GÃ¥ til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

39 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mÃ¥ltider.
      2
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      12
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      4
    • Jeg har godt rÃ¥d, men reagerer prinsipielt pÃ¥ prisnivÃ¥et.
      15
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstÃ¥tt.
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har begynt å spise middag bare annenhver dag. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg er lei av hvordan matprisene har blitt. Det er min lille protest. Jeg kunne latt være, jeg har råd — men jeg tenker på dem som ikke har det.

Mat skal ikke være luksus. Det skal være en selvfølge at alle kan spise seg mett. Når en vanlig middag begynner å føles som en utgift man må planlegge nøye, da er noe galt.

Jeg gjør dette for å markere noe, ikke for å spare. Samtidig kjenner jeg folk som virkelig sliter, som må kutte ut middager fordi de ikke har noe valg. De blir rammet hardest, og det gjør vondt å se.

Det er på tide at vi begynner å snakke mer om dette — ikke bare som tall og prosenter, men som mennesker som faktisk kjenner det på kroppen.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Morromann skrev (19 minutter siden):

Ifølge Støre så vil kutt i matmosen "gagne de rike". Javel, gagne de rike slike som ham?

Hvis det stemmer, da er ikke det rettferdig for oss normale folk, særlig for de som har dårlig råd. Jeg personlig mener denne matprisen begynner og bli et problem, et samfunns problem.

Hvis det var det du mente. 🤔🤔

• Liker 1
Skrevet (endret)
Iki skrev (15 minutter siden):

Hva er det som gjør at prisene stiger, og hva kan man gjøre med det?

Jeg kan ikke svare 100% på det spørsmålet ditt. En som har kunnskap om dette har bedre svar en meg.

På tv2 nyhetskanalen, sa de at matprisen er steget pga rimeligere strømpriser. Men, jeg er ikke sikker på om det stemmer 100%, jeg vil tro det er mye mer en bare det.

• Liker 1
Skrevet
TheDarkSycamore - SCM skrev (3 minutter siden):

På tv2 nyhetskanalen, sa de at matprisen er steget pga rimeligere strømpriser. Men, jeg er ikke sikker på om det stemmer 100%, jeg tror det er mye mer en bare det.

Burde ikke rimeligere strøm senke prisen på matvarer? Om de trenger strøm for å produseres.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Morromann skrev (32 minutter siden):

Ifølge Støre så vil kutt i matmosen "gagne de rike". Javel, gagne de rike slike som ham?

Mva på mat utgjør 12%. på en pakke Bremykt utgjør det kanskje 6kr av de 50 jeg betaler.
redusert MVA på mat spiser dagligvarebaronene opp på noen måneder. De veit vi betaler 50kr for en pakke smør, så da sniker de seg fort opp dit og tar MVA pengene og stapper i egen lomme.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Tror det er mange naa, som bare spiser farseprodukter og billig usunn mat.

Hensyn til helsen, kan de ikke ta.

Enig, det er som oftest det som er sånn noen lunde litt rimelige i pris. Det er ikke sånn det skal være. Jo, det har også steget, bare ikke så mye som sund mat har gjort, etter min erfaring.

• Liker 1
Skrevet (endret)
TheDarkSycamore - SCM skrev (1 time siden):

Jeg har begynt å spise middag bare annenhver dag. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg er lei av hvordan matprisene har blitt. Det er min lille protest. Jeg kunne latt være, jeg har råd — men jeg tenker på dem som ikke har det.

Mat skal ikke være luksus. Det skal være en selvfølge at alle kan spise seg mett. Når en vanlig middag begynner å føles som en utgift man må planlegge nøye, da er noe galt.

Jeg gjør dette for å markere noe, ikke for å spare. Samtidig kjenner jeg folk som virkelig sliter, som må kutte ut middager fordi de ikke har noe valg. De blir rammet hardest, og det gjør vondt å se.

Det er på tide at vi begynner å snakke mer om dette — ikke bare som tall og prosenter, men som mennesker som faktisk kjenner det på kroppen.

Naa som megaorgien julen staar for doeren, kan en benytte anledningen til aa markere da.

Handle mat som vanlig og stekt fiskepudding, guleroetter og poteter, paa juleaften, freks.

Har gjort det noen ganger og faar en mye triveligere og fredeligere jul da.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg husker da ribben kostet 40 kr kiloen(ca. 8-10 år siden), nå godt over 100 kr selv om det nærmer seg jul.

https://oda.com/no/categories/26-kylling-og-kjott/389-svin/3084-ribbee/

Faktisk enda dyrere enn jeg trodde.

Krigen i Ukraina, toll fra USA, avlinger som går feil på grunn av klimaendringer, dyrtid fra land vi importerer i fra og at vi må være forsiktig med å bruke mer oljepenger, for da blir det inflasjon el. Lav kronekurs. Etterdønningene i fra pandemien. 

Jeg spiser mindre laks. Nå går det mest i kjøttdeig, men koteletter kan også være ok på pris. Spiser også mindre kylling enn før. Mindre sjokolade, frossenpizza og chips, som er bra. Kjøttpålegg nesten ikke, men også fordi vi skal spise mindre bearbeidet kjøtt. Har ikke kjøpt små tomater denne uken pga prisen. Agurken er ute fra menyen. Steker ikke i ren olivenolje men blandingsprodukt. Og det blir selvfølgelig ikke fersk fisk til middag.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iki skrev (1 time siden):

Hva er det som gjør at prisene stiger, og hva kan man gjøre med det?

Årsakene til at matprisene stiger er sammensatt. 

For det første så er forbruket generelt for høyt i Norge, da øker inflasjonen. Vi har i tillegg en krone som er altfor lite verdt, og siden vi er lite selvforsynte med mat i Norge så må vi kjøpe inn mat fra andre land. Vi kjøper i hovedsak inn mat i eurosonen, og må betale i Euro, som gjør at importen blir dyrere enn tidligere. (Euroen koster nå rundt 11,7, det er ikke så mange år siden den var nede i 10). I tillegg så er det avdekket at matvarekjedene driver prissamarbeid. 

Så det vi kan gjøre... kanskje flere kan dyrke litt frukt og grønnsaker selv. Vi må i tillegg få det generelle forbruket i samfunnet ned for å få inflasjonen ned på et akseptabelt nivå. Når inflasjonen er høy må renta settes opp, folks lån blir dyrere å betale ned. Så kommer kravene om lønnsøkning som egentlig bare fører til at inflasjonen øker enda mer, fordi da har folk mer penger å forbruke. Det blir en evig runddans som bidrar til at folk sliter mer totalt. 

Så ja, det kan funke med slikt som @TheDarkSycamore - SCM gjør. Men det nytter ikke når det kommer fra en og annen ensom ulv, vi må senke forbruket vårt i flokk, at vi løfter i samme retning... 

• Innsiktsfullt 5
Skrevet

Matprisene har økt med rundt 6% siste året, som selvfølgelig er mye.
Hva mye legger forresten regjeringen opp til at statsbudsjettet skal øke nå?
Ting henger sammen her folkens.

• Liker 1
Skrevet
sk0yern skrev (22 minutter siden):

Matprisene har økt med rundt 6% siste året, som selvfølgelig er mye.
Hva mye legger forresten regjeringen opp til at statsbudsjettet skal øke nå?
Ting henger sammen her folkens.

Er det generelt alle matvarer, eller er det enkelte som har steget såpass mye at det utgjør en forskjell på hele statistikken?

Skrevet
Morromann skrev (3 timer siden):

Gagne matbaronene. Det er ingen grunn til å tro at kutt i mva vil dempe prisene eller prisveksten på lang sikt, gitt den markedsdominansen de tre store har.
Hadde vi hatt reell konkurranse, kunne det kanskje hatt en effekt, men slik ståa er nå vil pengene bare ende opp i allerede fulle lommer.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Sverige skal vel nå halvere mat mva fra 12, til 6%. 

Hvis Norge hadde kuttet matmomsen fra 15 til 10% ville man neppe sett en reduksjon i matpriser på tilnærmet 5%. Sannsynligvis ville matprisene kanskje stått på stedet hvil noen måneder før økningen hadde begynt igjen. Altså ville det bare økt marginene til norges rikeste med tilnærmet 5%.

Matkjedene leker ikke butikk, eller driver med veldedighet, deres formål er å maksimere fortjenesten og utbytte til eierne. Da handler det selvfølgelig om høyest differanse mellom innkjøpspris og utsalg.

Nå jakter og fisker jeg middagen min selv, potetåker, gulrot, grønnkål og jordbær dyrker vi selv. Så middag blir det hver dag, kjøper stort sett bare tilbehør.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...