Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi kan ikke bygge vår fremtid på å utstede anerkjennelse av avtaler med andre land, da mister de respekten for oss.

Vi er nødt til å leve som om vi er uavhengig, og så må vi ha en tro i oss at vi kan gjøre dette sammen med andre, med kjeften godt lukket, alltid med det formål å beholde majoriteten av vår styrke på hjemmefronten og et kontinuerlig mål om å gjøre oss mer uavhengige hver dag.

Dette skaper land som andre vil ha allianser med. De vil ikke ha en tåteflaske.

Og sist men ikke minst, demokrati uten et militære er et diktatur.

Vi har per i dag ingen i Norge som støtter demokrati, fordi de ønsker å gjøre Norge til en tåteflaske. Og det kan ikke være et demokrati. Det er derfor USA er et ekte demokrati, fordi de vet at militæret er det som skaper demokrati.

Endret av Paratech
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Paratech skrev (10 minutter siden):

Vi er nødt til å leve som om vi er uavhengig, og så må vi ha en tro i oss at vi kan gjøre dette sammen med andre, med kjeften godt lukket, alltid med det formål å beholde majoriteten av vår styrke på hjemmefronten og et kontinuerlig mål om å gjøre oss mer uavhengige hver dag.

Dette er uhyre viktig, og godt uttrykt. 

• Liker 1
Gjest Slettet-14hq8Y
Skrevet
7 minutes ago, Imaginacíon said:

Vi er et lite land. Vi er avhengig av avtaler med andre land.

Vi bør ha et mobiliseringsforsvar slik vi hadde under den kalde krigen. Da hadde vi noe slikt som 800.000 mann som kunne mobiliseres. Heimevernet alene var 200.000 mann hvis jeg husker riktig. Norden kan på papiret ha en hær på over 3 millioner. 

Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

USA er ikke et lite land

Mente at vi er avhengige av avtaler med USA. Som nå plutselig har gått rouge og ikke lenger kan stoles på.

Skrevet
Slettet-14hq8Y skrev (Akkurat nå):

Vi bør ha et mobiliseringsforsvar slik vi hadde under den kalde krigen. Da hadde vi noe slikt som 800.000 mann som kunne mobiliseres. Heimevernet alene var 200.000 mann hvis jeg husker riktig. Norden kan på papiret ha en hær på over 3 millioner. 

Det er feil fokus, og hvorfor har ingen forsket på at Norges myndigheter nedbemannet "forsvaret" sitt? solgte vekk en rekke bygninger etc. Militær var ikke viktig mer. Det er ingen som har forsket hvorfor sånn holdning ble relevant. Hvorfor tror Norges myndigheter at en krig har kommet nærme Norge? Det er sykt at to brødre som engang var brødre, men valgte å velge annet liv, og i ettertid er det en bror som setter krav at du skal like meg igjen, og jeg vil ha kontroll over ditt liv, skal bli en kontrast at det gjelder et helt land Norge. Her er det norske myndigheter og rekke land som bommer kraftig på deres storpolitikk som dessverre innbyggere må se og høre. 

Hvis Norge har frykt til Russland, men samtidig må ha fisken som russere fisker, så er det jo dobbelmoralskt. 

• Liker 1
Skrevet
Pop skrev (1 time siden):

Hvorfor stoppe ved Grønnland? Om grumpen har en greie for Danmark nå, så er vel Jylland også fristende? Lang kystlinje, bedre klima, flatt territorie gir enkel infrastrukturbygging. 

Trump vet antageligvis ikke engang hvor Danmark er på verdenskartet :p

• Liker 2
Gjest Slettet-14hq8Y
Skrevet
18 minutes ago, Mykesider said:

Det er sykt at to brødre som engang var brødre, men valgte å velge annet liv, og i ettertid er det en bror som setter krav at du skal like meg igjen, og jeg vil ha kontroll over ditt liv, skal bli en kontrast at det gjelder et helt land Norge.

Hæ? 🤔

Skrevet

Danmark bør vel bruke artikkel 4 etter alle disse truslene fra USA? NATO landene bør også sende av gårde noen soldater til Grønland, så ikke Trumpeten kan argumentere med at Danmark kun har sendt en hundeslede dit for å beskytte landet.

• Liker 2
Skrevet
23 minutes ago, Slettet-14hq8Y said:

Skjønner hvor du vil, men tallene er nok langt fra realistiske. På det meste hadde vi kanskje blant verdens høyeste deltakelse av befolkningsandel. Dvs vi kunne stille omtrent 10% til kamp. Tett på 40000 profesjonelle og personell i førstegangstjeneste, som da står for første trinn. Deretter litt over 300 000 i mobiliseringsstyrker. 

Husker dessverre ikke i hvilken grad utstyrslagre dekket så mange, har en mistanke om at de som møtte til slutt ville fått en tynn utstyrspakke...

Men ja, vi bør nok tilbake til en bredere satsing på mobilisering. Dette er ikke tiden for å stole på særlig mange flere enn oss selv.

• Liker 2
Skrevet (endret)
TheKims skrev (5 minutter siden):

Danmark bør vel bruke artikkel 4 etter alle disse truslene fra USA? NATO landene bør også sende av gårde noen soldater til Grønland, så ikke Trumpeten kan argumentere med at Danmark kun har sendt en hundeslede dit for å beskytte landet.

Soldater til Grønland? hallo. USA opererer selv der allerede og har stasjonært sitt militære der. 

Det som vi på utsiden trenger å vite, når ble avtalen gjort mellom Danmark og USA, og jeg regner med det var en hensikt. 

Politikere må forstå det å ha gode formuleringer ikke fungerer, det er kun igjennom handling det skjer. Så når politikere ikke er et vern for deg som innbygger, ja, sier det mye om hvordan samfunnet er bygd opp. 

Trump er handlingens mann, han får gjennomført det han ønsker. Danmark bør ikke føre seg truet.

Politikk er ferskvare, og alt summer til hvem som er talerør for et land. Det vi ser som er feil når land som ikke forstår å fjerne en manns politikk som får være lengre enn 8 år, det er da det skjærer seg, og man misbruker alle sunn fornuft, fordi jeg vil ha mer. Alt det vi ser er psykologi, så land må forstå de må fjerne folkevalgte etter 8 år. Det gjelder også Jonas Gahr Støre, han har vært der for lenge, slipp til andre. Norge bør ikke ha en statsminister lengre enn 8 år, det er maks. Vi ser hvordan det går.  

Endret av Mykesider
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

For en bedriten tragedie dette ser ut til å kunne bli. Europa må - som mange andre også skriver - sørge for å bli militært og teknologisk uavhengig av usa i går, og jeg håper @Simen1 har rett i at det har skjedd mye her allerede. Så må vi kommunisere tydelig at enhver amerikansk aksjon rettet mot Grønland vil bety 200% toll på amerikanske varer og tjenester, og alle amerikanske baser og soldater ut av Europa. Så kunne man jo håpe at utsiktene til den børskollapsen en amerikansk Grønlands-aksjon i forlengelsen av dette ville innebære er nok til å avskrekke trump-gjengen, men realiteten er vel at mange der ønsker et brudd med Europa, og at den amerikanske økonomien i alle fall på kort sikt står bedre rustet overfor et slikt brudd enn den europeiske. 

For meg er tanken på et mer kulturelt, økonomisk, teknologisk og politisk uavhengig Europa tiltalende også uten trumps Grønlandskåthet som kontekst, men det vil kreve mer visjoner, kompetanse, selvrespekt, mot og handlekraft enn vi er vant til å se fra våre europeiske og nasjonale ledere.

Vi må begynne å stille de samme kravene som amerikanerne og kineserne hva gjelder investeringer og lokal produksjon for å få adgang til å handle med oss. Vi må sørge for at ungdommen kommer i arbeid, og bekjempe andre former for utenforskap og årsakene til denne utenforskapen (og nei løsningen på dette er ikke mer sosialisme).

Ikke minst er det blitt uendelig mye viktigere at Ukraina vinner krigen mot russerne. Hvor er den europeiske droneindustrien? Hvorfor gir vi ikke kina et ultimatum vedrørende å forsyne russland med droneteknologi?

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Mykesider skrev (3 minutter siden):

Soldater til Grønland? hallo. USA opererer selv der allerede og har stasjonært sitt militære der. 

Det som vi på utsiden trenger å vite, når ble avtalen gjort mellom Danmark og USA, og jeg regner med det var en hensikt. 

Bør ha soldater fra flere land der, så Trump må tenke seg om to ganger før han prøver seg. Tviler på at han ønsker å bli "uvenner" med hele EU.

• Liker 4
Skrevet (endret)
20 minutes ago, TheKims said:

Bør ha soldater fra flere land der, så Trump må tenke seg om to ganger før han prøver seg. Tviler på at han ønsker å bli "uvenner" med hele EU.

I mine øyne er det to muligheter. Han vil ta Grønland eller han vil presse Danmark til å akseptere noe som er en rød linje for Danmark. Jeg ser ikke det siste, men det er mulig at det ligger et krav om avståelse der, men det er i grunn det samme som det første.

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Jobs skrev (7 minutter siden):

trump kan umulig forstå konsekvenser av hva han gjør,det er en kortsiktig egoistisk tankegang som man ser blant forbrytere .Folket i USA må da snart reagere ? 

https://www.finansavisen.no/samfunn/2026/01/06/8318744/die-welt-donald-trump-driver-forraederi-mot-usas-historie

Den totale mangelen på opprør og motstand i USA, får meg til å innse at de faktisk vil ha det slik. Da de valgte Trump for andre gang, ble det ganske klart at det ikke var en feiltakelse. Det er ingen tvil: Det er en nasjon av idioter. I alle fall flertallet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...