oddeh Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Satan666 skrev (32 minutter siden): Norge sender nå militært personell til Grønland for å planlegge nærmere hva vi kan bidra med for å støtte Danmark militært. Bra, men det er bare snakk om to offiserer.
kremt Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 9 minutes ago, oddeh said: to offiserer. Trump vil nok tenke seg litt ekstra godt om nå tenker jeg 1 1
obygda Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar mad.cat skrev (7 minutter siden): Danmark har basicly blitt krenket, og går ut med en slags bekreftelse på at de ikke skal bli voldtatt bakfra av en alliert likevel. De har ikke fått denne bekreftelsen..de fikk ingenting og om Trump er så gal som jeg tror vil han annektere Grønland..mao voldta Danmark og Nato.. kongressen i USA vil ikke evne å stoppe han. Det eneste måtte være militæret..om de trosser ordren om å ta Grønland..Da først taper Trump. 1
Imaginacíon Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 2 minutes ago, obygda said: De har ikke fått denne bekreftelsen..de fikk ingenting og om Trump er så gal som jeg tror vil han annektere Grønland..mao voldta Danmark og Nato.. kongressen i USA vil ikke evne å stoppe han. Det eneste måtte være militæret..om de trosser ordren om å ta Grønland..Da først taper Trump. Jeg tror Trump er kommet så langt at bare et kupp, eller plutselige helseproblemer, vil stoppe han.
xRun Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) Imaginacíon skrev (7 minutter siden): Jeg tror Trump er kommet så langt at bare et kupp, eller plutselige helseproblemer, vil stoppe han. Pentagon har kjøpt et puls-våpen av en type de mener var årsak til det såkalte "Havana syndromet". Koster et millionbeløp. Iht. en reportasje i en amerikansk nyhetskanal i går driver de med testing av dette. Sånt kan gi plutselige helseproblemer, så en får satse på at de har god kontroll. https://www.scientificamerican.com/article/pentagon-reportedly-testing-radio-wave-device-linked-to-havana-syndrome/ https://edition.cnn.com/2026/01/13/politics/havana-syndrome-device-pentagon-hsi Endret 14. januar av xRun 1
Fibonacci Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Imaginacíon skrev (11 minutter siden): Jeg tror Trump er kommet så langt at bare et kupp, eller plutselige helseproblemer, vil stoppe han. Eller akutt blyforgiftning. 1
Kahuna Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Boing_80 skrev (2 timer siden): La oss anta at han krever at ytre høyre politiske partier skal få mer synlighet i det offentlige rom. Vil det være grei? Om det kommer opp blir det ikke så direkte, mer som krav om at amerikanske SoMe ikke skal kunne reguleres av europeiske myndigheter. Da kan ytre høyre få all den drahjelpen de ønsker seg.. Kanskje greit for Trump, ikke så greit herfra.. 3
Orake1et Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Kahuna skrev (3 timer siden): Vi har ingen ide hva som er målet. Jo, vi har egentlig sjeldent mye informasjon om formålet. På dette nivået er det ofte hemmelighetsfulle og strategiske typer som Putin, men Trump er ikke den typen i det hele tatt. Han snakker for mye og gjør det VELDIG klart hva han ønsker. Det samme gjør Musk, Thiel og Vance. Det er få hemmeligheter der. I den grad du har et poeng er det at du får ikke forklaringen på NRK-nyhetene. Du må gjøre litt research selv, men igjen; de legger ikke skjul på hva slags samfunn de ønsker: 1
Satan666 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar oddeh skrev (50 minutter siden): Bra, men det er bare snakk om to offiserer. Helt ufattelig at du skal snakke dette ned. Du ble fortalt at dette i første omgang er for å planlegge nærmere, bl.a. hvor mange soldater og utstyr som Norge kan bidra med. Alt må begynne et sted, og hjulene er nå igang. 1 1
Orake1et Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar Som nevnt; de er ikke hemmelighetsfulle: As the co-founder of Praxis, a theoretical city-state aiming to “restore Western Civilization,” Brown has had designs on Greenland as a home base since 2019, when President Donald Trump first started talking about buying the territory from Denmark. With the new administration bullying Danish diplomats on the phone and reiterating its interest in acquiring the island, Praxis finds itself in an enviable position relative to other futuristic city projects: with its goals and its financial backers aligning with the current administration. The most prominent investor linked to Praxis is Peter Thiel. https://www.insidehook.com/internet/peter-thiel-praxis-next-great-city-greenland Det virkelige sprøe med Trump & co er at de er helt åpne om hva som vil gjøre, men av en eller annen grunn velger mange å tro på noe helt annet, eller at det er Putin som trekker i trådene. Det er ikke det. Vi vet mye om hva de planlegger, men det krever at man bruker noen timer på å sette seg inn i det. 2 1
trikola Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 1 hour ago, SilverShaded said: Jeg tror appeasement vil virke like lite på trumpern i 2026 som det gjorde med Hitler i 1938. Og Tyskland/Europa på Russland/Putin 2
oddeh Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) Satan666 skrev (43 minutter siden): Helt ufattelig at du skal snakke dette ned. Du ble fortalt at dette i første omgang er for å planlegge nærmere, bl.a. hvor mange soldater og utstyr som Norge kan bidra med. Alt må begynne et sted, og hjulene er nå igang. Overså du ordet "bra"? Jeg forventer mer. edit: Hvem fortalte meg det du påpeker? Endret 14. januar av oddeh 2
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) mad.cat skrev (6 timer siden): Jeg tolker det også slik. Og det er litt trist. Jeg synes heller ikke det er så mye å fist-bumpe for. Danmark har basicly blitt krenket, og går ut med en slags bekreftelse på at de ikke skal bli voldtatt bakfra av en alliert likevel. Jeg synes ikke det er noe man skal sende signaler om at er verdt å feire, for det er en selvfølge. Bare les denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/nyheter/fryktet-et-zelenskyj-oyeblikk/s/5-95-2825768 Fryktet et «Zelenskyj-øyeblikk» Donald Trump var ikke til stede, men preget likevel Grønland-møtet. – Trumps ånd svevde i rommet, sier Danmarks utenriksminister. --------------- Kanskje ikke de rette personene til å delta på et slikt møte, ikke mtp. kvalifikasjoner, men personlighetsmessige egenskaper? Høres nesten ut som at de hadde angst og var redde. Nå kjenner jeg lite til den danske delegasjonen, men etter å ha hørt de snakke så ble jeg ikke helt beroliget. Noen som husker hvordan Zelenskiy ble spist opp av Trump, Vance og journalisten som var veldig opptatt av klærne hans? Endret 15. januar av Boing_80 1
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Folkens, jeg tror ikke dette går så bra. Ikke sjanse om at Trump glemmer dette https://www.youtube.com/shorts/-yzk7lnudx4 Endret 15. januar av Boing_80 1
xRun Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Boing_80 skrev (43 minutter siden): Folkens, jeg tror ikke dette går så bra. Ikke sjanse om at Trump glemmer dette https://www.youtube.com/shorts/-yzk7lnudx4 Trump: Sitat America is respected again, like never before. Det virker som jo mer han setter seg i respekt, jo mindre blir han respektert, og skaper endel bekymring underveis. Denne kom allerede i 2018: https://whyy.org/articles/trump-we-are-respected-again-reality-the-opposite/ 2
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar xRun skrev (3 minutter siden): Trump: Det virker som jo mer han setter seg i respekt, jo mindre blir han respektert, og skaper endel bekymring underveis. Denne kom allerede i 2018: https://whyy.org/articles/trump-we-are-respected-again-reality-the-opposite/ USA vil aldri få respekt så lenge de oppfører seg urettferdige mtp. den rollen de har i verden. Sannsynligvis er landet ikke modent for en slik rolle. De prøver å leke Gudfaren og tror at det hele er mafia virksomhet. 1
Andre1980 Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Jeg forventer at regjeringen kommer med en forklaring her: For ett år siden ba Danmark om bistand til overvåking av Grønland i form av kapasitet fra våre P-8 overvåkningsfly. Regjeringen har fremdeles ikke svart: https://www.aftenposten.no/verden/i/wrevBA/danmark-ba-i-fjor-om-norsk-drahjelp-for-aa-sikre-groenland-regjeringen-er-fortsatt-taus 2
Orake1et Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Boing_80 skrev (6 timer siden): Kanskje ikke de rette personene til å delta på et slikt møte, ikke mtp. kvalifikasjoner, men personlighetsmessige egenskaper? Høres nesten ut som at de hadde angst og var redde. Det er nok en grunn til at Lars Løkke Rasmussen er i front og mer synlig enn f.eks. Mette Fredriksen. Han har vært statsminister to ganger og blant annet besøkt Trump som statsminister: Videre er han typisk dansk i den forstand at han kan balansere mellom sjarm og tydelighet. Alt i alt et godt valg for en slik oppgave. Jeg ville vært mer bekymret hvis Norge måtte finne en person for et slikt møte. Støre og Stoltenberg mener jeg diskvalifiserte seg forrige gang. De smisker for mye og prater for mye. Vi vet at de blant annet nevnte fredsprisen og Norges bidrag i nord-områdene. Etter det møtet har Trump vært besatt av å få fredsprisen og han mener tydeligvis at små nordiske land ikke kan forsvare strategiske områder, noe som direkte treffer det han ble fortalt om Norges bidrag i nord. Heldigvis har han fortsatt ikke gjort krav på deler av oljefondet, men det ville ikke sjokkert meg om det kom noe der også. 2
sedsberg Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Trump: "NATO er død!" Også Trump: "NATO vil stå mye sterkere hvis jeg får Grønland!" 3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå