kåre b Skrevet tirsdag kl 18:41 Skrevet tirsdag kl 18:41 Ingen beyaler vel 150k i mellomlegg for å få lov til å ta over en bruktbil vs en ny. da er den for høyt priset.
Powertrainer Skrevet tirsdag kl 18:50 Skrevet tirsdag kl 18:50 Hanhijnn skrev (12 timer siden): Den var nok tysk. Tilfeldig? 😜 Det kan være tilfeldig😅, men skjønner hva du mener, japser er driftsikre.
Trestein Skrevet tirsdag kl 18:54 Skrevet tirsdag kl 18:54 Powertrainer skrev (2 minutter siden): Det kan være tilfeldig😅, men skjønner hva du mener, japser er driftsikre. Nå har jeg kjørt ca 40 000km i året i 35 år og vert en gang på verksted med bilene mine! Det var i 2002. Aldri hatt stop langs veien. Samme merke hele tiden. Byttet bil etter 2-300 000km. Det går helt fint
Powertrainer Skrevet onsdag kl 06:23 Skrevet onsdag kl 06:23 Trestein skrev (11 timer siden): Nå har jeg kjørt ca 40 000km i året i 35 år og vert en gang på verksted med bilene mine! Det var i 2002. Aldri hatt stop langs veien. Samme merke hele tiden. Byttet bil etter 2-300 000km. Det går helt fint Ja jeg har samme mentaliteten. Jeg har mer eller mindre brukt opp alle bilene jeg har hatt. Er bare et par biler jeg ikke har bikket 300tusen med siden 90-tallet. Det er stort sett store feil der man har manglet rett utstyr som har utløst en tur på verksted, man skrur jo mye selv.
bo1e Skrevet onsdag kl 07:16 Skrevet onsdag kl 07:16 sverreb skrev (12 timer siden): Tja, hvorfor det egentlig? Tror du det er en praktisk sjangse at de ikke bøyer av for et kabinettspørsmål? Samme gjelder egentlig både MDG, SV og R. Ingen av de kan troverdig felle regjeringen for den eneste alternative konstellasjonen er H+krf+Frp+ett parti til (Presumptivt partiet som stemmer for mistillit) Det er gjerne populært å si at alle støttepartiene må få noe, men egentlig trenger man ikke gi noe meningsfylt (I.e. noe som koster noe) til fløypartiene. Bare de som kan troverdig gå over til den andre siden har noe de faktisk kan true med. Symboler kan sikkert deles ut, mest for å ikke lage alt for dårlig stemning og kanskje for en gang i fremtiden hvor konstelklasjonene er anneledes, men så langsiktig er dette spillet sjeldent. Det er sånn det fungerer enkelt og greit. Partiene har velgere som kan flytte på seg, selv om de ikke velger å velte regjeringen. SP feks truet i praksis med det nå nylig for å få AP til å snu om gratis ferge og studiegjeld-sletting. Det funket. Det var vel en milliard eller noe sånt bare der, før budsjettforhandlingene i det hele tatt starter. Ingen av tuttifruttiene kommer ut av de forhandlingene med ingenting. Selvfølgelig er det mye symbolgreier. Men penger kommer til å flyttes på også. Det har AP planlagt for allerede i sitt budsjettforslag.
*F* Skrevet onsdag kl 07:51 Skrevet onsdag kl 07:51 Vi ga en 300k for Ioniq 5 awd tidligere i år. Koster vel 500k ny 200k mindre for at bilen er et par år er definitivt lønnsomt. Kjøpte kontant uten lån
sverreb Skrevet onsdag kl 09:15 Skrevet onsdag kl 09:15 1 hour ago, bo1e said: Det er sånn det fungerer enkelt og greit. Partiene har velgere som kan flytte på seg, selv om de ikke velger å velte regjeringen. SP feks truet i praksis med det nå nylig for å få AP til å snu om gratis ferge og studiegjeld-sletting. Det funket. Det var vel en milliard eller noe sånt bare der, før budsjettforhandlingene i det hele tatt starter. Ingen av tuttifruttiene kommer ut av de forhandlingene med ingenting. Selvfølgelig er det mye symbolgreier. Men penger kommer til å flyttes på også. Det har AP planlagt for allerede i sitt budsjettforslag. SP kan troverdig bytte side. SV, MDG, R har ikke samme brekkstang.
bo1e Skrevet onsdag kl 11:08 Skrevet onsdag kl 11:08 Selv uten den brekkstangen (eller noen særlig stor troverdighet ihvertfall) så er det helt vanlig at penger både legges til og flyttes rundt i forhandlingene. Jeg er villig til å vedde ti kroner på at det kommer til å skje denne gangen også. At ikke samarbeidspartiene på ene siden ønsker å gi regjeringsmakten til andre siden er jo ikke noe som er spesielt for situasjonen nå. Det må likevel forhandles. Jeg tror ihvertfall ikke at AP kan gjøre hva de vil bare fordi ytre venstre og mdg heller vil ha Jonas enn Sylvi som statsminister. Så enkelt er det ikke.
sverreb Skrevet onsdag kl 15:06 Skrevet onsdag kl 15:06 3 hours ago, bo1e said: Selv uten den brekkstangen (eller noen særlig stor troverdighet ihvertfall) så er det helt vanlig at penger både legges til og flyttes rundt i forhandlingene. Jeg er villig til å vedde ti kroner på at det kommer til å skje denne gangen også. At ikke samarbeidspartiene på ene siden ønsker å gi regjeringsmakten til andre siden er jo ikke noe som er spesielt for situasjonen nå. Det må likevel forhandles. Jeg tror ihvertfall ikke at AP kan gjøre hva de vil bare fordi ytre venstre og mdg heller vil ha Jonas enn Sylvi som statsminister. Så enkelt er det ikke. De kommer til å flytte litt penger for syns skyld. Men fløypartiene har ingen reelle pressmidler til å få AP til å gjøre noe de ikke egentlig vil.
Zeph Skrevet onsdag kl 17:53 Skrevet onsdag kl 17:53 kåre b skrev (På 28.10.2025 den 9.21): Historisk er det mest lønnsomme å kjøpe bil med lav km og alder mellom 3-5 år, og kjøre denne til den er oppbrukt. Ved rundt 5 år flater verditapet betraktelig ut. Samtidig kan utgiftene til vedlikehald gå opp, så det er fleire faktorar enn verditap som speler inn. Du skal vere ganske uheldig for at ein 3-5 år gammal bil blir like dyr over like lang tid som å kjøpe ny bil, men det er ikkje nødvendigvis så veldig store forskjeller om bilen kun 2-3 år gamal. Smartepenger har ein del gode refleksjonar og reknestykke om dette: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/375-skal-du-kjope-ny-eller-brukt-bil
kåre b Skrevet torsdag kl 08:08 Skrevet torsdag kl 08:08 Selvfølgelig. Ser i utregningen til smartepenger at de bruker en nybil til 400k, det er jo en billig bil idag, og de andre kostnadene blir da større prosentvis ift hvis det var en nybil til 6-700k, som ikke er uvanlig idag. På en bil til 6-700k er det ikke unormalt med verditap nærme 100k i året de første 2-3 årene. De skriver også blant annet: "Det absolutt dyreste man kan gjøre er å kjøpe splitter ny bil og selge den etter bare noen få år, typisk tre år." "En splitter ny bil faller om lag 50 prosent i verdi i løpet av de tre første årene." Alt koker jo ned til hva man ønsker å prioritere å bruke penger på. For min egen del har jeg hatt ekstremt billig bil. Jeg kjøpte en 2,5år gammel mondeo i 2016, med km 58k. Betalte 210k for bilen. Det jeg har gjort med den er vanlige servicer, skiftet skiver og klosser ett par ganger, 2x bremsekalipter og register reim. Måtte vel bytte en foring på EU for ett par år siden. Gjort all skruing selv og har sikkert totalt ikke kostet på mer enn 30-40k + dekk.
sedsberg Skrevet torsdag kl 08:10 Skrevet torsdag kl 08:10 Glad jeg kjøper bil for å bruke og ikke for å investere i. Slipper å tenke på idiotiske ting som verditap og sånn.
kåre b Skrevet torsdag kl 08:21 Skrevet torsdag kl 08:21 (endret) sedsberg skrev (12 minutter siden): Glad jeg kjøper bil for å bruke og ikke for å investere i. Slipper å tenke på idiotiske ting som verditap og sånn. Bil er jo pengesluk uansett om man bruker den, eller ikke. Hvis du slipper å tenke på verditap så er du godt stilt økonomisk. Jeg hadde stor bil interesse i ungdommen og drev med trimming og banekjøring med Audi S2.. gikk greit noen 100k i året der i deler.. hehe.. Litt overgang fra S2 med 1000hk, til mondeo 1,6 med 116hk.. En annen ting man kan ta med i kostnaden på ny vs brukt bil er jo hvis man har pengene, ta eksempel i min mondeo fra 2016. Den kostet sikkert rundt 400k-450k ny, brukt 210k = spart ca 200k. Hadde jeg satt de 200k jeg sparte i 2016 i DNB global indeks, hadde det vært 510 000kr idag. Endret torsdag kl 08:23 av kåre b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå