Gå til innhold

Trump vil ha Grønland


Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (På 29.4.2026 den 7.45):

Når kommer Grønland på agendaen igjen mon tro ?
Noen spår at Trump gjør nye provoserende fremstøt innen ett år:

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-tvinge-gronland-innen-ett-ar/84550529

I så fall er freden i nord-områdene et avsluttet kapittel. 

Trump bruker alle muligheter for å presse Europa til å ta større ansvar i sikkerhetspolitikken.
Et betimelig krav, men med Grønlandstruslene har han passert en irreversibel rød linje. 
En uvennlig og forkastelig oppførsel som USA kommer til å angre bittert på, hvis truslene blir realisert.

Da er USAs innflytelse, samarbeid og handel i Europa og resten av den siviliserte verden umiddelbart et avsluttet kapittel.
Da er Nato historie og verden et farligere sted.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (46 minutter siden):

Får litt sånn 30-tallsvibber av dette.

Hele mannen gjør folk urolige verden over. Gikk rykter på Grønland om at folk der ble tilbudt 200.000 dollar for å signere opprop for løsrivelse av Danmark til USA.  Om det er sant så forsøker Trump å kjøpe seg argumenter for å innvadere...Litt som for Venezuela der man jo skulle hjelpe befolkningen ved å få vekk presidenten. Trump sin utenrikspolitikk er veldig Putin aktig. Det er helt legitimt å se på Trump som en russisk hjelper. 

Nei,verden er blitt mye verre med Trump ved roret. Om det fantes en motsats til fredspris så fortjener mannen en slik ærekrenkelse. 

Heldigvis er mannen gammel og tiden kjemper imot han. Verden trenger håp,ikke trusler og hat.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (1 time siden):

Trump bruker alle muligheter for å presse Europa til å ta større ansvar i sikkerhetspolitikken.
Et betimelig krav,

Merkelig vinkling! Det er Europa som ber om økt ansvar i sikkerhetspolitikken. Trump ber om noe helt annet: At Europa skal rydde opp i hans angrips-eventyr og som "takk" skal vi straffes med militære trusler og ulovlige fiendtlige tollsatser.

Det er også merkelig at det kravet vinkles som om det kommer fra USA i en tid der USA raserer sitt bidrag i forsvarssamarbeidet og Europa øker bidraget voldsomt. Verdens sikkerhetspolitikk har ikke vært så usikker som nå siden 2. verdenskrig. Det er i stor grad Trump sin skyld både i Midtøsten, Ukraina/Europa og Asia.

USA har brukt kreative regnemetoder for å blåse opp sitt "bidrag til forsvarssamarbeidet" ved å regne inn angrepskriger som "forsvar" og regner midtøsten som nord-atlanteren. Det er en skam at vi har funnet oss i det i mange tiår.

Forøvrig så regner jeg ikke USA som en del av den siviliserte verden lengre. De har vært det, men Europa har sakte men sikkert kjørt forbi de i "siviliseringsgrad" fra 70-90 tallet. De var innen rekkevidde av å korrigere etterslepet fram til 20.1.2025. Trump har ført landet tilbake til middelalderen i "siviliseringsgrad". Utrolig trasig å bevitne, men vi må nesten bare kalle en spade for en spade og kondolere. USA som "leder av den frie verden" er død og begravet.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Merkelig vinkling! Det er Europa som ber om økt ansvar i sikkerhetspolitikken. 

Det er et faktum at USA har bekostet størstedelen av Natos budsjetter gjennom flere ti-år.
Dette ble derved en sovepute for «tornerose-EU» og et lett-solgt argument for Trump.

I stedet for å samarbeide med Europa, bruker Trump nå et farlig og tve-egget sverd.
Grønland er eksempelet på at han har gått for langt og hvor provokasjonene slår tilbake både på USA og verdensfreden.

  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Det er et faktum at USA har bekostet størstedelen av Natos budsjetter gjennom flere ti-år.

Nei, det er dessverre ikke det. Det er den falske fasaden og løgnen Trump meget vellyket har klart å hjernevaske amerikanerne til å tro. Fakta er at NATO er en allianse der egne forsvarsbudsjetter, ganske ukritisk, regnes som "bidrag til NATO-alliansen" selv om det brukes på ting som er helt irrelevant for forsvar og irrelevant for den nord-atlantiske sfæren.

I USAs tilfelle så regner de krigføring i stillehavet og midtøsten som om det var et relevant bidrag for nord-atlanteren. De regner også inn angrepskriger som om det hadde noe med forsvar å gjøre. Det er en ren svindel og oppblåst falsk fasade. Angrep beskytter ikke, det truer vår sikkerhet gjennom risiko for gjengjeldelse. At Europa har holdt med piraten og røveren på andre siden av atlanteren så lenge, har økt terrotrusselen her hjemme og skadet våre relasjoner mange steder i verden. Folk ser på oss hvite som om vi er "ett" med amerikanske imperialister som starter brutale invasjonskriger verden rundt, bortfører og dreper statsledere osv. USA regner også pensjon og helsetilbud til militære og eks-militære som "bidrag for NATO". Det er selvsagt helt virkelighetsfjernt. De kostnadene hører hjemme under deres helsedepartement og ikke forsvarsdepartementet. Dette er ennå en del av den falske fasaden.

USAs egentlige bidrag, i atlanterhavssonen, konstruktive bidrag for vår felles sikkerhet, ligger nok godt under 2% av deres BNP.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Nei, det er dessverre ikke det. Det er den falske fasaden og løgnen Trump meget vellyket har klart å hjernevaske amerikanerne til å tro. Fakta er at NATO er en allianse der egne forsvarsbudsjetter, ganske ukritisk, regnes som "bidrag til NATO-alliansen" selv om det brukes på ting som er helt irrelevant for forsvar og irrelevant for den nord-atlantiske sfæren.

I USAs tilfelle så regner de krigføring i stillehavet og midtøsten som om det var et relevant bidrag for nord-atlanteren. De regner også inn angrepskriger som om det hadde noe med forsvar å gjøre. Det er en ren svindel og oppblåst falsk fasade. Angrep beskytter ikke, det truer vår sikkerhet gjennom risiko for gjengjeldelse. At Europa har holdt med piraten og røveren på andre siden av atlanteren så lenge, har økt terrotrusselen her hjemme og skadet våre relasjoner mange steder i verden. Folk ser på oss hvite som om vi er "ett" med amerikanske imperialister som starter brutale invasjonskriger verden rundt, bortfører og dreper statsledere osv. USA regner også pensjon og helsetilbud til militære og eks-militære som "bidrag for NATO". Det er selvsagt helt virkelighetsfjernt. De kostnadene hører hjemme under deres helsedepartement og ikke forsvarsdepartementet. Dette er ennå en del av den falske fasaden.

USAs egentlige bidrag, i atlanterhavssonen, konstruktive bidrag for vår felles sikkerhet, ligger nok godt under 2% av deres BNP.

Det er også faktum at Trumps trusler har virket og at situasjonen i dag er helt annerledes enn for bare 10 år siden.

https://www.forskning.no/forsvaret-okonomi/forsvarsutgifter-norge-slar-usa-for-forste-gang/2654206

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Overskriften "Norge slår USA for første gang" er riv ruske gal. Den tar utgangspunkt i USAs oppblåste falske tall og ikke hva de bidrar med av relevans for forsvar og nord-atlanteren. Tallene deres inkluderer stillehavet, midtøsten, angrepskriger, helseutgifter og pensjoner. Trekk bort dette så er sensasjonen helt fraværende. Norge har satset mer på forsvar som er relevant for nord-atlanteren i en årrekke, kanskje alltid.

USA er og har i årtier vært en sinke og snylter på vår innsats, som har skutt Norge i foten sikkerhetsmessig både med angrepet på Iran, Irak I og II, Libya, Venezuela, Afghanistan m.m. Og nå til og med med aktiv politisk støtte til Europas største trussel. Vi må slutte å la oss hjernevaske av deres narrativ. Vi må våkne opp.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
Sitat

DR: Hemmelig Grønland-møte i Washington

Publisert klokken09:12 iGrønland

USA, Grønland og Danmark møttes i forhandlinger om Grønland i går.

Der skulle de forsøke å få til en avtale om det fremtidige forholdet mellom landene, skriver Danmarks Radio.

Natos rolle er en av sakene som er blitt diskutert. At USA skal overta Grønland, har ikke vært tema.

 

  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...