Red Frostraven Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar xRun skrev (4 timer siden): Russerne setter sine kiler i alt som ligner en sprekk og vrir til for å skape splittelser, så her ville jeg ikke tatt dem på ordet. Russisk "støtte" kommer vanligvis med vikarierende motiver. Det er også realistisk at Trump har demonstrert at han er langt mer stormannsgal enn Putin, og at Putin bekymrer seg for hva som vil skje, økonomisk, om USA tar ut masseproduksjon i Venezuela sin olje og Grønland sine mineralforekomster og fortsetter derfra; Vesten er svak mot USA nettopp på grunn av at vi stoler på NATO. --- Samtidig mener jeg at det er viktig å ikke eskalere på Grønland, og la USA ta det om nødvendig -- for de fleste politikerene i kongressen er ikke hjernedød MAGA. Trump sine dager vil en dag bli talte slik at vi får tilbake fornuftige mennesker i styret, som kan stoles på å returnere kontrollen over Grønland til Danmark. 2
Delvis Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Mbappe09 skrev (32 minutter siden): Vi må inn i EU så fort som overhode mulig Er det viktig nå. At vi og andre blir like desperate til å komme inn i EU som Sverige og Finland var til å komme inn i Nato for ikke lenge siden. Monsteret trump er det verste problembarnet den vestlige verden har hatt siden hitlorf adler. Det ene etter det andre snus på hodet. 2
Mbappe09 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Mykesider skrev (7 minutter siden): NATO har behov å bli prøvet, for nå er det kun USA som har finansiert medlemskapet, andre har ikke nærheten visst community. Norge har ikke løftet fakturaen, og later som de er medlemmer. Fra utsiden er det naturlig å si NATO bør skifte navn, og legge til grunn nye kriterier for medlemskap. Samt de som har unnlatt å betale fakturaen må etter betale det dem er skyldig før dem kan bli medlem på nytt. Dessuten enhver nasjon som handler med Russland har ingen rett å bli medlem. Hva faen slags norsk er dette. Norge har ikke løftet fakturaen???? 6
Kahuna Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Vokteren skrev (11 timer siden): Nå er den europeiske tålmodigheten slutt og Trump risikerer å få smake sin egen medisin: https://www.tv2.no/nyheter/ekspert-na-kan-eu-ta-frem-bazookaen-mot-trump/18471708/ Faller han for eget grep mon tro ? Hvis USA må lide for Trumps mange krumspring, vil velgerne vende seg mot han…. Får håpe det. Ettergivenhet har så langt ført til at Trump bare kommer tilbake for mer. På tide at Europa handler deretter. Artig at Grønland skulle bli Europas røde linje.. 1 1
obygda Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Mbappe09 skrev (15 minutter siden): Hva faen slags norsk er dette. Norge har ikke løftet fakturaen???? Denne @Mykesider er ikke norsk. Tipper et Maga troll fra USA eller Russland. Ikke greit å se forskjell om dagen. 8
Simen1 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Martin54 skrev (14 timer siden): Det er to år igjen av Trumps galehus. Mye kan fremdeles bli lagt i grus i løpet av den tiden. Time will show. Som alle autoritære wannabe konger, er det kun en ting Putin, Trump, Xi Jinping, KIm Jong-un og ett par andre skjønner. Standhaftig motstand. Og da mener jeg ikke uendelige møter med politikere, men fysisk tilstedeværelse med miltæremakt. Ja selvsagt setter ikke Europa inn 250.00 mann med tilhørende utstyr på Grønland, men det er ikke nødvendig. Trump liker det utrolig dårlig når det er NATO styrker om enn bare symbolsk på Grønland. Det forkludrer opplegget hans. Det er derfor han i desperasjon begynner og true med straffetoll igjen. Selv han skjønner at det da blir uhyre politisk komplisert og ta Grønland med militærmakt. Og vil amerikanske offiserer og soldater adlyde og fengsle og deportere Europeiske soldater? NATO opphører. Hva blir konsekvensene? Så la Trump ture frem med sine trusler, men møt dem med samme mynt! Dette er veldig likt som i Putins Russland; en hensynsløs dominerende leder med en liten håndplukket gjeng rundt seg får lov til holde på så lenge ikke massene begynner og protestere. At folk i Russland holder kjeft er ikke noe nytt. Fortielsens kultur har stått sterkt siden Sovjet. Det er kun enkeltpersoner som protesterer mot krigen. Dette har vært overlevelsesstrategien i mange generasjoner: Taushet er sikrest. Det sunneste er å ikke ha noen egen mening. I USA er det litt anderledes, politikk vedkommer ikke meg. I dont care, min stemme forandrer ingen ting. Men det skjer ting der borte, selv republikanske senatorer begynner og kritisere Trump. Han har to,2, år på seg, det vet han. Det kan bli stygt. Jeg skulle ønske det var riktig, men det er faktisk tre år igjen av presidentperioden. I tillegg er vi ikke garantert en slutt på galehuset da heller. 4
trikola Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) 12 minutes ago, obygda said: Denne @Mykesider er ikke norsk. Tipper et Maga troll fra USA eller Russland. Ikke greit å se forskjell om dagen. 'løftet faktura' ... 'raised [its] invoice'....'hevet stemmen'. Noe mislykket maskinoversettelse der, tipper jeg Endret 18. januar av trikola 4 1
Snylter Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) 9 hours ago, JK22 said: https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2012664485694107868 Nesten samtidige russiske isbrytere er ikke bygget for armert oppdrag, bare et enslig - som er basert på den norske isbryterdesignen. Det er Norge som "oppfunnet" den armerte isbryteren med kystvaktskipet "Svalbard" sjøsatt i 2001. Alle kjente armerte isbryterne er basert på den norske "Svalbard". De har mye større potensialitet fordi de kan bryte is forut og akterut i kontrast til vanlige isbrytere. Google translate gjorde jobben på et vis denne gangen også ja. Men KV Svalbard har en klar svakhet, hun kan ikke bryte mer enn ca 1 meter jevn is og 4 meter oppstykket is. Det betyr at i en del fjorder og sånt har hun rett og slett ikke kapasitet til. Jeg vil tro det kan være svært utfordrende blant annet i enkelte områder rundt Grønland med en båt som ikke klarer mer enn en meter is. Endret 18. januar av Snylter 3
Reg2000 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 11 hours ago, Ove38 said: Det USA og Europa vi har hatt til nå er for svakt i møte med Kina og Russland. Derfor er alt som fører til et sterkere USA og et sterkere Europa bra. Det som nå pågår, bidrar til å skjerpe både USA og Europa i møte med Kina og Russland som ikke gir seg. Sorry men de som vinner på denne situasjonen vi har nå er primært Kina og tildels russland. Nato er iferd med å bli ødelagt innenfra. Man blir ikke sterkere av å ødelegge en så solid og sterk allianse. Kanskje bruker europeiske land mer på forsvar og bygger flere våpenfabrikker, men som helhet blir vi svakere. Det har også store negative økonomiske konsekvenser som vil gjøre oss mye svakere. Handelen som har tjent både europa og usa godt blir redusert. Usa og europa har gitt bort omtrent all "soft power" i afrika og Kina blir i stadig større grad den viktigste handelspartneren. Det samme skjer i Amerika. Selv Canada flytter stadig mer av sin handel bort fra USA, og når varekjedene flyttes bort kommer de ikke så fort tilbake igjen. Den interne konflikten tar også bort fokus fra Ukraina og kommer helt klart til å føre til at støtten til Ukraina reduseres da europa får en dårligere økonomi og flere fiender. Kina derimot håver inn på all handelen som USA ødelegger. 1 3 1
Pop Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 2 hours ago, Mbappe09 said: Hva faen slags norsk er dette. Norge har ikke løftet fakturaen???? Det er norsken til google translates gratis og tungt utviklingshemmede lillebror, snekret sammen på et gutterom på den sibirske landsbygda. 8
AlpakkaMafakka Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Delvis skrev (2 timer siden): Er det viktig nå. At vi og andre blir like desperate til å komme inn i EU som Sverige og Finland var til å komme inn i Nato for ikke lenge siden. Monsteret trump er det verste problembarnet den vestlige verden har hatt siden hitlorf adler. Det ene etter det andre snus på hodet. Jeg tror ikke vi skal være så redde for at vi ikke er i EU direkte, og heller ikke at vi må inn i EU nå. Vi er i NATO og Norge er en særdeles viktig nasjon i Europa så enhver overtramp på Norges suverenitet av andre nasjoner vil sterkt forsvares av Europa. Vi er ikke bare viktige økonomisk, men også geografisk, så jeg ville ikke vært bekymret. 2
Snylter Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 8 minutes ago, AlpakkaMafakka said: Jeg tror ikke vi skal være så redde for at vi ikke er i EU direkte, og heller ikke at vi må inn i EU nå. Vi er i NATO og Norge er en særdeles viktig nasjon i Europa så enhver overtramp på Norges suverenitet av andre nasjoner vil sterkt forsvares av Europa. Vi er ikke bare viktige økonomisk, men også geografisk, så jeg ville ikke vært bekymret. I Norge liker vi å tro akkurat dette ja.. Men Europa er stort, jeg tviler på at de i Sør-Europa tenker likt her osm vi gjør i Norge.. 3
SilverShaded Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Reg2000 skrev (18 minutter siden): Nato er iferd med å bli ødelagt innenfra. Man blir ikke sterkere av å ødelegge en så solid og sterk allianse. Mulig jeg får påpakning for dette, men mitt spørsmål er : Er faktisk NATO en "solid og sterk organisasjon" ? Når har NATO stått samlet og blitt satt på prøve ? Om USA forsvinner fra NATO, er det dermed slutt på å stå opp for hverandre ? Ja, det er mye 'samarbeid og trening', men ellers syns jeg det er masse babbel og krangling om både nåtid og fremtid. Ingen vil yte noe med mindre de er absolutt nødt. Joda, det har stort sett vært enighet i Europa om støtte til Ukraina, men det er ikke NATO's fortjeneste. Vi har lent oss på at USA skal redde oss i en krise, og det kan vi ikke lenger....det er det klare tegn på. Dagens situasjon syns jeg tyder på at NATO ikke er så solid og sterkt som vi skal ha det til... 2 3
Cascada81 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AlpakkaMafakka skrev (25 minutter siden): Jeg tror ikke vi skal være så redde for at vi ikke er i EU direkte, og heller ikke at vi må inn i EU nå. Vi er i NATO og Norge er en særdeles viktig nasjon i Europa så enhver overtramp på Norges suverenitet av andre nasjoner vil sterkt forsvares av Europa. Vi er ikke bare viktige økonomisk, men også geografisk, så jeg ville ikke vært bekymret. Ja, vi så hvor mye det hadde å si da Norge havnet utenfor tollunionen da EU innførte toll på metaller/legeringer i sommer! 3
AlpakkaMafakka Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar SilverShaded skrev (Akkurat nå): Mulig jeg får påpakning for dette, men mitt spørsmål er : Er faktisk NATO en "solid og sterk organisasjon" ? Når har NATO stått samlet og blitt satt på prøve ? Om USA forsvinner fra NATO, er det dermed slutt på å stå opp for hverandre ? Ja, det er mye 'samarbeid og trening', men ellers syns jeg det er masse babbel og krangling om både nåtid og fremtid. Ingen vil yte noe med mindre de er absolutt nødt. Joda, det har stort sett vært enighet i Europa om støtte til Ukraina, men det er ikke NATO's fortjeneste. Vi har lent oss på at USA skal redde oss i en krise, og det kan vi ikke lenger....det er det klare tegn på. Dagens situasjon syns jeg tyder på at NATO ikke er så solid og sterkt som vi skal ha det til... Det sier seg selv at om USA forsvinner fra NATO så er det slutten på NATO. Men nei, Europa, Canada og andre nasjoner som vil ha en økt frykt for USAs aggresjon vil nok da være svært villige til å inngå en ny forsvarsallianse som også beskytter oss fra USA i tillegg til Russland og evt andre større aggressive nasjoner. Men å få til et fellesmilitær vil ta tid og mye logistikk, noe USA kan utnytte om de ønsker å gå til krig, da må alle land stille sine egne militær til motsvar i mellomtiden. EU står sterkere enn NATO selv nå, men det er mye pga. USAs motvilje og de er en stor del av NATO. 1
AlpakkaMafakka Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Cascada81 skrev (8 minutter siden): Ja, vi så hvor mye det hadde å si da Norge havnet utenfor tollunionen da EU innførte toll på metaller/legeringer i sommer! Hvis du leste min kommentar, og den jeg svarte til så ser du at jeg snakker ikke om godene/ulempene ved å være med i EU eller ikke. Det er flere ting som rammer oss ved å stå utenfor EU. Min kommentar går direkte på om Norge skal være redde for militær aksjon mot Norge, eller andre overtramp på vår suverenitet, slik Sverige og Finland utenfor NATO var redde da Russland invaderte Ukraina. Og det trenger vi nok ikke være. De nye tollreglene rammer oss, ja. Men vi skal ikke være desperate av å gå inn i EU av den grunn heller. Endret 18. januar av AlpakkaMafakka 2
AlpakkaMafakka Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Snylter skrev (28 minutter siden): I Norge liker vi å tro akkurat dette ja.. Men Europa er stort, jeg tviler på at de i Sør-Europa tenker likt her osm vi gjør i Norge.. Jeg tror du da gir for lite tiltro til de i Sør-Europa, men vi vet jo ikke. Det er mange i Norge som forstår viktigheten av Italia og Hellas i den større Europeiske helheten, for eksempel. De er viktige for grensesikkerheten til indre Europa, akkurat som vi er. Norge bidrar også mye til Europa økonomisk samt at vi er en stor eksportør av strøm. Det er i Europas interesse å beskytte oss. 2
Neptun1 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Cascada81 skrev (11 timer siden): Norge risikerer igjen å havne i midten i en tollkrig. Så mye for "bilaterale avtaler med EU" og "vi har allerede tilgang til deres indre marked" for de som er tilhengere av å stå på utsiden. Så siden EU og deres leder Ursula von der Leyen bevisst lyver om tilgang til EUs indre marked ved den dyrkjøpte EØS avtalen så skal dette belønnes ved å melde seg inn i en overnasjonal organisasjon som sikler etter Norges verdier? Usedvanlig uklokt. 2
Neptun1 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Mbappe09 skrev (4 timer siden): Vi må inn i EU så fort som overhode mulig Tvert i mot, vi skal hegne om de 31 landene (32 med USA) som er Nato-medlemmer, deriblant Canada som ikke er særlig vennlig innstilt til USA de heller. Hva skal EU gjøre - bombe Russland og andre farer som truer med EU-direktiv? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå