PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 Noxhaven skrev (29 minutter siden): svare med et annet bibel sitat Du ville kanskje brukt det norske leksikonet for å bekrefte hva bibelen sier? Apropos økseskaft…
Noxhaven Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (33 minutter siden): Du ville kanskje brukt det norske leksikonet for å bekrefte hva bibelen sier? Apropos økseskaft… "Og du ville kanskje.. *finne på noe sludder..*" Ser du ikke at sånn retorikk kun er oppspinn fra ditt eget sinn? Det har ingenting å gjøre med hva jeg faktisk sier eller mener. Logiske feilslutninger, hersketekninkker og uærligheter er ikke spesielt imponerende. Men jeg tolker det heller til at du spør meg hva jeg ville brukt for å bekrefte hva bibelen sier som et seriøst spørsmål. Jeg ville brukt da-tidens definisjoner og ordbruk til de skrevne ordene som ble brukt i de eldste skriftene vi har tilgang til - det er det nærmeste vi kommer intensjonen bak informasjonen som er blitt videreført. Dette er så klart veldig krevende og er grunnen til at det henvises til forskere som har studert dette i lang tid. 3
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) Noxhaven skrev (14 minutter siden): Men jeg tolker det heller til at du spør meg hva jeg ville brukt for å bekrefte hva bibelen sier som et seriøst spørsmål. Det er ganske naturlig å bruke bibelen som kilde når man har samtaler om bibelen. Endret 16. desember 2025 av PÃ¥inter
podcarsten Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Det er en god start. Men bare en start, siden f.eks. Matt 16.28 ikke får deg inn på ideen at Jesus forutså noe som faktisk ikke skjedde? Les det gjerne i sammenheng med 16.27, det er jo fra samme "forelesning" 27 For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne hver og en etter det han har gjort. 28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.» Dette kvalifiserer til et løfte, som ikke helt inntraff. Med mindre du kjenner til at noen av de som stod der fortsatt er blant oss da. Og @Capitan Fracassa har vist til flere andre bibelsteder også som rent konkret viser en tanke om en snarlig retur. 4
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) podcarsten skrev (5 minutter siden): Dette kvalifiserer til et løfte, som ikke helt inntraff. Med mindre du kjenner til at noen av de som stod der fortsatt er blant oss da. Hvordan kan du komme frem til at dette er et løfte? Tolkning? Endret 16. desember 2025 av PÃ¥inter
Capitan Fracassa Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (4 minutter siden): Hvordan kan du komme frem til at dette er et løfte? Tolkning? Ved å lese det som står. Hvilke av ordene er det du mener ikke betyr det de betyr? 4
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 Det er forskjell på påstand og løfte, det tror jeg du/dere/deg vet.
podcarsten Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) PÃ¥inter skrev (59 minutter siden): Hvordan kan du komme frem til at dette er et løfte? Tolkning? Sannelig (fra amen, som betyr sannhet, sikkert) Endret 16. desember 2025 av podcarsten 2
Noxhaven Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Det er ganske naturlig å bruke bibelen som kilde når man har samtaler om bibelen. Er det samme hvilken bibel man bruker? Er det ok at man benytter seg av codex sinaiticus?
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 podcarsten skrev (6 minutter siden): Sannelig (fra amen, som betyr sannhet, sikkert) Bra du gjør undersøkelser. podcarsten skrev (1 time siden): Med mindre du kjenner til at noen av de som stod der fortsatt er blant oss da. Du kan starte å lese kapittel 17, da får du en pekepinn om påstanden/løfte fra jesus.
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) Noxhaven skrev (3 minutter siden): Er det samme hvilken bibel man bruker? Er det ok at man benytter seg av codex sinaiticus? Kommer nok an på morsmålet og utdannelsen din. Det beste er nok å lære seg gammel hebraisk. 🤭 Endret 16. desember 2025 av PÃ¥inter
O3K Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 (endret) podcarsten skrev (1 time siden): [...] Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.» Dette kvalifiserer til et løfte, som ikke helt inntraff. [...] PÃ¥inter skrev (1 time siden): Det er forskjell på påstand og løfte, det tror jeg du/dere/deg vet. Javel, så Jesus kan ha kommet med påstander som viser seg å ikke stemme? Det gjør jo saken ennå verre da enhver påstand han kom med har potensiale for å være feil. Endret 16. desember 2025 av O3K 3
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 O3K skrev (3 minutter siden): Javel, så Jesus kan ha kommet med påstander som viser seg å ikke stemme? Det gjør jo saken ennå verre da enhver påstand han kom med har potensiale for å være feil. 👇🏼 PÃ¥inter skrev (9 minutter siden): Bra du gjør undersøkelser. Du kan starte å lese kapittel 17, da får du en pekepinn om påstanden/løfte fra jesus.
O3K Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (22 minutter siden): Du kan starte å lese kapittel 17, da får du en pekepinn om påstanden/løfte fra jesus. Ellers så kan du bare sitere det du mener er relevant fra kapittel 17, siden jeg ikke er synsk og ikke vet hva i kapittel 17 du sikter til. 1
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 O3K skrev (19 minutter siden): Ellers så kan du bare sitere det du mener er relevant fra kapittel 17, siden jeg ikke er synsk og ikke vet hva i kapittel 17 du sikter til. Nei du må ikke finne på å lese det selv, kanskje du er redd for å tolke feil? Jeg skrev: begynn å les kapittel 17, så får du en pekepinn😉
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 Abigor skrev (47 minutter siden): God jul alle sammen. Er det han på bildet som styrer verdens helseorganisasjon?🤣 Healthcare Riktig god jul🎅🏼
O3K Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): ...kanskje du er redd for å tolke feil? Nei, jeg bare undrer på nøyaktig hva i kapittel 17 du mener er relevant til det jeg skrev i innlegget mitt som du svarte på. 1
PÃ¥inter Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 O3K skrev (3 minutter siden): Nei, jeg bare undrer på nøyaktig hva i kapittel 17 du mener er relevant til det jeg skrev i innlegget mitt som du svarte på. Seks dager senere tok Jesus med seg Peter,…….
O3K Skrevet 16. desember 2025 Skrevet 16. desember 2025 PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Seks dager senere tok Jesus med seg Peter,……. Og dette mener du er «menneskesønnen som kommer med kongsmakt» eller? Ifølge Det Norske Bibelselskap sin bibel så refererer Matteus 16:28 til Matteus 24:34, og i Matt 24 er det tydelig snakk om verdens ende: Matt 24:3: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?» Men dette er en hendelse som, ifølge deg selv, ligger i fremtiden: PÃ¥inter skrev (13 timer siden): Hvis mange skulle komme i hans navn å villede mange så forstår du nok at det gjelder framtiden... Som således bringer oss tilbake til Jesus sin påstand om at noen av dem som han talte til for to tusen år siden ikke skulle smake døden før dette, som ennå ikke har skjedd, skjer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå