GÃ¥ til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

10 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mÃ¥ltider.
      0
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      5
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      0
    • Jeg har godt rÃ¥d, men reagerer prinsipielt pÃ¥ prisnivÃ¥et.
      3
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstÃ¥tt.
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har begynt å spise middag bare annenhver dag. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg er lei av hvordan matprisene har blitt. Det er min lille protest. Jeg kunne latt være, jeg har råd — men jeg tenker på dem som ikke har det.

Mat skal ikke være luksus. Det skal være en selvfølge at alle kan spise seg mett. Når en vanlig middag begynner å føles som en utgift man må planlegge nøye, da er noe galt.

Jeg gjør dette for å markere noe, ikke for å spare. Samtidig kjenner jeg folk som virkelig sliter, som må kutte ut middager fordi de ikke har noe valg. De blir rammet hardest, og det gjør vondt å se.

Det er på tide at vi begynner å snakke mer om dette — ikke bare som tall og prosenter, men som mennesker som faktisk kjenner det på kroppen.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Morromann skrev (19 minutter siden):

Ifølge Støre så vil kutt i matmosen "gagne de rike". Javel, gagne de rike slike som ham?

Hvis det stemmer, da er ikke det rettferdig for oss normale folk, særlig for de som har dårlig råd. Jeg personlig mener denne matprisen begynner og bli et problem, et samfunns problem.

Hvis det var det du mente. 🤔🤔

Skrevet (endret)
Iki skrev (15 minutter siden):

Hva er det som gjør at prisene stiger, og hva kan man gjøre med det?

Jeg kan ikke svare 100% på det spørsmålet ditt. En som har kunnskap om dette har bedre svar en meg.

På tv2 nyhetskanalen, sa de at matprisen er steget pga rimeligere strømpriser. Men, jeg er ikke sikker på om det stemmer 100%, jeg vil tro det er mye mer en bare det.

Skrevet
TheDarkSycamore - SCM skrev (3 minutter siden):

På tv2 nyhetskanalen, sa de at matprisen er steget pga rimeligere strømpriser. Men, jeg er ikke sikker på om det stemmer 100%, jeg tror det er mye mer en bare det.

Burde ikke rimeligere strøm senke prisen på matvarer? Om de trenger strøm for å produseres.

Skrevet
Morromann skrev (32 minutter siden):

Ifølge Støre så vil kutt i matmosen "gagne de rike". Javel, gagne de rike slike som ham?

Mva på mat utgjør 12%. på en pakke Bremykt utgjør det kanskje 6kr av de 50 jeg betaler.
redusert MVA på mat spiser dagligvarebaronene opp på noen måneder. De veit vi betaler 50kr for en pakke smør, så da sniker de seg fort opp dit og tar MVA pengene og stapper i egen lomme.

Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Tror det er mange naa, som bare spiser farseprodukter og billig usunn mat.

Hensyn til helsen, kan de ikke ta.

Enig, det er som oftest det som er sånn noen lunde litt rimelige i pris. Det er ikke sånn det skal være. Jo, det har også steget, bare ikke så mye som sund mat har gjort, etter min erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...