GÃ¥ til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

56 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mÃ¥ltider.
      5
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      19
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      5
    • Jeg har godt rÃ¥d, men reagerer prinsipielt pÃ¥ prisnivÃ¥et.
      20
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstÃ¥tt.
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (37 minutter siden):

Jeg håper dette er sarkasme 

Litt.

Samtidig påpeker jeg bare hvordan det er lite poeng for alle de uføre å samles der hvor boligprisene er høyest, hvordan frakt og slikt burde kunne løses, etc.

Om vi virkelig ønsket, så skulle vi fint klare å få ned prisene. Problemet er bare hvor langt vi er villige til å gå for å gjøre dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iki skrev (2 minutter siden):

Litt.

Samtidig påpeker jeg bare hvordan det er lite poeng for alle de uføre å samles der hvor boligprisene er høyest, hvordan frakt og slikt burde kunne løses, etc.

Om vi virkelig ønsket, så skulle vi fint klare å få ned prisene. Problemet er bare hvor langt vi er villige til å gå for å gjøre dette.

Å skille sårbare mennesker fra familie og nettverk er ikke løsningen ihvertfall...

• Liker 1
Skrevet
Noxhaven skrev (58 minutter siden):

Det hadde vært artig å visst hvordan inntektsfordelingen er i et eksempel på f.eks. melk fra bonden helt til kjøleskapet i KIWI.
Er det noen her som har noe innside informasjon?

Bonden: Ta vare på dyrene, melke dem, flytte melken til en tank, kjøle tanken.
Kost 1,6 kr/L, salg 2 kr/L? Tenker 20% fortjenste i de fleste ledd er rimelig?

Tine kjører ut til bonden, flytter melken fra bondens tank til bil og kjører melken for å bli behandlet.
Kost 4-9 kr/L basert på avstand til bonden? Om vi sier snittet er 5 kr/L så selges det for 6 kr/L etter påslaget. 

Forvalte melken. Fordele den på fetprosent til drikke melk/fløte/smør/ost.
Kost 1 kr/L, salg 1,2 kr/L

Kjøre melken pakking om det ikke skjer på samme sted.
Kost kjøring 1 kr/L salg 1,2 kr/L
Innkjøp kartong 1 kr/L salg 1,2 kr/L
Maskinell prosess for å tappe melk i kortong, forsegle og stable på brett - Kost 1,5 kr/L salg 1,8 kr/L
Stable brett på bil og sende til butikk - kost 3 kr/L salg 3,6 kr/L

Anslag:
2+6+1,2+1,2+1,2+1,8+3,6= 17 kr.
Hylleplass hos angitt butikk 5%? Tror dette er en greie.. = 17,85 kr
PÃ¥slag salg hos f.eks. KIWI 5% = 18,74 kr
Mva 15% = 21,55 kr

Du har drastisk undervurdert prisen til bonden, og tilsvarende overvurdert kostnadene til inntransport, og jeg antar prisen til foredlingen også er betydelig mye lavere. Det er heldigvis ikke sånn at prisen til råvareprodusenten er 10% av utsalgsprisen; et mer realistisk anslag er ca. 1/3-del til bonden, og resterende 2/3-deler fordelt mellom meieri og butikk.

Driftskostnadene, sett bort fra utbetalingspris til bonde, for TINE-datterselskapet Norsk Melkeråvare er på 414 millioner kroner, fordelt på 1,4 milliarder liter (ku og geit totalt) melk. Det skulle gi en kostnad på ca. 30 øre/liter.

https://www.xn--norskmelkervare-rlb.no/om-oss/arsrapporter/norsk-melkeravare-arsrapport-2024

Pris til bonde: ca. 6,60-6,70kr (forøvrig; Arla i Sverige hadde høyere utbetalingspris enn Tine i Norge i sommer...)

(gjennomsnittlig utbetalingspris kommer man frem til ved å ta PGE minus inntransportkostnadene...)

Inntransport, la oss si 0,5kr, for å runde av til nærmeste 50-øring...

PGE - Planlagt grossistpris ut fra NMR til Tine, Synnøve, Rørosmeieriet og Q: 6,93kr for inneværende halvår

Prisutjevningsordningen: 2kr i avgift pr liter drikkemelk (dette brukes til å redusere prisen på andre melkeprodukter, som f.eks. ost, hvor det går med ca. 10l melk til å produsere 1kg ost...)

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-06-29-904

Foredling på meieriet, alt (pasteurisering, homogenisering, evt. separering for å fjerne fett, tapping) inkludert emballasjen, kanskje 5kr/l? Konsummelk krever lite foredling, andre produkter mye. Her er det stor usikkerhet.

Uttransport fra meieri til butikker; kanskje 0,5kr/l her også? Like effektivt som inntransporten, minst, skulle man tro.

Begynner jeg å regne fra PGE, og legger til de andre anslagene er jeg på 14,53kr, før 15% moms og butikkens margin. Men alt mellom PGE og utsalgsprisen i butikk sitter meieriene og matvarekjedene på som dyrebare forretningshemmeligheter, så det vet jeg ikke mer om enn deg. De totale kostnadene i Tine (konsernregnskapet er offentlig...) lar seg nok riktignok fordele på antall liter melk, men ikke på varelinjenivå.

Skrevet
Tussi skrev (19 minutter siden):

Å skille sårbare mennesker fra familie og nettverk er ikke løsningen ihvertfall...

Man kan ikke forvente at hele Norge skal bo i Oslo bare pga en person alle kjenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...