Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En del personer sier jeg sikter for høyt og det er derfor jeg er singel.

Gjest d561e...1ac

Anbefalte innlegg

Gjest d561e...1ac
Skrevet

Mann her i slutten av 30 årene. Singel stort sett store deler av livet mitt. Jeg trener, har fast jobb som drosjesjår og bor i en rekkehus med meg selv og to skilpadder. Datet i uendeligheter, men ender opp ikke mer enn kun den daten. Venner av meg sier jeg sikter for høyt. Hva menes med det? Jeg må jo like damene jeg ser ikke sant? Jeg er ganske schizofren når det gjelder hvilken utseendet er for høyt eller lavt. Jeg respekterer alle mennesker uansett hvordan de ser ut, men jeg må jo bli tiltrukket av det jeg liker? Er dette et eksempel av damer som i mange menns øyner pene?

Spoiler

2025-12-18-015841.png

Journalister fra Aftenbladet. Er sånne damer jeg liker. 

Anonymous poster hash: d561e...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å sikte for høyt kan ha flere betydninger. De kvinnene på bildet, det virker som du har en spesiell type. De skal være blonde og litt naturlige, ikke altfor mye bruk av brunkrem og sminke? Kanskje folk mener du bør se etter andre kriterier enn det ytre når de sier du sikter for høyt. 

Men... at folk sier du sikter for høyt vil jeg heller tro at handler om hva du jobber som. Som høyere utdannet kvinne skulle det nok mye til før jeg hadde endt opp med en som jobbet som drosjesjåfør. Ser ikke for meg at vi hadde hatt så mye å snakke om, eller matchet godt sosialt. Men det er mange kvinner som kan være rett for deg, likevel. Men det er jo avhengig av om dere treffer på hverandre da.

Det virker som det er noe med selve møtet, daten som fører til at det kun ender opp i en date. Kan du legge merke på at det er noe de reagerer på om hva du sier? Eller er det kanskje deg selv som ikke er tilfreds og ikke ønsker en date nummer 2? 

Nå er ikke jeg mann, så kan ikke uttale meg om dette er damer som er pene i mange menns øyne. Smaken er vel som baken, delt. Noen liker brunetter, andre blondiner, andre igjen rødhårete, noen liker kvinner med store pupper, noen med små, noen vil ha naturlige kvinner, andre liker bedre de med litt sminke, noen med mye sminke, noen liker skinny damer, normalvektige damer, fyldige damer. Du skjønner tegninga, man er forskjellig, og liker forskjellige ting. 

Men det jeg kan si deg, så lenge du finner damene noe attraktive, så spiller det stort sett liten rolle hvordan de ser ut. Utseendet forfaller uansett. Det er hvordan de er som person som er viktig, passer deres personlighet sammen med din, jobber dere mot et felles mål, til best for dere begge? Da har du din beste match. 

Lykke til videre ❤️ 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Gjest d561e...1ac skrev (7 timer siden):

Mann her i slutten av 30 årene. Singel stort sett store deler av livet mitt. Jeg trener, har fast jobb som drosjesjår og bor i en rekkehus med meg selv og to skilpadder. Datet i uendeligheter, men ender opp ikke mer enn kun den daten. Venner av meg sier jeg sikter for høyt. Hva menes med det? Jeg må jo like damene jeg ser ikke sant? Jeg er ganske schizofren når det gjelder hvilken utseendet er for høyt eller lavt. Jeg respekterer alle mennesker uansett hvordan de ser ut, men jeg må jo bli tiltrukket av det jeg liker? Er dette et eksempel av damer som i mange menns øyner pene?

Skjul innhold

2025-12-18-015841.png

Hvordan ser du selv ut? 

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, Mr.Duklain said:

Her er det nok stor forskjell mellom menn og kvinner. Jeg er selv en mann med over fem års høyere utdanning, og jeg driter i en kvinnes utdanning og jobb. For meg kunne hun vært ufør med livets skole, fordi det viktigste for meg er at kjemien stemmer. 

Eg er mann. Utdanning er ikkje nødvendigvis avgjerande, men intelligens er - og det er jævla ofte utdanning god indikator på. I tillegg vil utdanning sei at vedkommande er i stand til å forstå diskusjoner, noko som fort ikkje er tilfelle for folk som kun har VGS. Så nei, eg trur faktisk ikkje kjønn er avgjerande for forskjellen her. Som så ofte elles er forskjellen mellom individ større enn forskjellen mellom grupper... ;)

• Liker 4
Skrevet
Gjest d561e...1ac skrev (7 timer siden):

Jeg må jo like damene jeg ser ikke sant? Jeg er ganske schizofren når det gjelder hvilken utseendet er for høyt eller lavt.

Må også legge til at kva du finn attraktivt har også eit moment av det som er familiært, her meint som at det er eit utsjåande som du er fortrolig med etter lengre tids eksponering. Det treng ikkje nøvendigvis være "kjærlighet ved første blikk", det kan også utvikle seg over tid. Typiske eksempel her er at ein startar som vennar før det utvikler seg til noko meir, eller som det ofte er i tenåra at ein får eit godt auge til eit søsken til vennen du er mykje samamn med slik at du møter søskenet fleire gongar.

Det er nok litt klisje, men det er også lettare å bli glad i ein person om ein får bli betre kjent med vedkommande. Det treng ikkje nødvendigvis være full klaff på fyrste date, det viktigaste er at det ikkje er fullstendig skjærings.
Eit råd i den samanhengen er å presse litt på for å få ein date nummer to med heilt ny aktivitet. Du skal sjølvsagt ikkje invitere til date nummer to om du berre ser raude flagg ved daten, men sjølv ein mislykka fyrste date kan bli til eit vellykka forhold. Det er ikkje alltid at fyrsteinntrykket stemmer, kanskje særleg når begge to er nervøse og enten snakkar for lite eller alt for mykje.

Alternativet er den litt steriotypiske norske framgangsmåten med råklining og fylle sex, før ein morgonen etter introduserer seg og eventuelt utveksler kontaktinfo. Då er det kun utsjåanden (med fyllebriller) som ligg til grunn, men det blir sjeldan noko meir om ein ikkje har noko til felles i edru tilstand.

• Liker 1
Skrevet

Du må jo nesten spørre vennene dine om hva de mener når de sier at du "sikter for høyt". Som Leticia tror jeg heller at det kan handle om jobb/"status", og ikke nødvendigvis utseende.

Nå er ikke jeg singel, men hvis jeg hadde vært på leting skjønner jeg at jeg ville hatt en bratt motbakke foran meg hvis jeg skulle prøve å få til et forhold til ei med millioner på konto, villa i Holmenkollen og "Viktig Jobb". Vi kunne sikkert ha hatt det hyggelig sammen, men når bakgrunnene er så ulike blir det vanskelig likevel.

Kan det være noe sånt? Hvem er disse damene du dater? 

• Liker 4
Skrevet
Mr.Duklain skrev (6 timer siden):

Her er det nok stor forskjell mellom menn og kvinner. Jeg er selv en mann med over fem års høyere utdanning, og jeg driter i en kvinnes utdanning og jobb. For meg kunne hun vært ufør med livets skole, fordi det viktigste for meg er at kjemien stemmer. 

Noe forskjell kan det sikkert være på gruppenivå, spesielt hvis man utelukkende ser på  såkalte "tradisjonelle forhold". Det er nok endel menn som syns det er greit å ha en ufør kone / samboer eller en som ikke satser på karriere (altså har en helt vanlig jobb f.eks som helsefagarbeider eller jobber deltid,) til å ta seg av det meste hjemme mens de selv sørger for det meste av inntekten til familien. 

barfoo skrev (45 minutter siden):

Eg er mann. Utdanning er ikkje nødvendigvis avgjerande, men intelligens er - og det er jævla ofte utdanning god indikator på. I tillegg vil utdanning sei at vedkommande er i stand til å forstå diskusjoner, noko som fort ikkje er tilfelle for folk som kun har VGS. Så nei, eg trur faktisk ikkje kjønn er avgjerande for forskjellen her. Som så ofte elles er forskjellen mellom individ større enn forskjellen mellom grupper... ;)

Dette ❤️ Har en mann som er temmelig fornøyd med at vi kan se sport sammen på TV, delta i sport sammen, og diskutere politiske spørsmål. Vi har også omtrent samme verdisyn. Vi har ikke den samme utdanningen, men den er høy hos begge (økonom / ingeniør). Kjenner andre menn som er  frustrert over at kvinnene deres er på et helt annet intellektuelt nivå enn han selv. Null interesse for hva som skjer i verden, kun interessert i influensere, håndarbeid o.l. Mennene er samfunnsengasjert, og trenger noen å diskutere politikk og livet med, og går dermed til andre for å gjøre dette. De har absolutt ingenting å snakke om sammen med sin kjæreste. Man trenger ikke være like, men at man har omtrent samme intelligensnivå, som du sier, er nok ganske avgjørende for mange. Ikke minst så kan det at begge har en ok inntekt være avgjørende for drømmer og planer sammen :) 

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (30 minutter siden):

Dette ❤️ Har en mann som er temmelig fornøyd med at vi kan se sport sammen på TV, delta i sport sammen, og diskutere politiske spørsmål. Vi har også omtrent samme verdisyn. Vi har ikke den samme utdanningen, men den er høy hos begge (økonom / ingeniør). Kjenner andre menn som er  frustrert over at kvinnene deres er på et helt annet intellektuelt nivå enn han selv. Null interesse for hva som skjer i verden, kun interessert i influensere, håndarbeid o.l. Mennene er samfunnsengasjert, og trenger noen å diskutere politikk og livet med, og går dermed til andre for å gjøre dette. De har absolutt ingenting å snakke om sammen med sin kjæreste. Man trenger ikke være like, men at man har omtrent samme intelligensnivå, som du sier, er nok ganske avgjørende for mange. Ikke minst så kan det at begge har en ok inntekt være avgjørende for drømmer og planer sammen :) 

Er i stor grad einig, men vil for ordens skuld også legge til at det er ikkje eigentleg snakk om likt intelligensnivå som gjer dykk kompatible når dykk diskuterer. Intelligens og særleg mangelen på intelligens er litt sårt og kategorisk, og er heller ikkje det som er viktig.
Grunnen til at diskusjonane flyt fint mellom dykk er at begge to har lært akademisk metode og dermed har mykje lik måte å argumentere og diskutere komplekse problemstillingar.

Folk som droppa ut av vgs kan også være lynande intelligente, men kan oppleves som litt meir "kaotiske" å diskutere med sidan dei ikkje har samme rammeverket som folk med høgare utdanning, og då særleg evnen og viljen til å sette seg inn i "kjedelig" informasjon som til dømes politikk, sidan dette er ein del av studieteknikken som ein får med på lasset med høgare utdanning.

Min påstand er derfor at det handlar meir om at viljen til å sette seg inn i samfunnsspørsmål er ganske lik for to som har høgare utdanning, og tilsvarande for to som ikkje har høgare utdanning og som prioriterer heilt andre temaer å sette seg inn i.

• Liker 3
Skrevet

Som mann er ikke høy utdannelse for partner det som tiltrekker meg, det tror jeg mange av oss menn tenker. Vi ser etter greie jenter som er fine å se på.
Jenter eller damer legger også vekt på personlighet og utseende, men i motsetning til menn legger dem også god vekt på økonomi og sosial status.
Så det at du er drosjesjåfør gjør at du for mange jenter ligger langt bak både banksjefen og kirurgen i ønskelisten.

Men er du superkjekk med en attraktiv personlighet skal du nå relativt enkelt klare finne deg ei fin dame uansett.
men kanskje du bare er sånn midt på treet? Det vet jeg så klar ikke da jeg ikke vet noe om deg.

• Liker 4
Skrevet
The Avatar skrev (1 time siden):

Er i stor grad einig, men vil for ordens skuld også legge til at det er ikkje eigentleg snakk om likt intelligensnivå som gjer dykk kompatible når dykk diskuterer. Intelligens og særleg mangelen på intelligens er litt sårt og kategorisk, og er heller ikkje det som er viktig.
Grunnen til at diskusjonane flyt fint mellom dykk er at begge to har lært akademisk metode og dermed har mykje lik måte å argumentere og diskutere komplekse problemstillingar.

Folk som droppa ut av vgs kan også være lynande intelligente, men kan oppleves som litt meir "kaotiske" å diskutere med sidan dei ikkje har samme rammeverket som folk med høgare utdanning, og då særleg evnen og viljen til å sette seg inn i "kjedelig" informasjon som til dømes politikk, sidan dette er ein del av studieteknikken som ein får med på lasset med høgare utdanning.

Min påstand er derfor at det handlar meir om at viljen til å sette seg inn i samfunnsspørsmål er ganske lik for to som har høgare utdanning, og tilsvarande for to som ikkje har høgare utdanning og som prioriterer heilt andre temaer å sette seg inn i.

Forsåvidt. Men den viljen var like sterk hos meg da jeg begynte i 1. klasse på vgs som da jeg var ferdig utdannet på universitetet. Egentlig sterkere vilje i yngre år. Var politisk aktiv fra jeg var rundt 16 - 30 år. Så jeg har mer tro på at det kommer innenfra. at det kan være en kombinasjon av intelligens / kunnskap, interesser og vilje er jeg mer tilbøyelig til å tro på enn at det kun er snakk om en enkeltfaktor. 

Jeg tror kanskje TS merker selv om det er yrket hans som gjør at kvinnene mister interessen, eller om det kan ha andre årsaker. Vi vet jo heller ikke om det kanskje er TS som er ekstremt kresen på visse faktorer. Kanskje hun må se ut som damene avbildet? Men uansett, når han får date, men ikke date nummer 2, da må det være noe som gjør at kjemien mellom dem ikke stemmer. Han må finne ut hva dette er, og evt gjøre endringer for å komme seg videre. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
OMyre skrev (2 timer siden):

Ja, «like barn leker best sammen» er et kjent ordtak.

Men også at motsetninger tiltrekker hverandre. Har man en god kombinasjon av  likheter og forskjeller, så tror jeg man kommer lengst :) 

• Liker 1
Skrevet
The Avatar skrev (1 time siden):

Politikk og samfunnsspørsmål er komplekse ting, det krever ikke noe utover og interesse og engasjement. Disse tingene har lite med utdanning og gjøre de aller fleste snakker politikk og samfunn fra ett veldig pragmatisk utgangspunkt, fikse ting ting de ikke liker er tilnærmingen.

Få leker med politiske ideer eller mer abstrakte eller anderledes tilnærminger til polikk og samfunn. Og da tenker jeg mer en diskusjon som en tankelek, ikke i venstre/høyre båsen.

Men en ting har jeg lært, mange du ikke trodde hadde noe interessant og melde har det, men de har ofte ingen og diskutere med, de er rett og slett uvante med og snakke seriøst om slikt.

• Liker 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Og her tenker jeg menn og kvinner egentlig er ganske like - i motsetning til hvordan du tenker (hvilket også er et indirekte poeng). Ja, kjemien bør stemme, men OFTE er omtrent samme akademiske bakgrunn en fordel der. Selv om det kanskje heller handler om kognitiv kompatibilitet til syvende og sist. Jeg ville ikke ekskludert kvinnelige taxisjåfører fra datingpoolen min, men det er åpenbart ikke der jeg leter selv når det ikke er noen grunn til at det skal være et smart sted å lete.

Det er også slik jeg leser leticia. En taxisjåfør som leser Dostojevskij, spiller piano og fiolin, og underviser i sjakk finnes sikkert der ute. Men rent stereotypisk, tenker vi vel på en taxisjåfør som en som trenger en jobb uten den type ballast i sekken.

Gjest d561e...1ac skrev (13 timer siden):

Vis skjult innhold

2025-12-18-015841.png

Du kan sikte hvor du vil, men akkurat de to der - i de bildene - viser jo ingenting av hvem de faktisk er, og er vel godt innenfor det generisk attraktive. Det er noe litt annet når du ser noen som er attraktive, men på en måte hvor du føler at de ikke nødvendigvis er attraktive for 99% av heterofile menn rundt deg, men passer akkurat deg.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (57 minutter siden):

Det er også slik jeg leser leticia. En taxisjåfør som leser Dostojevskij, spiller piano og fiolin, og underviser i sjakk finnes sikkert der ute. Men rent stereotypisk, tenker vi vel på en taxisjåfør som en som trenger en jobb uten den type ballast i sekken.

Tja tror nok det handler mer om interesse enn om at man er supersmart fordi man leser russiske bøker og liker å spille  piano, fiolin og brettspill.  Har selv to- tre fag i litteratur og drama fra et topp-universitet, men jeg foretrekker øl og fotball enn teater og penstas. Tror at det nok er en myte og sterotypi at høy utdanning = "high soceity living". Kanskje for 100 år siden, men i dag finner man nok både leger og taxisjøfører med like hobbyer, slik som sjakk eller traktorpulling. 

• Liker 1
Skrevet
Mr.Duklain skrev (14 minutter siden):

Tja tror nok det handler mer om interesse enn om at man er supersmart fordi man leser russiske bøker og liker å spille  piano, fiolin og brettspill.  Har selv to- tre fag i litteratur og drama fra et topp-universitet, men jeg foretrekker øl og fotball enn teater og penstas. Tror at det nok er en myte og sterotypi at høy utdanning = "high soceity living". Kanskje for 100 år siden, men i dag finner man nok både leger og taxisjøfører med like hobbyer, slik som sjakk eller traktorpulling. 

Du kan skru av hodet om du vil og fremstille deg som litt "enklere" enn du egentlig er, men det skal mye til å fake det andre veien. Hvis noen driver med den type sysler som krever litt kapasitet i topplokket, er det en nedre terskel for hvor tregt det kan gå rundt oppi der. Så også med utdanning. Det er forsket på dette, og IQ og utdanningsnivå korrelerer. Ikke så rart, siden det krever mer av den kapasiteten jo lenger opp i systemet du kommer og pensum blir mer komplekst, og kravene til oppgavene øker. Det er grenser for hvor lite kapasitet du kan ha, og fortsatt gjøre research til en masteroppgave, og ikke minst skrive den - med godt innhold, god struktur og elegant språkføring.

Det finnes helt sikkert ganske mange rare comboer av kompetansenivå og yrkesutøvelse, men "det finnes" er ikke et spesielt godt argument for å lete akkurat der. Poenget er ikke om noe eksisterer på et teoretisk plan, men om du har større sannsynlighet for å finne det du leter etter en plass kontra en annen. Og om en velutdannet kvinne ser etter en mann som kan matche henne på det intellektuelle, er det et poeng å lete der hvor de intellektuelle typisk ferdes - ikke der hvor du fyller Ullevål stadion og kanskje finner tre slike et sted ute på plenen blant et par titusen andre.

• Liker 2
Skrevet

Vel, nå er det jo andre arenaer i livet enn utdannelse og karriere, områder hvor man kan ha noe felles, kanskje like greit at man ikke bygger ett samliv basert på hva andre mener er normen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (51 minutter siden):

Du kan skru av hodet om du vil og fremstille deg som litt "enklere" enn du egentlig er, men det skal mye til å fake det andre veien.

Nå har jeg både snekkere, leger, lærere, spilldesignere, arbeidsledige og mye mer i min vennekrets, og vi har jo alle felles innteresser, og jeg hadde nok ikke vært venn med dem om jeg og de ikke hadde hatt samme interesser. Samme tenker jeg om en partner. Jeg har en jobb der hode må være på plass, for å si det slik, men synes jo det da er digg å gjøre noe "lav-kulturelt" for å slappe av hodet når jeg kommer hjem, mens mange jeg kjenner har det motsatt, og jeg tror ikke min venne og- bekjetkrets er unik på noen måte på den måten. 

Endret av Mr.Duklain

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...