Gå til innhold

Er det fortsatt mulig med lokal bruker i Windows 11?

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 hours ago, sedsberg said:

Du kan bruke andre epostadresser men du får da en MS-konto uansett. Den blir bare linket til [email protected] i stedet for MS sin epost.

Du kan bruke hvilken som helst epostadresse. Alltid vært sånn.
Det har aldri vært uttalt noe fra Microsoft om at det foretrukne (eller nødvendige) er at man bruker en Microsoft-epostadresse, selv om det kan virke som om mange har oppfattet det slik. (Jeg sier ikke at du er en av dem.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
On 12/1/2025 at 11:36 PM, sedsberg said:

Du kan bruke andre epostadresser men du får da en MS-konto uansett. Den blir bare linket til [email protected] i stedet for MS sin epost. Så du slipper ikke unna konto uten å ty til triks som nevnt over.

Det var da en ganske interessant opplysning. Hvis man bruker en Microsoft konto til pålogging, så betyr jo det at MS potensielt har admin tilgang til PC, og kan overvåke alt og gjøre det de vil. Hvis man i stedet logger inn med en annen konto, så betyr det at de fortsatt kan linke all bruk av PC og all nettverksaktivitet opp mot brukeren bak denne mail kontoen.

I praksis så vil de jo kunne klare det uansett. Men man må vel på et vis kunne forvente at de gjør det like elegant som for eksempel Google, som gir nyttige frivillige tjenester, som tilfører Google de fleste brukerdata. Men da er det tross alt frivillig og noe man gjør med åpne øyne. Å måtte logge seg på operativsystemet for å gjøre alle persondataene loggbare og sporbare, det blir på et vis for banalt og for dumt.

Jeg gir nok Google alle de persondata som de ønsker seg, ved at jeg bruker mange av deres tjenester, men det er trossa noe jeg vet om og som jeg har valgt frivillig. Sånn sett kan keg også kutte ut Google sine sporingssystemer, den dagen jeg vil det.

Hvis jeg må logge meg på med en e-mail på min egen PC, for at for at PC'en skal kunne rapportere brukerdata omkring min bruk av PC'en til 3'dje part, det blir rett og slett for dumt og for banalt. Hvis det kommer dit da er det jo egentlig bare ett å gjøre, og det er å skifte over til Linux eller et annet operativsystem som tillater en pålogging som ikke medfører raportering omkring bruk av PC til 3'dje part.

(Men straks man tar i bruk Google sine tjenester som fungerer ganske utmerket på Linux, da er man jo på mange måter tilbake til det opprinnelige, men da vil jo den rapporteringen som skjer til 3'dje part (Google) være valgt frivilling. 

Er det ellers noen som vet om MAC tillater lokale kontoer. (Ville jo forvente at de ikke gjør det og at de er minst like fokusert på innhenting av persondata, sm mange andre. Da bør det jo finnes en e-mail identifukator på maskinen som medfører at de mange innsamlede tekniske data også kan relateres til person, slik at de går over til å bli "persondata".)

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...