Camlon Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 5 hours ago, Boing_80 said: 5 hours ago, Boing_80 said: 6 hours ago, Boing_80 said: Dette er egoister av den største dimensjonen. Å sitte i et annet land og nedsnakke Norge, er det mye til lojalitet til eget land? Hvorfor skal de være lojale til "eget land"? Wow!!! Dette er en nasjonalistisk tankegang. Ingen har valgt sitt fødeland, så det gir ikke mening å kreve at folk skal være lojale til sitt fødeland.
Boing_80 Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Camlon skrev (3 minutter siden): Dette er en nasjonalistisk tankegang. Ingen har valgt sitt fødeland, så det gir ikke mening å kreve at folk skal være lojale til sitt fødeland. Dere fornekter dere ikke. Nasjonalistisk når det ikke gavner saken deres. 1
Camlon Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) 32 minutes ago, Boing_80 said: Dere fornekter dere ikke. Nasjonalistisk når det ikke gavner saken deres. Forventer du at innvandrere i Norge er lojale til sitt fødeland? Eller er det bare nordmenn du forventer skal være lojale etter at de har flyttet ut? Endret 18 timer siden av Camlon 3
obygda Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Tussi skrev (10 minutter siden): Det kommer et tidspunkt der samfunnet ved å øke skattene enda mer får mindre inn fordi folk flykter. Da må det være bedre å ha skattene på et normalt nivå, inkludert like regler for alle bedriftseiere, slik at man faktisk får inn de pengene heller enn at folk flytter. Hvis A beskatter B 30% blir B værende og betaler 30% Hvis A beskatter B 60% drar B og A får ingenting Hva er mest logisk? Det er nok korrekt. Folk vil ikke jobbe som slaver. Så om skatten oppleves for høy - så tilpasser man seg. Enten ved å gå ned i stilling - eller flytte osv...Stoltenberg og AP har jo kastet frem en ny prøveordning der de skal se om lavere skatt til yngre arbeidstagere faktisk vil gi netto positiv effekt for samfunnet. Jeg er personlig ikke i tvil om at skatt påvirker arbeidsevne og vilje. Jeg sitter i saksa selv og opplever at det ikke gir noen netto mer verdi for meg å jobbe noe ekstra fordi så mye forsvinner i skatt. Derfor jobber jeg ikke noe ekstra - et bevisst valg gjort ene og alene pga. skatt. Hadde jeg sittet med mer igjen selv - så ville jeg nok vurdert å jobbe mer - men nå prioriterer jeg fri istedenfor jobb. 2 2 1
Tussi Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden To prove my point https://www.ba.no/rik-arving-flyttet-sa-mye-skattepenger-taper-bergen/s/5-8-3244599 Bergen taper 210mill i skatteinntekter på 1 person. Tenk.om han hadde betalt noe mindre, så hadde de fortsatt hatt kanskje 150mill 3 1
Rhabagatz Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 19 hours ago, Boing_80 said: Fy faen som disse rikingene provoserer meg med sutringa si. Norge er et veldig flott land, men som med land verden over er det alltid noe som kan forbedres. Det sosiale fundamentet er godt og bedre vil det bli. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-tror-ikke-pa-at-norge-er-verdens-beste-land/o/5-95-2766163 Det er jo ganske innlysende at det er personlige preferanser som avgjør om det ene landet er bedre enn det andre. At han kommer med sine erfaringer og synspunkter er greit nok. Han har nok noen millioner grunner til å flytte. Han om det. Andre folk kan ha andre grunner. De fleste som blir værende, blir værende fordi de har stor tilknytning og/eller fordi det å flytte er et stort steg. Tror ikke det har å gjøre med om Norge er best eller ikke. For Norge er bra, som de fleste andre vest-europeiske land. Når det har sagt er jeg rimelige lei av rikingenes agenda. De må gjerne flytte, men virksomhetene deres blir som regel igjen. Vi klarer oss bra selv om de ikke lenger har bostedsadresse på Bygdøy. Endret 6 timer siden av Rhabagatz 2
trikola Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 26 minutes ago, Rhabagatz said: Når det har sagt er jeg rimelige lei av rikingenes agenda. De må gjerne flytte, men virksomhetene deres blir som regel igjen. Vi klarer oss bra selv om de ikke lenger har bostedsadresse på Bygdøy. Nettopp: fordi de ansatte i virksomheten fortsetter å betale skatten sin. Bare den best betalte 'ansatt' forsvinner - men slik vil vi ha det: kun de 'på gulvet' betaler for fellesskapet. (Bortsett fra når de er på harry-tur.) Slik blir det om man jager ut de som betaler mest skatt. 1
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Hva som gjør landet best i verden for en riking er nok veldig annerledes fra hva som gjør landet best i verden for en vanlig arbeider, vi skal ikke ta disse sutre koppene i Sveits så altfor seriøst tror jeg, det er ikke de som trenger at dette landet skal være best i verden, de kan som de selv viser bare dra et annet sted å være storkar der, det er ikke like lett for ett vanlig menneske, og jeg er temmelig sikker på at verdens beste land for den rike eliten er et helvete på jord for sånne som meg selv. 3
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Hva som gjør landet best i verden for en riking er nok veldig annerledes fra hva som gjør landet best i verden for en vanlig arbeider, vi skal ikke ta disse sutre koppene i Sveits så altfor seriøst tror jeg, det er ikke de som trenger at dette landet skal være best i verden, de kan som de selv viser bare dra et annet sted å være storkar der, det er ikke like lett for ett vanlig menneske, og jeg er temmelig sikker på at verdens beste land for den rike eliten er et helvete på jord for sånne som meg selv. Utfordringen blir jo, hvor godt blir det i Norge for den jevne når "de rike skal tas", og "de rike" nærmer seg menigmann i inntekt fordi stadig flere flytter ut??? Da må man finne nye rike å ta, og etterhvert kommer Man til middelklassen 4
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Utfordringen blir jo, hvor godt blir det i Norge for den jevne når "de rike skal tas", og "de rike" nærmer seg menigmann i inntekt fordi stadig flere flytter ut??? Da må man finne nye rike å ta, og etterhvert kommer Man til middelklassen Det vi virkelig trenger er en global reform, dette ødelagte systemet med rikinger så rike at de like gjerne kunne vært konger er noe vi ikke trenger, det er absolutt ingen grunn til at noen skal tjene så mye penger som noen av disse menneskene gjør, og det er absolutt ingen grunn til at de ikke kan betale sin andel til statskassa, det overrasker meg like mye hver gang hvor desperate enkelte er på beskytte dette korrupte systemet med banker og papirer og diverse svindel å skattesvindel som er i bunn å grunn lovlig, dette handler ikke om å ta ut rike, det handler om at de ikke fortjener den vanvittige rikdommen det er mulig å bygge opp i dagens system, gjerne på bekostning av fattige. Jeg er ikke ekspert på noe av dette, heller tvert i mot, men at noe er føkka føler jeg det er liten tvil om. 3 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Det vi virkelig trenger er en global reform, dette ødelagte systemet med rikinger så rike at de like gjerne kunne vært konger er noe vi ikke trenger, det er absolutt ingen grunn til at noen skal tjene så mye penger som noen av disse menneskene gjør, og det er absolutt ingen grunn til at de ikke kan betale sin andel til statskassa, det overrasker meg like mye hver gang hvor desperate enkelte er på beskytte dette korrupte systemet med banker og papirer og diverse svindel å skattesvindel som er i bunn å grunn lovlig, dette handler ikke om å ta ut rike, det handler om at de ikke fortjener den vanvittige rikdommen det er mulig å bygge opp i dagens system, gjerne på bekostning av fattige. Jeg er ikke ekspert på noe av dette, heller tvert i mot, men at noe er føkka føler jeg det er liten tvil om. Jeg er helt enig i at vi trenger et globalt system som gjør at man ikke kan utnytte f eks skatteparadis 1
trikola Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Og det er lettere å få til en global reform ved å være så isolasjonistisk som vi er?
DA62 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 19 hours ago, Boing_80 said: Fy faen som disse rikingene provoserer meg med sutringa si. Norge er et veldig flott land, men som med land verden over er det alltid noe som kan forbedres. Det sosiale fundamentet er godt og bedre vil det bli. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-tror-ikke-pa-at-norge-er-verdens-beste-land/o/5-95-2766163 Er det opplest og vedtatt at Norge er verdens beste land? Kan ikke folk få lov til å ha sine egne meninger?
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (20 minutter siden): Det vi virkelig trenger er en global reform, dette ødelagte systemet med rikinger så rike at de like gjerne kunne vært konger er noe vi ikke trenger, det er absolutt ingen grunn til at noen skal tjene så mye penger som noen av disse menneskene gjør, og det er absolutt ingen grunn til at de ikke kan betale sin andel til statskassa, det overrasker meg like mye hver gang hvor desperate enkelte er på beskytte dette korrupte systemet med banker og papirer og diverse svindel å skattesvindel som er i bunn å grunn lovlig, dette handler ikke om å ta ut rike, det handler om at de ikke fortjener den vanvittige rikdommen det er mulig å bygge opp i dagens system, gjerne på bekostning av fattige. Jeg er ikke ekspert på noe av dette, heller tvert i mot, men at noe er føkka føler jeg det er liten tvil om. Det kommer nok aldri en global ordning for dette med skatt. De internasjonale selskapene flytter jo rundt hovedkontoret sitt der det lønner seg mest. De aller fleste rike i Norge er ikke noe annerledes enn hvermansen mhp etikk,moral eller holdninger. Min påstand er at det er større forskjell på en rik amerikaner og folk flest enn en rik nordmann og folk flest. Sånn sett burde vi heller se til at vi hadde et fornuftig skatteregime som ikke skremte dem vekk. I dag mener jeg at systemet er helt kaos og at det faktisk virker destruktivt på totalen. Bare se på den norske krona - søppelvaluta. Vi blir alle fattigere og fattigere i takt med at valutaen synker i verdi opp mot våre handelspartnere. Endret 6 timer siden av obygda 2
Rhabagatz Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 51 minutes ago, trikola said: Nettopp: fordi de ansatte i virksomheten fortsetter å betale skatten sin. Bare den best betalte 'ansatt' forsvinner - men slik vil vi ha det: kun de 'på gulvet' betaler for fellesskapet. (Bortsett fra når de er på harry-tur.) Slik blir det om man jager ut de som betaler mest skatt. Det er ingen som jages ut. De flytter helt frivillig. Noen flytter pga klima, andre pga prisen på sprit og noen pga skatt. La dem flytte. Endret 6 timer siden av Rhabagatz 1
skaftetryne32 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden obygda skrev (5 minutter siden): ånn sett burde vi heller se til at vi hadde et fornuftig skatteregime som ikke skremte dem vekk. Fornuftig for dem eller fornuftig for alle andre?
obygda Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden skaftetryne32 skrev (27 minutter siden): Fornuftig for dem eller fornuftig for alle andre? Fornuftig totalt sett. Trodde det var åpenbart. Det er jo også det Stoltenberg f.eks vil undersøke gjennom dette forsøket de setter i gang. Men prinsippet gjelder jo for all skattlegging. Har man for høy skatt så tilpasser man seg dette. Jeg har gjort det selv. Jeg jobber ikke en time ekstra - selvfølgelig kunne jeg gjort det - men marginalskatten på dette er så høy at jeg sitter igjen med smuler - det gir altså null mening sett opp mot f.eks mer fritid. Sånn sett virker skattesystemet negativt for totalen fra min side da den ikke får utløst alle potensielle skattekroner. Om man f.eks hadde et system i Norge som gjorde at alt over 2 millioner blir skattet 100%..vel da gir det jo null mening å jobbe mer enn at man ikke går over denne grensen. Og for mange er denne grensen f.eks 50% - dvs. jobber man en ekstra time og sitter igjen med mindre enn 50% - så gir det jo lite mening for mange å drive på slik. Og for de som skal investere i arbeidsplasser i Norge er det jo ikke interessant å gjøre det dersom skattenivået og alle avgiftene man betaler i sum er vesentlig høyere om man bor i Norge eller om man kan drive forretningen fra f.eks Svetis. Det er jo derfor mange flytter ut. Jeg tror ikke disse milliardærene flytter ut fordi de kan ha råd til en ekstra porsche eller mer spa eller bedre mat osv...det handler om andre ting som f.eks det å kunne fortsette å skape verdier. For mange er dette en ikke en jobb - det er noe man faktisk gjør fordi man ønsker å gjøre dette fordi det i seg selv er givende. Og dersom skatten og avgiftene står i veien for å skape videre - så flytter man. Det er nok de færreste der ute som "samler" penger for pengenes eller luksusen man kan kjøpe for dem utgjør...Rikinger flest - i alle fall de som er vokst opp i Norge, har nok et litt annet syn på dette. Dvs. om du da ikke dytter pengene i hendene på en influenser eller en Stordalen osv.. som finner glede i å drive forbruk...De fleste rikinger som driver butikk i Norge flasher nok ikke sin rikdom. 2
trikola Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 39 minutes ago, Rhabagatz said: De flytter helt frivillig. Noen flytter pga ... skatt. La dem flytte. Det er jo det jeg sier. Og de som betaler mindre skatt blir igjen. 2
Tycho Urke Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Dakar rike blir de bedt om å betale skatt som alle andre. 1
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Tycho Urke skrev (5 minutter siden): Dakar rike blir de bedt om å betale skatt som alle andre. Er vel mer stakkars kommuner som ikke får skatteinntekter fordi de rike flytter 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå