Boris Yeltsin Skrevet i går, 20:11 Skrevet i går, 20:11 Hei. I kontrakten står det at jeg betaler forskuddsvis. Jeg betaler husleien den 15. hver måned for påfølgende måned. I mitt hode betyr det at jeg skal kun betale husleie den 15.desember og 15.januar, da 15.januar gjelder for februar (overgir nøklene den 28.feb), som samsvarer med 3 måneders oppsigelsestid, gjeldende fra 1.desember. Har jeg misforstått noe? Huseier mener jeg har 3 måneders oppsigelsestid, dermed må betale for 3 måneder.
barfoo Skrevet i går, 20:36 Skrevet i går, 20:36 Du skal betale for tida du disponerer bustaden. Disponerer du den ut februar skal du betale ut februar. Om du seier opp i dag, vil oppseiingsperioden ta til frå 1. januar med mindre anna er avtalt, og du vil betale for januar, februar og mars. Siste betaling vil vere 15. februar, som dekker mars.
mobile999 Skrevet i går, 20:46 Skrevet i går, 20:46 barfoo skrev (9 minutter siden): Siste betaling vil vere 15. februar, som dekker mars. TS skal jo ikke betale for mars.
Salvesen. Skrevet i går, 20:50 Skrevet i går, 20:50 Når flyttet du inn, når betalte du første regning, når sa du opp? Hva sier kontrakten om oppsigelse?(typisk fra 1 i påfølgende måned).
barfoo Skrevet i går, 20:52 Skrevet i går, 20:52 4 minutes ago, mobile999 said: TS skal jo ikke betale for mars. Les heile innlegget.
Føniks Skrevet i går, 21:10 Skrevet i går, 21:10 barfoo skrev (15 minutter siden): Les heile innlegget. Du bør lese innlegget til TS igjen. Han skriver at oppsigelsen er gjeldende fra 1 desember. Så 3 måneders oppsigelsestid er da ut februar måned og du har misforstått noe. Til TS. Du skal da betale ut februar måned. Om leien du betaler 15 januar er forskudd for februar måned er dette siste leie du skal betale. 2
barfoo Skrevet i går, 21:30 Skrevet i går, 21:30 18 minutes ago, Føniks said: Du bør lese innlegget til TS igjen. Han skriver at oppsigelsen er gjeldende fra 1 desember. Så 3 måneders oppsigelsestid er da ut februar måned og du har misforstått noe. Eg kom med eit eksempel. Gitt at han seier opp i dag vil han måtte betale ut mars. Igjen: les innlegget.
Milhouse85 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Dette er en klassisk case mange surrer med. Juridisk sett er oppsigelsestiden 3 hele kalendermåender fra første dag i måneden etter at oppsigelsen er gitt. At du har en såkalt "glidende" husleie fra 15 til 15 hver måned, betyr ikke noe for oppsigelsesperioden som skal være tre hele kalendermåneder. Med mindre noe annet er spesifisert i leieavtalen. barfoo skrev (24 minutter siden): Eg kom med eit eksempel. Gitt at han seier opp i dag vil han måtte betale ut mars. Igjen: les innlegget. Helt korrekt!
Føniks Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) barfoo skrev (1 time siden): Eg kom med eit eksempel. Gitt at han seier opp i dag vil han måtte betale ut mars. Igjen: les innlegget. Milhouse85 skrev (43 minutter siden): Dette er en klassisk case mange surrer med. Juridisk sett er oppsigelsestiden 3 hele kalendermåender fra første dag i måneden etter at oppsigelsen er gitt. At du har en såkalt "glidende" husleie fra 15 til 15 hver måned, betyr ikke noe for oppsigelsesperioden som skal være tre hele kalendermåneder. Med mindre noe annet er spesifisert i leieavtalen. Helt korrekt! Hva er det dere ikke forstår? TS opplyser at oppsigelsestid er gjeldende fra 1 desember og at nøklene leveres 28 februar. Da har TS naturlig nok sagt opp leiligheten før 1 desember, og skal selvfølgelig ikke betale leie for mars måned. Her virker det som om det er en misforståelse fra utleiers side vedrørende forskuddsbetalingen den 15ende måneden før. Endret 23 timer siden av Føniks 3
barfoo Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 13 minutes ago, Føniks said: Hva er det dere ikke forstår? TS opplyser at oppsigelsestid er gjeldende fra 1 desember og at nøklene leveres 28 februar. Da har TS naturlig nok sagt opp leiligheten før 1 desember, og skal selvfølgelig ikke betale leie for mars måned. Her virker det som om det er en misforståelse fra utleiers side vedrørende forskuddsbetalingen den 15ende måneden før. Det er ingen misforståelse frå hverken meg eller @Milhouse85. Eksempel er altså... eit eksempel. For poengtere at fristen gjeld frå utløpet av kalendermåned laga eg eit eksempel med korleis de ville sjå ut om vedkommande sendte oppseiinga i dag. Eg aner virkelig ikkje korleis eg kan forklare det med mindre spatel.
Marzo Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Når du betaler husleie har ingenting med oppsigelsestiden å gjøre. Når du blander disse så virker det som du har misforstått. Du har 3 måneders oppsigelsestid som huseier har påpekt. Denne gjelder fra første hele måned etter du har sendt oppsigelse. Hvis du mener huseier har feil så må du forklare hvorfor. Om du betaler husleie årlig eller månedlig, forskudd etter etterskudd er irrelevant. Endret 22 timer siden av Marzo
Darkbill Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Husleiekontrakter ser ofte ut til å være nordmenns første møte med realiteten om å lese og forsøke å tolke finskriften i alt man setter signaturen på, ofte på den harde måten 🙂 Antakeligvis står det '... oppsigelsestid er 3 måneder fra påfølgende måned' som flere har påpekt, uavhengig av når leie betales eller kontrakt er inngått.
krikkert Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Det er ikke adgang til å kreve husleie for mer enn én måned på forskudd. Husleie som betales 15. november vil kronologisk sett gjelde perioden 16. oktober - 15. november, 15. november til 14. desember, eller noe imellom dette. Dette avhenger av kontrakten. Man kan da komme i situasjonen hvor husleien i januar dekker 15. januar - 14. februar, slik at man må betale en halv husleie 15. februar for perioden 15. februar til 28. februar.
Herr Brun Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden krikkert skrev (9 minutter siden): Det er ikke adgang til å kreve husleie for mer enn én måned på forskudd. Husleie som betales 15. november vil kronologisk sett gjelde perioden 16. oktober - 15. november, 15. november til 14. desember, eller noe imellom dette. Dette avhenger av kontrakten. Man kan da komme i situasjonen hvor husleien i januar dekker 15. januar - 14. februar, slik at man må betale en halv husleie 15. februar for perioden 15. februar til 28. februar. Selv om det ikke er adgang til å kreve husleie for mer enn én måned på forskudd, så kan man jo rent faktisk ha gjort det, og fått betalt. Om man for eksempel i første måned betaler halvannen måneds leie den 15., eller man betaler én månedsleie ved overtagelse 1. i måneden og en til månedsleie den 15., og så hver 15., så blir ikke konsekvensen av det at man må betale en halv husleie ekstra. Så her må jo se på hva man faktisk har betalt, ikke bare på hva man skulle ha betalt. 1
Zepticon Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Boris Yeltsin skrev (15 timer siden): Hei. I kontrakten står det at jeg betaler forskuddsvis. Jeg betaler husleien den 15. hver måned for påfølgende måned. I mitt hode betyr det at jeg skal kun betale husleie den 15.desember og 15.januar, da 15.januar gjelder for februar (overgir nøklene den 28.feb), som samsvarer med 3 måneders oppsigelsestid, gjeldende fra 1.desember. Har jeg misforstått noe? Huseier mener jeg har 3 måneders oppsigelsestid, dermed må betale for 3 måneder. Slik jeg tolker dette er det 2x2 scenarioer som blandes sammen her: Du har sagt opp i november: Du skal betale for desember, januar, februar. Du sa opp 1. januar: Du skal betale for desember, januar, februar og mars. Du sier du har sagt opp gjeldende fra 1. desember. da leverte du oppsigelsen i November. Dvs du skal bo der ut februar. Så betalingen: Du betaler den 15. forskudsvis for "påfølgende måned". Her er det litt utydelig. Står det påfølgende måned, eller påfølgende kalendermåned? Slik jeg tolker påfølgende måned: 15. november betaler du for 15. november tom. 14. desember. 15. desember betaler du for 15. desember tom. 14. januar. 15. januar betaler du for 15. januar tom. 14. februar. 15. februar betaler du for 15. februar tom. 28. februar (halv leie) Slik vil evt påfølgende kalendermåned bli: 15. November betaler du for 1. Desember tom. 31. Desember. 15. Desember betaler du for 1. januar tom. 31. Januar 15. Januar betaler du for 1. februar tom. 28. Februar For å finne ut hvilken av disse det er snakk om må vi vite noe om innflytting, og hva du betale i forbindelse med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå