Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Har en gammel tante som besøker oss fra Svergie, og hun bruker 18 timer mellom Stockholm og Oslo .... Jeg aner ikke hvordan hun ikke blir stoppet på veien? Dette er dobelt av forventet kjøretid. Hun tar bare små pauser på veien. Jeg er dypt bekymret. Hun vil ikke se en lege eller noe sånt. Men dette er jo farlig. Er det noe jeg kan gjøre? Noen jeg kan snakke med? Dette har skjedd tre ganger siden i sommer nå. Anonymous poster hash: d4c28...522
Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 vidor skrev (2 minutter siden): Hva sier hun selv? Hun bare avfeier det. Grunnen til at vi vet det er jo at hun forteller oss når hun kjører. På vei tilbake i sommer ble noen med henne hjem og tok toget tilbake. Hun Gjør alt i "slow motion" men det virker ikke som om hun gjør noen feil i trafikken. Tror hun kjører etter forholdene. Dette er så raskt hun kan kjøre forsvarlig uten at hun lar farten gå på bekostning av hvor mye hun får med seg. Men nå kjørte hun hit igjen. Avtalen var at hun skulle komme med toget. Denne gangen også brukte hun 18 timer ish. Hun broderer så hun har jo riktige og gode briller, hun er i god form, men noe har skjedd de siste årene. ts Anonymous poster hash: d4c28...522
vidor Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Vet om eldre folk som oppfører seg akkurat sånn du legger det fram. Blir jo en avveiing av egen kjørefriheten og hensynet til resten av trafikantene. Er vel mest riktig å sende bekymringsmelding til legen hennes om du ikke får en god forklaring av henne. Forklar gjerne intensjonen din når du spør. 1
Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 vidor skrev (Akkurat nå): Vet om eldre folk som oppfører seg akkurat sånn du legger det fram. Blir jo en avveiing av egen kjørefriheten og hensynet til resten av trafikantene. Er vel mest riktig å sende bekymringsmelding til legen hennes om du ikke får en god forklaring av henne. Forklar gjerne intensjonen din når du spør. Vi bor jo ikke i same land, jeg vet heller ikke hvem fastlegen hennes er. Vi har pratet med henne om det. Men hun glatter bare over det. Hun vil kjøre med barna i bilen så vi har sagt hvorfor hun ikke får det. Men det er null selvinnsikt her. ts Anonymous poster hash: d4c28...522
linux-fan Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Gjest d4c28...522 skrev (7 minutter siden): ... Hun broderer så hun har jo riktige og gode briller, hun er i god form, men noe har skjedd de siste årene. ... Briller for brodering er for å lese på nært hold. For bilkjøring skal man se langt frem, lese skilt på god avstand mm., ikke se ned i vegen like foran bilen. Man kan bruke samme briller hvis de er progressive, fokusert på e,g, brodering når man ser i nederste del av glasset. Kjører hun ofte feil? 2
Gjest 33816...15d Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 18 timer på en strekning som tar 5,5 timer? Huff.. Anonymous poster hash: 33816...15d
Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 linux-fan skrev (2 minutter siden): Briller for brodering er for å lese på nært hold. For bilkjøring skal man se langt frem, lese skilt på god avstand mm., ikke se ned i vegen like foran bilen. Man kan bruke samme briller hvis de er progressive, fokusert på e,g, brodering når man ser i nederste del av glasset. Kjører hun ofte feil? Det er et godt poeng! Jeg vet ikke om hun kjører mye feil, men det er definitivt farten som er et stort problem. Hun følger gps helt greit. ts Anonymous poster hash: d4c28...522
likferd Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 (endret) Om jeg forstår deg riktig så kjører hun 18 timer uten å overnatte på veien? Dette er jo direkte farlig selv for en ungdom. Jeg tror ikke det hjelper å gå rundt grøten her, den i familien hun respekterer mest må ringe på tomannshånd og si ifra hvor bekymret de er over at noe skal skje på veien, både for henne og andre. Neste besøk kan dere evt avtale fly og hente henne på gardermoen. Sørg for at noe er bindende. Enten avtalen der dere henter, eller at billettene blir kjøpt på forhånd. Hun kan jo åpenbart kjøre bil, og i nærmiljøet er det jo greit å kjøre litt seint, men motorvei er virkelig ikke stedet å være med nedsatt reaksjonsevne eller syn. Endret 23. desember 2025 av likferd 1
Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 likferd skrev (1 minutt siden): Om jeg forstår deg riktig så kjører hun 18 timer uten å overnatte på veien? Dette er jo direkte farlig selv for en ungdom. Jeg tror ikke det hjelper å gå rundt grøten her, den i familien hun respekterer mest må ringe på tomannshånd og si ifra hvor bekymret de er over at noe skal skje på veien, både for henne og andre. Neste besøk kan dere evt avtale fly og hente henne på gardermoen. Hun kan jo åpenbart kjøre bil, og i nærmiljøet er det jo greit å kjøre litt seint, men motorvei er virkelig ikke stedet å være med nedsatt reaksjonsevne eller syn. Hun vil ikke. Vi har sagt det rett ut. Hun ha ikke annen familie lengere. Ikke noen som hun har kontakt med. Ja det at hun kjører så lenge med kaffepauser bare er bekymringsverdig i seg selv. Finnes det noen måte å blande inn en fagperson på? Eller må vi sitte å vente på en trafikkulykke eller at politi griper inn? Jeg finner ikke noen mulighet mellom de to ekstremene. ts Anonymous poster hash: d4c28...522
Gjest 33816...15d Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Du må enten sette et duskamerat på bilen eller få en passasjer til å filme kjøringen hennes i en bil hun ikke kjenner igjen. Da har du bevis til politiet. Anonymous poster hash: 33816...15d
flamethower1234 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Det er over tredobbelt tid hvis det ikke er trafikk på den strekningen. 1
Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Jeg vet det er sykt, men hva om jeg ringer politiet på grunn av bekymring for en bil når hun kjører tilbake? Om politiet stopper henne så kanskje jeg "provoserer frem" alvoret i situasjonen? Nei jeg vet ikke. Må jo kjøre henne hjem. Det er på trynet å la henne reise selv. Men jeg er veldig redd. ts Anonymous poster hash: d4c28...522
Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Hun er rundt 60 år gammel, så hun er ikke pensjonist ennå. ts. Anonymous poster hash: d4c28...522
Sovna Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 (endret) 60 er ikke spesielt mye det. Denne tidsbruken er jo helt hinsides, skjønner godt du lurer på hva som egentlig skjer på disse kjøreturene hennes. Hvis du orker, så kjør en brukbar distanse etter henne da vel. At hun oppdager det via flittig bruk av bakspeil har jeg ikke noe tro på. Endret 23. desember 2025 av Sovna
BadCat Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Hva er troverdigheten i at noen kjører i snitt med noe over 30 km/t? Er det noen som kjeder seg før jul og slipper fantasien løs? Kan det være at det soves i 8 timer og 3 timer til pauser, slik at tidsbruk på veien blir 7 timer?
Gjest 33816...15d Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Historien virker noe suspekt. 40km/t på motorveien? Folk ligger fint i 110/120 under riktige forhold. Anonymous poster hash: 33816...15d
Gjest d4c28...522 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 BadCat skrev (1 minutt siden): Hva er troverdigheten i at noen kjører i snitt med noe over 30 km/t? Er det noen som kjeder seg før jul og slipper fantasien løs? Kan det være at det soves i 8 timer og 3 timer til pauser, slik at tidsbruk på veien blir 7 timer? Nei hun sover ikke, det er mange kaffepauser, hun må jo ta omveier da? Men jeg lurer genuint selv på hvorfor hun ikke har blitt stoppet. Hun sier det selv, familie har selv grepet inn og hun ringer jevnlig under kaffepausene sine. ts Anonymous poster hash: d4c28...522
flamethower1234 Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Gjest d4c28...522 skrev (22 minutter siden): Nei hun sover ikke, det er mange kaffepauser, hun må jo ta omveier da? Men jeg lurer genuint selv på hvorfor hun ikke har blitt stoppet. Hun sier det selv, familie har selv grepet inn og hun ringer jevnlig under kaffepausene sine. ts Anonymous poster hash: d4c28...522 Lite du får gjort om du ikke har video av filmingen. Det må bevises på en eller annen måte. Også må det bevises at hun er føreren bak rattet. 1
leticia Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 BadCat skrev (1 time siden): Hva er troverdigheten i at noen kjører i snitt med noe over 30 km/t? Er det noen som kjeder seg før jul og slipper fantasien løs? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå