tilsette jern i brunosten, eller ekstra protein i andre produkt.
Problemet kjem når ein bruker ultraprosessering for å fjerne kostbare og næringsrike råvarer, og erstatter det med fett, sukker og fett med berre kunstig aroma frå råvaren.

Den store utfordringa i matindustrien er at ein får ein ond sirkel der produksjon av mat som er ernæringsmessig dårlegare reduserer prisen på det ferdige produktet, som igjen gir fleire salg og større omsetting, som igjen gir grunnlag for å ytterlegare redusere matkvaliteten, osv.
Ferdigprodukt basert på ordentlige råvarer blir for dyrt, og når du treng ein rask middag ein dag og valget står mellom ein Grandis til 60 kr kontra ein Fjordlandmiddag til 100 kr, så blir det fort Grandisen som vinner. Ikkje at Fjordland middagane lengre er middagar med ekte heimelaga kvalitet, men noko mindre prosessert er det samanlikna med ferdigpizza.

Eg trur nok at den beste løysinga for folkehelsen er at staten må inn med reguleringar. Til dømes at ein aukar skattetrekket for å kunne subsidiere sunne og reine råvarer slik at ikkje billig drittmat blir like attraktivt for familiar med stramt budsjett.
Alternativt at subsidane gjer det relativt sett billegare å selge usunn mat i mindre forpakningar. For å ta dømet på Grandiosaen så finnes det ein litt mindre pizza i porsjonstørrelse, trur den er 350 gram mot 550 gram i den vanlege, men når porsjonspizzaen koster det samme, eller kanskje også meir enn den store pizzaen, så er faren stor for at mange går for den billegaste og dermed et langt meir pizza enn dei burde.
Eg er relativt sikker på at det å tilby god tilgang til sunn mat i fornuftige porsjonar utan at det kostar skjorta vil totalt sett være lønnsomt i sparte helseutgifter på grunn av livsstilssjukdommar.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
39 minutes ago, sedsberg said:

Det beste er naturlige og ikke-behandlede råvarer uten kunstige tilsetninger som pasteuriseringsmiddel, E-stoffer og kunstige, giftige stoffer som f.eks. gluten. Rå melk rett fra kua, rå kylling og gress rett fra plenen.

Mange av e-stoffene er ikke kunstige men naturlige.

SVJV ble e-numrene innført for å hindre at industrien finner opp og bruker alle slags egendefinerte navn, og 'ingen' vet hva det er. Om et stoff har et e-nummer, MÅ dette brukes.

https://no.wikipedia.org/wiki/E-nummer

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

– Det er ikke prosesseringen i seg selv eller tilsetningsstoffene som er usunne

Jo, dette er usunt om det får dominere kostholdet. Hvordan kommer de unna med slike uttalelser? De har vel et PR team klart om de blir presset på slikt uansett. 

Noen e-stoffer er jo bare behjelpelig for å holde litt ekstra på holdbarheten. Potetmos eksempelet er det folk først og fremst bør forstå når det gjelder ultraprosessering, forstå hvorfor dette over tid kan gi flere problemer for deg. Men føler de som ikke orker å raspe så mye som 1 enkelt gulrot ofte bruker unnskyldningen "vekk meg når definisjonen på ultraprosessert mat er ferdig, eg løfter ikke en finger før og lever fint på potetmos enn så lenge". 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
disk skrev (2 minutter siden):
Sitat

– Det er ikke prosesseringen i seg selv eller tilsetningsstoffene som er usunne

Jo, dette er usunt om det får dominere kostholdet. Hvordan kommer de unna med slike uttalelser? De har vel et PR team klart om de blir presset på slikt uansett. 

Det kjem heilt ann på kva prosessering eller tilsetting det er snakk om. Om ein tilsetter litt rødbeter i gryteretten for å få litt meir farge på krafta så er ikkje det usunt. Strengt tatt er det kanskje litt sunnare sidan ein har tilsatt litt meir grønsaker.
Tilsvarande med prosessering av tomatar der tomatane blir frysetørka og kverna ned til tomatpulver. Det er er strengt tatt ultraprosessering med ein slik tørkeprosess, men alle næringsstoffa blir bevart og ingenting blir tilført. Når ein rører ut tomatpulveret i vatn så får du ein tomatsaus heilt på samme måte som om du hadde finhakka ferske tomatar.

Det som ofte er eit vel så stort helseproblem med tung prosessering er at maten blir for lett å fordøye. Slik som nemnte potetmosen. Det finnes mykje ulik ferdig potetmos som kan inneholde mykje unødvendig, men frysetørka potetmos kan fint lagast ved å berre frysetørke reine poteter. Då vil det ernæringsmessig være heilt likt om du bruker frysetørka poteter som er knust til eit pulver, eller om du rasper ferske poteter. Det som likevel viser seg er at kaloriopptaket er større på frysetørka poteter fordi maten er så findelt at mage og tarmsystem klarer å ta opp nært 100% av kaloriane, av poteter som er frysetørka, pulveriserte og varmebehandla. Rå potet som ikkje er varmebehandla er mykje tyngre fordøyeleg, og kroppen vil ikkje klare å nyttegjere seg av alle kaloriane.
Det å ete ubehandla poteter er derfor meir slankande sidan kroppens fordøyingssystem må jobbe hardare for å fordøye maten, samanlikna med samme mengde poteter som er varmebehandla. For oss i Norge som no slit med stort kalorioverskot og for stor tilgang på mat så kan det kanksje være fornuftig å ete meir råkost, men ernæringsmessig så er det sløs med matressursane.
Tilsvarande gjeld for proteinopptak frå egg. Mange som trener styrke har slutta med å bruke rå egg i restutisjonsdrikke, for undersøkingar har vist at forskjellen på proteinopptak kan variere frå 50% på rå egg og opp til 90% på kokte egg, fordi i varmebehandla egg så brytes proteinlenkene ned og blir lettare for kroppen å fordøye.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 hours ago, The Avatar said:

Det er er strengt tatt ultraprosessering med ein slik tørkeprosess, men alle næringsstoffa blir bevart og ingenting blir tilført. Når ein rører ut tomatpulveret i vatn så får du ein tomatsaus heilt på samme måte som om du hadde finhakka ferske tomatar.

Da har du ikke forstått hvorfor ultraprosessering er usunt, det handler ikke om næringsstoffer, men måten kropper tar til seg disse næringsstoffene. Det er bakteriene i tarmen som får en voldsom ubalanse hvor de dårlige bakteriene vokser frem pga. hvor lett det er å ta til seg næringsstoffene. Disse dårlige bakteriene klarer ikke ta til seg næringsstoffer som er kapslet inn i celler, men most helt ned til kun næringsstoffer. 
Lurer du på hvorfor de dårlige bakteriene er dårlig for deg? 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, disk said:

Da har du ikke forstått hvorfor ultraprosessering er usunt, det handler ikke om næringsstoffer, men måten kropper tar til seg disse næringsstoffene. Det er bakteriene i tarmen som får en voldsom ubalanse hvor de dårlige bakteriene vokser frem pga. hvor lett det er å ta til seg næringsstoffene. Disse dårlige bakteriene klarer ikke ta til seg næringsstoffer som er kapslet inn i celler, men most helt ned til kun næringsstoffer. 
Lurer du på hvorfor de dårlige bakteriene er dårlig for deg? 

Det vi ser er standard relativisering. Billig debatteknikk, med andre ord.

Det er ingen tvil om at godteri og snacks er verre enn Grandiosa og frossen putt i panne. 

Men det betyr selvfølgelig ikke at det er spesielt sunt, som du så godt beskriver.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ja, det vil alltid være noe som er langt værre å innta enn TORO-poser eller Grandiosa. 

Det at noe er dårligere for meg, er allikevel ikke et godt argument for at jeg bør spise maten deres.

Ikke for det; innimellom spiser jeg (selvfølgelig?) ultraprodusert og kjapp mat. Noen ganger er man rett og slett for trøtt og lat, har ikke nok tid, eller bare er fysen på noe lett og kjapt. 

Så jeg boikotter det ikke fullt ut. Men jeg prøver å begrense mitt inntak. Og jeg synes det er dumt at de får lov å lyve om varen de selger: At de får lov til å hevde deres mat er like god som alt annet. Det er regelrett løgn. Men det nytter ikke å se på næringslisten direkte. Det handler, som @disk nevner, om hvordan kroppen vår tar til seg næringen. Det er STOR forskjell for våre tarmer når næringsmidlene kommer innpakket i en naturlig grønnsak, vs. finkornet og et ferdig nedbrutt pulver. 

https://www.nrk.no/viten/eit-feitt-liv_-derfor-er-kokt-potet-bedre-for-deg-enn-potetmos-1.15475320 

• Liker 3
Skrevet

Fra artikkelen til qualbeen over:

Ifølge Øien har det egentlig ikke så mye å si om vi moser poteten eller ikke, hvis man tenker på det store bildet.

– Da er det bedre å tenke over hvilke potetprodukter man ikke trenger å spise så ofte, som pommes frites og potetgull, sier hun.

Føler de igjen setter "godteri" opp mot potetmos og vanlig middag. Hvorfor kommer potetgull inn i det hele tatt som sammenligning, når vi snakker om middag? Potetgull har jo en helt egen snacks seksjon unna vanlig mat. 
Og ja, eg nyter kålrabistappe og prosesserer ulike deler av maten, men det kommer også endel råvarer inn. Personlig er eg veldig glad i råkost ved siden av det andre eg lager. 

Avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet har ingen tro på at man skal oppfordre folk til å lage all mat fra bunnen av. Fordi mange rett og slett ikke har tid til det.

Dette er også noe som irriterer meg når Helsedirektoratet skal ut å forklare seg. Så man skal bare gi opp hele ideen om at nordmenn kan klare å lage mat selv? Du vet at du kan sette småtasser i gang med å hjelpe litt, alt i fra rydding til å skrelle en potet osv. Dette gjorde eg under oppveksten, og eg så andre familier som var vell så travle sette i gang småtrollene til å lage mat. Noen hadde til og med faste dager hvor hvert medlem hadde ansvar for middag den dagen. Alt må ikke falle på mor eller far. Viss det ikke er nok plass på kjøkkenet, så kan du vel sette andre medlemmer i hustanden til å gjøre andre gjøremål slik at du slipper gjøre det også. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Slettet-14hq8Y
Skrevet

Rart at de ikke kan lage en sunnere versjon av grandis siden de selger så mye av det. En sunnere versjon med kortere holdbarhet burde vel ikke være et problem? Kutt ut alle tilsetningsstoffene og all den andre driten man ikke tilsetter selv når man lager hjemmelaget pizza. 

Eller noe sånt?

Skrevet
Trulss skrev (3 minutter siden):

Mange av oss har vokst på ultraprosessert er fortsatt i fin form. Tror det sunnere enn å spise ihælsprøyta gulerøtter.

Absolutt. Og jeg kjenner mange som røyker daglig, helt uten kreft. Helt uten kols. Ergo: røyking er bra! Sant? 

Kanskje det er smartere å se på store befolkningsmasser, i stedet for enkelt-individer? 

Jeg er overbevist om at ultraprosessert mat IKKE dreper deg sporenstreks. Ren gift er langt mer virksomt, dersom du vil ta liv av noen. 

Kan det tenkes at dette mat-inntaket gir en noe høyere sannsynlighet til å utvikle alvorlige sykdommer? Jeg tror det. Mye forskning tilsier det. Om det maten alene som er problemet, eller kun det faktum at kroppen lures, slik at vi ubevisst overspiser, vet jeg ikke. Kanskje litt begge deler? 

Uansett: noe høyere sannsynlighet for å utvikle sykdom X, betyr at svært mange aldri vil få det. Men noen vil. Og sånt kan vi kun måle på større populasjoner. Ikke på enkelt-individ. 

• Liker 3
Skrevet
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Og jeg kjenner mange som røyker daglig, helt uten kreft. Helt uten kols. Ergo: røyking er bra! Sant? 

Kanskje det er smartere å se på store befolkningsmasser, i stedet for enkelt-individer? 

Jeg er overbevist om at ultraprosessert mat IKKE dreper deg sporenstreks. Ren gift er langt mer virksomt, dersom du vil ta liv av noen. 

Kan det tenkes at dette mat-inntaket gir en noe høyere sannsynlighet til å utvikle alvorlige sykdommer? Jeg tror det. Mye forskning tilsier det. Om det maten alene som er problemet, eller kun det faktum at kroppen lures, slik at vi ubevisst overspiser, vet jeg ikke. Kanskje litt begge deler? 

Uansett: noe høyere sannsynlighet for å utvikle sykdom X, betyr at svært mange aldri vil få det. Men noen vil. Og sånt kan vi kun måle på større populasjoner. Ikke på enkelt-individ. 

Man forsker frem det resultatet som er bestilt.

Ferdig snakka!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trulss skrev (6 minutter siden):

Man forsker frem det resultatet som er bestilt.

Ferdig snakka!

Jepp! 

Er derfor ultraprosessert mat kan selges i bøtter og spann. Orkla og andre produsenter har kjøpt forskning som dekker deres narrativ. 

Ingen aktører tjener penger på forskning som tilser noe annet. Jeg vet ikke om noen som har økonomisk interesse av at folk flest skal lage mer mat fra bunn av. Det gagner ingen produsenter. Ei heller er det noen som tjener fett med penger, dersom jeg plutselig slutter å overspise.

Ergo: forskning på matsikkerhet har alltid vært dårlig. Og mangelfullt. Og vi kan anta at mye vi putter i oss er langt farligere enn vi tror. Ikke motsatt. Nettopp på grunn av forskningen er finansiert av folk med penger; altså av næringen selv. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...