Godjul Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Om Trump tar Grønland med makt ville jeg bli sjokkert. Jeg tror de kommer til å kjøpe det. USA kjøpte jo Alaska sin tid Historisk sett så har dette skjedd veldig mange ganger, Grønland var jo norsk en gang i tiden. Dette er gigantiske områder som Danmark aldri kan få utnyttet til sitt fulle potensial. Det går rykter om at oligarkene i USA som Thiel, Bezos, Gates osv. har utrykt et ønske om at Trump skaffer Grønland for sjeldene jordarter som disse selskapene er avhengig av. Ville ikke blitt overrasket om det var tilfellet da det er oligarkene som har styrt USA de siste 40 årene 2
Mbappe09 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Imaginacíon skrev (51 minutter siden): Spørs om det blir noen uavhengighet på Grønland med det første. De har fått seg et sjokk og innser at de trenger et forsvar, flere folk og mer penger. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tarar-over-det-svenska-militarstodet-sa-tacksam/ Du har rett. Tror også at de har fått en realitycheck...synd egentlig. Virker som et flott folkeslag. 1
Mbappe09 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Godjul skrev (8 minutter siden): Om Trump tar Grønland med makt ville jeg bli sjokkert. Jeg tror de kommer til å kjøpe det. USA kjøpte jo Alaska sin tid Historisk sett så har dette skjedd veldig mange ganger, Grønland var jo norsk en gang i tiden. Dette er gigantiske områder som Danmark aldri kan få utnyttet til sitt fulle potensial. Det går rykter om at oligarkene i USA som Thiel, Bezos, Gates osv. har utrykt et ønske om at Trump skaffer Grønland for sjeldene jordarter som disse selskapene er avhengig av. Ville ikke blitt overrasket om det var tilfellet da det er oligarkene som har styrt USA de siste 40 årene Sjanseløst. De kan ikke kjøpe det. Det finnes ikke nok penger eller gull/ressurser i verden som kan få danskene eller grønlenderne til å selge. Ingen normal person selger landet sitt. 2
obygda Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Godjul skrev (22 minutter siden): Om Trump tar Grønland med makt ville jeg bli sjokkert. Jeg tror de kommer til å kjøpe det. USA kjøpte jo Alaska sin tid Det er ikke slik det fungerer i dag. Man ksn ikke kjøpe alt for penger 3
oddeh Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Mbappe09 skrev (13 minutter siden): Sjanseløst. De kan ikke kjøpe det. Det finnes ikke nok penger eller gull/ressurser i verden som kan få danskene eller grønlenderne til å selge. Ingen normal person selger landet sitt. Mener å huske at det er innfelt i grunnloven deres også, likt som i Norge: Norges Grunnlov § 1 slår fast at "Kongeriket Norge er et fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike". 4 1
Godjul Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Mbappe09 skrev (21 minutter siden): Sjanseløst. De kan ikke kjøpe det. Det finnes ikke nok penger eller gull/ressurser i verden som kan få danskene eller grønlenderne til å selge. Ingen normal person selger landet sitt. Grønland tilhører jo de på Grønland, og danskene har vel sagt at det er Grønland som må avgjøre sin skjebne. Så da kan du jo se for deg følgende scenario: USA ønsker å få til en folkeavstemning, og tilbyr alle som ønsker å selge en million dollar og visa til USA. Dette kan Trump & Co. finne på å gjøre, da skal du ikke være så sikker på at folk flest sier nei på et så kjipt sted som Grønland Endret 15. januar av Godjul 1
Godjul Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar oddeh skrev (5 minutter siden): Mener å huske at det er innfelt i grunnloven deres også, likt som i Norge: Norges Grunnlov § 1 slår fast at "Kongeriket Norge er et fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike". Dette betyr ingenting når stormaktene banker på døren, og er like verdiløst som folkeretten som ingen av stormaktene bryr seg noe om 1
oddeh Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Godjul skrev (4 minutter siden): Dette betyr ingenting når stormaktene banker på døren, og er like verdiløst som folkeretten som ingen av stormaktene bryr seg noe om Jeg siterte og refererte til et evt. salg av Grønland. USA kan lett ta øya med makt, men Danmark kommer aldri til å selge.
Godjul Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar oddeh skrev (3 minutter siden): Jeg siterte og refererte til et evt. salg av Grønland. USA kan lett ta øya med makt, men Danmark kommer aldri til å selge. Ja, men da er vi tilbake til det at danskene har sagt at Grønland må få avgjøre sin egen skjebne 1
oddeh Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Godjul skrev (2 minutter siden): Ja, men da er vi tilbake til det at danskene har sagt at Grønland må få avgjøre sin egen skjebne Og Grønland har sagt de vil være i riksfellesskap med Danmark. 3
Godjul Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) oddeh skrev (2 minutter siden): Og Grønland har sagt de vil være i riksfellesskap med Danmark. Helt til de får et tilbud de ikke kan si nei til. Vi får se hva som skjer, men at USA skal ta Grønland med militærmakt ser jeg på som helt urealistisk selv for Trump Endret 15. januar av Godjul 1
Simen1 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar obygda skrev (1 time siden): "Vårt samarbeid med amerikanerne fortsetter slik det har vært. Det har vi fått bekreftet senest denne uken. USA er fortsatt vår viktigste allierte. Vi har ikke mottatt noen andre signaler, sier Finberg." Kilde : https://www.vg.no/nyheter/i/3p9zE0/vinteroevelsen-i-troms-usa-sender-4000-soldater Finberg er en norsk oberstløytnant. "USA er fortsatt vår viktigste allierte. Vi har ikke mottatt noen andre signaler, sier Finberg." Jeg er ikke enig i denne virkelighetsforståelsen. Jeg vil heller si det slik at forsvaret må søren ta meg passe seg så de ikke oppfører seg som quislinger. Man KAN bruke hodet selv om militæret har en tradisjon for å ikke like folk som spør. Disse 4000 soldatene kan fort ende opp å innvandere Grønland...bare sier det... Det er et åpenbart taktisk sprik mellom projisert status og faktisk virkelighet. Jeg hater løgner og "fasader", men tror det kan være lurt i dette tilfellet - ikke bare for å forebygge mot hevnaksjoner fra Trump - men også for å gi et mer stabilt inntrykk ut til verdens diktaturer, mens Europa bygger militære kapasiteter for harde livet. Europa må bli en global militær supermakt i framtida. Det er vår overlevelse. Det er også uhyre viktig for resten av verden at verden domineres av demokratiske fredelige krefter. Skrekkscenariet er at diktaturene får overtaket og kverner ned demokratiene. Poenget er at vi bør fortsette å prate med to tunger. En bak lukkede dører mellom allierte og en offisiell stemme ut til Trump. 4
Imaginacíon Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar 7 minutes ago, Godjul said: Helt til de får et tilbud de ikke kan si nei til. Vi får se hva som skjer, men at USA skal ta Grønland med militærmakt ser jeg på som helt urealistisk selv for Trump De kommer til å si nei til alle slike tilbud. Kun de mest opportunistiske vil si ja. 2
Simen1 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Imaginacíon skrev (1 time siden): Spørs om det blir noen uavhengighet på Grønland med det første. De har fått seg et sjokk og innser at de trenger et forsvar, flere folk og mer penger. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tarar-over-det-svenska-militarstodet-sa-tacksam/ En interessant parallell er samenes framtidige ønske om selvstendighet - Sapmi / Sameland - som dekker de nordligste delene av både Norge, Sverige, Finland og Kola. Denne uavhengigheten har vært snakket om i generasjoner, men aldri vært nær realisering på grunn av blant annet økonomiske forhold. Men jeg ser på Sametinget og Finnmarkseiendommen som milepæler i retning av uavhengighet. Når Grønland har fått sitt grøss om ansvaret og størrelsen på en sånn utfordring, så tipper jeg de mest separatistiske røstene på Sametinget også får seg et grøss nå. 3
Fibonacci Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar obygda skrev (1 time siden): "Vårt samarbeid med amerikanerne fortsetter slik det har vært. Det har vi fått bekreftet senest denne uken. USA er fortsatt vår viktigste allierte. Vi har ikke mottatt noen andre signaler, sier Finberg." Jeg håper inderlig Forsvaret har en plan for basene som amerikanerne har tilgang til i dag, f.eks. Håkonsvern. Dersom USA iverksetter en militær invasjon av Grønland, vil det være skandaløst å fortsette å gi de full tilgang til norske militærressurser. De kan ikke lenger anses som en alliert, men som en skurkestat. 3 1
Fibonacci Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar AtterEnBruker skrev (24 minutter siden): Milliardærer burde ALDRI ha eksistert! Går det ikke å avlede oppmerksomheten til milliardærene og la de invadere Bouvetøya i stedet for Grønland? 5
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) obygda skrev (2 timer siden): "Vårt samarbeid med amerikanerne fortsetter slik det har vært. Det har vi fått bekreftet senest denne uken. USA er fortsatt vår viktigste allierte. Vi har ikke mottatt noen andre signaler, sier Finberg." Kilde : https://www.vg.no/nyheter/i/3p9zE0/vinteroevelsen-i-troms-usa-sender-4000-soldater Finberg er en norsk oberstløytnant. "USA er fortsatt vår viktigste allierte. Vi har ikke mottatt noen andre signaler, sier Finberg." Jeg er ikke enig i denne virkelighetsforståelsen. Jeg vil heller si det slik at forsvaret må søren ta meg passe seg så de ikke oppfører seg som quislinger. Man KAN bruke hodet selv om militæret har en tradisjon for å ikke like folk som spør. Disse 4000 soldatene kan fort ende opp å innvandere Grønland...bare sier det... Jeg er kanskje naiv når jeg sier dette, men jeg har full tiltro til Forsvaret og staten. Situasjonen akkurat nå er prekær, sensitiv og ingen europeisk stat kan leke cowboy med det første. Det vil trolig være smart å holde lav profil, men få i gang produksjonen av våpen og ammunisjon samt at det blir enda tettere bånd mellom de europeiske statene. Pr. i dag er vel ikke Europa helt der at de kan stå alene uten USA om ting skulle eskalere den veien. Jeg sier bare takk og pris for at det er noe som heter statshemmeligheter som ikke skal deles med folket. På den andre siden er jeg litt skeptisk også med tanke på hvor mye USA har fått lov til å bruke de europeiske landenes infrastruktur på. Det er vel ikke idioti å tro at USA stort sett vil ha oversikt over hva de enkelte landene i Europa holder på med? Endret 15. januar av Boing_80 1
Godjul Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Bare 100 år siden danskene fikk ultimatumet av USA, selg "The Virgin Island or we'll take it" Hva skjedde mon tro? Jo danskene solgte de massive øyområdene for 25 millioner dollar Hvis dere tror stormaktene, menneskene og viljen til å utøve makt for å oppnå noe har endret seg så tror jeg rett og slett vi bare har blitt veldig naive i vårt trygge lille land 1
wampster Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Godjul skrev (6 minutter siden): Bare 100 år siden danskene fikk ultimatumet av USA, selg "The Virgin Island or we'll take it" Hva skjedde mon tro? Jo danskene solgte de massive øyområdene for 25 millioner dollar Hvis dere tror stormaktene, menneskene og viljen til å utøve makt for å oppnå noe har endret seg så tror jeg rett og slett vi bare har blitt veldig naive i vårt trygge lille land Ja, ingenting har jo forandret seg på 100 år.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå