arne22 Skrevet lørdag kl 21:47 Skrevet lørdag kl 21:47 (endret) Jeg skulle oppdatere en Windows 11 PC som har ligget utbrukt en periode. I likhet med alle mine Windows 10 og Windows 11 PC'er så har den bare satt opp en lokal admin konto. Når jeg skal oppdatere Windows 11, så kommer den med følgende feilmelding: "Windows 11, version 24H2. We could not innstall some updates using the account you are signed in with. Try signing in with another account." Betyr det at Microsoft nå tar vekk de mulighetene som har eksistert fram til nå for å kjøre ved hjelp av lokal admin/brukerkonto? Noen som kjenner til dette? Den PC'en jeg sitter på nå har ellers bare lokale kontoer og den har 24H2 uten at dette har gitt noen problemer. Hvis jeg nå må legge om alle PC'ene mine til Linux, så skulle jeg gjerne vite at det er nødvendig og at det ikke bare er ett eller annet bugs med den ene maskinen. Det blir jo en del jobb å installere på nytt på alle PC'ene. Hva med Mac, er det mulig å sette opp lokale admin/brukerkontoer der? Eller blir det Linux som er eneste alternativ? Endret lørdag kl 21:50 av arne22
Complexity Skrevet lørdag kl 22:06 Skrevet lørdag kl 22:06 Fortsatt mulig med lokal konto men Microsoft gjemmer det så godt de kan. Har flere maskiner med bare lokal konto og aldri fått den meldingen du har dog. 1
Snylter Skrevet lørdag kl 22:10 Skrevet lørdag kl 22:10 Win11 Pro er det enkelt å sette opp lokal konto på, Home vet jeg ikke. På Pro kan man i OOBE velge at den skal settes opp for firma, deretter at den skal være domenetilkoblet. 1
sedsberg Skrevet søndag kl 13:31 Skrevet søndag kl 13:31 (endret) 15 hours ago, Snylter said: Win11 Pro er det enkelt å sette opp lokal konto på, Home vet jeg ikke. De har tettet hullet i Pro også. Du får ikke installert med lokal konto uten diverse triksing. Edit: Velge bedrift/firma i stedet for privat (som teknisk sett er det korrekte for de fleste) er et av triksa. Endret søndag kl 13:32 av sedsberg
KriZZ Skrevet søndag kl 15:28 Skrevet søndag kl 15:28 Når installasjon ber deg koble til nett, trykk shift + f10, skriv OOBE\BYPASSNRO pcn restarter og du kan velge å fortsette uten nett og med lokal konto 2
Complexity Skrevet søndag kl 19:22 Skrevet søndag kl 19:22 (endret) Sist jeg installerte skrev jeg bare start ms-cxh:localonly Da slapp jeg å reboote og fikk satt opp lokal konto. Var på windows 11 pro. Vet ikke om dette er feil metode men fungerte fint. Men enkleste er jo bare å bruke Rufus til å ordne minnepennen man installerer fra. Den fikser dette og mye mere for deg. Trykker automatisk nei på alle spørsmål og så Installasjonen tar mye kortere tid. Endret søndag kl 19:23 av Complexity 1 1
Abigor Skrevet søndag kl 19:47 Skrevet søndag kl 19:47 Wow, her har det skjedd litt siden de få årene siden jeg installette win11. Merket da at de prøvde å skjule lokal konto med liten skridt og dark pattern. Senere er det stadig popups hvor de prøver å lure meg. Jo mer intense de blir, jo mer ønsker jeg lokal konto. Rufus høres kult ut og et must have for neste win install.
nebrewfoz Skrevet søndag kl 22:58 Skrevet søndag kl 22:58 On 11/29/2025 at 10:47 PM, arne22 said: Betyr det at Microsoft nå tar vekk de mulighetene som har eksistert fram til nå for å kjøre ved hjelp av lokal admin/brukerkonto? Nei. Jeg har både Win11 Home & Pro-maskiner, og ingen av dem har noen gang slengt opp en slik feilmelding som den du viser til. Men det er ingen nyhet at feilmeldingene Windows gir ikke alltid inneholder gode hint ...
Rune_says Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Bare husk at "DU er produktet" er en økende trend https://arstechnica.com/gadgets/2024/05/microsofts-new-recall-feature-will-record-everything-you-do-on-your-pc/ https://www.reddit.com/r/YouShouldKnow/comments/1ktc9pd/ysk_microsoft_recall_on_windows_11_can_be_a/ Debattert ifbm personvern og sikkerhetsrisiko for den som bryr seg om slikt Funksjonaliteten er kort og godt at det kontinuerlig tas snapshot av skjermen, som så tolkes av Copilot, som lager et tekst-sammendrag av hva som er på skjermen. (Evt supplert med keyboard input... passord... bankkonto...) Sammen med EU's forslag om Client Side Scanning (aka "chat control") så er det bare en oppdatering unna at dette kan bli aktivert som obligatorisk/i det stille https://nordsecurity.com/blog/chat-control-returns-why-europe-must-reject-client-side-scanning
Snylter Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 22 hours ago, sedsberg said: De har tettet hullet i Pro også. Du får ikke installert med lokal konto uten diverse triksing. Edit: Velge bedrift/firma i stedet for privat (som teknisk sett er det korrekte for de fleste) er et av triksa. Tja, jeg satt da opp en med Pro slik for et par uker siden sist. 1
nebrewfoz Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 4 hours ago, Rune_says said: Bare husk at "DU er produktet" er en økende trend https://arstechnica.com/gadgets/2024/05/microsofts-new-recall-feature-will-record-everything-you-do-on-your-pc/ https://www.reddit.com/r/YouShouldKnow/comments/1ktc9pd/ysk_microsoft_recall_on_windows_11_can_be_a/ Debattert ifbm personvern og sikkerhetsrisiko for den som bryr seg om slikt Funksjonaliteten er kort og godt at det kontinuerlig tas snapshot av skjermen, som så tolkes av Copilot, som lager et tekst-sammendrag av hva som er på skjermen. (Evt supplert med keyboard input... passord... bankkonto...) Dette vil være helt frivillig å bruke, da. Og foreløpig er det vel bare PC'er med ARM-basert CPU som støtter dette? 1
arne22 Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden (endret) 14 hours ago, nebrewfoz said: Nei. Jeg har både Win11 Home & Pro-maskiner, og ingen av dem har noen gang slengt opp en slik feilmelding som den du viser til. Men det er ingen nyhet at feilmeldingene Windows gir ikke alltid inneholder gode hint ... Nyttig info. Da vil jeg forsøke å opprette en ny lokal brukerkonto med adminrettigheter og så forsøke på en ny oppdatering via den. Å installere et operativsystem der man må logge seg inn via en konto hos en tredjepart, det er jo utenkelig. Da blir det om nødvendig heller å gå tilbake til papir og blyant og å kjøpe papiraviser hos Narvesen. Heldigvis så har man jo Linux i bakhånd, og det bør vel være vurderingskriterium no 1 hvis man kjøper en ny PC i dag. Støtter denne Linux, slik at man kan gå over til Linux den dagen det ikke lengre er mulig å kjøre med lokale kontoer og Windows. Endret 18 timer siden av arne22 2
Snylter Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Å måtte logge inn med en konto på OSet er ikke helt utenkelig lenger.. På mac logger man på med en apple-konto, i Windows med en microsoft-konto.. Ikke veldig sjokkerende. Men som sagt støtter Pro fortsatt pålogging på on-prem AD, og man får derfor brukt lokal konto.. Jeg fikk ihvertfall det sist jeg satt opp noe sånt for et par uker siden. 1
MailMan13 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Sjekkboksen i Rufus fungerer. En en egen unattended.xml fungerer også. Sistnevnte har en del andre greie tweaks. Alternativt, med Pro ihvertfall, kan man fint installere med windows-konto og så gjøre den om til en lokal konto eller lage seg en ny lokal konto etter installasjon også. Om man har et image fra før 15H2 så er det ikke sikkert <sett inn metode fra google/llm> fungerer så godt lenger. Endret 16 timer siden av MailMan13
nebrewfoz Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 9 hours ago, arne22 said: Å installere et operativsystem der man må logge seg inn via en konto hos en tredjepart, det er jo utenkelig. Hva mener du med "via en konto"? Du bruker jo bare en epost-adresse du har fra før som "brukernavn". På den måten kan du motta email fra Microsoft relatert til din Windows-installasjon til denne email-adressen. Du gir ikke Microsoft tilgang til din email (som enkelte synes å tro). Og så lager du et nytt Windows-passord som du bruker sammen med dette brukernavnet. Jeg har møtt folk som har brukt samme passord på Windows som på email-kontoen sin (fordi de bruker email-adressen som brukernavn), men det trenger man ikke - bør man ikke - gjøre. Men jeg ser også hvordan det går an å misforstå det, når Microsoft i praksis ber deg skrive inn "email-adressen din og passordet".
sedsberg Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Du kan bruke andre epostadresser men du får da en MS-konto uansett. Den blir bare linket til [email protected] i stedet for MS sin epost. Så du slipper ikke unna konto uten å ty til triks som nevnt over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå