Gå til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

38 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over måltider.
      2
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      11
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      4
    • Jeg har godt råd, men reagerer prinsipielt på prisnivået.
      15
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstått.
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet
kåre b skrev (29 minutter siden):

Sverige skal vel nå halvere mat mva fra 12, til 6%. 

Ja, den svenske regjeringen foreslår å halvere matmomsen fra 12 % til 6 % fra 1. april 2026. Forslaget er en del av budsjettforhandlingene og skal bidra til å redusere matvareprisene for svenske familier. Kuttet er planlagt å gjelde til 31. desember 2027 og forventes å føre til økt grensehandel med Norge. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Jeg spiser aldri middag det går i julekake med smør og gulost frokost lunsj middag kvelds året rundt 

Da går du glipp av mange vitaminer og viktige byggeklosser for kroppen. Lyst mel uten fiber. 

Er nok ikke bra på sikt for helsa.

• Liker 3
Skrevet
Subara skrev (3 minutter siden):

Da går du glipp av mange vitaminer og viktige byggeklosser for kroppen. Lyst mel uten fiber. 

Jeg håper og tror at han var mega sarkastisk. Mener å ha sett bilder han har lagt ut i en annen tråd om dagens middag og der ser det ut som at han spiser variert.

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Morromann said:

Ifølge Støre så vil kutt i matmosen "gagne de rike". Javel, gagne de rike slike som ham?

Han har jo et poeng. Hjelper ikke å kutte matmoms. Om en liter melk koster 22kr med dagens moms, så vil den fortsatt koste 22kr etter en eventuell halvering. Mellomlegget går i lomma til butikkjedene. 

Burde det være sånn? Absolutt ikke. Kommer det til å bli sånn? Definitivt. Hvorfor? Fordi folk kjøper matprodukter uansett hva dem koster, og det veit gigantene. Krympflasjon er en direkte årsak av at folk kjøper uansett. 225 gram med kjeks koster 34kr? Hvorfor skal dem fortsette å produsere sånne bokser når folk like gladelig kjøper 175 gram med kjeks til samme pris? 

• Liker 2
Skrevet

Hver gang eg handler "usunt", altså endel ferdigpreppet saus og diverse slikt, så får eg nesten dobbelt så dyrt handlenett. Kjøper eg råvarer, og holder meg unna ekstremt dyre grønnsaker så synes eg ikke handlekurven er dyr i det hele tatt. Spesielt ikke viss eg kjøper kaffe, ost og slikt på tilbud. 

Salater og diverse dyrker eg når det er mulighet for det, og der får man veldig mye for lite innsats. 

• Hjerte 1
Skrevet
Boing_80 skrev (13 minutter siden):

Jeg håper og tror at han var mega sarkastisk. Mener å ha sett bilder han har lagt ut i en annen tråd om dagens middag og der ser det ut som at han spiser variert.

Det var pizza det 

Skrevet (endret)
Subara skrev (19 minutter siden):

Ja det er godt mulig men tar vitamintilskudd ved siden av nyrepasient 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Ein stor andel av det er at leddene etter råvare til du kjøper det tar grovt høge priser.

Så om vi fjerner alle mellomleddene, altså vi bare selger råvarer på et marked i byen, slik som før i tiden, så hadde det vært bedre for alle?

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Iki said:

Så om vi fjerner alle mellomleddene, altså vi bare selger råvarer på et marked i byen, slik som før i tiden, så hadde det vært bedre for alle?

Kvifor spør du? For det er ikkje det eg seie. Det eg seie er at prisen dei tar er særdeles grådig. Det er noko hampe gale når ca 6-7 øre per liter melk hos bonde blir 20-30 kr på butikken.

Eg har ikkje fasit på korleis løyse det, eller kor mange mellomledd som egentlig er nødvendig, men ein treng ikkje ein bachelor-grad for å sjå at noko er gæli i den flyten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Eg merker at matvareprisane auker, men det er ikkje til eit slikt nivå at eg ikkje kan handle som normalt. Då må matvareprisane stige mykje over ei lengre periode. Sjølv om matvareprisane i år har auka meir enn lønnsveksten min, så er det ein viss form for balanse. Eg betalar meir for varer og tenester, men samtidig så har eg også fått meir inn på konto.

For meg så er det ei større utfordring med alle dei andre prisane som har auka enn akkurat matvareprisen. Eg trur at ein av grunnane til at folk reagerer på matvareprisen er at dette er prisar som mange har eit nært forhold til, og ein husker nærmast nostalgisk tilbake til gamle dagar då ein fekk fire store sjokoladeplater for 100 kr, at kjøttdeigen kosta 50 kr, eller at krone-isen kosta 1 kr, osv utan at ein har rekna på korleis prisen står seg i forhold til lønninga.
Sjølv om 200 grams sjokoladeplater på tilbod har blitt dyrare siste åra, så er det ikkje så himla stor forskjell på antall store sjokoladeplater eg kunne fått for heile månedslønna mi i 2022 kontro no i 2025. Litt forskjell er det, men ikkje veldig dramatisk.
Sånn sett så kjenner eg meir på at eg synes det har blitt unødvendig dyrt for underholdning, som til dømes strømmetenester som ikkje berre har blitt dyrare men som no også har innholdet delt utover fleire leverandørar slik at du "må" ha fleire abonnement. Så for meg så koker det litt ned til at det er ei større utfordring at eg i dag har mykje meir å fordele pengane mine på av varer og tenester, enn det handlar om at akkurat maten har blitt så dyr.

Når det gjeld matvaremomsen så er det rein symbolpolitikk å redusere den. Som tidlegare nemt så vil matvareprisane i liten grad bli påvirka av momsen. Om matmomsen går frå 15% til 0% så betyr ikkje det at maten nødvendigvis blir 15% lågare, i beste fall så blir prisen satt ned med 10% i ei kort periode og dei resterande 5% forsvinn ved at både butikk, grossist, transportør og produsent kan ta seg litt betre betalt utan at det vises så godt på matvareprisen.
Det neste problemet er at når staten ikkje lenger får momsinntekter frå matvaresalg så må disse pengane hentast frå andre stadar, enten ved at det blir høgare moms eller avgifter på andre varer, eller enkelt og greit ved at alle må betale litt meir i skatt.
Grunnen til at staten bruker moms for å skaffe seg inntekter i staden for å berre hente alt frå skatten er at ved å innføre moms på varer og tenester så får ein ei meir "rettferdig" fordeling ved at dei som har høgt forbruk også bidreg mest til statskassa.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at jeg er forsiktig med å kjøpe dyr mat for å ha kontroll. Når prisene har økt så mye, kan det også bety at de fortsetter å øke like mye i fremtiden. Det gjør at jeg sparer inn på maten, men også på kleskjøp.

En generell usikkerhet for fremtiden. Men jeg går foreløpig ikke i minus. Det betyr at jeg egentlig kunne spist litt bedre, men jeg er redd for å få for gode vaner. Også med tanke på at pensjonen min ikke blir så høy.

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

Årsakene til at matprisene stiger er sammensatt. 

For det første så er forbruket generelt for høyt i Norge, da øker inflasjonen. Vi har i tillegg en krone som er altfor lite verdt, og siden vi er lite selvforsynte med mat i Norge så må vi kjøpe inn mat fra andre land. Vi kjøper i hovedsak inn mat i eurosonen, og må betale i Euro, som gjør at importen blir dyrere enn tidligere. (Euroen koster nå rundt 11,7, det er ikke så mange år siden den var nede i 10). I tillegg så er det avdekket at matvarekjedene driver prissamarbeid. 

Så det vi kan gjøre... kanskje flere kan dyrke litt frukt og grønnsaker selv. Vi må i tillegg få det generelle forbruket i samfunnet ned for å få inflasjonen ned på et akseptabelt nivå. Når inflasjonen er høy må renta settes opp, folks lån blir dyrere å betale ned. Så kommer kravene om lønnsøkning som egentlig bare fører til at inflasjonen øker enda mer, fordi da har folk mer penger å forbruke. Det blir en evig runddans som bidrar til at folk sliter mer totalt. 

Så ja, det kan funke med slikt som @TheDarkSycamore - SCM gjør. Men det nytter ikke når det kommer fra en og annen ensom ulv, vi må senke forbruket vårt i flokk, at vi løfter i samme retning... 

Joda, du har et poeng i det du sier. Jeg klarer ikke å protestere alene, som du sier. Jeg personlig syns det er kjempe viktig og ta opp dette temaet uavhengig om man har råd eller ikke. 😌😏

Skrevet

i 2025 er de menneskene jeg liker aller minst,de som forsvarer matvareprisene,eller har stor forståelse på hvorfor (de tror og mener) det er slik. Jeg kan ikke fordra de,og dette er noe alle har en mening om. Jeg har gått i vemmelse hver gang. Driter i hva side de står på politisk (selv om det til stadighet viser seg å være høyresiden) eller om de er aldri så fine personer ellers. Jeg klarer de ikke,og får de fulstendig i halsen med en gang. Mitt problem,så absolutt. Men herregud så irriterende da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...