Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Skrevet
Orake1et skrev (25 minutter siden):

Jeg ville vært mer bekymret hvis Norge måtte finne en person for et slikt møte. Støre og Stoltenberg mener jeg diskvalifiserte seg forrige gang. De smisker for mye og prater for mye. Vi vet at de blant annet nevnte fredsprisen og Norges bidrag i nord-områdene. Etter det møtet har Trump vært besatt av å få fredsprisen og han mener tydeligvis at små nordiske land ikke kan forsvare strategiske områder, noe som direkte treffer det han ble fortalt om Norges bidrag i nord. Heldigvis har han fortsatt ikke gjort krav på deler av oljefondet, men det ville ikke sjokkert meg om det kom noe der også.

Jeg holdt meg for nesen og gikk inn på Facebook-siden til Sylvi Listhaug for å se hva hun tenker om USA/Grønland.

Stille som i graven. Det eneste hun bryr seg om, er Iran.

Vi kan være veldig glade hun ikke er statsminister nå, ellers hadde hun nok bukket og nikket for Trump sine krumsping.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fibonacci skrev (18 minutter siden):

Vi kan være veldig glade hun ikke er statsminister nå, ellers hadde hun nok bukket og nikket for Trump sine krumsping

Mao slik Støre og Stoltenberg gjør i dag? Eller Barth Eide som bare ser skremt ut hele tiden?

• Liker 6
Skrevet
Orake1et skrev (46 minutter siden):

Det er nok en grunn til at Lars Løkke Rasmussen er i front og mer synlig enn f.eks. Mette Fredriksen.

Trump er nokså enkel i hodet. Det er nok også en betydelig faktor at han har baller. Bokstavelig. Trump kan ikke gripe han "by the pussy" som kan være en forstyrrende tanke i hodet hvis han møter Mette Fredriksen.

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (12 timer siden):

Likefult har han ca.40% approval. Så de synes tydeligvis ikke det er så veldig problematisk.

At amerikanerne vil fortsette å stemme frem denne dusten vil ikke være noen bombe. "Over there" synes de fortsatt Donald er tøff og dritkul. At de selv blir pult i ræva av sin president ser de ut til å glemme. Eller skjønner ikke. 

• Liker 5
Skrevet
obygda skrev (15 minutter siden):

Mao slik Støre og Stoltenberg gjør i dag? Eller Barth Eide som bare ser skremt ut hele tiden?

Synes de håndterer det godt jeg. Hva mener du de heller bør si og gjøre?

• Liker 5
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (5 timer siden):

USA vil aldri få respekt så lenge de oppfører seg urettferdige mtp. den rollen de har i verden. Sannsynligvis er landet ikke modent for en slik rolle. De prøver å leke Gudfaren og tror at det hele er mafia virksomhet.

Jeg har sett teorier på ledelse som viser at de som er villig til å ta størst risiko er som regel ganske ung. Fra tredve årene og opp er de fleste relativt stabile/de tar lave risiko, frem til de plutselig når høy alder igjen. Trump har dermed mye med seg som taler for at han er villig til å ta høye risiko; aldersmessig klaffer det med statistikken, og han har nok en personlighetstype som åpenlyst samsvarer med det samme.

Det er ett sitat som sier noe slikt som at det er bedre å være fryktet enn elsket (som leder) - mener det er Machiavelli (sikkert stavet feil) som hevdet dette.

Trump sin strategi ser ut til å være at han kan skremme sine samarbeidspartnere til å gjøre som han vil, en taktikk som tydeligvis lykkes. Amerikanerne ser dette. Noen av de forstår at det skaper frykt uro og splittelse, andre mener vel det kanskje er sekundært, det er America first.. 

Det samme synet kan reflekteres i Musk sine utalelser knyttet til Good drapet: det er en uheldig hendelse som man må regne med/tolerere for the greater good. Det virker stort sett å være den store strategiske linja her: målet helliger midlet. 

Endret av mad.cat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

De bør tørre å kalle en spade for en spade og si rett ut det de fleste av oss tenker om Trump. Fortelle at vi i Norge oppfatter USA som et illojal Nato medlem. Fortelle at vi stiller spørsmålstegn ved Trump sin mentale helse. Det er selvfølgelig ikke diplomatiske ordelag dette..men noen må faktisk peke på keiseren og fortelle at han er naken..

• Liker 4
Skrevet (endret)
obygda skrev (14 minutter siden):

Fortelle at vi i Norge oppfatter USA som et illojal Nato medlem. Fortelle at vi stiller spørsmålstegn ved Trump sin mentale helse.

Hva godt mener du vil komme ut av det? Å stramme til retorikken mot Trump på den måten tror jeg ikke vil gagne oss overhodet, men snarere gjøre en uberegnelig Trump hevngjerrig ovenfor Norge - som kan få veldig negative konsekvenser for landet vårt. Norges ledere må gjøre det som er best for Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet
obygda skrev (34 minutter siden):

Fortelle at vi i Norge oppfatter USA som et illojal Nato medlem.  

Noe som vil styrke Trumps støtte blant de mange som ser NATO som en unødvendig kostnad som kun tjener Europa.

Dette er selvsagt ikke sant. Tvert imot er NATO en amerikansk konstruksjon for å selge amerikanske våpen trygge vesten, men idiotiene det er snakk om vil aldri forstå det. Deres kilde til innsikt er Trumps innlegg på Truth social og thats it.

Svaret på dette er åpenbart: Felles europisk hær, rakettskjold og atomvåpen. Alt må produseres i Europa og vi kan ikke ha felles etterretning mv med USA.

• Liker 4
Skrevet

Hvis Norge kritiserer Trump alene så vil vi stille oss lagelig til hugg. Hvis Norge stiller seg bak en felles uttalelse sammen med svært mange andre, samtidig, så blir det vanskelig for Trump å peke ut en enkelt for hevn.

En annen mulig strategi er å appellere mer til det amerikanske folk og kongressen. Og kanskje ikke via offisielle kanaler, men via mediepersonligheter. Omtrent som når Tucker Carlson intervjuet Putin og la til rette for at den jevne amerikaner skulle se på Putin som en hyggelig kar. Ok, la meg bare si det rett ut: Europa må produsere propaganda rettet mot det amerikanske folk, stille vanskelige spørsmål, sette opp dillemmaer osv som setter Trump i et dårlig lys. Så får demokratiets mekanisme ta seg av både approval rating og Trumps framtid i det hvite hus.

Apropos det å sette Trump i et dårlig lys, så hørte jeg på radioen i morges at navneendringen fra forsvardepartementet til krigsdepartementet koster amerikanske skattebetalere 125 millioner dollar. Hvis dette senker Trumps approval rating med én promille så er det et skritt i riktig retning. Hvis Europeere (som vanlige folk som oss her på forumet) setter søkelys på slike saker og det drar moment via media, som i sin tur sprer seg også på amerikansk side, så vil mange bekker små kunne bli en stor å.

Hvis hver og en av oss ser oss selv som små retorikk-soldater så kan vi utgjøre en så stor masse til sammen at det kan spille en rolle. Man vinner ikke en krig med 1 soldat, eller ennå verre, 1 sofasitter som ikke gjør noe. Men jo flere av oss ~500 millioner Europeere som bidrar, jo mer sannsynlig blir det at vi klarer å velte lasset.

Før noen prøver å koble dette til russiske trollfabriker: Russland har sin måte å gjøre ting på (løgner, trusler og faenskap) - vi har en helt annen måte å gjøre ting på.

• Liker 7
Skrevet
Snikpellik skrev (2 timer siden):

De kan jo starte med å svare opp den ett år gamle forespørselen fra Danmark ang. bistand med overvåkning med P-8 flyene. 

Norge har 5 slike fly, jeg kan ikke se for meg at vi ikke har noen kapasitet til å bistå på noen måte. (regner selvfølgelig med at Danmark betaler for den flytid som brukes i dansk territorie)

Om det så skulle være at vi faktisk ikke har noen kapasitet pga bemanning, allerede avtalte oppdrag, etc. så gå det allikevel ann å gi danskene et svar, i stede for å holde kjeft. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Danmark må jo nesten få tilbake de vestindiske øyer pga avtalebrudd hvis USA bryter avtalen om å ikke utfordre danmark's suverenitet over Grønland - og Danmark kan da evt legge St. Croix, St John og St. Thomas øyene ut på auksjon, kanskje Russland el Kina er interessert i å betale mer for å få noen øyer i "USA's bakgård" ?  😄

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_the_Danish_West_Indies

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Danmark kan jo argumentere med at de har så kjipe vintre at de ha St. Croix. Å bare reise dit på ferie er ikke nok.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Andre1980 skrev (38 minutter siden):

De kan jo starte med å svare opp den ett år gamle forespørselen fra Danmark ang. bistand med overvåkning med P-8 flyene. 

Norge har 5 slike fly, jeg kan ikke se for meg at vi ikke har noen kapasitet til å bistå på noen måte. (regner selvfølgelig med at Danmark betaler for den flytid som brukes i dansk territorie)

Om det så skulle være at vi faktisk ikke har noen kapasitet pga bemanning, allerede avtalte oppdrag, etc. så gå det allikevel ann å gi danskene et svar, i stede for å holde kjeft. 

Aftenposten-artikkelen om dette er rimelig klar på at det har vært dialog hele veien. Så danskene har fått svar, men de har ikke fått en besluting. 

Flyene norge har skaffet har ikke realistisk kapasitet til å utvide overvåkningsområdet til å inkludere Grønland uten at vi samtidig reduserer overvåkning av vårt eget område. Overvåkningen blir da mer symbolsk. Kanskje vi i felleskap med UK da kan overvåke grønland 25% av tiden? 

• Liker 4
Skrevet
Kahuna skrev (1 time siden):

Aftenposten-artikkelen om dette er rimelig klar på at det har vært dialog hele veien. Så danskene har fått svar, men de har ikke fått en besluting. 

Flyene norge har skaffet har ikke realistisk kapasitet til å utvide overvåkningsområdet til å inkludere Grønland uten at vi samtidig reduserer overvåkning av vårt eget område. Overvåkningen blir da mer symbolsk. Kanskje vi i felleskap med UK da kan overvåke grønland 25% av tiden? 

Kan du vise til hvor i artikkelen det står at danskene har fått svar? Artikkelen sier jo motsatt av det du påstår. Videre skriver Aftenposten:

Sitat

Den norske regjeringen har hele tiden holdt en lav profil rundt dette. Til NRK sa forsvarsminister Tore O. Sandvik dette i juni:

– Det er riktig at Norge og Danmark vil samarbeide tettere om overvåking i nord. Men detaljene i det er noe vi må utrede videre og komme tilbake til.

Mandag denne uken ba Aftenposten om en oppdatert kommentar til saken. Men Sandvik sier ikke noe om det er aktuelt å samarbeide med danskene om P-8.

I stedet sier han i en e-post: «Situasjonen rundt Grønland kan ikke løses militært», og at «Norge har et nært samarbeid med Danmark, Europa og allierte om sikkerheten i Arktis». Han viser til Natos strategi for sikkerhet i området.

• Liker 1
Skrevet

‘Vance hates us’: Europe’s Greenland fears grow as US vice president dives into talks 
https://www.politico.eu/article/jd-vance-europe-greenland-us-vice-president-washington-marco-rubio/

(...) Among the 10 ministers and officials who spoke anonymously to POLITICO for this article, none regarded Vance as an ally — either in the Greenland talks or for the transatlantic relationship in general. 

“Vance hates us,” said one European diplomat, granted anonymity to give a candid view, like others quoted in this article. The announcement that the vice president would be helming the Washington talks on Greenland alarmed the European side. “He’s the tough guy,” the same diplomat said. “The fact that he’s there says a lot and I think it’s negative for the outcome.” 

(...) Few Europeans will forget Vance’s attacks on Zelenskyy in last February’s Oval Office showdown. Vance also left Europeans shocked and horrified when he savaged them for refusing to work with the far right, and complained bitterly how much he resented America paying for European security. 

• Liker 2
Skrevet
Andre1980 skrev (49 minutter siden):

Kan du vise til hvor i artikkelen det står at danskene har fått svar? Artikkelen sier jo motsatt av det du påstår. Videre skriver Aftenposten:

Her misforstår du meg med vilje virker det som. 

Skrevet

"Vårt samarbeid med amerikanerne fortsetter slik det har vært. Det har vi fått bekreftet senest denne uken. USA er fortsatt vår viktigste allierte. Vi har ikke mottatt noen andre signaler, sier Finberg."

Kilde :

https://www.vg.no/nyheter/i/3p9zE0/vinteroevelsen-i-troms-usa-sender-4000-soldater

Finberg er en norsk oberstløytnant.

"USA er fortsatt vår viktigste allierte. Vi har ikke mottatt noen andre signaler, sier Finberg."

Jeg er ikke enig i denne virkelighetsforståelsen. Jeg vil heller si det slik at forsvaret må søren ta meg passe seg så de ikke oppfører seg som quislinger. Man KAN bruke hodet selv om militæret har en tradisjon for å ikke like folk som spør.

Disse 4000 soldatene kan fort ende opp å innvandere Grønland...bare sier det...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...