Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (51 minutter siden):

Foreslår at Danmark/Eu slår til med 1000% straffetoll på alt som leveres til Usa fra Novo Nordisk. 👌 ("Slankesprøyter")

Amerikanske farmasier har vel allerede kopiert det som finnes. Det er grunnen til at Novo Nordisk har sunket så mye i verdi også.

Skrevet
Fattiglus skrev (2 timer siden):

De peker også på vår nedbygging av forsvar og snylting på USA.

Argumentet som virkelig gjør meg irritert er dette med "snylting på USA".

Realiteten er at USA snylter på resten av verden. Vi betaler for den oppblåste hæren deres og pga det kan vi ikke ha like stor hær selv.

Dette er en sammenheng som mange dessverre ikke forstår, men kortversjonen er at fordi dollar har status som verdens reservevaluta kan de trykke omtrent ubegrenset mye penger og fordele problemet (inflasjonen) på hele verden. 

Hvis vi slutter å handle i dollar kan de ikke det lenger og de mister hæren sin (og alt annet). Altså: La oss slutte å handle i dollar og ha denne samtalen på nytt om noen år.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Skal nordmenn slutte å beundre USA nå?

Det er på tide at den norske fascinasjonen for USA tar slutt.

«Når skal nordmenn forstå at dere har tatt feil om USA?»

Noen vil si at Norges fascinasjon for USA handler om takknemlighet etter andre verdenskrig.

Men det argumentet holder ikke.

https://www.vg.no/nyheter/i/xr3dRB/lorelou-desjardins-skal-nordmenn-slutte-aa-beundre-usa-naa

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Orake1et skrev (10 minutter siden):

Flyttes større styrker enn det blir snakket høyt om?

De er der vel for å avskrekke russerne og kineserne, slik Trump ønsker.

Endret av Fibonacci
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

image.thumb.png.87e07925a83735223f8553f760e2c1fa.png

Vet ikke om det hjelper noe - men om det ikke hjelper så får i alle fall norske politikere en realitetsorientering på hvor USA faktisk står...og det kan jo være verdt noe...

Han stiller seg lagelig til hugg. Dette vil trigge oligarkene. Legg merke til om det plutselig settes ut kjipe rykter, dillemmaer osv om Frølich i sosiale medier, at han problematiseres osv. Jeg sa det 18. januar 2026. Følg med!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fibonacci skrev (34 minutter siden):

De er der vel for å avskrekke russerne og kineserne, slik Trump ønsker.

Russerne og kineserne har ikke truet med å invadere Grønland. Det er det kun et land som har gjort det og disse soldatene er der for å imøtekomme den trusselen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når man har baller så sier man ting som de er. Herlig Macron!

Men USA og Trump og tiden post-Trump, de kan ikke stoles på. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet

Alle vet at dette ikke handler om USA sin sikkerhet. Det er heller ingen vits å late som, og derfor ingen vits å føre dialog med USA om å finne løsninger på problemet. De har allerede militær tilgang til å foreta seg hva de vil med tanke på egen sikkerhet. Dette handler alene om at den amerikanske presidenten en dag våknet opp, så på kartet, og fant ut at det vil være den enkleste måten å utvide USA med 20% uten å møte enorm motstand. Det i prinsippet en stor isklump med få innbyggere, og verdien er kanskje bare prinsipiell for Danmark og Europa.

Så det store spørsmålet er om vi mister Grønland med makt om du ikke gjør en avtale med USA. Hvem vet. Men om det er veldig sannsynlig, så bør man heller gi øya i bytte mot massiv støtte til Ukraine. Og da mener jeg massiv. Det er viktigere for Ukraine og Europa enn Grønland.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Windoge skrev (48 minutter siden):

Så det store spørsmålet er om vi mister Grønland med makt om du ikke gjør en avtale med USA. Hvem vet. Men om det er veldig sannsynlig, så bør man heller gi øya i bytte mot massiv støtte til Ukraine. Og da mener jeg massiv. Det er viktigere for Ukraine og Europa enn Grønland.

Så dersom Trump skulle ønske seg Island og Svalbard så er det best å lage en deal? Så flott å vite at du er villig til å bøye hodet (imidlertid ville en religiøs person ville kun bøyd sitt hodet foran sin Gud) for en overmakt.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Skrevet
Windoge skrev (2 timer siden):

Alle vet at dette ikke handler om USA sin sikkerhet. Det er heller ingen vits å late som, og derfor ingen vits å føre dialog med USA om å finne løsninger på problemet. De har allerede militær tilgang til å foreta seg hva de vil med tanke på egen sikkerhet. Dette handler alene om at den amerikanske presidenten en dag våknet opp, så på kartet, og fant ut at det vil være den enkleste måten å utvide USA med 20% uten å møte enorm motstand. Det i prinsippet en stor isklump med få innbyggere, og verdien er kanskje bare prinsipiell for Danmark og Europa.

Dette er ikke et spørsmål om militær makt. Dersom USA prøver å ta Grønland med makt så vil det ha enorme konsekvenser mellom EU og USA. Det vil koste dem enormt mye og vil sette en presedens som vil være ekstremt skadelig for hele verdensfreden. 

Tror du virkelig at så lenge man gir Trump det han vil ha så går alt bra? Akkurat det motsatte har jo visst seg hver eneste gang. Hva blir da det neste han må ha for å sikre USA? Mannen er gal og må stoppes. Jeg ser ingen forskjell på ham og Hitler. Dem fikk begge stormansssgalskap og skulle gjøre landet sitt til det mektigste i verden. 

Vi er på strak vei rett i elendigheten om ikke Trump stoppes. 

Dersom han virkelig fryktet Russland og Kina så ville det vel vært mer naturlig å støttet den aliansen som NATO er? Å bryte den er jo helt latterlig.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (5 timer siden):

Amerikanske farmasier har vel allerede kopiert det som finnes. Det er grunnen til at Novo Nordisk har sunket så mye i verdi også.

En kopi(generika) er fullt lovlig å produsere pga loven om begrenset patenttid på originalproduktet.

Skrevet
MrVilla skrev (1 time siden):

Dette er ikke et spørsmål om militær makt. Dersom USA prøver å ta Grønland med makt så vil det ha enorme konsekvenser mellom EU og USA. Det vil koste dem enormt mye og vil sette en presedens som vil være ekstremt skadelig for hele verdensfreden. 

Tror du virkelig at så lenge man gir Trump det han vil ha så går alt bra? Akkurat det motsatte har jo visst seg hver eneste gang. Hva blir da det neste han må ha for å sikre USA? Mannen er gal og må stoppes. Jeg ser ingen forskjell på ham og Hitler. Dem fikk begge stormansssgalskap og skulle gjøre landet sitt til det mektigste i verden. 

Vi er på strak vei rett i elendigheten om ikke Trump stoppes. 

Likevel virker motstanden mot Trumps planer/aksjoner bare symbolsk eller falsk. Skjønner ingenting av hvorfor Trump ikke har blitt stoppet for lengst. Mer enn halve landet består av maiskolber, cowboyer og truckdrivers og som jeg tror vil stemme han inn enda en gang til. For så mye tiltro har jeg til dette landet som hevder seg Great USA..

Ikke så ulikt et land som engang presenterte seg som "Über Alles."

• Liker 4
Skrevet
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Trump med ny trussel: Nå er tida inne.

Bare truslene er nok til å bygge ned NATO. Vi må bli medlemmer av EU. Det er ikke perfekt, men det er det vi har.

Begynner å komme inn i det sporet jeg også. Jeg har alltid sett på NATO som dønnsolid og et argument på å holde oss utenfor EU, men nå er jeg oppriktig bekymret. Etter et år så står verden helt på huet og jeg begynner nå å helle mer og mer mot EU.

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (35 minutter siden):

Trump med ny trussel: Nå er tida inne.

Bare truslene er nok til å bygge ned NATO. Vi må bli medlemmer av EU. Det er ikke perfekt, men det er det vi har.

EU må først vekk fra overnasjonal reguleringskåthet, hovmod og byråkrati til å ta mer ansvar for egen sikkerhet og fremtid.

EU må nå gå fra ord til handling og innrømme at dagens union har satt seg selv ut av stand til å agere på brutal realpolitikk.

https://www.vg.no/nyheter/i/8p6kj1/donald-trump-med-ny-groenland-melding

Endret av Vokteren
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (8 minutter siden):

EU må først vekk fra overnasjonal reguleringskåthet, hovmod og byråkrati til å ta mer ansvar for egen sikkerhet og fremtid.

EU må nå gå fra ord til handling og innrømme at dagens union har satt seg selv ut av stand til å agere på brutal realpolitikk.

https://www.vg.no/nyheter/i/8p6kj1/donald-trump-med-ny-groenland-melding

EU og NATO er i mine øyne fantastisk for mindre land. Sammen er vi sterke og dette er bevisst av EU og NATO. Blir det mer byråkrati av det? Ja det skulle vel nesten bare mangle når ørten land skal bli enige. Jeg føler ikke Norge skal gå foran som et godt eksempel på effektivisering i så måte. 

Jeg synes ikke at man skal gå fra ord til handling når en sinnsyk mann operere slik som Trump gjør. For meg så virker det ganske dundristig. Slutt å tenke og bare gjøre. Er ikek det litt som ICE og Trump og co opererer?

Tvertimot så synes jeg at noen må opptre voksent når andre oppfører seg som bortskjemte barn. I tillegg så kan man ikke bare agere på første innflytelse når man har ansvar for noen hundre millioner innbyggere. Man må virdere hva som er beste for dem selv om man har lyst til å svinge øksa med begge hender. 

Jeg tror at EU nå innser at dem virkelig har prøvd men det nytter ikke. Trump stopper ikke før noen stopper ham. Da er spørsmålet. Vil han risikere å gjøre verden til et mye mer risikabelt sted å være eller vil han stoppe.

I denne saken så virker det som at EU står støtt og det er jeg glad for. Jeg skjønner dem prøver å snakke fornuft, men når det ikke går så støtter jeg dem fullt ut! 

Endret av MrVilla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

«Kjære Jonas: Siden landet ditt bestemte seg for ikke å gi meg Nobels fredspris for å ha stoppet 8 kriger PLUSS, føler jeg ikke lenger en forpliktelse til å tenke utelukkende på fred, selv om den alltid vil være dominerende, men kan nå tenke på hva som er godt og riktig for USA. Danmark kan ikke beskytte dette landet mot Russland eller Kina, og hvorfor har de uansett en «eierrett»? Det finnes ingen skriftlige dokumenter, det er bare at en båt landet der for hundrevis av år siden, men vi hadde også båter som landet der. Jeg har gjort mer for NATO enn noen annen person siden grunnleggelsen, og nå bør NATO gjøre noe for USA. Verden er ikke trygg med mindre vi har fullstendig og total kontroll over Grønland. Takk! President DJT»

• Liker 2
Skrevet
Nimrad skrev (27 minutter siden):

«Kjære Jonas: Siden landet ditt bestemte seg for ikke å gi meg Nobels fredspris for å ha stoppet 8 kriger PLUSS, føler jeg ikke lenger en forpliktelse til å tenke utelukkende på fred, selv om den alltid vil være dominerende, men kan nå tenke på hva som er godt og riktig for USA. Danmark kan ikke beskytte dette landet mot Russland eller Kina, og hvorfor har de uansett en «eierrett»? Det finnes ingen skriftlige dokumenter, det er bare at en båt landet der for hundrevis av år siden, men vi hadde også båter som landet der. Jeg har gjort mer for NATO enn noen annen person siden grunnleggelsen, og nå bør NATO gjøre noe for USA. Verden er ikke trygg med mindre vi har fullstendig og total kontroll over Grønland. Takk! President DJT»

For en fantastisk bortforklaring:

https://www.vg.no/nyheter/i/q6AdB0/trump-i-melding-til-stoere-foeler-ikke-lenger-noen-forpliktelse

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...