Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tett DPF filter, mulig å kjøre rent?


dan83

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har dessverre fått beskjed om at DPF filteret er tett: "DPF full engine service required". Motorlampa lyser gult og det er en varsel trekant. Er det i det hele tatt mulig å kjøre dette "rent", eller bare til å få den inn på verksted så kjapt som mulig? Håper det er mulig med rens, slik at jeg slipper å skifte filteret, som jeg vet er veldig dyrt (20 000kr ++)

Redd filteret har tett seg pgr av underliggende problem, da jeg skiftet en dyse i sommer. Jeg har kjørt mye lange turer(3-4 timer++) i hele 2025, så hadde aldri forventet å få dette problemet også. Etter i sommer har jeg merket at det er mer sot utgangen til potta, så tydelig at diesel ikke har forbrent seg 100% og har nå resultert i tett filter(min teori). Diesel forbruket er derimot normalt når motoren er varm( ned mot 0,5 på mila ved 15000 omdreininger i 80-90kmh)

Ganske lei nå, så vurderer å fikse dette og selge bilen. Diesel er nok ikke for meg har jeg forstått!

Vurderer å prøve å kjøre en time på e18 ved 2500-3000 omdreininger i morgen, men vet ikke om det er noe poeng? Kan jeg feks risikere at bilen stopper eller går i nødmodus?(maks 40kmt)

gjelder en rav 4 2013 med en 2,0 l D4D motor som har gått ca 155 000km. Hadde forventet problemer som jeg har hatt i det siste etter 250 000 kanskje, så meget skuffende

Endret av dan83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en spray med skum til å rense DPF. En tidligere arbeidskollega har en caddy som hele tiden gikk i nødmodus, og etter han brukte sprayen til Biltema har han ikke klaget noe mer iallefall, så da har det nok fungert. Denne videoen viser Motip sin rens (de har den på thansen), men prosedyren er den samme med Biltema sin rens også.

Ellers finnes det også en del firmaer som tar ut filteret og rett og slett spyler det rent. Det vil selvfølgelig koste en del mer enn en sprayboks, men iallefall mindre enn å skifte hele filteret.

Skrevet
dan83 skrev (2 timer siden):

gjelder en rav 4 2013 med en 2,0 l D4D motor som har gått ca 155 000km. Hadde forventet problemer som jeg har hatt i det siste etter 250 000 kanskje, så meget skuffende

Har inntrykk sv st Toyota diesel er dårlige greier. Ser mange som hsr problemer med dyser, turbo og oott attåt. Om det er potte tett så ryker turboen om du banker den litt nå. Men du kan få Brent drt rent. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Få det ut og brenn det rent med propan. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg forstår det slik at det er verkstedjobb å rense når en får den meldingen. Om du har kjørt mye på motorvei/langkjøring før dette skjedde så kan en frykte som du sier at det er noe som forårsaker problemet.

Jeg er ikke mekaniker, men jeg regner med at verkstedet kjører et renseprogram og at det kan løse problemet.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Hadde samme problem forleden. Har samme type bil som deg. Samme årsmodel og ca.-km lengde. Fikk samme melding. Forsøkte meg med spesial type spray uten resultat. Kjørte lange turer i 2-3 gear, 2500-3000 omdreininger. Det hjalp heller ikke. Leverte bilen til en bekjent på et merkeverksted og han tvangsgenererte bilen via comuter til å rense seg selv. Det er et innviklet program som tar en drøy time og det kreves spesialoppdatert computer. Siden da har bile gått som en klokke. DPF var i utgangspunktet 300% (?) tett sa han. Det er småkjøring som forårsaker problemet visstnok. Uten at motoren rekker å bli skikkelig varm. Heretter tilsetter jeg en rensemiddel for annenhver tank diesel i 3 sekvenser fremover.

Edit. Etter at du har fått renset filteret. Sørg for å kjøre bilen litt hardt på motorvei/landevei, lavt gear og høyt turtall i ca. en halvtime fra tid til annen. For å få den skikkelig varm så den kan brenne sot og dritt effektivt. 

 

Endret av Tzigana
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tzigana skrev (2 timer siden):

Hadde samme problem forleden. Har samme type bil som deg. Samme årsmodel og ca.-km lengde. Fikk samme melding. Forsøkte meg med spesial type spray uten resultat. Kjørte lange turer i 2-3 gear, 2500-3000 omdreininger. Det hjalp heller ikke. Leverte bilen til en bekjent på et merkeverksted og han tvangsgenererte bilen via comuter til å rense seg selv. Det er et innviklet program som tar en drøy time og det kreves spesialoppdatert computer. Siden da har bile gått som en klokke. DPF var i utgangspunktet 300% (?) tett sa han. Det er småkjøring som forårsaker problemet visstnok. Uten at motoren rekker å bli skikkelig varm. Heretter tilsetter jeg en rensemiddel for annenhver tank diesel i 3 sekvenser fremover.

Edit. Etter at du har fått renset filteret. Sørg for å kjøre bilen litt hardt på motorvei/landevei, lavt gear og høyt turtall i ca. en halvtime fra tid til annen. For å få den skikkelig varm så den kan brenne sot og dritt effektivt. 

 

ok, hva vill det koste meg å be verkstedet å ta slik rens? Må jeg ta det hos Toyota eller kan et lokalt verksted fikse dette, tror du? Håper ikke det koster mye over 10 000kr?

Jeg har litt småkjøring,l men også en del lange turer, så trodde ikke det skulle gå tett da. Mulig toyota er dårlig her og er ekstra følsom for småkjøring. Også jevnlig brukt Alron dieseltilsetting, men derimot ikke siden sommer etter jeg skiftet en dyse.

Endret av dan83
Skrevet (endret)

Her må du trolig fikse EGR først, fjerning som enkelte foreslår er ikke lovlig.

Deretter er det bare å bytte DPF, å fjerne innmaten som enkelte foreslår er ikke lovlig.

At sånt skjer på en såpass gammel bil bør ikke være overraskende.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Skrevet
dan83 skrev (5 timer siden):

Har dessverre fått beskjed om at DPF filteret er tett: "DPF full engine service required". Motorlampa lyser gult og det er en varsel trekant. Er det i det hele tatt mulig å kjøre dette "rent", eller bare til å få den inn på verksted så kjapt som mulig? Håper det er mulig med rens, slik at jeg slipper å skifte filteret, som jeg vet er veldig dyrt (20 000kr ++)

Redd filteret har tett seg pgr av underliggende problem, da jeg skiftet en dyse i sommer. Jeg har kjørt mye lange turer(3-4 timer++) i hele 2025, så hadde aldri forventet å få dette problemet også. Etter i sommer har jeg merket at det er mer sot utgangen til potta, så tydelig at diesel ikke har forbrent seg 100% og har nå resultert i tett filter(min teori). Diesel forbruket er derimot normalt når motoren er varm( ned mot 0,5 på mila ved 15000 omdreininger i 80-90kmh)

Ganske lei nå, så vurderer å fikse dette og selge bilen. Diesel er nok ikke for meg har jeg forstått!

Vurderer å prøve å kjøre en time på e18 ved 2500-3000 omdreininger i morgen, men vet ikke om det er noe poeng? Kan jeg feks risikere at bilen stopper eller går i nødmodus?(maks 40kmt)

gjelder en rav 4 2013 med en 2,0 l D4D motor som har gått ca 155 000km. Hadde forventet problemer som jeg har hatt i det siste etter 250 000 kanskje, så meget skuffende

Aner ikke hvor du bor men finnes sikkert flere steder   https://www.vestfoldkarbonrens.no/karbonrens

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vil tro at merkeverkstedene har utstyr for å rense DPF. De har også mulighet til å sjekke at de andre tingene som EGR-ventil virker som den skal. Alternativet er andre firma som driver med dette med rens av DPF.

Endret av Svein M
Skrevet

Skal pr

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Kan prøve karbonrens

Skal gi dette en sjanse, en behandling koster ca 4000kr tror jeg. Verdt ett forsøk. Finnes en som driver med dette her hvor jeg bor

  • Liker 1
Skrevet
dan83 skrev (4 minutter siden):

Sikkert billigere en la toyota rense filteret osv. Skal uansett ha service på bilen nå, så tar en karbonrens først, så ber jeg det lokale verksted under service sjekke om alt annet er ok.

Det tipper jeg ja det bør du gjøre 

Skrevet
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Har inntrykk sv st Toyota diesel er dårlige greier. Ser mange som hsr problemer med dyser, turbo og oott attåt. Om det er potte tett så ryker turboen om du banker den litt nå. Men du kan få Brent drt rent. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Få det ut og brenn det rent med propan. 

Jeg rakk å kjøre 211000km med min diesel uten en eneste feilmelding på akkurat dette. Det har veldig mye med hvem som kjører bilen.  

Skrevet
oOF skrev (36 minutter siden):

Jeg rakk å kjøre 211000km med min diesel uten en eneste feilmelding på akkurat dette. Det har veldig mye med hvem som kjører bilen.  

som sagt, kjører mye lange turer, men tydeligvis ikke nok. Kan også være et underliggende problem(EGR filter, dyser osv) Håper ikke det. Blir null småkjøring vinterstid etter at dette er fikset

Skrevet

Du må ruse motoren skikkelig i alle fall. 2-3000 rpm er ikke nok. Gi bånn gass et par ganger og hold deg i nærheten av turtallssperre over en lengre periode mens motoren er varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...