Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Noen har pratet om en kypros lignende avtale - men dette fremstår jo som å gi bort suverenitet

Det blir sjølvsagt berre gjetting. Men eg trur at ein snakker om å gi USA ein tidsavgrensa råderett. Noko som vil bety at Danmark/Grønland mister suverenitet i den aktuelle perioden, men då i bytte mot ei gjenyting litt som ein leigeavtale.

Ein Kypros liknande avtale trur eg vil være heilt uaktuelt, sjølv om det å måtte gi bort litt areal til USA er eit betre alternativ enn å gi USA heile Grønland. For Danmark/Grønland som har vært så harde på at Grønland ikkje er til salgs, så er det utenkeleg at dei skulle gå med på eit delvis salg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut til at Trump kjører hardt på at "avtalen" om Grønland er en megasuksess. Ingen vet helt hva han ser for seg. Nyss om at grønlenderne ikke er fornøyd har ikke nådd fram eller blitt registrert. 

Skrevet
Imaginacíon skrev (23 minutter siden):

Ser ut til at Trump kjører hardt på at "avtalen" om Grønland er en megasuksess. Ingen vet helt hva han ser for seg. Nyss om at grønlenderne ikke er fornøyd har ikke nådd fram eller blitt registrert. 

Den mannen blander jo lett mellom asylsøkere og asylpasienter, så her er feltet helt åpent. :fun:

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jarle Aabø-nivå på måten Trump driver klimafornektelse nå.

G_WjQkDWoAAI6Wl?format=jpg&name=large

Stakkar...han ver jo ingenting om klimaendringer og skjønner ikke at de både kan og vil føre til ekstremvær. Kanskje det lysner for ham den dagen Mar-a-Lago ligger under vann ? (hvis han fremdeles lever, da.)

• Liker 4
Skrevet
Boing_80 skrev (På 21.1.2026 den 8.24):

Jeg blir veldig i tvil etter å ha lest de siste kommentarene i denne tråden. Er det nå det norske folket bør støtte regjeringen eller skal man genierklære Trump og støtte han for alt det er verdt? Hvor er folkets lojalitet; til sitt eget land eller Trump?

Min lojalitet er til eget land, og konge og dronning, dog ikke nødvendigvis etterfølgerne, og IKKE til regjeringen. Om Støre sier at jeg skal ut i kamp, så kan han fist-f***e seg selv. Da holder jeg meg hjemme og forsvarer familien. 👍 

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Duriello said:

Min lojalitet er til eget land, og konge og dronning, dog ikke nødvendigvis etterfølgerne, og IKKE til regjeringen. Om Støre sier at jeg skal ut i kamp, så kan han fist-f***e seg selv. Da holder jeg meg hjemme og forsvarer familien. 👍 

Nå kan man jo fort argumentere for at det å være organisert i et forsvar, men folk som er utdannet til å organisere et forsvar, vil være en bedre enn å skulle forsvare familien ved å  skyte en russer med hagla.  Det blir vel heller en drone som kommer flygende da, "men the point is uansett dær".

Digger forresten @Boing_80 sine holdninger til forsvar av Norge og jeg deler hans bekymringer.

Hvis Norge har bruk for en gæmlis som jeg begynner å bli i strid mot Russland, så er jeg villig til å stille opp.  

• Liker 2
Skrevet
Fatninja skrev (Akkurat nå):

Nå kan man jo fort argumentere for at det å være organisert i et forsvar, men folk som er utdannet til å organisere et forsvar, vil være en bedre enn å skulle forsvare familien ved å  skyte en russer med hagla.  Det blir vel heller en drone som kommer flygende da, "men the point is uansett dær".

Digger forresten @Boing_80 sine holdninger til forsvar av Norge og jeg deler hans bekymringer.

Hvis Norge har bruk for en gæmlis som jeg begynner å bli i strid mot Russland, så er jeg villig til å stille opp.  

Joda, er enig i det du skriver her. Og jeg stiller opp med det jeg kan, men da bør ordren komme fra noen andre en Støre, som garantert er på første fly ut av landet idet ordren avgies. 👍🙂

• Liker 3
Skrevet (endret)

Iver B Neumann mener vi ikke kan stole på Trump når han sier at han ikke vil bruke militærmakt. 

Jeg er enig. Som Neumann sier, så er Trump en notorisk løgner. Dette er bare taktikk for å oppnå noe. Slapper vi av nå så risikerer vi at en dag står USA i Nuuk og planter flagget, mens vi blir tatt på senga.

https://www.dagbladet.no/nyheter/stoler-ikke-pa-ham/84131436

Endret av Imaginacíon
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Duriello skrev (31 minutter siden):

Det samme tenker jeg! 

Skrevet
Duriello skrev (34 minutter siden):

Boing_80 skrev (3 minutter siden):

Det samme tenker jeg! 

Betryggende 

Skrevet (endret)
Fatninja skrev (53 minutter siden):

Da er vi enige om noe 🙂

Men ja, mtp. at jeg har hjerteproblemer, diabetes, podagra og høyt kolestrol er jeg dessverre ikke mye til soldat. Men det er mye jeg kan bidra med og skal jeg gjøre om det blir krig. Skulle bare mangle at jeg ikke gjør noe for det landet der jeg er født og oppvokst, og som har gitt meg så mange muligheter. At det blir slengt med leppa her på forumet er ikke ensbetydende med at jeg er hykler i det virkelige livet. Men jeg tipper at en del brukere på dette forumet hadde vært nettopp det i en krigssituasjon.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
frohmage skrev (15 minutter siden):

Det virker merkelig å ikke ville forsvare landet fordi man ikke liker Støre, ja.

😘

Man kan fint forsvare landet uten å lytte til "det er vanlige folks tur" og "vi følger situasjonen nøye" ja.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (17 minutter siden):

Det virker merkelig å ikke ville forsvare landet fordi man ikke liker Støre, ja.

Syns "liker" blir feil ord. Stole på, troverdighet etc er nok bedre. 
Man kan like Støre eller ikke like Støre, men det vil alltid være en viss troverdighet dersom han mener vi må gå i krig for å unngå katastrofe på hjemmebane. Ikke fordi Støre er så innmari tillitsfull, men fordi det også ville vært backet av en samlet regjering. 

Duriello skrev (1 time siden):

Min lojalitet er til eget land, og konge og dronning, dog ikke nødvendigvis etterfølgerne, og IKKE til regjeringen. Om Støre sier at jeg skal ut i kamp, så kan han fist-f***e seg selv. Da holder jeg meg hjemme og forsvarer familien

Å forsvare familien betyr så mangt.. Sitte i en gyngestol foran inngangsdøren, for å overraske de som prøver å komme inn med et hagleskudd, flykte eller gjemme seg, eller så kan det også bety å gå til angrep eller sabotasjeangrep på en okkupasjonsmakt. Enkelte vil vel hevde at angrep også er beste forsvar, så det å forsvare sin familie, kan også bety å dra til fronten i Russland for å forhindre de å i det hele tatt kunne angripe familien. 

Hvis alle bare sitter passivt hjemme og skal forsvare familien sin, så vil jo alle familiene bli drept siden ingen forsvarer landet, men hvis alle fra andre siden også  tenker det samme vil jo ingen bli drept. 

Fatninja skrev (59 minutter siden):

Jeg tror jo, og håper at de aller fleste ville gjort det de kunne for å hjelpe sitt land, men i praksis så er det jo langt fra sånn, noe jeg også godt kan forstå. 

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (32 minutter siden):

😘

Man kan fint forsvare landet uten å lytte til "det er vanlige folks tur" og "vi følger situasjonen nøye" ja.

Ja, men nå sa du at du ikke ville følge ordren om den kom fra Støre. Hvilke politikere ville du heller gå i døden for da?

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (17 minutter siden):

Ja, men nå sa du at du ikke ville følge ordren om den kom fra Støre. Hvilke politikere ville du heller gå i døden for da?

Godt spørsmål. Alle andre en? 🤷(Sett bort fra Vedum og Erna)

Endret av Duriello

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...