Gå til innhold

Philips Hue. Hjelp til oppsett av 2x Flux Strip light 6m

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt bistand her, siden jeg er ny på dette.

jeg har kjøpt to stk av strip light nevnt i headingen, som skal dekke 12 m i omkrets oppunder taket i et rom.

Håpet var at de to kunne bruke samme strømtrafo hvis den kan to stk, i stedet for at jeg må plugge i en strømtrafo pr strip.

Derfor tenkte jeg å bruke en sånn y-splitter fra den firkanta lille boksen som styrer WiFi/bluetooth(eller hva den gjør), og i tillegg to 1 meter extensions som kan gå fra y-splitten og ut til hver sin strip. Disse stripene skal da gå hver sin vei fra dette punktet og møtes på andre siden av rommet, så de fyller totalt 12 m.

Lar dette seg gjøre?

Jeg tror en sånn led strip krever 20 watt(står på pakka), eller så mener de at trafoen som følger med gir 20 watt. Hvis begge krever/støtter 20 watt, så må jeg nok dessverre kjøre en trafo pr strip.

Hva tenker dere?

På forhånd takk! 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
pat2004 skrev (4 timer siden):

Hei!

jeg har kjøpt to stk av strip light nevnt i headingen, som skal dekke 12 m i omkrets oppunder taket i et rom.

Håpet var at de to kunne bruke samme strømtrafo hvis den kan to stk, i stedet for at jeg må plugge i en strømtrafo pr strip.

Derfor tenkte jeg å bruke en sånn y-splitter fra den firkanta lille boksen som styrer WiFi/bluetooth(eller hva den gjør), og i tillegg to 1 meter extensions som kan gå fra y-splitten og ut til hver sin strip. Disse stripene skal da gå hver sin vei fra dette punktet og møtes på andre siden av rommet, så de fyller totalt 12 m.

Lar dette seg gjøre?

Jeg tror en sånn led strip krever 20 watt(står på pakka), eller så mener de at trafoen som følger med gir 20 watt. Hvis begge krever/støtter 20 watt, så må jeg nok dessverre kjøre en trafo pr strip.

Hva tenker dere?

På forhånd takk! 😊

Hvis to led strips bruker 20W så kan du ikke kjøre begge to på en 20W forsyner. 

Derimot kan du kjøpe en 40W trafo som du kan kjøre en splitt på som gir strøm til begge led stripene. 
https://www.power.no/smarte-hjem/smart-belysning/tilbehoer-til-smartlys/philips-hue-40w-stroemforsyning/p-1293613/

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Hvis to led strips bruker 20W så kan du ikke kjøre begge to på en 20W forsyner. 

Derimot kan du kjøpe en 40W trafo som du kan kjøre en splitt på som gir strøm til begge led stripene. 
https://www.power.no/smarte-hjem/smart-belysning/tilbehoer-til-smartlys/philips-hue-40w-stroemforsyning/p-1293613/

Takk for svar, men den du viser til er for utendørs bruk og har helt andre tilkoblinger, dessverre.

Er denne jeg har kjøpt:

https://www.clasohlson.com/no/Philips-Hue-Flux-LED-stripe-hvitt-og-farget-lys,-6-meter/p/46-1648-6

Skrevet
pat2004 skrev (15 timer siden):

Hei!

Lar dette seg gjøre?

Hva tenker dere?

På forhånd takk! 😊

Det går ikke, En LED-driver fyngerer ikke på samme måte som en trafo eller en strømforsyning. LED-Driveren sørger for at strømmen er konstant over lasten. Med to laster på samme driver så blir det helt feil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spurte Copilot og fikk svaret under. 

For Philips Hue Flux LED-stripe hvitt og farget lys trenger du en 24V Hue-spesifikk strømforsyning. Den mest anbefalte løsningen er den originale Philips Hue-adapteren, men du kan også bruke kompatible erstatningsadaptere fra leverandører som Light Solutions, så lenge de er laget for Hue Lightstrip V4 og Hue Play.

Du kan bruke disse: 
Philips Hue Lightstrip V4 strømforsyning (original)24V DC, ca. 25W, 1.06AElkjøp, Power, Komplett
Philips Hue Play strømforsyning (kompatibel)24V DC, flere utganger (opptil 3 enheter)Kjell & Company, Elkjøp
Light Solutions Hue-kompatibel adapter24V DC, 25W, EU/UK/US pluggerProshop, Amazon.no
Philips Hue reservedel strømforsyningOriginal erstatning for Hue Lightstrip V4 og FluxPhilips Hue offisiell nettbutikk, Lysbutikken.no

• Liker 1
Skrevet
ilpostino skrev (16 minutter siden):

Jeg spurte Copilot og fikk svaret under. 

For Philips Hue Flux LED-stripe hvitt og farget lys trenger du en 24V Hue-spesifikk strømforsyning. Den mest anbefalte løsningen er den originale Philips Hue-adapteren, men du kan også bruke kompatible erstatningsadaptere fra leverandører som Light Solutions, så lenge de er laget for Hue Lightstrip V4 og Hue Play.

Du kan bruke disse: 
Philips Hue Lightstrip V4 strømforsyning (original)24V DC, ca. 25W, 1.06AElkjøp, Power, Komplett
Philips Hue Play strømforsyning (kompatibel)24V DC, flere utganger (opptil 3 enheter)Kjell & Company, Elkjøp
Light Solutions Hue-kompatibel adapter24V DC, 25W, EU/UK/US pluggerProshop, Amazon.no
Philips Hue reservedel strømforsyningOriginal erstatning for Hue Lightstrip V4 og FluxPhilips Hue offisiell nettbutikk, Lysbutikken.no

Takk for svar! Men hvis den første du nevner er på 25 watt, vil ikke det være for lite? i så fall, vil lyset bli svakere?

Dessuten, siden det ikke går med y-splitter, må jeg kjøre en forlengelseskabel fra trafo, siden opprinnelig kabel ut fra trafo er for kort. Trenger minst 1 meter forlengelse hvis den skal gå nesten til taket, der den lille boksen overtar.

Har sjekket noen hun-han-kabler på amazon, men hvor pålitelige/riktige er disse?

Skrevet
pat2004 skrev (7 minutter siden):

Men hvis den første du nevner er på 25 watt, vil ikke det være for lite? i så fall, vil lyset bli svakere?

Jeg har noe LED-greier under et overskap på kjøkkenet. Hadde først for svak trafo og det resulterte bare i at lyset blinket. Det var skikkelig disco på kjøkkenet. 

Skrevet

Hvorfor ikke bare koble den ene på enden til den andre?

Hue Flux støtter utvidelse opp til 20 meter med den inkluderte strømforsyningen.

Skrevet
Iki skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke bare koble den ene på enden til den andre?

Hue Flux støtter utvidelse opp til 20 meter med den inkluderte strømforsyningen.

Hmmmm...funker det? hvis trafoen er på kun 20 watt og en flux-list på 6 m også er på 20 watt, vil ikke trafoen levere for lite?

Hvis det funker trenger jeg vel også tilkoblingskit. Der er jeg i hvert fall helt blank hehe

Skrevet
pat2004 skrev (1 minutt siden):

Hmmmm...funker det? hvis trafoen er på kun 20 watt og en flux-list på 6 m også er på 20 watt, vil ikke trafoen levere for lite?

Hvis det funker trenger jeg vel også tilkoblingskit. Der er jeg i hvert fall helt blank hehe

Screenshot_20251216-131715.thumb.png.3807bf7950f98a634b6e457389f0c1ed.png

Dette er iallefall bildet fra brukerhåndboken til Philips hue Flux. Ser ikke noe om at det trengs noe ekstra.

Skrevet
Iki skrev (8 minutter siden):

Screenshot_20251216-131715.thumb.png.3807bf7950f98a634b6e457389f0c1ed.png

Dette er iallefall bildet fra brukerhåndboken til Philips hue Flux. Ser ikke noe om at det trengs noe ekstra.

Den plata som brettes over skjøten følger ikke med. Sjekket nå.

Skrevet (endret)
pat2004 skrev (18 minutter siden):

Den plata som brettes over skjøten følger ikke med. Sjekket nå.

Ser ut som den manualen som følger med er litt forut for sin tid:

https://hueblog.com/2025/10/24/real-extensions-for-the-hue-flux-lightstrip-are-coming-in-2026/

Det er i så fall den jeg trenger for å utvide. Det hadde vært genialt hvis dette funket. Trenger da forhåpentligvis bare en trafo. Bare synd at jeg må vente til ut i 2026 for å få tak i den "plata". Finnes vel noen tredjeparter som selger 4-pin(som flux er) allerede, men jeg greier ikke helt å stole på slikt.

Endret av pat2004
Skrevet
ilpostino skrev (Akkurat nå):

Jeg brukte ting fra tredjepart for å koble sammen HUE lightstrips fra forskjellige generasjoner og jeg har aldri hatt problemer med det. 

Bortsett fra diskolyset 😄

Skrevet
pat2004 skrev (Akkurat nå):

Bortsett fra diskolyset 😄

Discolyset var IKEA LED-lys jeg har under et overskap på kjøkkenet med for svar driver. Dette ble fikset ved å kjøpe kraftigere driver. LED-stripsene jeg koblet sammen var fra Philips HUE og brukes i stuen. 

Skrevet
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Discolyset var IKEA LED-lys jeg har under et overskap på kjøkkenet med for svar driver. Dette ble fikset ved å kjøpe kraftigere driver. LED-stripsene jeg koblet sammen var fra Philips HUE og brukes i stuen. 

Bare spøk fra meg her hehe....hvor kjøpte du tredjepart fra?

Skrevet
pat2004 skrev (Akkurat nå):

Bare spøk fra meg her hehe....hvor kjøpte du tredjepart fra?

Sorry. Tok den ikke. KAnskje ulempen med å ta slike ting skriftlig. Ganske sikker på at jeg kjøpyte fra Amazon, men det er et par år siden. Kan se om jeg finner nettbutikken. 

Skrevet
ilpostino skrev (5 minutter siden):

Sorry. Tok den ikke. KAnskje ulempen med å ta slike ting skriftlig. Ganske sikker på at jeg kjøpyte fra Amazon, men det er et par år siden. Kan se om jeg finner nettbutikken. 

Var derfor jeg hadde med lattersmiley ;) jeg kan lete litt selv altså.

Skrevet
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Det var noe ala disse "overgangene" jeg brukte for å koble lightstrips fra generasjon 1 til lightstrips generasjon 2. Det kan hende det du er på jakt etter er noe litt annet.  

Ja, nå tenker jeg mer på den firkantede 4 pins connectoren som det sto om i manualen, plus en trafo med lang nok kabel mot den lilleboksen, eller en skjøtekabel til eksisterende trafo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...