trn100 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Heldigvis, men bryr vi oss nok sånn generelt? (Filosofisk spørsmål). Overskriften er skrevet som et spørsmål. Så svaret på det spørsmålet er et klart og tydelig NEI. 👌 Er du sikker på at du er gift? I så fall er det dårlig gjort! 😉 1
PÃ¥inter Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden trn100 skrev (8 minutter siden): Heldigvis kan vi bry oss om hverandre! 🙂 Det synes jeg oppriktig høres flott ut🙂, så hvordan kan denne omsorgen bringes ut videre til andre slik at verden kan se bedre ut? 1
leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden trn100 skrev (1 minutt siden): Er du sikker på at du er gift? I så fall er det dårlig gjort! 😉 Jeg er helt sikker på at jeg ikke er gift. Men samboer med han jeg tidligere var gift med, det er jeg. Jeg beklager, han fant meg først 😛😘 (Men liker deg godt også da, du er i vennesonen 😘) 1
trn100 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Det synes jeg oppriktig høres flott ut🙂, så hvordan kan denne omsorgen bringes ut videre til andre slik at verden kan se bedre ut? Det er da rimelig enkelt for oss som IKKE tror på sånt tullball. Jeg har lest litt av dine innlegg, og sett en påstand om at du er ateist, men jeg sliter litt med å tro det altså? Du er et godt menneske som de aller fleste her, og det er enkelt å gjøre seg selv bedre om man ikke ikke bare bryr seg om seg selv eller en himmelsk gudefjott...
trn100 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): Jeg er helt sikker på at jeg ikke er gift. Men samboer med han jeg tidligere var gift med, det er jeg. Jeg beklager, han fant meg først 😛😘 (Men liker deg godt også da, du er i vennesonen 😘) Beklager det også, og ditto! ❤️ Vi kunne jo ha vært enige til neste mandag i det minste! 😉 Men alltid hyggelig min venn ❤️ 1
PÃ¥inter Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden trn100 skrev (Akkurat nå): Det er da rimelig enkelt for oss som IKKE tror på sånt tullball. Hvis det er så enkelt hvorfor er det så mange som sliter psykisk i verden da? Nesten én milliard mennesker har psykiske problemer I 2019 levde nesten en milliard mennesker – inkludert 14 % av verdens ungdom – med en psykisk lidelse, heter det i rapporten. Dette tilsvarer omtrent én av åtte personer på verdensbasis. Rapporten viser samtidig til en skarp oppgang i psykiske problemer siden koronapandemien brøt ut i starten av 2020. I pressemeldingen skriver WHO at de i løpet av det første året av pandemien så en økning på 25 prosent i tilfeller av depresjon og angst. Sosiale og økonomiske ulikheter, folkehelsekriser, krig og klimakrisen, pekes på som globale trusler mot god psykisk helse. 1
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Det synes jeg oppriktig høres flott ut🙂, så hvordan kan denne omsorgen bringes ut videre til andre slik at verden kan se bedre ut? Det første vi må innse er at vi deler dem samme kloden. Mindre splittelse og mer samhold. Og siden vi faktisk snakker om religion her, så sier jeg ja takk til at den avskaffes, den bringer med seg så mye vondt. Men siden folk skal få ha sin egen tro, så kan jeg gå med på kompromisset om at folk får tro hva dem vil, så lenge ikke samfunnet / det offentlige rom påvirkes av troen. Menneskerettighetene er faktisk en god retningslinje å forholde seg til. Hvis din tro mener at visse folk er mindre verdt eller skal ha færre rettigheter fordi det står i din hellige bok, så er du på feil vei. I det offentlige rom så må det være Menneskerettighetene som gjelder. 1
trn100 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (4 minutter siden): Hvis det er så enkelt hvorfor er det så mange som sliter psykisk i verden da? Nesten én milliard mennesker har psykiske problemer I 2019 levde nesten en milliard mennesker – inkludert 14 % av verdens ungdom – med en psykisk lidelse, heter det i rapporten. Dette tilsvarer omtrent én av åtte personer på verdensbasis. Rapporten viser samtidig til en skarp oppgang i psykiske problemer siden koronapandemien brøt ut i starten av 2020. I pressemeldingen skriver WHO at de i løpet av det første året av pandemien så en økning på 25 prosent i tilfeller av depresjon og angst. Sosiale og økonomiske ulikheter, folkehelsekriser, krig og klimakrisen, pekes på som globale trusler mot god psykisk helse. Og mange av de har psykiske lidelser nettopp pga. av religion... 1
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Det første vi må innse er at vi deler dem samme kloden. Mindre splittelse og mer samhold leticia skrev (3 minutter siden): Menneskerettighetene er faktisk en god retningslinje å forholde seg til leticia skrev (2 minutter siden): I det offentlige rom så må det være Menneskerettighetene som gjelder. Å hvis man fjerner religion, som jeg nå fjernet ditt syn om tro i innlegget ditt, tror du oppriktig det hadde vært fred på denne jorden? 1
trn100 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Å hvis man fjerner religion, som jeg nå fjernet ditt syn om tro i innlegget ditt, tror du oppriktig det hadde vært fred på denne jorden? Hallelujah, ikke sant? 😉
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden trn100 skrev (9 minutter siden): Og mange av de har psykiske lidelser nettopp pga. av religion... Sto det i artikkelen? 1
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Å hvis man fjerner religion, som jeg nå fjernet ditt syn om tro i innlegget ditt, tror du oppriktig det hadde vært fred på denne jorden? Nei, det tror jeg ikke. Det vil alltid være maktsyke mennesker , som vil drite i menneskerettigheter. Men det er ganske mange kriger / konflikter som har med religion å gjøre. Det er beskrevet forskjell i verdi på mennesker i forskjellige hellige bøker. Jeg tror ikke ved å fjerne religion så blir det fred på jorden, men jeg tror at vi vil få en bedre verden hvis religion hadde vært fjernet. 1
trn100 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (4 minutter siden): Sto det i artikkelen? Aner ikke, men er det bra for herrefolket om det gjorde det synes du?
trn100 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): Nei, det tror jeg ikke. Det vil alltid være maktsyke mennesker , som vil drite i menneskerettigheter. Men det er ganske mange kriger / konflikter som har med religion å gjøre. Det er beskrevet forskjell i verdi på mennesker i forskjellige hellige bøker. Jeg tror ikke ved å fjerne religion så blir det fred på jorden, men jeg tror at vi vil få en bedre verden hvis religion hadde vært fjernet. Enhver med et snev av IQ ser jo det! 😉 1
PÃ¥inter Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden leticia skrev (9 minutter siden): Nei, det tror jeg ikke. Det vil alltid være maktsyke mennesker , som vil drite i menneskerettigheter. Takk, og det har du helt rett i. Så inntil alle velger leve etter disse prinsippene her, Gjør ikke noe av selvhevdelse og tom ærgjerrighet, men vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv. 4 Tenk ikke bare på deres eget beste, men også på de andres. Du skal elske din neste som deg selv. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. vil det alltid være krig mellom mennesker. 1
leticia Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PÃ¥inter skrev (27 minutter siden): Takk, og det har du helt rett i. Så inntil alle velger leve etter disse prinsippene her, Gjør ikke noe av selvhevdelse og tom ærgjerrighet, men vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv. 4 Tenk ikke bare på deres eget beste, men også på de andres. Du skal elske din neste som deg selv. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. vil det alltid være krig mellom mennesker. Nei, ingen skal settes høyere. Det er det som er så feil med religion, at den setter noen høyere. 1
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden leticia skrev (3 minutter siden): Nei, ingen skal settes høyere. Det er det som er så feil med religion, at den setter noen høyere. Da misforstår du nok ganske bra. Hvis du hadde hatt egne barn så hadde du nok skjønt poenget lettere. Hvor mange foreldre setter sine egne barns behov foran sine egne? Det er vel kanskje bare psykisk og fysisk sykdom som hindrer foreldre i dette. 1
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (41 minutter siden): Da misforstår du nok ganske bra. Hvis du hadde hatt egne barn så hadde du nok skjønt poenget lettere. Hvor mange foreldre setter sine egne barns behov foran sine egne? Det er vel kanskje bare psykisk og fysisk sykdom som hindrer foreldre i dette. Kan ikke se at det stod noe om barn i det du skreiv. Jeg har barn, og setter dem foran meg selv. Men nå snakket jeg om religion og menneskerettigheter, og at religionen setter enkelte grupper i befolkningen høyere enn andre, eller sagt på en annen måte, at noen grupper ifølge religionen har mindre verdi enn andre. I kristendommen som tråden handler om så snakkes det om et utvalgt folk (som dermed settes høyere enn resten ), menn beskrives til å ha høyere verdi enn kvinner, og homofile verdsettes vel enda lavere enn kvinner igjen. Husk, i Norge var f.eks homofili straffbart frem til 1972. Faktisk, til det du skriver om psykisk / fysisk sykdom, du er klar over at noen foreldre i kristne sekter setter gud foran barna sine? (Og dermed seg selv foran barna). Deres egen gudsfrykt gjør dem til dårlige foreldre hvis det kommer til at de må velge mellom religionen og barna. Muligens andre religioner også fungerer slik? Endret 3 timer siden av leticia skrive Leif 1
PÃ¥inter Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden leticia skrev (7 minutter siden): Jeg har barn, og setter dem foran meg selv. Nettopp. Det er slik man bør behandle andre mennesker. Men du sa det så fint her: leticia skrev (1 time siden): Nei, det tror jeg ikke. Det vil alltid være maktsyke mennesker , som vil drite i menneskerettigheter Så når skaperen da kommer med disse anbefalingene her:👇🏼 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Gjør ikke noe av selvhevdelse og tom ærgjerrighet, men vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv. 4 Tenk ikke bare på deres eget beste, men også på de andres. Du skal elske din neste som deg selv. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. Så er det første skritt mot en fredeligere familie av menneskeheten. Du kan rænte så mye du vil over at kristne gjør slik eller slik, men følger de ikke anbefalingene over er de vel ikke så kristne allikevel, men heller…….??? 1
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (9 minutter siden): Nettopp. Det er slik man bør behandle andre mennesker. Men du sa det så fint her: Så når skaperen da kommer med disse anbefalingene her:👇🏼 Så er det første skritt mot en fredeligere familie av menneskeheten. Du kan rænte så mye du vil over at kristne gjør slik eller slik, men følger de ikke anbefalingene over er de vel ikke så kristne allikevel, men heller…….??? Her er noen andre beskrivelser av denne "skaperen" som du ser opp til... eksempler fra linken følger under linken https://www.nordlys.no/bibelen/kristendom/dette-er-de-javligste-tingene-som-star-i-bibelen/s/5-34-354959 Brutal og nådeløs bok Nettavisen har tatt en titt på Bibelen, og minner om at en del av innholdet er ekstremt brutalt, bestialsk, diskriminerende, rett frem rasistisk og ofte totalt uten medmennesklighet - og som oftest er det bokens "helter" eller Gud selv som står bak grusomhetene. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig Salig er den som griper dine barn og knuser dem mot berget!' SØNNEN SKAL DREPES FOR FARS SYND Andre samuelsbok, 12:13-15 GUD BEORDRER FOLKEMORD Første samuelsbok 15:2-4 MENN MER VERDT ENN KVINNER, BARN ENDA MINDRE Tredje mosebok, 27:3-6 KVINNER SOM HAR SEX FØR EKTESKAPET SKAL STEINES TIL DØDE Femte mosebok, 22:20-21 I andre mosebok kan vi lese «dere [skal] skjønne at Herren gjør forskjell på egypterne og israelittene» - noe som er selve definisjonen på diskriminering og rasisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå