dan83 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Har dessverre fått beskjed om at DPF filteret er tett: "DPF full engine service required". Motorlampa lyser gult og det er en varsel trekant. Er det i det hele tatt mulig å kjøre dette "rent", eller bare til å få den inn på verksted så kjapt som mulig? Håper det er mulig med rens, slik at jeg slipper å skifte filteret, som jeg vet er veldig dyrt (20 000kr ++) Redd filteret har tett seg pgr av underliggende problem, da jeg skiftet en dyse i sommer. Jeg har kjørt mye lange turer(3-4 timer++) i hele 2025, så hadde aldri forventet å få dette problemet også. Etter i sommer har jeg merket at det er mer sot utgangen til potta, så tydelig at diesel ikke har forbrent seg 100% og har nå resultert i tett filter(min teori). Diesel forbruket er derimot normalt når motoren er varm( ned mot 0,5 på mila ved 15000 omdreininger i 80-90kmh) Ganske lei nå, så vurderer å fikse dette og selge bilen. Diesel er nok ikke for meg har jeg forstått! Vurderer å prøve å kjøre en time på e18 ved 2500-3000 omdreininger i morgen, men vet ikke om det er noe poeng? Kan jeg feks risikere at bilen stopper eller går i nødmodus?(maks 40kmt) gjelder en rav 4 2013 med en 2,0 l D4D motor som har gått ca 155 000km. Hadde forventet problemer som jeg har hatt i det siste etter 250 000 kanskje, så meget skuffende Endret 3 timer siden av dan83
SemikolonP Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det finnes en spray med skum til å rense DPF. En tidligere arbeidskollega har en caddy som hele tiden gikk i nødmodus, og etter han brukte sprayen til Biltema har han ikke klaget noe mer iallefall, så da har det nok fungert. Denne videoen viser Motip sin rens (de har den på thansen), men prosedyren er den samme med Biltema sin rens også. Ellers finnes det også en del firmaer som tar ut filteret og rett og slett spyler det rent. Det vil selvfølgelig koste en del mer enn en sprayboks, men iallefall mindre enn å skifte hele filteret.
Sjørøver Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden dan83 skrev (2 timer siden): gjelder en rav 4 2013 med en 2,0 l D4D motor som har gått ca 155 000km. Hadde forventet problemer som jeg har hatt i det siste etter 250 000 kanskje, så meget skuffende Har inntrykk sv st Toyota diesel er dårlige greier. Ser mange som hsr problemer med dyser, turbo og oott attåt. Om det er potte tett så ryker turboen om du banker den litt nå. Men du kan få Brent drt rent. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Få det ut og brenn det rent med propan.
Svein M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Jeg forstår det slik at det er verkstedjobb å rense når en får den meldingen. Om du har kjørt mye på motorvei/langkjøring før dette skjedde så kan en frykte som du sier at det er noe som forårsaker problemet. Jeg er ikke mekaniker, men jeg regner med at verkstedet kjører et renseprogram og at det kan løse problemet. Endret 47 minutter siden av Svein M
Tzigana Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden (endret) Hadde samme problem forleden. Har samme type bil som deg. Samme årsmodel og ca.-km lengde. Fikk samme melding. Forsøkte meg med spesial type spray uten resultat. Kjørte lange turer i 2-3 gear, 2500-3000 omdreininger. Det hjalp heller ikke. Leverte bilen til en bekjent på et merkeverksted og han tvangsgenererte bilen via comuter til å rense seg selv. Det er et innviklet program som tar en drøy time og det kreves spesialoppdatert computer. Siden da har bile gått som en klokke. DPF var i utgangspunktet 300% (?) tett sa han. Det er småkjøring som forårsaker problemet visstnok. Uten at motoren rekker å bli skikkelig varm. Heretter tilsetter jeg en rensemiddel for annenhver tank diesel i 3 sekvenser fremover. Edit. Etter at du har fått renset filteret. Sørg for å kjøre bilen litt hardt på motorvei/landevei, lavt gear og høyt turtall i ca. en halvtime fra tid til annen. For å få den skikkelig varm så den kan brenne sot og dritt effektivt. Endret 10 minutter siden av Tzigana
-Mort3n Skrevet 37 minutter siden Skrevet 37 minutter siden Hack som har funket til noen: Kjør motoren varm, hekt på henger med vekt i(om du har hengerfeste) og kjør oppoverbakker 😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå