Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir snart hjemløs og vet ikke hva jeg skal gjøre

Gjest 9e366...221

Anbefalte innlegg

Gjest 9e366...221
Skrevet

Disclaimer: Da hjernen min er litt all over the place, har jeg fått hjelp av ChatGPT til å skrive. 

Jeg står i en ekstremt presset boligsituasjon og håper noen kan gi råd. Vi flytter på grunn av ny jobb, flyttebyrået kommer om 14 dager, og vi har ikke et sted å bo når vi kommer frem. For ordens skyld nevner jeg at vi flytter 160 mil, til en veldig liten plass 3 timer fra nærmeste storby. Partneren min er gravid, så dette haster både praktisk og helsemessig.

Vi har søkt startlån, men saksbehandler gir ingen informasjon om tidsrammer, noe som gjør planlegging umulig. Her er tidslinjen for kommunikasjonen:

Tidslinje:

• 30. oktober: Fikk jobbtilbud med oppstart 1. desember.

• 31. oktober: Ringte kommunen og spurte om det var midler igjen til startlån. Fikk bekreftet at det var det, og at jeg måtte sende inn søknad, så skulle han "se på det neste uke".

• 4. november: Fikk samlet all dokumentasjon og sendte inn søknaden.

• 6. november: Sendte intern melding og spurte om forventet tidsperspektiv både for behandling og eventuell utbetaling. Fikk ikke svar. Dette gjorde jeg fordi Husbanken selv anbefaler å spørre kommunen direkte om tidsperspektiv, da kommunene opererer med helt ulike behandlingstider. Noen steder kan det gå på et døgn, andre steder kan det ta flere måneder.

• 7. november: Ringte for å stille samme spørsmål. Han svarte at han skulle se på saken "neste uke", men svarte fortsatt ikke på tidsperspektiv.

• 11. november: Sendte ny intern melding om tidsperspektiv. Ingen respons.

• 12. november: Ringte igjen og spurte på nytt om tid. Fikk svaret: "ja, om æ bare får litt ro hær nå...". Han sa også (ordrett) at han lovet svar "i dag eller i morgen" (altså i går). Han begynte på saken og sendte ett spørsmål som jeg svarte på umiddelbart. 

• 13. november: Jeg sendte melding kl 15.30 og informerte om at jeg ventet spent på oppdatering og var klar for å svare på alt han trengte.

• I dag: Fortsatt ingen svar.

Jeg føler at jeg har mast mye, men situasjonen er kritisk: Vi har sagt opp boligen vi bor i nå, nye leietakere skal flytte inn, og vi har ingen sikker midlertidig bolig.

Leiemarkedet gjør det heller ikke enklere:
– De få tilgjengelige boligene nå er kun korttidsleie og møblerte.
– Vi har et fullt flyttelass.
– Nærmeste lagerhotell er 3 timer unna, noe som gjør korttidsleie svært upraktisk. 
– Vi kan ikke binde oss til en leieavtale i tilfelle lånet blir innvilget, fordi vi ikke har råd til å betale for to boliger samtidig.

Arbeidsprosessen har også vært krevende: Jeg har vært jobbsøker i to år, sendt over 300 søknader, og endelig fikk jeg en jobb i slutten av oktober som jeg måtte takke ja til med oppstart 1. desember. Nå henger alt på ett svar vi ikke får.

Spørsmål:
– Er det normalt at saksbehandler ikke vil gi noen tidsindikasjon?
– Hvor lang tid tar det vanligvis fra vedtak til faktisk utbetaling av startlån?
– Hvordan håndterer man situasjoner der man må ta stilling til boligvalg raskt, men ikke får avgjørende informasjon?
– Hva gjør man når man faktisk risikerer å stå helt uten bolig, med flyttelass og gravid partner?

Alle råd, erfaringer og innspill tas imot med stor takknemlighet.

Anonymous poster hash: 9e366...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Startlån er antagelig ikke en farbar vei for deg. Etter at du har fått innvilget startlån må du faktisk by på og få tilslag på en bolig og så avtale overtakelsesdato, og så overta, før du kan flytte inn. Selv om du får tilslag i dag vil du fortsatt være bostedsløs 1. desember med mindre du har ekstremt flaks på kjøpsmarkedet. 

Det er normalt at saksbehandlere ikke gir konkrete tidsindikasjoner på når en sak vil bli avgjort. 

Fra vedtak til utbetaling kan det ta veldig kort tid, men startlån utbetales ikke til deg. Startlån utbetales til meglers konto ved kjøp av bolig. 

Man tar den beste avgjørelsen man kan ta under omstendighetene. 

Hvis man risikerer å være bostedsløs søker man kommunen om midlertidig botilbud. 

Skrevet

Du poster på den lokale Facebook-gruppa:

«Hei! Jeg og min partner flytter til *sted* og trenger et sted å leie. Jeg starter i ny jobb 1. desember. Noen som har tips? 😊 Vi kan både leie møblert og umøblert.»

Møblene du evt ikke trenger selger du eller leier en garasje, låve, loft eller lignende til. Det løser seg, og du kan fint nevne det i Facebook-posten og. 
Det er ikke noe galt i å trenge å leie midlertidig før man kjøper. Heller smart, for da slipper du å kjøpe bolig i et område som viser seg å føles feil.

• Liker 2
Skrevet
L/\R~ skrev (1 minutt siden):

Møblene du evt ikke trenger selger du eller leier en garasje, låve, loft eller lignende til.

Må nesten kommentere at dersom ein leiger møblert leilegheit så kan ein sjølvsagt ikkje selge inventaret som utleigaren er eigar av. Kjøper du møblert (urydda) leilegheit så kjøper du også møblane og kan kaste eller selge dei.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, The Avatar said:

Må nesten kommentere at dersom ein leiger møblert leilegheit så kan ein sjølvsagt ikkje selge inventaret som utleigaren er eigar av. Kjøper du møblert (urydda) leilegheit så kjøper du også møblane og kan kaste eller selge dei.

Han mener møblene de allerede eier i dag.. 

• Liker 4
Skrevet

Det positive med at det er en liten plass er at det sikkert finnes mulighet til å leie litt lagerplass i en låve, garasje eller lignende..

Å overta en bolig du kjøper innen 1. desember er rett og slett svært urealistisk uavhengig av startlån.

Du må finne noe å leie, kanskje arbeidsgiver har mulighet til å finne noe midlertidig eller ihvertfall sette deg i kontakt med noen?

• Liker 1
Skrevet

Startlån kan du bare glemme de neste 14 dagene, bare det å kjøpe noe å overta innen 14 dager er nær umulig. 

Så her må dere bare finne noe å leie og finne en plass å lagre tingene deres. Bra for deg er det kortidsleie i området, det er dette du trenger. 

Gjest 9e366...221
Skrevet

OP her:

Bare for å svare ift kommentarer om dette med å flytte rett inn i et hus: Det ligger 3 boliger ute som er aktuelle, og der eierene allerede har flyttet ut. Her har jeg kontaktet eiendomsmeglere og fått bekreftelse om at husene er innflytningsklare til 1 desember. Så akkurat den biten tar vi med knusende ro. 

Vi har i dag kommet i kontakt med en huseier som leier ut et fullt møblet hus som har noe lagringsplass. Da jeg spurte om lagringsplassen fortalte han at det var noe vått der, men at faren hans kanskje har en container ledig, så mulig vi får til noe der. Det er allikevel en dyr og upraktisk løsning. 

Skrevet

Er dette et sted dere flytter tilbake til som du/dere har bodd før?
Eller flytter dere 1600km til et nytt/ukjent sted?

Planen er, slik jeg leser det, å kjøpe noe usett før dere flytter, 
eller har dere vært å sett på de 3 aktuelle husene?

Skrevet
Gjest 9e366...221 skrev (22 minutter siden):

OP her:

Bare for å svare ift kommentarer om dette med å flytte rett inn i et hus: Det ligger 3 boliger ute som er aktuelle, og der eierene allerede har flyttet ut. Her har jeg kontaktet eiendomsmeglere og fått bekreftelse om at husene er innflytningsklare til 1 desember. Så akkurat den biten tar vi med knusende ro. 

Vi har i dag kommet i kontakt med en huseier som leier ut et fullt møblet hus som har noe lagringsplass. Da jeg spurte om lagringsplassen fortalte han at det var noe vått der, men at faren hans kanskje har en container ledig, så mulig vi får til noe der. Det er allikevel en dyr og upraktisk løsning. 

Men behandlingstiden til startlån er 3-6 uker, så er det behandlingstid i banken, og megler osv. Du startet for 10 dager siden og ønsker å flytte inn om 2 uker. Det er helt urealistisk. Kan såklart gå men det er mye bedre å leie noe på korttid nå og så bli enig med megler om overtakelse når dere har alt på plass. 

Skrevet

Jeg er fascinert med dette med å flytte "160 mil, 3 timer fra nærmeste storby" Det er ganske nøyaktig 160 mil i luftflinje fra Norges sørligste til Norges nordligste punkt, så her har man virkelig gjort alt man kan for å flytte så langt som overhodet mulig. Du klarer riktignok litt lengre avstander om du starter/ender litt lengre øst enn Nordkapp, men man har virkelig strukket seg langt her. 

Og ellers er jo det å takke ja til en jobb, si opp bostedet, og belage seg på å få statlig bidrag til å kjøpe bolig en måneder etter at du starter prosessen, en helt absurd ting å gjøre. Hva i all verden tenkte du på, og hvordan tenker du jussen skal løse dette? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Herr Brun skrev (2 timer siden):

flytte "160 mil, 3 timer fra nærmeste storby"

Avstand måles langs vei og kun fire byer har +200k innbyggere, Bergen, Trondhjem, Stavanger og Oslo.

Problemstillingen handler utelukende om mulige løsninger på elendig planlegging, og har lite å gjøre på et jussforum.

Problemet er uproblematisk dersom man er super løsningsorientert. Vet ikke hva TS har av startkapital, alder og erfaring, men selg nok innbo til å kjøpe en liten sliten campingvogn og en 20 fot container til resten av pikkpakket. En lokal bonde lagrer containeren for kr. 1000,- pr. mnd. Da vinner du tid for å ordne opp når du kommer frem. Ellers er det selvsagt kommende arbeidsgiver som har loklale kontakter og kan hjelpe deg å komme i gang. Kjøper du en billig campingvogn i november får du pengene tilbake når du selger den i mai. Eller snakk direkte med husselgerne om muligheten for å leie boligene deres frem til eventuelt kjøp.

Tanken om at noen andre kommer til å løse dette for deg er koselig men naiv, og dette er noe du må rydde opp i selv ved å stå med dritten rundt livet mens du løser ett problem av gangen. En realistisk løsning kan være å flytte i campingvogn eller billigste hybel (airbnb med langtidsavtale) alene og sende samboer og flyttelass etter når ting begynner å komme på stell noen måneder senere. Hun får bo hos familie inntil videre.

Min livserfaring tilsier at du uansett bør jobbe for samme arbeidsgiver fem-seks måneder, og bli litt kjent i lokalmiljøet  før du investerer all din kapital i en hardsolgt bolig milevis fra sivilisasjonen. Du bør som et absolutt minimum være ferdig med eventuell prøvetid og være helt sikker på at du sitter i en trygg og stabil jobbsituasjon i overskuelig fremtid.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Herr Brun said:

Jeg er fascinert med dette med å flytte "160 mil, 3 timer fra nærmeste storby" Det er ganske nøyaktig 160 mil i luftflinje fra Norges sørligste til Norges nordligste punkt, så her har man virkelig gjort alt man kan for å flytte så langt som overhodet mulig. Du klarer riktignok litt lengre avstander om du starter/ender litt lengre øst enn Nordkapp, men man har virkelig strukket seg langt her. 

Og ellers er jo det å takke ja til en jobb, si opp bostedet, og belage seg på å få statlig bidrag til å kjøpe bolig en måneder etter at du starter prosessen, en helt absurd ting å gjøre. Hva i all verden tenkte du på, og hvordan tenker du jussen skal løse dette? 

Det du skriver om avstand forutsetter jo at man ferdes i luftlinje. De fleste har ikke helikopter i hagen og distansen blir derfor en annen.

Lindesnes-Hammerfest gjennom Norge er 2389km.

Lindesnes-Kirkenes gjennom Norge er 2767km.

Oslo-Tromsø er ca 1600km.

Uansett, fint at trådstarter har fått seg jobb og er villig til å gjøre det som må til for å kunne begynne i denne jobben selv om det går litt fort i svingene her.

Skrevet
4 hours ago, Guest 9e366...221 said:

OP her:

Tre hus til salgs i et lite bygdesamfunn 3 timer fra nærmeste storby? Da tipper jeg de sliter med å bli kvitt disse på kort sikt. Kanskje en av disse huseierne kan tenke seg å leie ut inntil videre? Kanskje dette er et hus som er interessant å kjøpe når dere får finansiering på plass?

På bygda har det i mange år vært vanlig å forhandle om kjøp fremfor hissige budrunder som det har vært i de større byene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...