Gjest 9a6a6...d45 Skrevet tirsdag kl 20:45 Skrevet tirsdag kl 20:45 @krikkert Hvordan stiller saken seg når det er under 2 uker igjen til begravelsen, kan utnevnte person sette seg på bakbena og "avlyse" begravelsen og dermed utsette personen som har bestilt tjenester av begravelsesbyrået ekstra kostnader? Vedkommende som nå har ansvaret var ikke klar over at dokumentene eksisterte før etter at tjenesten var bestilt. Anonymous poster hash: 9a6a6...d45
krikkert Skrevet tirsdag kl 20:58 Skrevet tirsdag kl 20:58 Ved uenighet avgjør kommunen hva som skal skje. Det innebærer ikke bare at kommunen kan velge mellom de aktuelle personene, selv om det vil være naturlig, kommunen kan også velge selv å ta beslutningene. Kommunen kan også bestemme at beslutninger som allerede er tatt ikke skal omgjøres. Det er den som krever å få ta ansvar for gravferden som må kreve at kommunen griper inn. Det er lite sannsynlig at kommunen vil gripe inn når gravferden allerede er planlagt, men det er ikke umulig. Hvis avdøde hadde verdier vil nødvendige begravelsesomkostninger kunne kreves dekket av dødsboet. Omkostningene kan være nødvendige selv om de ble bestilt av noen som ikke var utpekt til å arrangere begravelsen. At det er under to uker til begravelsen er ikke noe vektig moment. Hovedregelen i alle saker som ikke involverer kremasjon er at begravelse skal skje senest etter 10 virkedager. 2
Drunkenvalley Skrevet tirsdag kl 21:07 Skrevet tirsdag kl 21:07 Forøvrig, er det noko spesifikt dykk er særs bekymret for? Begravelse er dyrt for all del, men eg slit med å sjå kva slags kostnader som plutselig skulle inntre her egentlig, med mindre det er noko veldig radikalt avvik. 1
Gjest 9a6a6...d45 Skrevet tirsdag kl 22:19 Skrevet tirsdag kl 22:19 Drunkenvalley skrev (1 time siden): Forøvrig, er det noko spesifikt dykk er særs bekymret for? Begravelse er dyrt for all del, men eg slit med å sjå kva slags kostnader som plutselig skulle inntre her egentlig, med mindre det er noko veldig radikalt avvik. A har blitt tildelt ansvaret av kommunen. B har blitt utpekt som ansvarlig for begravelsen av vennen min i dokumentet som hen skrev under på, vennen min vil at A ikke skal ha dette ansvaret eller delta i begravelsen, hen var veldig klar på dette i dokumentet. A har allerede planlagt og bestilt tjeneste av begravelsbyrå. Bekymringen ligger i om B stiller seg på bakbena og krever å ta over begravelsen som da vil potensielt føre til at A (eventuelt dødsboet) må dekke kostnader til byrået gitt at hen velger å bytte / kansellere begravelsen. Jeg tviler på at det kommer til å skje, de fleste er såpass oppegående at de ikke vil lage kvalme, men man vet aldri, jeg kjenner ikke B spesielt godt. Anonymous poster hash: 9a6a6...d45
Marzo Skrevet onsdag kl 09:11 Skrevet onsdag kl 09:11 Skal ikke dødsboet dekke begravelsen om B overtar ansvaret?
krikkert Skrevet onsdag kl 09:45 Skrevet onsdag kl 09:45 Dødsboet dekker nødvendige begravelsesomkostninger - hvis det er midler i det.
Gjest 9a6a6...d45 Skrevet onsdag kl 23:40 Skrevet onsdag kl 23:40 krikkert skrev (13 timer siden): Dødsboet dekker nødvendige begravelsesomkostninger - hvis det er midler i det. Som for øvrig er greit. Men det er fryktelig kjipt hvis dødsboet må dekke flere begravelser gitt at person B får tildelt ansvaret og kansellerer den første begravelsen, det vil jo gå utover arvinger til syvende og sist som får redusert arv. Anonymous poster hash: 9a6a6...d45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå