Gå til innhold

Flere savner tiden da Black Friday bare var én dag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Black Weekend" ville passet meg best. Jeg er ofte på jobb på fredager, og jeg kan ikke sitte klar med lommeboken fra jobbnettet i tilfelle det skulle dukke opp tilbud på noe jeg bare ha.

Men "Black Week", og spesielt nåværende "Black Month", kunne de droppet. Nå har vi også "Novent" - november advent - bare for å drive med "salg" hele tiden. Fra Prisjakts fremside:
"Tyvstart julen – feir novent"

Hvis butikkene sier det er rart at folk blir lei, så er de mer fraværende enn jeg hadde trodd. Nå er vi i midten av november, og jeg er snart lei julen allerede.

Leste nylig om "Juli-nissen" i en Donald Duck pocket bok, og vi er jo faktisk på det nivået nå.

Hvis butikkene har råd til å ha ting på "salg" hele tiden, så kan de jo like gjerne redusere prisene på alt sammen hele året, og så droppe alle salg-svindlene.

Personlig liker jeg stresset, f.eks. på det som ofte blir Blakk Lørdag. Da sitter jeg foran PC-en hjemme, klar til å fylle ut betalingsinformasjonen hvis jeg finner noe jeg vil kjøpe. Enten det står på ønskelisten jeg allerede har eller ikke.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Skrevet

Flere av butikkene uttaler at de ikke kjenner seg igjen i at folk er lei av tilbudsperioden

tilbudsperioden

tilbud

Tilbud??? 

Det er jo ikke noe "tilbud" når varen(e) blir skrudd opp to måneder i forkant, bare for å bli "satt ned" til hva den kosta for tre måneder siden og kalle det et "tilbud". 

Det er på grensa til svindel. Helt lovlig, men er i det aller minste villedende markedsføring. 

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Vi har vanskelig for å tro at kundene lengter tilbake til begrensede tilbud, spisse albuer og lange køer. I dag er sjansen mye større for at du faktisk får det du ønsker å handle på tilbud, uttaler kommunikasjonssjef i Elkjøp, Kristian Willanger.

Det et ikkje så rart, i Norge har det aldri vært spisse albuer og lange køer på black friday. Butikkane har gjerne ville ha dette for å skape blest om tilbud på samme måte som vi har sett klipp frå USA der kundane står og sliter varene mellom seg i eit forsøk på å få eit godt tilbod. Slik har det aldri vært i Norge, sjølv når butikkane har spekulert i lokketilbod berre til dei fem fyrste kundane så har det alltid gått roleg for seg, for det er tross alt ikkje så gode tilbud. 

Mangelen på gode tilbud på black friday er også eit problem, vi som kundar får slike salg året rundt så det er ingenting som er unikt for november. Og det er klart at når "salget" skal pågå ein heil måned så blir det naturlegvis vanskeleg å tilby like gode tilbod kvar dag, som igjen fører til at som kunde så merker eg lite forskjell på black friday prisane i november kontra januarsalget, eller ein anna vilkårleg måned. Det eg merker mest av er strengt tatt at prisane går kunstig mykje opp i oktober for at butikkane skal kunnr selge varene til normalpris i november med merkelapp om nedsatt pris. 

Det er i dag så langt mellom ekte tilbod under black week at eg var slutta å følge med, det som blir solgt med store rabattar er typisk ukurrante varer uansett, som jakker i størrelse xs, sko i størrelse 52 eller utgått elektronikk.

Skrevet

Kampanjene går jo bare i hverandre. Black Week etterfølges av Crazy Days som etterfølges av Supertilbud som etterfølges av januarsalg som etterfølges av....

Det stopper aldri, det er ikke interessant lenger. Hvis du skal kjøpe noe er det ofte bare å følge med på varen i et par-tre uker, så er det en eller annen kampanje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...