salami007 Skrevet 12. desember 2025 Skrevet 12. desember 2025 Flyttet inn i nytt og trengte hvitevarer til kjøkken. Var hos Elkjøp og ga beskjed om behov(komfyrtopp, kombiskap, ovn, oppvask), samt at det var HTH-kjøkken. Spurte spesifikt om kjøleskap ville passe og selger sa ja. Ønsket fleksibel levering, da overtakelse kunne variere med noen dager. Selger sa ikke noe problem. Overtakelse ble avtalt 5 dager tidligere enn avtalt og Elkjøp sa det var umulig med levering på den dato..... Så da måtte jeg kjøpe et mindre kjøleskap som midlertidig løsning i den perioden. Fikk hvitevarene og monterte etterhvert. Frontene ble ikke satt på før nylig, ser da at hengsle på frysedør dunker i øverste dør ved åpning. Kontakter Elkjøp og de sier dette kjøleskap ikke passer mitt kjøkken. Men nå er det 70 dager siden levering og returrett går ut ved 50 dager. Får tilbud om nytt kjøleskap med 2 tusen i rabatt.... Hvilket jeg føler er dårlig deal. Har ikke plass til ekstra kjøleskap og vet ikke hvor lett det er å selge kombiskapet. Her føler jeg Elkjøp har mer ansvar.
Herr Brun Skrevet 12. desember 2025 Skrevet 12. desember 2025 Hva mener du er Elkjøps ansvar her? Har du spurt Elkjøp om de spesifikke frontene du ville montere kom til å passe? Har de sagt ja? 2
KriZZ Skrevet 12. desember 2025 Skrevet 12. desember 2025 At du drøyet 70 dager med å ferdigstille monteringen er jo ikke Elkjøp sin skyld. Dette burde du ha funnet i god tid før åpent kjøp tiden løp ut. 4
salami007 Skrevet 13. desember 2025 Forfatter Skrevet 13. desember 2025 Selger hos Elkjøp har jo ikke gjort jobben sin, det innrømmer jo Elkjøp ved å gi "rabatt" på nytt kjøleskap.
Trulss Skrevet 13. desember 2025 Skrevet 13. desember 2025 Er det ikke bare å flytte hengslen lenger ned? Jeg har selv kjøpt integrert vaskemaskin og de ferdige utfresede sporene i ikea-kjøkkenet passet ikke ut med hengselfeste på vaskemaskinen. Måtte derfor frese ut nye spor i døren. 1 1
Dubious Skrevet 13. desember 2025 Skrevet 13. desember 2025 salami007 skrev (12 timer siden): Selger hos Elkjøp har jo ikke gjort jobben sin, det innrømmer jo Elkjøp ved å gi "rabatt" på nytt kjøleskap. Mange butikker som gir rabatt om du ikke er fornøyd. Det er ikke en innrømmelse for at de har gjort noe galt. 2
salami007 Skrevet 18. desember 2025 Forfatter Skrevet 18. desember 2025 Hengslene henger på kombiskap, ikke på høyskap. Derfor ikke mulig å frese nye spor i front. Front henger på dør, ikke på skinne
Trulss Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Mulig jeg tar feil, men normalt er vel skapdøren festet med hengsle på selve skapstammen og ikke kjøleskapet?
Svein M Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Ser der står noe om to måneder, og innen rimelig tid. Jeg er ikke sikker på om da 70 dager er for lang tid. "Når du oppdager at det er noe feil med en vare du har kjøpt må du klage til selger innen rimelig tid. I forbrukerkjøp er to måneder alltid tilstrekkelig, men det er viktig at du klager så raskt som mulig. " https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/
Sjørøver Skrevet 18. desember 2025 Skrevet 18. desember 2025 Hva med å ta ansvar for sine egne handlinger? Du har vært for sløv.
Lenvar Skrevet 21. desember 2025 Skrevet 21. desember 2025 (endret) Svein M skrev (På 18.12.2025 den 22.20): Ser der står noe om to måneder, og innen rimelig tid. Jeg er ikke sikker på om da 70 dager er for lang tid. Lovteksten ser slik ut (min utheving): Sitat § 27.Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Selger er i sin fulle rett til å avslå en reklamasjonssak om feilen rapporteres inn til selger to måneder etter at feilen burde ha vært oppdaget. Spørsmålet er når feilen burde vært oppdaget, og om det å vente 10 dager før man undersøker varen tilstrekkelig for å avdekke feil er innenfor. Hvis ja, så er det altså ikke for sent å rapportere feilen 10 dager + 60 dager (2 måneder) etter mottak av varen. Det har altså ikke noe å si om man avdekker feilen etter 10 dager og melder den inn etter 60 dager, eller om man avdekker feilen etter 70 dager og melder den inn umiddelbart. Det blir en vurderingssak, og da er det gjerne slik at selger og kunde har forskjellig vurdering av "burde ha oppdaget". Selger kan heller ikke bruke det faktum at returretten har gått ut som grunnlag for å avslå reklamasjon, da den ikke har noe med reklamasjon å gjøre. Kunden ønsker ikke her å angre på kjøpet, men å få rettet en mangel. Endret 21. desember 2025 av Nukleosid 2
salami007 Skrevet 14. januar Forfatter Skrevet 14. januar Ifølge Forbrukerrådet, så er varen solgt med en mangel. Da er ikke selger sine antall dager etter levering gjeldende lenger. Elkjøp har også innvilget retur, etter at jeg kontaktet Elkjøp sentralt også og forklarte saken. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå