Gå til innhold

Armbåndsur og forbrukerkjøpsloven.

Yessmann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet vel heller ikke forhandler om det er en svakethet eller noe feil med disse klokkene, så forhandler i Norge må jo nesten sende en reklamasjon til produsenten for behandling der. Det å avslå en reklamasjon over disk er ikke noe man i utgangspunktet bør godta. Det å reklamere skal ikke være en kostnad for kunden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Yessmann skrev (På 12.12.2025 den 12.26):

Ringte butikken nå. Nei, fem års reklamasjonsrett vrei han seg veldig på. Hadde vært borti lignende saker før og "det pleide å være vanskelig".

Da kan man jo spørre seg hva den forbrukskjøpsloven er verdt.

Dessverre må kjøper selv ofte kreve at Forbrukerkjøpsloven følges, men den er verdt mye. 

Jeg har et eksempel med egen klokke som ligner litt på ditt, men fikk en annen utgang:

Jeg hadde fått en relativt dyr (og vanntett) klokke av min kone. Etter et par år sluttet den å virke, og hun leverte den inn i butikken. Etter en tid ringte de henne og sa reparasjon kostet 1500 for nye deler og 1500 for arbeide (husker ikke nøyaktig, dette var 20-30 år siden), og garantien hadde utløpt. I stedet for å godta å betale dette, svarte min kone at hun skulle høre med meg.

Jeg ringte tilbake, henviste til Forbrukerkjøpsloven og at det var innenfor reklamasjonsretten, og at så sant de ikke mente det var feil bruk, så måtte de dekke det. Butikken lovte å sjekke det opp og ringe tilbake.

Etter et par dager ringte en fra butikken tilbake og kunne glad fortelle at jeg skulle slippe å betale for arbeidet, kun for delene! Til hennes tydelige skuffelse, ble jeg ikke glad, men holdt på at siden utgangspunktet var reklamasjon skulle jeg ikke betale noe, så sant de ikke sannsynliggjorde feil bruk. Skuffet lovte hun å sjekke mer, og etter et par dager til, fikk jeg ny telefon med beskjed om at jeg kunne komme og få ny klokke! 😃

Så det jeg ville gjort som deg TS, var at siden de allerede hadde undersøkt klokken, stått på at dette var reklamasjon og bedt dem om enten å dekke det, eller å sannsynliggjøre at årsaken var ytre skade/feil bruk. Hvis årsaken var batteribytte og de kunne sannsynliggjøre dette, ville du måtte betale, men hvis ikke skulle det dekkes av reklamasjonsretten.

Skrevet (endret)

Du har ei klokke som ikke fungerer. 
Den har 5 års reklamasjonsrett.
Om noen har bytta batteri har ikke noe å si for deg.

Du sier de skal reparere den på reklamasjon. Ferdig. Det er ikke et spørsmål, men en beskjed.
Så får de komme tilbake til deg dersom de mener dette skyldes noe du har gjort.
Om de mener det har skjedd en skade under batteribytte tar du med deg denne dokumentasjonen til butikken som byttet batteri, og krever erstattning hos dem.

Butikken vil selvsagt ikke at du skal reklamere, derfor gjør de seg vanskelig.

Og nei, du tregner ikke kvittering. Her er sitat fra forbrukerrådets nettside:

Sitat

Har du grunn til å klage?

Er det en fabrikasjonsfeil eller du har ikke fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon. Ta med kvittering eller en annen type bevis for kjøpet - enten det er en kontoutskrift eller registreringsepost dersom du har registrert produktet ditt ved kjøp.

Endret av Zepticon
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...