Gå til innhold

Støre velger bort jøder på Krystallnatt markering

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Det var en aksjon som ikke burde fått massiv kritikk i etterkant 

Som sagt, det er før min levetid så er ikke gammel nok til å huske responsen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (8 minutter siden):

Det er ikke vits å diskutere når du ikke forstår hva jeg skriver. Jeg skriver at uansett hva Israel gjør, får de kritikk, også når de redder gisler fra terrorister i Uganda. Du ser et kun i lys av palestinasaken, jeg ser det i et videre lys. 

Eg ser det ikkje slik. Den konkrete hendinga har eg ikkje sett meg inn i, men eg går ut frå at kritikken mot Israel gjekk på at dei ikkje følgde spelereglane med tanke på å respektere eit anna land sin territorielle integritet. At Israel eigentleg burde ha fått ros for handlinga er eigentleg ei anna sak.

Ein kan ikkje leggje enkelthendingar til grunn for å konkludere slik som du gjer. Når Israel angrip terroristane i Jemen er det ingen som kritiserer Israel for det. Når Israel blandar seg inn i interne forhold i Syria fortener Israel kritikk. Ingen land kan finne seg i slikt, det same gjeld for USA og Russland. Israel påstår at dei blandar seg inn for å beskytte minoritetar. Det kan godt hende at det stemmer, men målet kan like snart vere projisering av makt og retorikken minner om Putin sin retorikk når det gjeld å beskytte russisktalande i Ukraina.

Ein kunne sikkert ha skrive ei avhandling om israelsk utanrikspolitikk Mi meining er uansett at Israel i hovudsak får kritikk når dei fortener det.

Skrevet
Tussi skrev (8 minutter siden):

Det var en aksjon som ikke burde fått massiv kritikk i etterkant 

Det har du sikkert rett i. Men denne episoden betyr ikkje at Israel "alltid" har rett.

Skrevet
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det har du sikkert rett i. Men denne episoden betyr ikkje at Israel "alltid" har rett.

Men det har jeg heller ikke sagt

• Liker 2
Skrevet
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hvorfor han skulle gjøre det. Men poenget hans er vel å vise respekt for jødene i Norge ved å møte opp med kippah I synagogen. Ikke å rævsleike Netanyahu.

Det er mer Ulstein sin gate.

Han er mest opptatt av å henge med jødehatere, som de fleste (champagne) sosialister er.

Helt siden prosjektet med multikulturisme startet (60-tallet) har Norge sakte men sikkert blitt til et land der jøder ikke lenger er velkommen eller trygg. De må holde seg inne og gjemme sin identitet, for i Norge er de fritt vilt for venstreekstreme og muslimer så fort de går ut.

Norge er ikke trygt for jøder:

norwayunsafe.jpg.712c3d3076da5f487d4c31225bd8a4c9.jpg

Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (13 minutter siden):

Han er mest opptatt av å henge med jødehatere, som de fleste (champagne) sosialister er.

Helt siden prosjektet med multikulturisme startet (60-tallet) har Norge sakte men sikkert blitt til et land der jøder ikke lenger er velkommen eller trygg. De må holde seg inne og gjemme sin identitet, for i Norge er de fritt vilt for venstreekstreme og muslimer så fort de går ut.

Norge er ikke trygt for jøder:

norwayunsafe.jpg.712c3d3076da5f487d4c31225bd8a4c9.jpg

Norge i 2025 er en fin plass å leve for jøder og andre minoriteter, iallefall i forhold til den tiden da norske høyreekstremister overleverte jødene til gasskamrene lenger sør. Vi har lært av historien og det er derfor vi lever fritt i dag.

Men du får sørge for at du har nok hermetikk i bomberommet ditt, siden du tror det er verre nå.

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (29 minutter siden):

Det er ikke vits å diskutere når du ikke forstår hva jeg skriver. Jeg skriver at uansett hva Israel gjør, får de kritikk, også når de redder gisler fra terrorister i Uganda. Du ser et kun i lys av palestinasaken, jeg ser det i et videre lys. 

Ein ting til: Gitt at nokon av ein eller annan grunn hatar jødar. Kva er mest sannsynleg årsak: Israel si brutale framferd mot palestinarane? Eller ein bergingsaksjon som Israel gjennomførte for 50 år sidan?

Det burde elles vere sjølvsagt at jødar generelt ikkje blir tillagt noko ansvar for høgrevridd israelsk politikk. Men det er diverre alt for mange som ikkje greier å ha to tankar i hovudet på same tid, noko som gjev seg utslag i trusselbiletet i Norge. Om ein hadde fått til fredeleg sameksistens mellom israelarar og palestinarar i Midtausten trur iallefall eg at problemet antisemittisme utgjer ville ha minka betydeleg, og kanskje i stor grad blitt borte.

Skrevet

Det er skikk og bruk å dekke hodet i synagogen. Ikke nødvendigvis kippa, men det ville sett dumt ut med sombrero. Det viktigste er å dekke hodet i respekt for Gud. Ultraortodokse vil nok tilbudt en kippa fordi det er skikk og bruk.

Ved klagemuren deler de ut gratis papir-kippa for folk som vil gå bort til muren, men mangler hodeplagg. Jeg hadde cowboyhatt den ene dagen, men brukte papir-kippa den neste.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Helt siden prosjektet med multikulturisme startet (60-tallet) har Norge sakte men sikkert blitt til et land der jøder ikke lenger er velkommen eller trygg.

Ville det ha vore betre om ein gjekk tilbake til 30-åra sin "monokulturalisme" i staden? Då nokon som selde noko for dyrt fekk høyre "du er meg ein god jøde, du!".

Norge har sidan endra seg til eit fleirkulturelt samfunn der ein har respekt for minoritetar. Dette har både norske jødar, taterane, vår eiga urbefolkning samane og alle andre minoritetar nytt godt av. Eg er fornøgd med å leve i eit liberalt samfunn, og ynskjer ikkje at klokka skal bli stilt tilbake.

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Ein ting til: Gitt at nokon av ein eller annan grunn hatar jødar. Kva er mest sannsynleg årsak: Israel si brutale framferd mot palestinarane? Eller ein bergingsaksjon som Israel gjennomførte for 50 år sidan?

Dette må være opp mot ny rekord i stråmanning...

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (11 minutter siden):

Det burde elles vere sjølvsagt at jødar generelt ikkje blir tillagt noko ansvar for høgrevridd israelsk politikk. Men det er diverre alt for mange som ikkje greier å ha to tankar i hovudet på same tid, noko som gjev seg utslag i trusselbiletet i Norge. Om ein hadde fått til fredeleg sameksistens mellom israelarar og palestinarar i Midtausten trur iallefall eg at problemet antisemittisme utgjer ville ha minka betydeleg, og kanskje i stor grad blitt borte.

Jeg tror ikke Israels politikk hjelper, men jeg tror at mange av de som hater jøder skjuler det bak israelkritikk. Ikke all kritikk av Israel er antisemittisme. Men noe er

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Dette må være opp mot ny rekord i stråmanning...

Det var eit retorisk spørsmål. Som heng saman med resten av innlegget mitt som du valde å ikkje sitere.

Endret av torbjornen
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Ville det ha vore betre om ein gjekk tilbake til 30-åra sin "monokulturalisme" i staden? Då nokon som selde noko for dyrt fekk høyre "du er meg ein god jøde, du!".

Til og med lenge etter krigen ble "jøde" brukt som en skjellsord. Vil tro mye av den opplysningen vi tar for gitt i dagens samfunn kom med 68er-generasjonen.

Det er først fra da av at en svart mann, jøde eller sigøyner har blitt allment akseptert som et fullverdig menneske i Norge.

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke Israels politikk hjelper, men jeg tror at mange av de som hater jøder skjuler det bak israelkritikk. Ikke all kritikk av Israel er antisemittisme. Men noe er

Du får ein tommel for den. Men eg meiner at det aller meste av kritikken er som fortent.

• Liker 2
Skrevet
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Det var eit retorisk spørsmål. Som heng saman med resten av innlegget mitt som du valde å ikkje sitere.

Det var ikke retorisk, det er helt god mann økseskaft ifht argumentasjonen til den du svarer..

Skrevet
Tussi skrev (25 minutter siden):

Er det ikke egentlig motsatt? At når man kritiserer Israel så stemples man fort som jødehater? Jeg tror faktisk veldig få i Norge har noe imot jøder. Det er sikkert mange,mange flere som har et negativt bilde av muslimer,mørkhudede osv. Jeg har faktisk aldri møtt noen ansikt til ansikt som aktivt har vært negative til jøder der ute i det offentlige rom. Men jeg hører og ser veldig mye negativt om innvandrere,spesielt muslimer og mørkhudede.  Jeg hører også mange kritisere Netanyahu og måten IDF har gått frem i Gaza. Men jeg hører knapt noen nevne jøder i denne sammenhengen. Jeg tror rett og slett at antisemittismen er sterkt overdrevet og at man trekker frem dette kortet så fort noen kritiserer Israel. Jeg tror egentlig jøder flest ikke bør gå i forsvarsposisjon og dra dette antisemittisme kortet. Møt heller kritikk med et saklig svar der Israel kritiseres og aldri,aldri prøv å dra inn antisemittismen. Om den er der så bare se en annen vei og overse idiotene. Jeg tror mange jøder ødelegger for seg selv ved å slenge ut påstander om antisemittisme og fiske etter f.eks sympati. 

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

De ser ut til å innbille seg at "bare Israel gjør ditt og datt" så har vi et palestinsk norsk-aktig demokrati på trappene. Skulle man tro. Men alt tyder på at de blir en Hamas-stat eller et Taliban-regime. De ser mot mørke krefter, også de vi kaller "moderate palestinske krefter".

Det er i den retningen det går med alle muslimske diktatur i MENA og Afrika.
Vi som ikke er hjernevasket husker godt hvordan norske medier panegyrisk skrev om den arabiske våren i 2011 der det utviklet seg protester mot de sittende regimene i arabiske land. Den arabiske "våren" gikk fort til høst og vinter..
- det arabiske folket ønsket seg ikke demokrati og frihet, men en islamsk stat med enda verre undertrykking av kvinner og ikke-muslimer.

Det ble fort taust i mediene.
Og nå - når rike norske investorer flytter ut av Norge grunnet Støres pengepolitikk, så flytter det fattige mennesker med totalitære verdier fra slike land inn i Norge i hopetall. Hei så det går!

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Er det ikke egentlig motsatt? At når man kritiserer Israel så stemples man fort som jødehater? Jeg tror faktisk veldig få i Norge har noe imot jøder. Det er sikkert mange,mange flere som har et negativt bilde av muslimer,mørkhudede osv. Jeg har faktisk aldri møtt noen ansikt til ansikt som aktivt har vært negative til jøder der ute i det offentlige rom. Men jeg hører og ser veldig mye negativt om innvandrere,spesielt muslimer og mørkhudede.  Jeg hører også mange kritisere Netanyahu og måten IDF har gått frem i Gaza. Men jeg hører knapt noen nevne jøder i denne sammenhengen. Jeg tror rett og slett at antisemittismen er sterkt overdrevet og at man trekker frem dette kortet så fort noen kritiserer Israel. Jeg tror egentlig jøder flest ikke bør gå i forsvarsposisjon og dra dette antisemittisme kortet. Møt heller kritikk med et saklig svar der Israel kritiseres og aldri,aldri prøv å dra inn antisemittismen. Om den er der så bare se en annen vei og overse idiotene. Jeg tror mange jøder ødelegger for seg selv ved å slenge ut påstander om antisemittisme og fiske etter f.eks sympati. 

Nei, jeg tror jødehatet sitter dypt i den norske folkesjela, både jødeparagrafen, samarbeidet med deportasjonene og ikke minst diskrimineringen under krigsoppgjøret viser der

• Liker 1
Skrevet
Folkflesk skrev (1 time siden):

Hvem kommer til å utsette Støre for vold? 

image.jpeg.f3b4cc08ac32f6c477158a7761d73061.jpegimage.jpeg.c3eb100e9a492ffabedc5947e35d165d.jpeg

Ikke at jeg har noensomhelst plan om å gjøre noe, å uten at det gjelder hodeplagget i det hele tatt, så frister det jo tidvis litt å utsette ham for ett eller annet. 😉🤪

Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg tror jødehatet sitter dypt i den norske folkesjela, både jødeparagrafen, samarbeidet med deportasjonene og ikke minst diskrimineringen under krigsoppgjøret viser der

Dette er minst 80 år sidan, og det er vel skamfølelsen som er det som sit att i den norske folkesjela i dag. På same måten som skamfølelsen i Tyskland over nazismen.

Men tidsvitna er stort sett vekke, og etter kvart som tida går vil skamfølelsen bleikne meir og meir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...