Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (39 minutter siden):

Så media i USA skriver lite om Trump fordi de er redd for at noe skal skje med Norge?
Det er vel ganske åpenbart at personen jeg svarte henviser til Norske medier?

Amerikanske Medier ikke Norske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frankrike er blant landene som har reagert kraftig på president Donald Trumps trussel om å gjøre Grønland til en del av USA, og onsdag tar president Emmanuel Macron imot Danmarks statsminister Mette Frederiksen og Grønlands regjeringsleder Jens-Frederik Nielsen i Paris.

Samtidig er den franske marinens flaggskip, hangarskipet Charles de Gaulle, på vei nordover i Atlanterhavet, sammen med en luftforsvarsfregatt, et forsyningsskip og en angrepsubåt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/fransk-hangarskip-pa-vei-mot-nord-atlanteren/1398591

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 5
Skrevet
Jarmo skrev (2 timer siden):

Frankrike er blant landene som har reagert kraftig på president Donald Trumps trussel om å gjøre Grønland til en del av USA, og onsdag tar president Emmanuel Macron imot Danmarks statsminister Mette Frederiksen og Grønlands regjeringsleder Jens-Frederik Nielsen i Paris.

Samtidig er den franske marinens flaggskip, hangarskipet Charles de Gaulle, på vei nordover i Atlanterhavet, sammen med en luftforsvarsfregatt, et forsyningsskip og en angrepsubåt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/fransk-hangarskip-pa-vei-mot-nord-atlanteren/1398591

Fransk menna er forbanna  nå på USA ? vakke dem venner da? Sender Hangarskip til Grønland?

Skrevet

En ting da er att, vi har samarbeid med India nå, kanskje hjelpe EU med Forsvar også mot USA hahahaha.
Kanskje samarbeide med Kina også? LOOOL, perfekte forsvar øst og vest.

USA bør ikke tøffe seg mot Europa mer pga dem eier ATomvåpen. 
Kanskje amerikanerne burte fjerne trump før noe galt skjer? :D

Skrevet
obygda skrev (På 25.1.2026 den 13.22):

Vi ser jo hvordan Trump og hans lakeier lyver og troller om alt. I bunn og grunn tror jeg alt går til helvete i løpet av de 3 årene vi har foran oss.

Eg er heilt sikker på at Trumps lakeier kjem til å fortsette på same måte om dei ikkje blir stoppa. Trump har meir eller mindre bevist at både løgn og lovbrot gir ingen konsekvensar om ein er høgt nok oppe i næringskjeda. Då er det lite til ingen grunn for for at neste president skal være meir lovlydig.

Eg er veldig bekymra på USA sine vegne korleis dette kjem til å blåse av seg. Sjølv om vi får ny president frå demokratane så står den nye presidenten ovanfor eit stort vegskillle. Enten kan den demokratiske presidenten køyre samme stil som Trump der løgn og ulovlegheitene sitt laust for å motarbeide republikanarane mest mogleg.
Det andre alternativet er at den neste demokrat presidenten går tilbake som før, og berre krysser fingrane for at neste republikanske president følger opp i kjent Trump stil med å bryte ned demokratiet.
Det å tette alle smutthol og fullmakter som den amerikanske presidenten har til å oppførere seg som diktator vil det nok ikkje være mogleg å endre på berre ei periode. Om tanken er å hindre nokon i å gripe makta på samme måte som Trump i framtida så må ein nok ha fleire presidentperioder med lovlydige presidentar.
Berre det at presidenten kan benåde folk vil nok for evig og alltid gjere eit presidentskifte i USA til ein farse der ein benåder alle sine støttespelarar, før neste president tek over og må bryte lova for å få gjennomslag, før det blir nye benådingar, osv.

Det vil være ekstremt vanskeleg for USA å gjenopprette orden, og eg er pesimistisk opp mot at USA ikkje blir meir og meir polarisert.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
3 hours ago, The Avatar said:

Eg er heilt sikker på at Trumps lakeier kjem til å fortsette på same måte om dei ikkje blir stoppa. Trump har meir eller mindre bevist at både løgn og lovbrot gir ingen konsekvensar om ein er høgt nok oppe i næringskjeda. Då er det lite til ingen grunn for for at neste president skal være meir lovlydig.

Eg er veldig bekymra på USA sine vegne korleis dette kjem til å blåse av seg. Sjølv om vi får ny president frå demokratane så står den nye presidenten ovanfor eit stort vegskillle. Enten kan den demokratiske presidenten køyre samme stil som Trump der løgn og ulovlegheitene sitt laust for å motarbeide republikanarane mest mogleg.
Det andre alternativet er at den neste demokrat presidenten går tilbake som før, og berre krysser fingrane for at neste republikanske president følger opp i kjent Trump stil med å bryte ned demokratiet.
Det å tette alle smutthol og fullmakter som den amerikanske presidenten har til å oppførere seg som diktator vil det nok ikkje være mogleg å endre på berre ei periode. Om tanken er å hindre nokon i å gripe makta på samme måte som Trump i framtida så må ein nok ha fleire presidentperioder med lovlydige presidentar.
Berre det at presidenten kan benåde folk vil nok for evig og alltid gjere eit presidentskifte i USA til ein farse der ein benåder alle sine støttespelarar, før neste president tek over og må bryte lova for å få gjennomslag, før det blir nye benådingar, osv.

Det vil være ekstremt vanskeleg for USA å gjenopprette orden, og eg er pesimistisk opp mot at USA ikkje blir meir og meir polarisert.

Det er god grunn til å vera pessimistisk. Om Trump har nokonlunde helse, er han nok ikkje fremmed for å "justere lovverket litt", so han kan ta 4 år til.

• Liker 2
Skrevet
Mr.M skrev (På 21.1.2026 den 9.15):

Tør vi håpe på at det amerikanske folk, kongressen og GOP har innsett at mannen ikke bare er uskikket, men tilogmed burde straffeforfølges? 

Jeg tror svært lite på det. Like lite som om folket klarer/vil rive Putin fra makten.

Hitler sa vel rett ut noe i retning av, "det er lett å lede en befolkning, like lett som en saueflokk."

• Liker 1
Skrevet
SilverShaded skrev (På 21.1.2026 den 13.36):

Macron er vel ikke så blid akkurat nå, siden han har fått en "egen trussel" fra DT. Ostepopen ble ikke særlig fornøyd over at Macron avslo å bli med i hans Board of Peace, så da kommer det kjapt fra DT at han bare legger 200% tariff på vin fra Frankrike, "så blir han nok med !". Det er jo ikke grenser for hvilket nivå denne presidenten er villig til å symke ned på. Hadde en tidligere president kommet med noe i likhet med mailen til JGS eller Macron, hadde det ført til hastemøter på Capitol Hill om denne presidenten er skikket til å sitte på tronen. Siden det er DT, trekker man bare på skuldrene og sier 'DT er bare sånn'. Utrolig.

Disse hinsides irrasjonelle toll straffene er egentlig synonymt med krigserklæringer. 

Økonomisk press og sanksjoner er i samme gate. Noe som førte til at WW2 ekspanderte. (Japan ..)

• Liker 2
Skrevet

Danskene ser naturligvis mye dystrere på situasjonen enn oss. Vi hadde vel også vært bekymret om USA eller Russland hadde truet oss direkte med å annektere Svalbard.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Fibonacci skrev (32 minutter siden):

Danskene ser naturligvis mye dystrere på situasjonen enn oss. Vi hadde vel også vært bekymret om USA eller Russland hadde truet oss direkte med å annektere Svalbard.

Det beste er vel og ikke svare noen store farlige menn tilbake på Nyhetene, hahaha, det er da det blir værre fra motparten av ORD osv, og kanskje Handlinger.

Hadde jeg vært en leder og noen hadde sakt dem skal annektere en øy vi eier, hadde jeg kun gått til nyhetene 1 gang sakt: Det skjer aldri. 

Etter det hadde jeg ikke sakt noe mer, bedre fienden ikke vet hva du tenker, alle kan si feil når man møter pressen, hahaha.

Skrevet
Fibonacci skrev (37 minutter siden):

Men en verdensorden som hun peker på er likevel litt mer enn bare Grønland. Hun føyer seg litt inn i rekken av den modige talen til Macron.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

USAs spesialutsending til Grønland sier at USA må ha fullstendig, ubegrenset tilgang til øya. Betyr det at de må "ha" øya, eller betyr det i praksis det samme som avtalen fra 50-tallet?

https://www.dagbladet.no/nyheter/gronland-melding-alarmerende-brudd/84163993

Betyr vel at noen har forklart donalden at verden nå er fullstendig klar over han TACOet over grønland og at han nå har fått et akutt markeringsbehov..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hovedårsaken til at Trump vil ha Grønland er at hans store forbilde (Epstein) fikk kjøpe en tidligere Dansk øy for å gjøre den til Trumps paradis.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor Trump vil ha Grønland kan man vel bare spekulere på enn så lenge utsagnene hans ikke stemmer med virkeligheten.

At det går på sikkerheten virker jo litt rart enn så lenge han kan sende de styrkene dem vil og opprette de basene dem vil pr nå.

Jeg ser andre alternativer som virker mer logisk:
 - Ønske om å utvide USA og erobre mer landområde. Føler dette er noe han ser på som en stor seier.
 - Fri tilgang til mineraler uten å bry seg om restriksjoner vedrørende utvinning. 
 - Kontroll over fremtidige skipsruter

Uansett så er det jo ganske helsprøtt å snakke om å overta Grønland fra et land man er i allianse med!? Dersom han var så bekymret for sikkerheten så ville det vel vært mer naturlig å ta vare på sine allierte?

Med Trump så vet man aldri hva som skjer.

men nå virker det i det minste som det er noe bevegelse på Epstein filene....!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MrVilla skrev (52 minutter siden):

Jeg ser andre alternativer som virker mer logisk:
 - Ønske om å utvide USA og erobre mer landområde. Føler dette er noe han ser på som en stor seier.
 - Fri tilgang til mineraler uten å bry seg om restriksjoner vedrørende utvinning. 
 - Kontroll over fremtidige skipsruter

Det er nok en syk ide om større land areal.. Han vil jo ha Canada også..

Det som virkelig bekymrer er jo at selv om Trump åpenbart er gal..så omgir han seg jo med like gale mennesker som fremmer de samme tankene.  Det er mennesker som definitivt ikke har bakkekontakt og følgelig kan være i stand til å gjøre mye sykt. Mange av dem er også ekstremt lite orientert om verden rundt dem og har tanker og oppfatninger om andre land og mennesker som ikke stemmer med realitetene. Det er som noen har laget en oppskrift på å føre verden inn på galt spor. 

På mange måter sitter en igjen med en følelse av at stadig flere lite oppegående mennesker styrer mer og mer av verden. Dumskapen kryper stadig nærmere og det snodige er at man møter den oftere og oftere i hverdagen her hjemme også. 

Grønlendere flest må jo undres over hva som skjer rundt dem...

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
frohmage skrev (7 timer siden):

Hovedårsaken til at Trump vil ha Grønland er at hans store forbilde (Epstein) fikk kjøpe en tidligere Dansk øy for å gjøre den til Trumps paradis.

Ehm, å gjøre om Grønland til et deilig ferie-paradis for Trump og hans nærmeste, er utopi. Har du sjekket klima-forholdende der? Sammenfaller det med Florida-temperaturer han trives så godt i? 

Dersom Trump ønsket seg en privat øy, ja, da hadde han kjøpt seg det. Er ikke _så_ vanskelig å finne seg en mindre øy for salg, når man er president av USA. Dersom øyen må ha en viss størrelse (f.eks. betydelig større enn Epstein sin øy), ja, ok, da begynner det å bli vrient. 

Men det er enorm forskjell på å ha en øy under statlig og privat eie. Grønland er tiltenkt statlig kontroll. 

Private eiendommer får han sikkert ikke nok av – for all del. Men det gir null mening for ham å invadere en øy som er såpass klimamessig langt unna det han foretrekker. 

Diverse øyer i nærheten av Mexicogolfen, Amerikagolfen, jeg mener, Trumpgolfen kan skjelve litt i buksene. Langt mer sannsynlig at han beslaglegger noe her, og bygger seg opp ett privat ferieparadis der!

• Liker 1
Skrevet
qualbeen skrev (12 minutter siden):

Diverse øyer i nærheten av Mexicogolfen, Amerikagolfen, jeg mener, Trumpgolfen kan skjelve litt i buksene. Langt mer sannsynlig at han beslaglegger noe her, og bygger seg opp ett privat ferieparadis der!

Egentlig rart han ikke har satt sitt blikk på Cuba. Det er et land som trenger skifte av styresett OG er ekstremt underutviklet. Kystlinjen er mer eller mindre uberørt, med et enormt potensiale for resorter, marinaer, hoteller osv. Avstanden til USA er så kort at det kunne blitt et ferieparadis for amerikanere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...