leticia Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Og isåfall hvorfor? Leste gjennom FHI sin statusrapport sist uke for luftveisinfeksjoner. Vet at det er mye skepsis rundt covidvaksine, men det er influensavaksinen jeg vil fokusere på her. På fylkesoversikt hvor mange over 65 år som har tatt den vaksinen så finner man de 3 nordligste fylkene på bunn, med Finnmark som desidert skiller seg ut. Kun 42 % av Finnmarkingene på 65 + har tatt influensavaksinen, mot landsgjennomsnittet som er på 58 %. Tenker det kan være andre årsaker enn bare ren vaksineskepsis som slår inn på tallene. Så hva tror dere kan være eventuelle andre årsaksforklaringer?
Gavekort Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Nordland, Troms og Finnmark pleier vanligvis å føye seg inn med lavere sosiale klasser i statistikk, og det er allerede statistikk som viser en sterk korrelasjon mellom bla. høyeste utførte grad og COVID-19 vaksinering. Årsaken til at disse fylkene skiller seg ut handler nok om mindre muligheter for sosial mobilitet, mer begrensede arbeidsmuligheter og mindre urbanisering. 1
WiiBoy Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Når du bor et sted hvor det går 3-4 uker mellom hver gang du ser folk, så er jo ikke smittefaren så stor heller 1
leticia Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Gavekort skrev (1 time siden): og det er allerede statistikk som viser en sterk korrelasjon mellom bla. høyeste utførte grad og COVID-19 vaksinering. Mente du høyeste andel av uføre? Gavekort skrev (1 time siden): Årsaken til at disse fylkene skiller seg ut handler nok om mindre muligheter for sosial mobilitet, mer begrensede arbeidsmuligheter og mindre urbanisering. Det kan være, og jeg forstår jo at de som har lite penger kanskje ikke prioriterer å bruke penger på en vaksine de kanskje føler de ikke har behov for. Jeg syns bare at tallene skilte seg slik ut fra resten av landet.
leticia Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden WiiBoy skrev (1 time siden): Når du bor et sted hvor det går 3-4 uker mellom hver gang du ser folk, så er jo ikke smittefaren så stor heller Det er sant. Men overdriver du ikke litt her da 😅
nebrewfoz Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 2 minutes ago, leticia said: Mente du høyeste andel av uføre? Tipper han snakker om utdanningsnivå. (?)
leticia Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden nebrewfoz skrev (17 minutter siden): Tipper han snakker om utdanningsnivå. (?) Ja det kan hende 😃
Gavekort Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden leticia skrev (22 minutter siden): Mente du høyeste andel av uføre? Nei utført grad, altså om du har grunnskole, videregående, bachelor eller master. Sitat Det kan være, og jeg forstår jo at de som har lite penger kanskje ikke prioriterer å bruke penger på en vaksine de kanskje føler de ikke har behov for. Jeg syns bare at tallene skilte seg slik ut fra resten av landet. Tror ikke det handler om manglende penger. Det handler om at de har andre bekymringer enn kollektiv beskyttelse mot sykdom. Dette gjelder ikke bare individer, men det danner seg typisk en politisk kohort på slike steder med generell forakt mot formynderi, idealisme, og mye fokus på individuell frihet (typisk FrP politikk, for å si det litt enkelt). Du er ganske sær om du bor ute på Finnmarksvidda og stemmer MDG eller Venstre. Det er ikke partiene sin feil, men politikken de fører resonnerer ikke til problemstillingene en fisker i Lofoten sitter med. 1
leticia Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Gavekort skrev (16 minutter siden): Nei utført grad, altså om du har grunnskole, videregående, bachelor eller master. Okay 😃 Gavekort skrev (19 minutter siden): Tror ikke det handler om manglende penger. Det handler om at de har andre bekymringer enn kollektiv beskyttelse mot sykdom. Dette gjelder ikke bare individer, men det danner seg typisk en politisk kohort på slike steder med generell forakt mot formynderi, idealisme, og mye fokus på individuell frihet (typisk FrP politikk, for å si det litt enkelt). Du er ganske sær om du bor ute på Finnmarksvidda og stemmer MDG eller Venstre. Det er ikke partiene sin feil, men politikken de fører resonnerer ikke til problemstillingene en fisker i Lofoten sitter med. Takk, informativt 🙂
Karltorbj Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Jeg sliter nok med, aa prioritere tannlegen naa. Avbesilte, utsatte forrige innkalling. Legebesoek, som jeg skulle vaert paa hver tredje mnd, hjertetest, en gang i aaret, vaksiner o.l., har jeg kuttet ut. Fikk nettopp en melding, i fra folkehelseinstituttet, at jeg i voksenvaksinasjonsprogrammet mangler noen vaksiner. Hun ble veldig overrasket og fortvilet, hun sykepleieren, som var i tlf, naar jeg ba om aa bli stroeket paa hjertetesten, p.g.a. oekonomi. Endret 8 timer siden av Karltorbj
leticia Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Karltorbj skrev (10 minutter siden): Jeg sliter nok med, aa prioritere tannlegen naa. Avbesilte, utsatte forrige innkalling. Legebesoek, som jeg skulle vaert paa hver tredje mnd, hjertetest, en gang i aaret, vaksiner o.l., har jeg kuttet ut. Fikk nettopp en melding, i fra folkehelseinstituttet, at jeg i voksenvaksinasjonsprogrammet mangler noen vaksiner. Hun ble veldig overrasket og fortvilet, hun sykepleieren, som var i tlf, naar jeg ba om aa bli stroeket paa hjertetesten, p.g. a. oekonomi. Trist å høre at det står såpass dårlig til med økonomien.
Karltorbj Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Trist å høre at det står såpass dårlig til med økonomien. Laveste ufoeretrygd. Men det er ikke synd paa meg. 🙂 2
The Avatar Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden leticia skrev (8 timer siden): Tenker det kan være andre årsaker enn bare ren vaksineskepsis som slår inn på tallene. Så hva tror dere kan være eventuelle andre årsaksforklaringer? Eg vil nok tru at reiseavstand mellom pasient og behandlingstilbod speler inn. Bur du i ei lita bygd og har slutta å køyre bil så er det litt meir tiltak å kome seg til legekontoret, ein ting er det å ta denne reisa for nødvendige legebesøk, noko anna er det å ta turen for å få ei vaksine som du mest sannsynligvis ikkje får bruk for. 1
Powertrainer Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden leticia skrev (10 timer siden): Og isåfall hvorfor? Leste gjennom FHI sin statusrapport sist uke for luftveisinfeksjoner. Vet at det er mye skepsis rundt covidvaksine, men det er influensavaksinen jeg vil fokusere på her. På fylkesoversikt hvor mange over 65 år som har tatt den vaksinen så finner man de 3 nordligste fylkene på bunn, med Finnmark som desidert skiller seg ut. Kun 42 % av Finnmarkingene på 65 + har tatt influensavaksinen, mot landsgjennomsnittet som er på 58 %. Tenker det kan være andre årsaker enn bare ren vaksineskepsis som slår inn på tallene. Så hva tror dere kan være eventuelle andre årsaksforklaringer? Spredt befolkning og lange avstander til nærmeste helsevesen, som gjør dørstokkmila lengre, spesiellt for godt voksne folk. 1
leticia Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Karltorbj skrev (2 timer siden): Laveste ufoeretrygd. Men det er ikke synd paa meg. 🙂 Flott at du føler du har det greit etter forholdene, men ingen burde leve på satser under fattigdomsgrensen. ❤️ Og man bør uansett ha råd til / eller få dekket nødvendige helseundersøkelser.
leticia Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Powertrainer skrev (13 minutter siden): Spredt befolkning og lange avstander til nærmeste helsevesen, som gjør dørstokkmila lengre, spesiellt for godt voksne folk. Skjønner, men det er snakk om alle de 3 nordligste fylkene her. De er vel ikke alle like spredt i befolkningen? Det er byer der oppe også. Tromsø, Bodø, Alta osv...
Karltorbj Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden leticia skrev (Akkurat nå): Flott at du føler du har det greit etter forholdene, men ingen burde leve på satser under fattigdomsgrensen. ❤️ Og man bør uansett ha råd til / eller få dekket nødvendige helseundersøkelser. Har jo litt med prioritering aa gjoere ogsaa da. Jeg hadde jo spart 3500 kr pr mnd, paa aa slutte aa roeyke sigaretter da, freks.
Powertrainer Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Skjønner, men det er snakk om alle de 3 nordligste fylkene her. De er vel ikke alle like spredt i befolkningen? Det er byer der oppe også. Tromsø, Bodø, Alta osv... De trekker kanskje statistikken noe i positiv retning men ikke nok, befolkningstettheten i sin helhet er noe helt annet enn lenger sør hvis man ser på totalen og helsetilbud osv.
Powertrainer Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Karltorbj skrev (2 minutter siden): Har jo litt med prioritering aa gjoere ogsaa da. Jeg hadde jo spart 3500 kr pr mnd, paa aa slutte aa roeyke sigaretter da, freks. Og så sparer man jo noe på å brygge sin egen vin👍 1
leticia Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Powertrainer skrev (1 minutt siden): De trekker kanskje statistikken noe i positiv retning men ikke nok, befolkningstettheten i sin helhet er noe helt annet enn lenger sør hvis man ser på totalen og helsetilbud osv. Det er sikkert riktig. Jeg bare undres hva årsakene kan være, eller om det generelt er mer vaksineskepsis i nord, og isåfall hvorfor? Er det religiøse spørsmål? Økonomisk spørsmål? Sånne ting. Men jeg ser at gjengangeren som flere mener er det du trekker frem, altså demografiske forhold .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå