Gå til innhold

"Den store utskiftningen" blir tatt opp i NRK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (18 timer siden):

Vi skylder en stor takk til Engelske myndigheter i tiår, for at de med autoritære trekk har vist oss hvordan det kan bli.

I stedet for å lytte til folket der, så skal alle bli undertrykt og presset til å akseptere sin nye virkelighet.

De programmerer folk til skam og lydighet med blandt annet big brother 'reality' show, der hvis en skuespiller/deltaker sier noe kritisk om innvandring, så får personen pryl og blir kastet ut.

I England så er det nå 'automatisk' segregering av kulturer i forskjellige byer og bydeler. Det er mange steder der du ville ha vanskeligheter med å gjette at du var i England. Det er opp til oss om vi vil følge deres eksempel.

De har nå implementert dansk politikk på innvandring, altså den strengeste i Europa. Men det er selvsagt altfor lite, altfor sent. UK trenger remigrasjon

Edit: den strengeste i Vest-Europa selvsagt. Øst-Europa har jo for lengst innsett galskapen vår.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Skrevet
a_aa skrev (8 minutter siden):

Mye om ukrainere ja, som aldri har vært et problem 😂En del av dette er vel og bra. Debatten har også hatt noen fine, kritiske diskusjoner konkret om MENA-innvandring (selv om de kanskje ikke brukte det begrepet). Så neida, det er ikke helsvart. Norge har tross alt hatt en mer kritisk diskusjon om disse tingene før andre land der det har gått helt galt. UK, Frankrike, Sverige og Tyskland. 

• Liker 4
Skrevet
VifteKopp skrev (11 minutter siden):

Utfordringen med å diskutere migrasjon på en fornuftig måte er ikke bare naiviteten til venstresiden, men også konspirasjonsteoriene til høyresiden. Som du utviser her.

Jeg kjenner mange sosialister, og ingen av dem vil "selge sine landsmenn for å oppnå makt". Vi er bare uenige. 

Husk at den liberale innvandringspolitikken også ble omfavnet av mange sentrums- og konservative partier over hele Vesten.  

Virkeligheten og konsekvensene av at venstresiden selger norsk trygd til utlandet er konspiratorisk for sosialister. 
Høyre er ikke mye bedre enn venstresiden. Når jeg snakker om sosialister så tenker jeg på hyrdene, ikke flokken som er hjernevasket.

• Liker 3
Skrevet
Klote skrev (26 minutter siden):

Virkeligheten og konsekvensene av at venstresiden selger norsk trygd til utlandet er konspiratorisk for sosialister. 
Høyre er ikke mye bedre enn venstresiden. Når jeg snakker om sosialister så tenker jeg på hyrdene, ikke flokken som er hjernevasket.

Det ironiske er at konspirasjonsteoriene til ytre høyre har gjort det lettere for ytre venstre å fortsette med galskapen. 

Dere er hverandres beste fiender! Mens alle vi i midten taper. 

• Liker 6
Skrevet

Du startet med:

Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Er det noen som vet hvorfor NRK snakker om dette nå? Har de fått nye instruksjoner ovenfra, byttet ut direktører, satt seg inn i politikk? Får dette konsekvenser for journalisten som skrev det, og redaktøren som tillot publisering?
[ ... ]
Jeg tror forrige artikkel i etablerte massemedier om kostnaden ved masseinnvandring stod i Aftenposten i 2009. En ny artikkel å kunne linke til er bra for debatten.

En eneste artikkel fra NRK som var balansert, det var det du hadde fått med deg.

Når jeg så linker til "Noen artikler fra NRK om innvandring siste måned" for å vise at det er atskillig mer enn den ene, svarer du:

Mannen med ljåen skrev (43 minutter siden):

Alle de artiklene er fra oktober og november.
De har i årevis hatt kraftig slagside.
Ja, jeg har fulgt med. Det er derfor jeg lurer på hvorfor de nylig har blitt mer objektive. Det er jo positivt.

Du flytter dermed fra oppdagelsen av den ene enslige balanserte artikkelen, til at det er i kun de siste to måneder at NRK har hatt balanserte artikler om innvandring og integrering.

Det er feil. De har, som jeg skrev, i årevis hatt artikler som har behandlet "trøblete" sider ved innvandring. Her er en link til over 1400 artikler om innvandring og integrering fra NRK, du får bla deg tilbake og bli opplyst: 
https://www.nrk.no/emne/innvandring-og-integrering-1.10932824

• Liker 2
Skrevet

Jeg snakker om trenden, og spør  om det har vært en endring i organisasjonen.
Jeg leser ikke 1400 artikler for å motbevise min egen observasjon, men finner på nettet at de har vært gjennom store organisatoriske endringer nylig. De ble felt av PFU etter Bamsegutt-saken, og har gjennomført sin største omorganisering på 20 år, med nedbemanning, ny nyhetsredaktør og ny stillingstittel for 50 ledere, nytt etikkteam og skjerpede dokumentasjonskrav.

Dette kan ha noe med min observasjon å gjøre.

https://www.m24.no/debatt-etikk-ingen-elsker-bamsegutt/na-gjor-nrk-endringer-for-a-vaere-bedre-rustet/761083?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
VifteKopp skrev (1 time siden):

Utfordringen med å diskutere migrasjon på en fornuftig måte er ikke bare naiviteten til venstresiden, men også konspirasjonsteoriene til høyresiden. Som du utviser her.

Jeg kjenner mange sosialister, og ingen av dem vil "selge sine landsmenn for å oppnå makt". Vi er bare uenige. 

Husk at den liberale innvandringspolitikken også ble omfavnet av mange sentrums- og konservative partier over hele Vesten.  

Og dette er noe av det som skremmer meg. Jeg har over tid bekymret meg for og advart mot at konsekvensene av hodeløs politikk fra den ene siden ikke bare vil få negative direkte konsekvenser, men også legge grobunn for like eller enda mer hodeløse reaksjoner fra motsatt side. Når vi nå ser MAGA i USA og ytre høyre i stadig vekst i Europa er det ekstra viktig at vi klarer å stramme inn og ta problemene på alvor før vi fullstendig gir fra oss styringen til koko-bølgen fra høyre. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Det kommer færre asylsøkere og flyktninger til Norge enn på mange tiår (utenom ukrainere), det har aldri kommet færre kvoteflyktninger, reglene og kravene for opphold er strengere enn på mange tiår og den politiske diskursen er jevnt over slik at det er ganske bred enighet blant de største partiene om at vi skal ta inn enda færre og stramme til enda mer. SV, Venstre og Krf er de tre partiene som ønsker å ta inn flest, men de er små. Arbeiderpartiet, som nå er i regjering, fører en strammere politikk enn den borgerlige regjeringen gjorde.

Jeg skulle derfor ønske de mest innvandringskritiske snakket mer om bedre integrering av de som er her, for det er der nøkkelen ligger. Det samme med bistand - det er ingenting som får tallene på ankomne ukrainske flyktninger ned like mye som økt hjelp til Ukraina. Vi bør minst femdoble, helst tidoble vår bistand til Ukraina.

Ellers går det jo generelt sett utrolig bra i Norge, så det er viktig å ikke glemme det store bildet. Kriminaliteten er svært lav i hele landet sammenlignet med tidligere, og antall drap i 2025 ligger an til å bli det laveste tallet på ca. 50 år. Dette til tross for høy befolkningsvekst.

Nå må du se på statistikken så ser du at anmeldelser og lovbrudd går opp.

vold mishandling.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Hva mener du? Jeg skrev at det kommer færre asylsøkere og flyktninger til Norge enn på mange tiår (utenom ukrainere), det har aldri kommet færre kvoteflyktninger, reglene og kravene for opphold er strengere enn på mange tiår. .

Befolkningsvekst er noe som skjer over tid, og kan også være uavhengig av faktaene over.

Ukrainere er åpenbart 0 problem. Men vi har i praksis STOR innvandring fra MENA-land fortsatt via familiegjenforening.

• Liker 3
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (14 minutter siden):

Og seksual lovbrudd eksploderte fra 2015

seksual lovbrudd.png

Her har du forklaringen på hvorfor. Det har ingenting med innvandring å gjøre.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/artikler/anmeldte-seksuallovbrudd-i-endring

Utdrag:

Skiftet i 2015, da straffeloven av 2005 ble innført, medførte blant annet flere brudd i tidsserier i de nye kriminalstatistikkene. Typene av seksuallovbrudd fikk da dels nye navn, for eksempel voldtekt, barn under 14 år, og dels ble det mulig å lage statistikker for mer spesifiserte typer av seksuallovbrudd, for eksempel seksuelt krenkende atferd, barn under 16 år.

(…) 

Enkelte veldig store straffesaker mot enkeltpersoner som har begått mange seksuallovbrudd mot barn, er da mye av forklaringen på de store svingningene i det årlige antallet av anmeldte seksuallovbrudd. Politiets oppsøkende og oppdagende virksomhet bidro med andre ord betydelig til det store antallet i årene 2015-2018. At vi i de to aller siste årene har en ny økning i det totale antallet av anmeldte seksuallovbrudd og ofre, ser i større grad ut til å ha sammenheng med at det er flere anmeldelser av seksuallovbrudd som er begått digitalt.

Vi har videre sett at det nå er blitt klart flest av både ofre og siktede i alderstrinnene rundt 14-15 år.

At det i årene etter 2014 er anmeldt langt flere grove, store og digitale saker – og seksuallovbrudd som er begått både mot og av barn og yngre ungdom – innebærer at det er skjedd betydelige endringer i de anmeldte seksuallovbruddene. Disse endringene i anmeldelsene gir da nye utfordringer til straffesaksbehandlingen i hele det videre rettssystemet.

Siterer tingrettsdommer Kim Heger:

«Komparativ voldtektsstatistikk er veldig vanskelig, fordi både voldtektsbegrepet og statistikken (særlig fra 2015) stadig blir endret, slik at flere typer lovbrudd blir inkludert og kategorisert. Det samme skjer i andre land.»

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tar du hensyn til at vi stadig blir flere her i landet, ser totalbildet slik ut:
image.thumb.png.e60da6787224a2650027538dd644b689.png

Det kom et tilbakeslag ved åpningen etter pandemien, ja. Men det store bildet er relativt jevn nedgang, med fluktuasjoner fra år til år.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
herzeleid skrev (24 minutter siden):

Og dette er noe av det som skremmer meg. Jeg har over tid bekymret meg for og advart mot at konsekvensene av hodeløs politikk fra den ene siden ikke bare vil få negative direkte konsekvenser, men også legge grobunn for like eller enda mer hodeløse reaksjoner fra motsatt side. Når vi nå ser MAGA i USA og ytre høyre i stadig vekst i Europa er det ekstra viktig at vi klarer å stramme inn og ta problemene på alvor før vi fullstendig gir fra oss styringen til koko-bølgen fra høyre. 

Absolutt.

Men hvordan kan man diskutere dette fornuftig når hver eneste tråd kapres av konspiratoriske rasister? 

En fornuftig migrasjonspolitikk bør omfavnes av både sosialister, liberale og konservative. 

• Liker 5
Skrevet
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Absolutt.

Men hvordan kan man diskutere dette fornuftig når hver eneste tråd kapres av konspiratoriske rasister? 

En fornuftig migrasjonspolitikk bør omfavnes av både sosialister, liberale og konservative. 

Jeg tror det ligger et ekstra ansvar på de av oss som over tid har advart mot konsekvensene av innvandringen å påpeke at å falle helt ned i motsatt grøft ikke kan være løsningen, og i det videre bidra til at vi innen ‘normalen’ kan ta eierskap til løsningene. 

Uten at det er noen quick fix. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Her har du forklaringen på hvorfor. Det har ingenting med innvandring å gjøre.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/artikler/anmeldte-seksuallovbrudd-i-endring

Utdrag:

Skiftet i 2015, da straffeloven av 2005 ble innført, medførte blant annet flere brudd i tidsserier i de nye kriminalstatistikkene. Typene av seksuallovbrudd fikk da dels nye navn, for eksempel voldtekt, barn under 14 år, og dels ble det mulig å lage statistikker for mer spesifiserte typer av seksuallovbrudd, for eksempel seksuelt krenkende atferd, barn under 16 år.

(…) 

Enkelte veldig store straffesaker mot enkeltpersoner som har begått mange seksuallovbrudd mot barn, er da mye av forklaringen på de store svingningene i det årlige antallet av anmeldte seksuallovbrudd. Politiets oppsøkende og oppdagende virksomhet bidro med andre ord betydelig til det store antallet i årene 2015-2018. At vi i de to aller siste årene har en ny økning i det totale antallet av anmeldte seksuallovbrudd og ofre, ser i større grad ut til å ha sammenheng med at det er flere anmeldelser av seksuallovbrudd som er begått digitalt.

Vi har videre sett at det nå er blitt klart flest av både ofre og siktede i alderstrinnene rundt 14-15 år.

At det i årene etter 2014 er anmeldt langt flere grove, store og digitale saker – og seksuallovbrudd som er begått både mot og av barn og yngre ungdom – innebærer at det er skjedd betydelige endringer i de anmeldte seksuallovbruddene. Disse endringene i anmeldelsene gir da nye utfordringer til straffesaksbehandlingen i hele det videre rettssystemet.

Siterer tingrettsdommer Kim Heger:

«Komparativ voldtektsstatistikk er veldig vanskelig, fordi både voldtektsbegrepet og statistikken (særlig fra 2015) stadig blir endret, slik at flere typer lovbrudd blir inkludert og kategorisert. Det samme skjer i andre land.»

Benekter du at innvandrere er overrepresenterte?

Kim Heger går vel forøvrig for å være relativt langt til venstre på X der... :) (kan visst kombineres ved å være dommer i tingretten, interessant nok)

Et moment dere også glemmer er at etniske nordmenn begår mye mindre kriminalitet enn før. Så det er nok drevet av innvandring denne veksten.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...