GÃ¥ til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

39 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mÃ¥ltider.
      2
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      12
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      4
    • Jeg har godt rÃ¥d, men reagerer prinsipielt pÃ¥ prisnivÃ¥et.
      15
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstÃ¥tt.
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Akkurat det der er det dessverre få som forstår.
Som min fysikklærer sa en gang i tiden: "man får ikke noe gratis her i verden".

Det er sant, men det finnes grense hvor dyrt deg bør være. For og si på en annen måte, det er ikke billig og leve. 😌😔

Videoannonse
Annonse
Skrevet
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Kvifor det? 
Er matvareprisane i ei særstilling? Kva med anna prisauking på slik som bustadprisar/leigeprisar, straum, transport, osv?

Eg skjønner sjølvsagt at ein er bra ufordrageleg om ein tek til orde for at matvareprisane er alt for låge, og helst burde være mykje høgare. Men samtidig så er det også slik at vi i gjennomsnitt bruker mindre og mindre andel av lønna vår på mat. I dag bruker vi i snitt i underkant av 15% av inntekta på matvarer, mot ca 20% i 1980. Største utgiftsposten med god margin er bustad, straum og oppvarming.
Om ein verkeleg skal gjere tiltak som gjer at folk flest får betre råd, og også auka livskvalitet, så er det å innføre tiltak som reduserer buutgiftene, som til dømes straumprisane. Heile ordninga med Norgespris er nesten ein vits, sjølv om det hjelp godt på å få låst prisen gjennom vinteren så er prisen å betale at ein må betale overpris på straumen gjennom heile sommaren.

Vi igjennomsnitt. Du er klar over at det er folk som ligger under gjennomsnittet også? Min mor har i underkant av 20 000 utbetalt pr måned. Etter at alle faste utgifter er betalt, så er det jaggu ikke mye igjen til mat. Hadde det ikke vært for at jeg og søster inviterer henne på middag nå og da, så hadde det nok gått mest i stekt egg på brødskiva. 

Vi lever i et av verdens rikeste land, men vi har ikke nok penger til å gi en liten økning på trygda, så folk får middag hver dag.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...