Gå til innhold

Arc Raiders har solgt 4 millioner eksemplarer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var gøy i starten, og mye morsomme møter med andre spillere. Men nå sko eg bare ønske det var mulig å få igjen pengene. Spillet er ikke casual gøy lengre. Folk er mer nervøse og har trust issues, så de skyter heller først. Og griefers og folk som bare vil fore egoet sitt er i alle lobbyer.

Spillet trenger sårt Skill based matchmaking, eller gear score matching. Eller ren PvE modus ved siden av. For sånn det er nå så kan man like godt spille det helt forjævlige Tarkov.

Skrevet (endret)
Fenris Helheim skrev (2 timer siden):

Var gøy i starten, og mye morsomme møter med andre spillere. Men nå sko eg bare ønske det var mulig å få igjen pengene. Spillet er ikke casual gøy lengre. Folk er mer nervøse og har trust issues, så de skyter heller først. Og griefers og folk som bare vil fore egoet sitt er i alle lobbyer.

Spillet trenger sårt Skill based matchmaking, eller gear score matching. Eller ren PvE modus ved siden av. For sånn det er nå så kan man like godt spille det helt forjævlige Tarkov.

Dette skriker "toxic pve player" får å gjøre PvP i et PvPvE spill. Men "PvP spillerens" feil. PvP er en del av spillet om ikkje liker eller ikkje. Får bare lære deg å snike bedre eller ikkje gå der alt med verdifull loot, der kan du forvente PvP. Du kan lett unngå PvP om du er smart.

No som dei har skrudd ned aktive servere og kaster folk inn i 20 min og mindre kamper, så er beste måten å få blueprints eller noe med verdi , altså PvP. PvE delen er latterlig lett og du kan ta alle ARC fiendene med å bare stå bak en vegg og hoppe ut med pot shots. Så det man har igjen akkurat nå er andre spillere.

Har selv tatt ned folk med bare anvill og hagla (begge grønn loot våpen) som har mye bedre gear uten problem, så er ikkje "gear issue".

Endret av BonBattery
Skrevet (endret)

Har spilt Tarkov siden 2017, å sammenligne ARC raiders med det er nesten kriminelt. Du har ikke nubb i helvete i PVP som lav level i Tarkov, det krever ekstreme ferdigheter og solid kartkunnskap. Prosentsjansen for at du i det hele tatt kommer deg ut av Tarkov er så lav i level 0-10 at det er komisk. Siden det også er veldig mange juksere i det spillet krever det at du spiller mye, ikke gir opp og lærer deg mekanismer og kart.

ARC Raiders er allerede laaaaaangt lettere enn dette. I solo er det stor sjanse for å unngå kamp ved å bruke kommunikasjon og løpe vekk fra spillere, unngå de mest befolkede områdene. Jeg har ikke noe imot en PVE modus, men for meg tar det bort hele poenget. Jeg har spilt solo og samarbeidet med 5 stk, fått hjelp når jeg trenger det, hjulpet andre og ledd meg ihjel av de som spiller for å ha det gøy.

Idag la de til Duo-kø, noe jeg har savnet. Solo er ganske ok med tanke på vennlige spillere, i trio er det nesten et rent PVP spill - men også her har vi fått avsluttet midt i kampen fordi fiende (og vi) har vært mer interessert i å extracte enn å kjempe til siste mann. 

Jeg er nesten 40, har barn og snart 20 timer i spillet. På ingen måte god i FPS lenger, men sett imot Tarkov som du nevner er det ikke sammenlignbart. Og der har jeg veldig mange timer totalt. Arc Raiders handler om "player interaction", de har lagt enorm innsats i å få lyden perfekt og legge opp for kule situasjoner med andre spillere.

Endret av DrAlban3000
Skrevet
BonBattery skrev:

Dette skriker "toxic pve player" får å gjøre PvP i et PvPvE spill. Men "PvP spillerens" feil. PvP er en del av spillet om ikkje liker eller ikkje. Får bare lære deg å snike bedre eller ikkje gå der alt med verdifull loot, der kan du forvente PvP. Du kan lett unngå PvP om du er smart.

No som dei har skrudd ned aktive servere og kaster folk inn i 20 min og mindre kamper, så er beste måten å få blueprints eller noe med verdi , altså PvP. PvE delen er latterlig lett og du kan ta alle ARC fiendene med å bare stå bak en vegg og hoppe ut med pot shots. Så det man har igjen akkurat nå er andre spillere.

Har selv tatt ned folk med bare anvill og hagla (begge grønn loot våpen) som har mye bedre gear uten problem, så er ikkje "gear issue".

Og der var første toxic pvp spilleren ja. Spillet kan jo nermest fjerne pvpve stemplet og sette på kun pvp sånn det er nå. Det trengs balanse i det. Pve og pvp må føles likestilt og like gøy, er jo ikke noe poeng i Raids når det kommer slik det er nå. Liker casual pvp med mye humor og gøyale kamper. Det vi har nå er --> campers i busker -> trios som rævkjører duos. En egen duo mode må og på plass fort. Emotes og prox chat er kun for toxic bruk atm...
Skrevet

Testet det i helgen, men uten en ekstremt stor toleranse for ganking blir det bare en oppskrift på frustrasjon nesten hvert run endte i et bakhold fra andre spillere. Jeg refundet det. 

Jeg synes markedsføringsmatrialene er veldig misvisende. Traileren og ingressen på steam antyder at du først og fremst samarbeider med andre for å sloss mot Arc, men det er jo bare tøys. 

Skrevet

Spillet har jo blitt ekstremt markedsført via streamere med exclusive/limited drops på Twitch, saueflokken går rett på trenden og når spillet kommer til et punkt gir saueflokken opp spillet. Streamere i dag har jo blitt advertisement arena for spillselskap, som betaler mye for at deres spill skal få mer salg.

Skrevet
Fenris Helheim skrev (1 time siden):

1, Liker casual pvp med mye humor og gøyale kamper.

2, Det vi har nå er --> campers i busker -> trios som rævkjører duos. 

1, Hvilket/hvilke spill er det som kun har casual PvP med mye humor og gøyale kamper når det samtidig har et (stort) element av PvE?

2, Så i en modus som er laget for 3, så joiner man med færre og klager over at det ikke er rettferdig at de andre er flere/tre?

Har ikke fått prøvd spillet enda, kun sett bittelitt på twich/youtube. Ser moro ut og med ganske god mulighet til å "disengage" dersom man møter andre og ikke ønsker PvP.

Synes det er litt sært å  klage på PvP i en PvP extraction shooter med PvE elementer? 

Skrevet (endret)
sverreb skrev (1 time siden):

Testet det i helgen, men uten en ekstremt stor toleranse for ganking blir det bare en oppskrift på frustrasjon nesten hvert run endte i et bakhold fra andre spillere. Jeg refundet det. 

Jeg synes markedsføringsmatrialene er veldig misvisende. Traileren og ingressen på steam antyder at du først og fremst samarbeider med andre for å sloss mot Arc, men det er jo bare tøys. 

Det er kjedelig når det skjer runde etter runde, men jeg har kanskje hatt mer flaks. Har ikke tall på det, men vil si at over 50% av Solo raid har ført til at jeg kom meg ut igjen. Jeg har flere ganger fått med andre spillere på å ta ned de vanskeligere robotene for så å komme meg ut sammen med de. 

Det er uten tvil den mest effektive måten man får utstyr og våpen på, da PvP har en stor sjanse for at man selv dør og robotene er relativt enkle å håndtere. Om jeg gjør forskjellige oppdrag sier jeg det til de jeg møter, ofte resulterer det i at jeg unngår PvP.

Soles skrev (1 time siden):

Spillet har jo blitt ekstremt markedsført via streamere med exclusive/limited drops på Twitch, saueflokken går rett på trenden og når spillet kommer til et punkt gir saueflokken opp spillet. Streamere i dag har jo blitt advertisement arena for spillselskap, som betaler mye for at deres spill skal få mer salg.

Spillet har 89% positive anmeldelser på Steam. Av de som har avgitt sin stemme er altså 9/10 positive, når man legger til et ekstremt godt salg er det åpenbart at de har truffet spillerbasen sin svært godt. Hadde det vært en markedsførings-hoax hadde vi sett det her, så jeg får ikke det helt til å stemme det du sier. 

Klart, alle spill mister en stor del av spillerbasen sin etter launch - det er helt vanlig.

Battlefield 6 har tapt 70% av spillerne på 4 uker som et eksempel (steam charts)

Endret av DrAlban3000
Skrevet
16 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er kjedelig når det skjer runde etter runde, men jeg har kanskje hatt mer flaks. Har ikke tall på det, men vil si at over 50% av Solo raid har ført til at jeg kom meg ut igjen. Jeg har flere ganger fått med andre spillere på å ta ned de vanskeligere robotene for så å komme meg ut sammen med de. 

Av det jeg har sett er det et mindre problem i solo ja (enn så lenge). Jeg spiller imidlertid ikke solo. Denne typen spill er utelukkende for å spille med venner, men for det formålet er det for oss i praksis uspillbart. Det er synd for bena er der for et godt spill, men med en struktur som incentiverer til det verste av negativ PvP interaksjon (I.e. bakhold o.l.) blir det hele bare frustrerende. 

21 minutes ago, DrAlban3000 said:

Spillet har 89% positive anmeldelser på Steam. Av de som har avgitt sin stemme er altså 9/10 positive, når man legger til et ekstremt godt salg er det åpenbart at de har truffet spillerbasen sin svært godt.

Vi får se hvor godt det holder. Førsteinntrykket var jo for all del bra. Flyter bra og intressant IP. Jeg mistenker at holdbarheten med dagens struktur ikke vil være der. Frustrasjonen fra de som ikke alt er i den veldig lille nisjen av PvP tarkov* spillere o.l. tror jeg kommer til å bygge seg opp raskt.  Men om det holder for de og de faktisk klarer å etablere denne typen spill som en mainstream greie så bra for de, men dette er ikke for meg slik det er i dag.

*) Som jo bare er ca halvparten av de som spiller Tarkov, resten har byttet til PvE modus etter hva jeg kan se

• Liker 1
Skrevet
51 minutes ago, wampster said:

Har ikke fått prøvd spillet enda, kun sett bittelitt på twich/youtube. Ser moro ut og med ganske god mulighet til å "disengage" dersom man møter andre og ikke ønsker PvP.

Det var ikke min erfaring. TTK ihvertfall som nybegnner er svært kort. Fra tidspunktet at noen viser seg til du er KO er 2-3 sekunder maks. Og siden spillet er 3. person kan de som ligger i bakhold observere deg og vente til du lader om (om du har vært involvert i en kamp mot ARC) før de viser seg og skyter deg ned. Om du ikke har umiddlerbar dekning så er det fint lite å gjøre. 

54 minutes ago, wampster said:

Synes det er litt sært å  klage på PvP i en PvP extraction shooter med PvE elementer? 

Det er en god beskrivelse av hva spillet er, men ikke av hva de sier det er. Markedsføringen vektlegger kamp mot Arc og ikke andre spillere. I.e. Markedsføringen legger nesten all vekt på PvE elementet, og har en bakgrunnshistorie om at raiderne alle egentlig samarbeider mot Arc. Det er jo egentlig veldig marginalt til stede slik spillet faktisk flyter, ihvertfall i grupper. Jeg tror ikke så mange som har kjøpt spillet egentlig forventet at man kan bli kverket i et bakhold når som helst. Jeg tror de fleste hadde en forventning om at PvP interaksjoner i all hovedsak ville bli strukturert slik at de involverte de som lette etter slik interaksjon og at de som ville gå etter Arc ville kunne gjøre det uten særlig problemer. 

Jeg anbefaler så ta en kikk på den offisielle traileren og se hvor godt det egentlig matcher med hvordan spillet faktisk flyter.

PvP Extraction shooter er også en veldig marginal genre hvor de mest kjente spillene som Tarkov kanskje har 3-50000 samtidige spillere. Det er lite trolig at særlig mange av alle de som har prøvd Arc Raiders har noen som helst erfaring med hva det innebærer. 

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (26 minutter siden):

Det var ikke min erfaring. TTK ihvertfall som nybegnner er svært kort. Fra tidspunktet at noen viser seg til du er KO er 2-3 sekunder maks. Og siden spillet er 3. person kan de som ligger i bakhold observere deg og vente til du lader om (om du har vært involvert i en kamp mot ARC) før de viser seg og skyter deg ned. Om du ikke har umiddlerbar dekning så er det fint lite å gjøre. 

Det er en god beskrivelse av hva spillet er, men ikke av hva de sier det er. Markedsføringen vektlegger kamp mot Arc og ikke andre spillere. I.e. Markedsføringen legger nesten all vekt på PvE elementet, og har en bakgrunnshistorie om at raiderne alle egentlig samarbeider mot Arc. Det er jo egentlig veldig marginalt til stede slik spillet faktisk flyter, ihvertfall i grupper. Jeg tror ikke så mange som har kjøpt spillet egentlig forventet at man kan bli kverket i et bakhold når som helst. Jeg tror de fleste hadde en forventning om at PvP interaksjoner i all hovedsak ville bli strukturert slik at de involverte de som lette etter slik interaksjon og at de som ville gå etter Arc ville kunne gjøre det uten særlig problemer. 

Jeg anbefaler så ta en kikk på den offisielle traileren og se hvor godt det egentlig matcher med hvordan spillet faktisk flyter.

PvP Extraction shooter er også en veldig marginal genre hvor de mest kjente spillene som Tarkov kanskje har 3-50000 samtidige spillere. Det er lite trolig at særlig mange av alle de som har prøvd Arc Raiders har noen som helst erfaring med hva det innebærer. 

Fair enough.

Å sammenligne dette med Tarkov blir som å sammenligne WoW med WoW hardcore (hvor hvis du dør må starte helt på nytt). Det er kanskje samme premisset, men 2 heeelt forskjellige måter å spille på.

Skrevet

Problemet slik jeg ser det er at pvp delen har fått alt for stor rolle, og dermed frastøter seg pve spillerne. The Divison 1 og 2 gjorde dette på en veldig fin måte. Jeg er selv veldig glad i pve spill, og skyr pvp som pesten. Skulle veldig gjerne sett en blanding av Arc og Division!

• Liker 1
Skrevet
RookieNO skrev (18 minutter siden):

Problemet slik jeg ser det er at pvp delen har fått alt for stor rolle, og dermed frastøter seg pve spillerne. The Divison 1 og 2 gjorde dette på en veldig fin måte. Jeg er selv veldig glad i pve spill, og skyr pvp som pesten. Skulle veldig gjerne sett en blanding av Arc og Division!

Problemet? Du spiller et spill som er pvp og har pve. Du kan ikke da komme i ettertid å klage på at en spiller drepte deg og tok all looten. Det er jo det hele spillet handler om.

Skrevet
3 hours ago, TheKims said:

Problemet? Du spiller et spill som er pvp og har pve. Du kan ikke da komme i ettertid å klage på at en spiller drepte deg og tok all looten. Det er jo det hele spillet handler om.

Buyer beware? 

Se bort i fra at jeg personlig ikke liker hvordan PvP i Arc er håndtert.

Jeg mener den objektive krtitikken er at spillet er markedført som noe annet enn det det er. Ingressen og traileren viser et PvE spill hvor spillerne i all hovedssak samarbeider mot en felles fiende (Arc). Utover noen få scener i traileren hvor raidere skuler litt stygt på hverandre er det lite som hinter om at det i hovedsak er PvP som venter deg i spillet . (Ihvertfall i noe annet enn Solo, men selv der tror jeg det er i ferd med å endre seg) 

M.a.o. det at hele spillet 'handler om' at andre spillere dreper deg og tar alt du har er veldig godt gjemt i markedsføringen. Istedet virker det der som at spillet handler om å samle resurser og kjempe mot Arc i fellesskap med andre spillere. Dette er to ganske forskjellige spillkonsepter. 

Jeg forestiller meg at det siste var det Embark forestilte seg de skulle oppnå, og kanskje oppnådde de det for en kort stund i solo, men det er ikke hva spillet i praksis handler om slik du selv påpekte, og som var min opplevelse av det i gruppespill, og som burde vært svært forutsigbart siden spillet ikke inneholder noen disincentiver til å i hovedsak andripe andre spillere. For å oppnå det embark fremstiller i traileren må det mekanismer på plass som regulerer spilleroppførsel mer.

• Liker 1
Skrevet
Var ok i ca 10 timer så ble for my av det samma om og om igjen så nå blir ikke det spillt mye mer fra min side, spiller heller Enshrouded som har blitt mega bra etter siste oppdatering 😊
Skrevet
sverreb skrev:
51 minutes ago, wampster said:

54 minutes ago, wampster said:

Jeg viste ikke at spillet hadde PVP før jeg hadde spilt det litt og ble drept, da ble bye bye til det spillet samme med Dune The Awakening er også lagt på hylla pga PVP søppelet, siste gang jeg kjøper et spill før jeg er sikker på at det ikke finnes et snev av PVP i det.
  • Liker 1
Skrevet
TheKims skrev:
RookieNO skrev (18 minutter siden):

Det kommer ikke fram noe sted som jeg har sett att det skal være et PVP spill, dette er lureri for mange hater PVP og hadde ikke kjøpt spillet om dette hadde vært opplyst på en skikkelig og tydelig måte! Skal de ha PVP så for de ha "battle grounds" samma som i WOW altså egene områder for PVP og ikke blande dette inn i PVE delen.
  • Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Tåka said:

Jeg viste ikke at spillet hadde PVP før jeg hadde spilt det litt og ble drept, da ble bye bye til det spillet samme med Dune The Awakening er også lagt på hylla pga PVP søppelet, siste gang jeg kjøper et spill før jeg er sikker på at det ikke finnes et snev av PVP i det.

Jeg var klar over at det var PvP, men jeg regnet med at spillet hadde lagt til incentiver til å bremse slike de mest negative utslagene samt begrense de som lever og ånder for griefing siden det ble fremhevet hvordan spillet var PvE primært. Det viste seg å ikke stemme. Jeg fikk heldigvis refundert det. 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Skrevet
TheKims skrev (6 timer siden):

Du har sikkert ikke fått med deg at spillet i utgangspunktet hadde mye mindre fokus på pvp enn det det har nå. Det er mange som falt fra når de så hvor spillet gikk, meg inkludert. Når støvet har lagt seg så kommer det til å ha like mange spillere som andre extraction looters med pvp. Det finner ikke opp noe som helst på nytt...

https://www.consolecreatures.com/arc-raiders-changes-to-pvp-shooter/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...