Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (26 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilke nøkkelfaktorer du innbilte deg jeg siktet til, men det var altså snakk om "nøkkelfaktorer for krigen". Som alt av eksperter har vært samstemte om i lang tid og der religion vel ikke er nevnt engang.

Kirken i Russland er bare et instrument for Putin som han misbruker til den agenda som passer han, som det meste annet.

Ellers viser jeg til innlegget du ikke vil svare på: de utallige russiske prestene som risikerer fengsel for å be om fred i Ukraina.

"Kirkeledere står ofte side om side med Vladimir Putin når bilder skal tas, men russiske prester bærer fortsatt mistillit mot statsledelsen, mener forsker.

Putin har som president trykket kirken til sitt bryst og brukt den som et verktøy i sin politiske linje. Det har gitt kirken en legitimitet fra toppledelsen i Kreml den bare kunne drømme om i sovjettiden, samt tilgang på store pengesummer.

Senest i forbindelse med krigføringen i Ukraina har kirken offisielt vært på Putins side, iallfall i flere uttalelser. Men under overflaten bærer forholdet mellom kirke og stat fortsatt preg av at Sovjetunionen hadde som mål å konvertere sine innbyggere til ateismen. Religiøs forkynning i stor skala ble slått ned på.

Det påvirker fortsatt russiske prester, mener Caroline Hill, som forsker på religion i Russland i Uppsala.

– Prestene predikerer om fred, sier Hill.

Putin har også vist til religion for å begrunne sitt angrep på Ukraina. Russere og ukrainere deler historie og åndelig tilknytning i den ortodokse kirken, har han fremhevet.

– Det er så klart bare politisk retorikk, sier Hill.

Flere hundre russiske prester har skrevet under på et åpent brev som fordømmer krigen. Det til tross for at de risikerer straffeforfølgelse under de nye og strenge sensurlovene. Ifølge Hill er flere prester hanket inn av myndighetene for å ha tatt til orde for bønn om fred.

I Putins Russland har forholdet mellom kirken og staten vært preget av at en gjensidig toleranse, der man holder seg unna hverandres saker, sier Hill.

– Men mye av det blir brutt nå som prester blir tatt til retten for å predikere om fred. Spørsmålet er hvordan det kommer til å påvirke forholdet i framtiden, sier forskeren."

Kirken, Russland | Forsker: Kirken ikke tro mot Putin og Kreml"

Beklager at jeg ikke rettet oppmerksomhet mot saken du trakk frem. Jeg er glad i nyanser, og anerkjenner selvfølgelig at dette ikke er svart/hvitt. Så klart finnes det enkelte/flere prester som er imot Putin. Her sier du religion misbrukes av Putin. Kan du være med på at religion er en nøkkelfaktor i krigen? Eller ser du helt svart/hvitt på det og sier at at dette kun er politikk og ikke religion (and never the twain shall meet)? Mine historieelever vet jo også godt at hendelser svært sjelden har én eller noen få årsaker: årsaker henger sammen i ulike nettverk. Denne nyanseringen trenes de stadig i.

Hva tenker du forresten om eksperten jeg fant til deg? :)

For å belyse saken videre har jeg funnet denne, av professor i religionssosiologi Kristina Stoeckl, som også var skikkelig interessant:

The Use of Religious Arguments for the Justification of the Russian Invasion of Ukraine

Denne er fra 2022, men går jo enda mer spesifikt til verks, og presenterer agumenter for at krigen ble rettferdiggjort ved hjelp av religiøse argumenter.

Sitat

Since the end of the Soviet Union, the Russian Orthodox Church has largely failed to define its own constructive role in Russian society independently from the state. It has become a vehicle for a nationalist ideology that religiously elevates Russia’s role in the world. Putin is (or was) considered by the Patriarch, but also by many of his “fans” in the West, to be the last defender of Christian traditional values because he passed laws against homosexuals and sent bombs to Syria on the claim of defending Christians. By 2012, when Putin began his third term as president with a clear commitment to a conservative values agenda, the bond between the Kremlin and the Patriarchy was sealed. The war in the Donbas since 2014 and the creation of the autocephalous Orthodox Church in Ukraine in 2018 have radicalized the Russian Orthodox Church from within. Since 2018, all moderate forces within the Church had actually fallen silent, and the view that an end-time struggle was taking place in the Donbas, between the forces of good and the forces of evil, moved from the extreme right fringe of the Church to its center. Today we hear arguments from the mouth of Patriarch Kirill that were previously heard only in radical circles.

Since the beginning of the war in Ukraine, the Russian side has used two different religious arguments (besides political and geopolitical arguments) for justifying the military aggression and invasion: first, the “salvation” of Russian Orthodox believers in Ukraine from “religious persecution”; and second, the “defense” of the Orthodox flock in Ukraine from being harmed by Western and secular values.

First, the topic of “religious persecution” was cited by Russian President Vladimir Putin as a reason for invading Ukraine in his 21 February 2022 speech. Andriy Fert and Dmytro Vovk have discussed and criticized this argument in their entry in this series, and I will therefore not linger on it further. I only want to add one small detail to the observation that the Russian Orthodox Church has been pushing the “religious persecution” argument for many years. In 2014, the Representation of the Moscow Patriarchate to the Council of Europe created a website called orthodoxrights.org. The website that claims to be “Monitoring the Rights and Freedom of Orthodox Christians in Europe” is still online, but it appears to have been actively maintained only until the end of 2020. The website is one further example of what I have called “the moral conservative norm entrepreneurship of the Russian Orthodox Church.” It is an example of how the Russian Orthodox Church over the last two decades has acquired expertise and skill to navigate international relations, human rights language and institutions, and social media. The website is professional and styled like that of any comparable human rights–watch NGO; the language is that of concern, liberty, and rights; and only once one digs into the content of the “annual” and “special” reports does one discover that this is exclusively about alleged violations of Russian Orthodox believers at the hand of the Orthodox Church of Ukraine or Ukrainian authorities. When Putin raised the claim of religious persecution in Ukraine in his speech, most Western observers did not understand what he was referring to. But as a matter of fact, from the perspective of the Russian Orthodox Church and of Russian authorities, this was a well-rehearsed claim and a “confirmed truth.”

The second argument that Patriarch Kirill used to justify the invasion of Ukraine, in his sermon on 6 March, was the necessity to protect the Orthodox flock from the “depraved Western world.” Gay Pride events, the Patriarch said literally, are the West’s test of loyalty, and a country unwilling to organize them would therefore become the target of attacks. Resisting such attacks, he said, is a matter of saving all humanity, a choice between salvation and damnation. The invasion of Ukraine, in other words, had a soteriological purpose, saving misled Orthodox brethren from a West that is trying to seduce them. The sermon was met with incomprehension in the Western media. The truth is, however, that the Patriarch was only repeating arguments that were already in circulation since 2014 around the religiously charged conflict in the Donbas. “Gayropaʺ and “Europe as the Antichrist” have been topics in circulation in Orthodox fundamentalists circles for years.

....

However, two weeks into the terrible war that Russia has inflicted on Ukraine, I realize that what throughout our research we saw as a largely metaphorical “war” has now become the pretext for a real war. The culture wars, which we thought about as a “war of opinions,” has been turned by the Moscow Patriarch into a war over territory. This is devastating. I can only imagine that it is devastating also for those in the West who thought that the conservative standpoint in democratic debate could be strengthened by a strong Russian and Orthodox voice. The opposite is true. Russia and the Russian Orthodox Church have betrayed them also.

Endret av afterall
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
HasuUser skrev (5 minutter siden):

Av alle de hundrevis av sendinger jeg har sett om Ukraina har ikke religion vært mye nevnt. Skulle tro noen her inne har en agenda mot KRL og ser Jesus overalt 🤣

Det er ingen tvil om at det ideologiske innholdet i abrahamittisk religion blir brukt til å rettferdiggjøre russiske krigshandlinger, ideologiske forskjeller er noe som stadig vekk ble trukket frem i krigens start, blant annet det at vi har vendt oss vekk fra jesus og jesus sine kristne verdier, der kommer lgbtq inn i bildet, du er nødt til å ha fått med deg den russiske ortodokse fordømmelsen av alt som er lgbtq, og generelle vestlige verdier, som den personlige friheten til å være lgbtq. 

Jeg kan strengt tatt si det samme som deg, det at det ligger en agenda for kristendommen spesifikt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
afterall skrev (10 minutter siden):

Kan du være med på at religion er en nøkkelfaktor i krigen?

Er Islam en nøkkelfaktor i krigen siden Putin har hentet 56.000 krigere fra Midtøsten og deler verdensbilde med muslimske diktaturer? 

Det er sikkert mange faktorer der ute hvis man går langt nok ned.

Men årsak til krigen? Nei, det er vel godt begrunnet og religion er knapt nevnt.

• Liker 1
Skrevet
afterall skrev (4 timer siden):

Gjerne også sjekk kommentarfeltet hos den kristne avisen Dagen på saker relatert til Ukraina. Det er en fest :)

Eller kommentarfeltet til Dagen generelt :lol:

• Liker 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (25 minutter siden):

Er Islam en nøkkelfaktor i krigen siden Putin har hentet 56.000 krigere fra Midtøsten og deler verdensbilde med muslimske diktaturer? 

Det er sikkert mange faktorer der ute hvis man går langt nok ned.

Men årsak til krigen? Nei, det er vel godt begrunnet og religion er knapt nevnt.

Her ber du om eksperter, og jeg gir deg eksperter. Hvorfor ignorerer du ekspertene jeg har gitt deg? Leste du kildene jeg ga deg? Leste du om religiøse argumenter for den russiske invasjonen av Ukraina? Hvorfor går du tilbake til "KI har gitt meg 5-6 nøkkelårsaker til akkurat mitt prompt, og det er fasitsvaret". Her vil jeg med rette anklage deg for å være unyansert, eller det en kan kalle en dishonest interlocutor.

Jeg ba deg om kilde for tallene på fremmedkrigere, og fikk det. Jeg har ikke registrert Dagbladet-bruker, så jeg får ikke lest denne artikkelen, utenom toppteksten som informerer om at "en ikke-statlig organisasjon [melder] at hele 40 000 har vervet seg til russisk krigstjeneste". Hvilken organisasjon er dette? Reuters-artikkelen du oppgir viser til påtander fra Putin og Shoigu om at 16 000 fremmedkrigere fra "Midtøsten" har registrert seg. Sammenhengen med islam er uvisst. Betyr dette at afrikanske leiesoldater fra stort sett kristne land som kjemper for Russland sloss fordi de er kristne? 🧐

Jeg ga deg samtidig en lang liste med land Russland har hentet fremmedkrigere fra, hvor noen få av disse landene er muslimske. KI ga deg også en forklaring på at av nøkkelfaktorene som spiller inn på de fra muslimske land vil fattigdom og økonomi være de sentrale (i en lang liste, som ikke vekta religion i seg selv, forresten). Og jeg gjentar, jeg har null behov for å forsvare islam, men datagrunnlag for en redelig diskusjon må jo hvertfall prøve å stemme med virkeligheten.

Endret av afterall
  • Liker 3
Skrevet (endret)
afterall skrev (42 minutter siden):

Jeg ba deg om kilde for tallene på fremmedkrigere, og fikk det. Jeg har ikke registrert Dagbladet-bruker, så jeg får ikke lest denne artikkelen, utenom toppteksten som informerer om at "en ikke-statlig organisasjon [melder] at hele 40 000 har vervet seg til russisk krigstjeneste". Hvilken organisasjon er dette? Reuters-artikkelen du oppgir viser til påtander fra Putin og Shoigu om at 16 000 fremmedkrigere fra "Midtøsten" har registrert seg. Sammenhengen med islam er uvisst. Betyr dette at afrikanske leiesoldater fra stort sett kristne land som kjemper for Russland sloss fordi de er kristne? 🧐

Hei mr kverrulant.

Du trenger bare å logge inn på Dagbladet for å lese artikkelen, det er ikke betalingsmur. Jeg betaler åpenbart ikke for Dagbladet.

Men syrere er vel stort sett muslimer, så majoriteten av disse 56.000 er åpenbart muslimer som av en eller annen grunn har fått det for seg at Russland sin kamp mot Ukraina er den rette kampen å ta. For en betaling riktignok.

Grunnen til at dette er mulig er nok at Russland deler synet på vesten med en del muslimske diktaturer (og sikkert andre også)

Jeg ga deg samtidig en lang liste med land Russland har hentet fremmedkrigere fra

Har noen benektet at de har hentet folk fra disse landene? 

Her ber du om eksperter, og jeg gir deg eksperter. Hvorfor ignorerer du ekspertene jeg har gitt deg? Leste du kildene jeg ga deg? Leste du om religiøse argumenter for den russiske invasjonen av Ukraina? Hvorfor går du tilbake til "KI har gitt meg 5-6 nøkkelårsaker til akkurat mitt prompt, og det er fasitsvaret". Her vil jeg med rette anklage deg for å være unyansert, eller det en kan kalle en dishonest interlocutor.

Ingenting av det du legger ut motbeviser de 6 nøkkelfaktorene som ekspertene er enige i at er bakgrunn for konflikten og som har stått fast i årevis. Det var dette jeg ba om ekspertuttalelser på å motbevise. Du går heller lenger ned i nivå i et slags desperat forsøk på å kunne klistre kristendom til noe her. Jeg vil vel si at f.eks Europa sin tabbe med å gjøre seg for avhengige av russisk gass og olje er en langt viktigere faktor. Det er åpenbart fortsatt ikke noen nøkkelfaktor eller hovedforklaring til selve krigen, men det er en stor tabbe som holder liv i russisk krigføring den dag i dag (jeg hører dog rykter om at de er i ferd med å gå tomme for penger) 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Nesten hele den muslimske verden tørr ikke stemme mot Putin i FN. Spørsmålet her var altså om ukrainske barn bør frigis fra russisk fangenskap. Dette kan fint mene uten engang å velge side i krigen.

Så er det kanskje Islam heller enn kristendom en faktor i krigen her? De deler fiendebilde mot vesten med Putin.

Israel er altså det eneste landet i Midtøsten som synes ukrainske barn bør frigis fra russisk kidnapping. Tenk det

Hele det kristne vesten stemte selvsagt for. Til og med den vemmelige skikkelsen i Ungarn klarte å stemme for dette.

Image

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
HasuUser skrev (13 minutter siden):

Ble nysgjerrig. Men man må betale for å se det?

Satset paa evangeliseringsbehovet og misjonsbefalingen dems og sklei rett inn gitt.

Skrevet
Wall Dorf skrev (8 timer siden):

Ikke foreløpig

Selvfølgelig er Gud og Jesus allmektig på himmel og jord i dag,satan er riktig nok denne verdens gud til Jesus kommer tilbake. Men om Faderen ville kunne han ha utslettet al ondskap i dag.

Skrevet
PrettyBoy skrev (På 28.11.2025 den 9.18):

Mye islam prat her, islam er verre? På hvilken måte? 

Spørsmål til kristne:

Hvis Sønnen er “begotten” må han ha en årsak

Hvis han har en årsak, kan han ikke være uforårsaket.

Hvis han ikke er uforårsaket, kan han ikke være Gud.

Begge religionene er like ille og like lite demokratiske. Hvor langt idiotene som støtter enten den ene eller andre er villig til å gå gjenstår å se 😉

• Liker 2
Skrevet
Jobs skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er Gud og Jesus allmektig på himmel og jord i dag,satan er riktig nok denne verdens gud til Jesus kommer tilbake. Men om Faderen ville kunne han ha utslettet al ondskap i dag.

Det er en skremmende tanke du forfekter... Hvem skapte satan, og hvorfor klarer ikke "den allmektige" å rydde opp i kaoset sitt?

• Liker 2
Skrevet
trn100 skrev (14 minutter siden):

Det er en skremmende tanke du forfekter... Hvem skapte satan, og hvorfor klarer ikke "den allmektige" å rydde opp i kaoset sitt?

Han har en plan ,det vil bli ryddet opp en gang for alle når tiden er inne.

Skrevet (endret)
Jobs skrev (10 minutter siden):

Så da sitter vi her og venter på at han skal få tid til å bry seg om skaperverket sitt? Er han på en annen planet i øyeblikket siden han ikke prioriterer oss akkurat nå? Opptatt med noen andre barn som slaktes eller andre kristne som er mer viktig?

Syndefloden var liksom ikke nok for å utrydde de som ikke trodde på han?

Ta deg sammen, men les gjerne de 10 bud... Ett av dem sier "Elsk din neste som deg selv" mens alt det religiøse fanatikere faktisk gjør er å ta livet av alle andre seg selv... Ikke rart du er en stolt kristen? 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
HasuUser skrev (8 timer siden):

Ble nysgjerrig. Men man må betale for å se det?

Man får med seg kommentarfeltet på facebook. Men det er sikkert noen artikler som er åpne også. 

Jeg kikker egentlig bare på det for underholdningens skyld ,  hvor nedsnødd er det mulig å være liksom... 

Edit: gjelder ikke alle kommentarer, men er enkelte som er til å få bakoversveis av.

Endret av leticia
edit
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trn100 skrev (25 minutter siden):

Er han på en annen planet i øyeblikket siden han ikke prioriterer oss akkurat nå?

Jupp, for tiden er han på den usynlige planeten Imaginary 😅😘

• Hjerte 1
Skrevet
Jobs skrev (1 time siden):

Kommenterte ordet sannhet, med mangen spoersmaaltegn bak, tidligere i denne traaden.

Naa dukket det opp, et nytt morsomt ord.

Selvfoelgelig?????????????????

Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Jupp, for tiden er han på den usynlige planeten Imaginary 😅😘

Heldigvis kan vi bry oss om hverandre! 🙂

Jada, visst det er en avsporing i forhold til overskriften, men overskriften er en søppel påstand skrevet av mennesker med søppel liv! 😉

• Liker 1
Skrevet
Jobs skrev (45 minutter siden):

Og i mellomtiden ønsker altså Gud at Djevelen skal herske her på jorda, og medføre mye unødvendig lidelse og mange fortapte sjeler.

Hyggelig fyr den guden du tror på. 🙄

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (2 minutter siden):

Heldigvis kan vi bry oss om hverandre! 🙂

Jada, visst det er en avsporing i forhold til overskriften, men overskriften er en søppel påstand skrevet av mennesker med søppel liv! 😉

Heldigvis, men bryr vi oss nok sånn generelt? (Filosofisk spørsmål). 

Overskriften er skrevet som et spørsmål. Så svaret på det spørsmålet er et klart og tydelig NEI. 👌

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...