Duriello Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Runar skrev (27 minutter siden): Meg bekjent sier den at militære befalingsmenn og militære sjefer skal mobilisere, ikke alle sivile nordmenn, som jeg antar @Duriello er en av. Er det nå ja. 👍 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Runar skrev (2 timer siden): Meg bekjent sier den at militære befalingsmenn og militære sjefer skal mobilisere, ikke alle sivile nordmenn, som jeg antar @Duriello er en av. Det stemmer, men det betyr i praksis at Forsvaret skal mobilisere på eget initiativ ved et angrep.
Runar Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Hugo_Hardnuts skrev (10 minutter siden): Det stemmer, men det betyr i praksis at Forsvaret skal mobilisere på eget initiativ ved et angrep. Det er helt riktig. Jeg ville bare påpeke at ordren det var snakk om, at alle skal ut for å kjempe, ikke allerede er gitt, slik du sa. Men det er strengt tatt ikke så viktig, og nå beveger vi oss vekk fra temaet.
Simen1 Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Imaginacíon skrev (12 timer siden): Det Hvite Hus poster bilde av Trump med pingvin på Grønland. Hvor vil de med disse bildene? Dette virker ikke spesielt truende, så det er neppe psykologisk krigføring. https://www.vg.no/nyheter/i/43zdLG/det-hvite-hus-poster-ai-bilde-av-trump-og-pingvin-paa-groenland Trump er verdens største og mest narsissistiske nettroll. Han har fått kloa i passordet til kontoen til det hvite hus og får åpenbart hjelp til å generere AI-bilder og poste de som sine egne. Jeg er usikker på symbolikken her. Kanskje noe ringenes Herre -analogier? Eller at han skal ha hele det amerikanskje kontinentet (fra Antarktis og Argentina til Canada) med seg i et korstog mot Mount doom - der onde Grønnland holder til eller noe sånt. Mulig jeg er på bærtur - men neppe så mye på bærtur som dement-narsissisten selv. Dette virker først og fremst forstyrrende kaotisk. Jeg tror han er nært et slags vippepunkt mentalt. Jeg har sett lignende vippesone mellom virkelighet og fantasiland før hos eldre som sliter med økende demens. Jeg mener jeg ser likhetstrekk hos Trumpen nå. 2 2
JK22 Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar En mulig forklaring bak den hastige deployering av danske og europeiske militærstyrker er tegn på krigsforberedelse på amerikansk side, for en uke siden ble to bataljoner av 11th Airborne Division utplassert i Alaska varslet om å sette seg i "prepare-to-deploy" tilstand, det er 1,500 soldater. Offisielt skulle disse til Minneapolis i Minnesota, men denne forklaringen kunne ikke kjøpes. Dette hadde fulgt til alarmmøter som gjør at det blir erklært en militærøvelse innenfor NATO, så stridskontingenter kunne overføres på kort varsel. Nå er alle tre strategiske viktige lufthavner under militær overvåkning mens det er spent i Thule-basen langt mot nord, hvor det er flere ikke-amerikanske militære sammen med cirka 150 amerikanerne. Fra Alaska kan transportfly ta seg fram til Thule-basen, men de må mellomlande for å komme videre sydover - hvor danske militære med skarpladede infanterivåpen inkludert maskingeværer og eventuelt ATGM som MANPADS kan vente på dem. København gjort det klart at det vil bli strid, og har støtte fra flere land deriblant Frankrike, som har sendt en fregatt til farvannet utenfor Grønland. Dette kan forklare Trumps avsindige oppførsel med straffetoll, han hadde utvilsomt planer om å invadere Grønland fra Alaska. (de alaskiske inuittene hater det amerikanske styret og hadde advart sine slektninger i Grønland) 4 3
nagina Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Bare ta over Grønland for min del, altså... når man har et øy på den størrelsen og ikke gjør noe med det. AI vokser, RAM/Disk problemer blir større og større og verden skriker etter ressurser, go for it ! Samme skjebne vil Svalbard også oppleve når tiden er riktig, er bare tidsspørsmål. Riktig eller galt? Galt er det jo, slik vi er blitt opplært av staten, men det kommer et punkt hvor folk ikke lenger stoler på staten og vi er der, til og med her til lands og verre blir det.
frohmage Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar nagina skrev (5 minutter siden): Riktig eller galt? Galt er det jo, slik vi er blitt opplært av staten, men det kommer et punkt hvor folk ikke lenger stoler på staten og vi er der, til og med her til lands og verre blir det. Hva er det du prøver å si? 1
Simen1 Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar @nagina Det virker som du tenker veldig isolert på øya i seg selv og ikke forstår ringvirkningene. Som at dette vil ødelegge NATO, invitere Russland til ny verdenskrig mot Europa, utløse Kinas angrep på Taiwan, og med det utslettelse av det aller meste av verdens produksjon av alt fra Ram, SSD, GPU, CPU osv. Bare deler av ressursene på Grønland er relevant for AI og brikkeproduksjon og samtlige slike gruveprosjekt tar vanligvis 15-20 år fra vedtak til full produksjon. Kanskje så lite som 10 år om alt får ekspressbehandling. Grønland er også svært vanskelig å utvinne fra og logistikken er svært utfordrende. Det er mange fallgruver og mange muligheter for at hele planen faller sammen lenge før oppstart og hva har man da oppnådd med grådigheten? Kun enorme pengesluk og fiaskoer. Ikke rent ulikt konkursrytteren Trump - som er så virkelighetsfjern at han genierklærer "art of the deal"-boka som han fikk noen til å skrive for seg. Boka er en psykologisk studie i narsissisme og mangel på selvinnsikt. 5 1
HF- Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Simen1 skrev (3 timer siden): Trump er verdens største og mest narsissistiske nettroll. Han har fått kloa i passordet til kontoen til det hvite hus og får åpenbart hjelp til å generere AI-bilder og poste de som sine egne. Jeg er usikker på symbolikken her. Kanskje noe ringenes Herre -analogier? Eller at han skal ha hele det amerikanskje kontinentet (fra Antarktis og Argentina til Canada) med seg i et korstog mot Mount doom - der onde Grønnland holder til eller noe sånt. Mulig jeg er på bærtur - men neppe så mye på bærtur som dement-narsissisten selv. Dette virker først og fremst forstyrrende kaotisk. Jeg tror han er nært et slags vippepunkt mentalt. Jeg har sett lignende vippesone mellom virkelighet og fantasiland før hos eldre som sliter med økende demens. Jeg mener jeg ser likhetstrekk hos Trumpen nå. Trur det er så enkelt at Trump og hans folk innbiller seg at det fins pingviner på Grønland 2
Imaginacíon Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar 3 minutes ago, HF- said: Trur det er så enkelt at Trump og hans folk innbiller seg at det fins pingviner på Grønland Det viser hvor underdanig folk er blitt i systemet i USA. Folk gjør hva som helst for å få og beholde en slik jobb. 1
Runar Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar JK22 skrev (1 time siden): En mulig forklaring bak den hastige deployering av danske og europeiske militærstyrker er tegn på krigsforberedelse på amerikansk side, for en uke siden ble to bataljoner av 11th Airborne Division utplassert i Alaska varslet om å sette seg i "prepare-to-deploy" tilstand, det er 1,500 soldater. Offisielt skulle disse til Minneapolis i Minnesota, men denne forklaringen kunne ikke kjøpes. Dette hadde fulgt til alarmmøter som gjør at det blir erklært en militærøvelse innenfor NATO, så stridskontingenter kunne overføres på kort varsel. Nå er alle tre strategiske viktige lufthavner under militær overvåkning mens det er spent i Thule-basen langt mot nord, hvor det er flere ikke-amerikanske militære sammen med cirka 150 amerikanerne. Fra Alaska kan transportfly ta seg fram til Thule-basen, men de må mellomlande for å komme videre sydover - hvor danske militære med skarpladede infanterivåpen inkludert maskingeværer og eventuelt ATGM som MANPADS kan vente på dem. København gjort det klart at det vil bli strid, og har støtte fra flere land deriblant Frankrike, som har sendt en fregatt til farvannet utenfor Grønland. Dette kan forklare Trumps avsindige oppførsel med straffetoll, han hadde utvilsomt planer om å invadere Grønland fra Alaska. (de alaskiske inuittene hater det amerikanske styret og hadde advart sine slektninger i Grønland) Jeg er veldig interessert i kildene dine. Ikke at jeg ikke tror på deg, men kilder øker troverdigheten, spesielt når du kommer med så konkrete gjenfortellinger/påstander. 1
Fatninja Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar (endret) 14 minutes ago, Boing_80 said: Å ta et hint...Trump? Hintet vi må gi Trump er å boykotte amerikanske varer og tjenester og presse myndighetene våre til å selge seg ut av amerikanske statsobligasjoner, slik at den amerikanske økonomien krasjer. Bare det at Danmark selger seg ut har merkbart svidd på pung for de arrogante yankeene. Europa bør straffe USA der vi kan og det er igjennom å krasje den amerikanske økonomien. Det kan oppnåes. Det (at Damnark solgte seg ut) er grunnen til at Trump var litt mildere stemt på det der oligark møtet i Davos forleden. Endret 24. januar av Fatninja 5
Sovna Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar JK22 skrev (3 timer siden): En mulig forklaring bak den hastige deployering av danske og europeiske militærstyrker er tegn på krigsforberedelse på amerikansk side, for en uke siden ble to bataljoner av 11th Airborne Division utplassert i Alaska varslet om å sette seg i "prepare-to-deploy" tilstand, det er 1,500 soldater. Offisielt skulle disse til Minneapolis i Minnesota, men denne forklaringen kunne ikke kjøpes. Dette hadde fulgt til alarmmøter som gjør at det blir erklært en militærøvelse innenfor NATO, så stridskontingenter kunne overføres på kort varsel. Nå er alle tre strategiske viktige lufthavner under militær overvåkning mens det er spent i Thule-basen langt mot nord, hvor det er flere ikke-amerikanske militære sammen med cirka 150 amerikanerne. Fra Alaska kan transportfly ta seg fram til Thule-basen, men de må mellomlande for å komme videre sydover - hvor danske militære med skarpladede infanterivåpen inkludert maskingeværer og eventuelt ATGM som MANPADS kan vente på dem. København gjort det klart at det vil bli strid, og har støtte fra flere land deriblant Frankrike, som har sendt en fregatt til farvannet utenfor Grønland. Dette kan forklare Trumps avsindige oppførsel med straffetoll, han hadde utvilsomt planer om å invadere Grønland fra Alaska. (de alaskiske inuittene hater det amerikanske styret og hadde advart sine slektninger i Grønland) Men for tusan, hvilken innsikt. Er det generalen/spionen til Trump vi snakker med her? Kanskje du kunne sjekke for meg hvor de norske ubåtene er i denne stund? Men visst, jeg har også hørt noe ymse om denne bataljonen i Alaska. Hva jeg tenker så tror jeg du vet mer om dette prosjekt Grønland enn mannen i gata vet. Men hvordan? I min verden er noe så enkelt som en evakuering av amerikanerne fra Grønland et konkret og skremmende signal. Og det har vel ikke skjedd så langt jeg vet. 1
Neptun1 Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar (endret) Kanskje like greit at Danmark ranet Grønland fra Norge. Om denne situasjonen hadde oppstått under norsk suverenitet så hadde Støre maksimalt fulgt nøye med mens Trump annekterte øya. En mer tafatt og udugelig statsleder finnes knapt i verdenshistorien. Endret 24. januar av Neptun1 1
Populært innlegg Skurupu Skrevet 25. januar Populært innlegg Skrevet 25. januar 4 hours ago, Neptun1 said: Kanskje like greit at Danmark ranet Grønland fra Norge. Om denne situasjonen hadde oppstått under norsk suverenitet så hadde Støre maksimalt fulgt nøye med mens Trump annekterte øya. En mer tafatt og udugelig statsleder finnes knapt i verdenshistorien. Sylvi hadde nok gitt ham Grønland gratis, og slengt med Svalbard som tips. 10 1 1
Vokteren Skrevet 25. januar Forfatter Skrevet 25. januar Store plakater med bildet av Epstein og Trump og underteksten: «Yes Nato, no pedo» henger nå på mange offentlige plasser på Grønland. https://www.dagbladet.no/nyheter/gronland-pek-mot-trump/84141451 Undrer på hvordan Trump kommer til å reagere på dette peket. Kommer det et erstatningssøksmål i milliardklassen mon tro ? Da kan jo Grønland svare med et motkrav i billionklassen….. 🤣🤣🤣 7 1
Vokteren Skrevet 25. januar Forfatter Skrevet 25. januar Vokteren skrev (3 timer siden): Store plakater med bildet av Epstein og Trump og underteksten: «Yes Nato, no pedo» henger nå på mange offentlige plasser på Grønland. https://www.dagbladet.no/nyheter/gronland-pek-mot-trump/84141451 Undrer på hvordan Trump kommer til å reagere på dette peket. Kommer det et erstatningssøksmål i milliardklassen mon tro ? Da kan jo Grønland svare med et motkrav i billionklassen….. 🤣🤣🤣 Et herlig og grovkornet pek mot stuten Trump Trump har åpenbart kjørt hardt på Grønland for å fjerne et pinlig og ødeleggende mediafokus på Epsteinfilene. Nå har grønlenderne på mesterlig vis koblet disse sammen igjen. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå