Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan ikke koble til NAS via FTP (Telenor)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

byttet fra Viken/Altibox til Telenor. Monterte WiFi Ruter II (EX5700), internet Wifi fungere fint men har Netgear NAS som jeg kan ikke koble til via FTP. Fungerte uten problem med Altibox. Ingenting er endret på NAS side og det fungere hvis jeg bruker lokal IP (ftp://192.168.10.106/) så det er modem som stopper meg.

Har regler for åpne port i Telenor/modem admin side. Snakket med support, de kunne ikke hjelpe, har ingen peiling, bare sa prøve å resete modemet.
Hvordan kan det fikses? Har eldre telenor modem DG2200TN også fortsatt har Altibox modem. Siden Telenor support mangler kompetanse så tviler at jeg vil bruke de igjen :)
Men hvis jeg kan få denne modem å fungere da det kunne vært perfekt.
Eller er dette ikke modem som skaper meg disse problemene?

NAT-2.JPG

FTP.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det statiske IP-er og ruteren satt opp til å levere ut IP-er i 192.168.10.0/24-range?

Ut fra feilmelding virker det som at du får kontakt, men at det er noe annet som feiler....

Har tidligere kjørt SSH-tilgang og FTP-tilgang i perioder via Telenor-ruteren. Ikke vært noe problem.

• Liker 1
Skrevet

FTP er ikkje kun port 21. FTP er mange porter. FTP-klienten kobler seg til på port 21, og avtaler deretter et sett porter for dataoverføring.

Enkelte brannmurer kjenner igjen FTP og lager slike regler automagisk. Din gjer ikkje.

Det sagt: Slutt å bruke FTP! Protokollen er frå tidlig 80-tall, og crap, blant anna av grunnen over. Den støtter heller ikkje sikkerhet. Bruk https, sftp e.l. protokoll.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
8 hours ago, NULL said:

Er det statiske IP-er og ruteren satt opp til å levere ut IP-er i 192.168.10.0/24-range?

Ut fra feilmelding virker det som at du får kontakt, men at det er noe annet som feiler....

Har tidligere kjørt SSH-tilgang og FTP-tilgang i perioder via Telenor-ruteren. Ikke vært noe problem.

ja, IP er statisk.

Skrevet
8 hours ago, barfoo said:

FTP er ikkje kun port 21. FTP er mange porter. FTP-klienten kobler seg til på port 21, og avtaler deretter et sett porter for dataoverføring.

Enkelte brannmurer kjenner igjen FTP og lager slike regler automagisk. Din gjer ikkje.

Det sagt: Slutt å bruke FTP! Protokollen er frå tidlig 80-tall, og crap, blant anna av grunnen over. Den støtter heller ikkje sikkerhet. Bruk https, sftp e.l. protokoll.

NAS jeg har har støtter ikke sftp eller http :)

Skrevet
12 hours ago, tomasvv said:

NAS jeg har har støtter ikke sftp eller http :)

Då er det så eldgammalt eller har så dårlig software at det er fullstendig galskap å eksponere det åpent på internett. Du kan anta at heile verden har kopi av alt du har lagra der, og kan slette ting at will.

• Liker 3
Skrevet
11 hours ago, barfoo said:

Då er det så eldgammalt eller har så dårlig software at det er fullstendig galskap å eksponere det åpent på internett. Du kan anta at heile verden har kopi av alt du har lagra der, og kan slette ting at will.

Netgear ReadyNAS 102 ca 9-8 år gammalt.

Skrevet

Ville ikke eksponert den eksternt. Heller satt opp VPN og logget på "lokalt" via VPN på innsiden av nettverket ditt.
Ellers kan det jo være problemer om Telenor bruker CGNAT og at du sitter i Telenor sitt lokale nettverk og dermed ikke har en egen unik IP.

Hos Altibox kunne jeg be om å få egen dynamisk IP for å kunne hoste spillserver. Dog kreves det en dynamisk DNS service for at dette skal fungere prikkfritt. Da bruker du en adresse (feks tomasvv.no) som viderekobler deg til din IP, og den dynamiske DNS-service holder den til enhver tid oppdatert med din dynamiske IP.

Men, mye enklere og tryggere med VPN.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...