Gå til innhold

Problemer med Chromecast og Sonos på Telia-ruter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har fått eindel utfordringar etter at dette har fungert sømlaust i fleire år, og har fått ChatGPT til å summere det eg har prøvd, slik at det er lettere å lime inn i eit brukerinnlegg:

Jeg har Telia bredbånd med en Sagemcom 3890 v3-ruter.
Etter å ha hatt vedvarende problemer med at Spotify ikke finner Sonos-høyttalerne mine, og at Chromecast plutselig ikke lar seg sette opp, har jeg nå prøvd omtrent alt jeg kan tenke på.

Symptomer:

Spotify Connect finner ikke Sonos-høyttalerne (de dukker ikke opp under “Tilgjengelige enheter”, men Macbooken gjør når Spotify kjører).
Chromecast oppsett stopper opp etter nettverk er satt opp.
AirPlay fungerer faktisk – for eksempel vises Kodi-boksen min der – men Sonos gjør ikke det.
En annet iPhone på samme nett klarer faktisk å se Sonos, så problemet er tydelig knyttet til nettverket, ikke Sonos i seg selv.

Dette er allerede prøvd:

* Fabrikkresatt ruteren (Sagemcom 3890 v3) og satt opp på nytt.
* Fabrikkresatt **Chromecast**.
* Restartet og koblet til **Sonos-høyttalerne** på nytt.
* Logget inn på ruteren og sjekket avanserte innstillinger.
* Skrudd **av “Steering and roaming” (båndstyring)** slik at enhetene ikke bytter mellom 2,4 og 5 GHz.
* Satt **2,4 GHz til 802.11 b/g/n, 20 MHz kanalbredde**, fast kanal (prøvd 1, 6 og 11).
* Satt **5 GHz til 802.11 a/n/ac, 40 MHz kanalbredde**, fast kanal (36 og 40).
* Passet på at alle enheter (Sonos, Chromecast, iPhone, MacBook) er på samme SSID (ikke gjestenett).
* Restartet alt – flere ganger.
* Prøvd både med og uten 5 GHz aktiv.
* Prøvd å koble Chromecast nær ruteren under oppsett.
* I Spotify er “Local Network Access” aktivert, og appen er reinstallert.

Hva jeg mistenker:

Jeg tror Telia sin firmware på denne ruteren (Sagemcom 3890 v3) blokkerer lokal kommunikasjon (mDNS / multicast) mellom Wi-Fi-klienter. (Chat GPT forslag)
Dette gjør at Spotify Connect, Sonos, Chromecast og lignende ikke får oppdaget hverandre på nettverket.
Jeg finner ingen innstillinger for “Wireless Client Isolation”, “AP Isolation” eller “Multicast Filtering” i brukergrensesnittet, de ser rett og slett ut til å være skjult.

Hva jeg vurderer videre:

Jeg (ChatGPT) har lest at Telia kan slå av “Wireless Client Isolation” og aktivere “Multicast / IGMP Snooping” fra sin side dersom man kontakter kundeservice, men jeg vil gjerne høre om andre har fått dette bekreftet – og om det faktisk løste problemet.

Oppsummering:

* Telia-ruter: **Sagemcom FAST 3890 v3**
* Problem: Chromecast og Sonos oppdages ikke via Spotify Connect eller Youtube (casting)
* AirPlay fungerer
* Alt på samme SSID, ingen gjestenett, ingen synlige innstillinger for isolasjon eller multicast

Er det noen som har fått dette til å fungere med samme ruter og ISP (Telia)?
Evt. vet hva man konkret må be Telia support om å endre for å få Spotify, Sonos og Chromecast til å fungere igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...