Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her skriver jeg i god tro, og får virkelig et vemmelig svar tilbake. Rapportert. Du vil holde på sånn, okei, nå skal jeg studere vært bidige innlegg og rapportere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Colin. skrev (12 minutter siden):

Her skriver jeg i god tro, og får virkelig et vemmelig svar tilbake. Rapportert. Du vil holde på sånn, okei, nå skal jeg studere vært bidige innlegg og rapportere.

Hvis du mener at å svare "Og måtte Satan velsigne deg og ditt liv." til din "Gud velsigne deg",  er et vemmelig svar som fortjener rapport, så er du ekstremt hårsår.

Disse to utsagnene er da på akkurat samme nivå, og du startet det, så hva om du går i deg selv først?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Hvis du mener at å svare "Og måtte Satan velsigne deg og ditt liv." til din "Gud velsigne deg",  er et vemmelig svar som fortjener rapport, så er du ekstremt hårsår.

Disse to utsagnene er da på akkurat samme nivå, og du startet det, så hva om du går i deg selv først?

Nei det er det virkelig ikke. Er du seriøs? Jeg skriver i en positiv og god ånd, han vet hva jeg tror på, og får seg til å skrive sånt. Jeg skriver for at flere skal komme sannheten. Dette er så direkte personangrep og MOBBING som man får det. Han svarer mine innlegg konstant på en stygg måte, og nå har jeg fått nok.

Skrevet (endret)
Colin. skrev (12 minutter siden):

Nei det er det virkelig ikke. Er du seriøs?

Jo, det er helt tilsvarende, og ja,jeg er seriøs. 

Sitat

Jeg skriver i en positiv og god ånd,

Hvis du tror det du skriver oppfattes av ateister som i en positiv og god ånd, bør du definitivt lære deg litt selvforståelse. 

Dine innlegg fremstår for meg som bombastiske og dømmende, og uten tanke for at andre virkelig ser verden på en annen måte enn deg. 

Sitat

han vet hva jeg tror på, og får seg til å skrive sånt.

Og du vet hva vi tror og skriver det du gjør, samme greia. 

Sitat

Dette er så direkte personangrep og MOBBING som man får det.

Nei, det er det virkelig ikke. Jeg er ikke nødvendigis enig i måten @skaftetryne32 svarer på, men han svarer deg på samme nivå som du legger opp til. 

Hvis du ikke tåler at andre ikke liker religionen du preker om, er du for hårsår, men det gjør det ikke til mobbing. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Colin. skrev (Akkurat nå):

Nei det er det virkelig ikke. Er du seriøs? Jeg skriver i en positiv og god ånd, han vet hva jeg tror på, og får seg til å skrive sånt. Jeg skriver for at flere skal komme sannheten. Dette er så direkte personangrep og MOBBING som man får det. Han svarer mine innlegg konstant på en stygg måte, og nå har jeg fått nok.

Du er klar over at din egen religion er like vemmelig for meg, du forstår det ikke sant, jeg finner det ikke positivt eller i god ånd når noen fullstendig klar over mitt eget livssyn leverer sånne nedlatende meldinger som "gud velsigne deg", og du vet like godt hva du gjorde som meg, men jeg tror ikke du forstår det, eller vil forstå det, for i stedet for å se i speilet så gikk du rett i offer posisjon, jeg tror heller ikke at du forstår det at mitt livssyn er like gyldig som ditt, du fikk motsvar, og se hvordan du reagerte. 👇

Colin. skrev (31 minutter siden):

At du ikke takler at jeg påpeker feilslutninger er ikke det samme som person angrep, eller mobbing, det er heller ikke å svare på en stygg måte, det er å påpeke en åpenbar feil i din argumentasjon. 

• Liker 1
Skrevet
Colin. skrev (47 minutter siden):

...legger din tillit hos Gud vår skaper, så skal du ikke se bort ifra at svarene på det du lurer på kommer på rekke og rad.

Og dette er jo nettopp den feilslutningen som påpekes gjentatte ganger her: Du etablerer sannheten først og finner bevisene som understøtter denne etterpå. Det er oppskriften på hvordan man nettopp ikke finner sannheten.

Til det du opplever som et personangrep her, ville det vært bedre hvis @skaftetryne32 skrev "Og måtte Julenissen velsigne deg og ditt liv" i stedet? For selv om kommentaren kanskje er sleivete, tror jeg det hen ønsker å formidle er hvor ubehagelig det kan være å bli gitt en "velsignelse" som tilsvar når man så til de grader har uttrykt at man ikke selv er troende. Du mener det kanskje som noe positivt og i beste mening, men det vitner om svært liten grad av respekt og hensyn.

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Du er klar over at din egen religion er like vemmelig for meg,

Jeg har ikke svart deg!!!! Hvis du ikke tåler andres syn UNDER EN TROS-KATEGORI, så hvorfor er du er? Vi gjorde ikke det samme, du skrev et vemmelig, stygt og mobbende svar!

Skrevet
Colin. skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke svart deg!!!! Hvis du ikke tåler andres syn UNDER EN TROS-KATEGORI, så hvorfor er du er? Vi gjorde ikke det samme, du skrev et vemmelig, stygt og mobbende svar!

Hyl og skrik veldig dramatisk, men sannheten er du skriver på et forum, og du vet hvem du skrev til og du skrev akkurat det du skrev og du vet hvorfor. 

At du opplever det som mobbende avslører bare deg selv og din egen mobbing, for sannheten er jeg skrev akkurat det samme som deg, til og med en gud fra samme religion, en av dine guder. 

Skrevet

👇🏼👆🏼

Hvis du tror det du skriver oppfattes av ateister som i en positiv og god ånd, bør du definitivt lære deg litt selvforståelse. 

Dine innlegg fremstår for meg som bombastiske og dømmende, og uten tanke for at andre virkelig ser verden på en annen måte enn deg. 

To uttalelser fra samme person som gir ordene selvmotsigelse og hårsår ny betydning. 

• Liker 1
Skrevet
Colin. skrev (6 minutter siden):

Det er jo du som ikke tåler andres syn. @skaftetryne32 svarer saklig, om enn noe skarpt, mens du skriker opp om mobbing når han svarer deg slik du skriver. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hyl og skrik veldig dramatisk, men sannheten er du skriver på et forum, og du vet hvem du skrev til og du skrev akkurat det du skrev og du vet hvorfor. 

Jeg skrev det for at Guds kraft skal overbevise! 

Nei du, dramatisk. Vemmelig!!!

Skrevet
2 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Det er jo du som ikke tåler andres syn. @skaftetryne32 svarer saklig, om enn noe skarpt, mens du skriker opp om mobbing når han svarer deg slik du skriver. 

Han har gjentatte ganger quotet meg og svart stygt, men dette er det verste jeg noensinne har sett, av en som vet hvor jeg står i min tro. Skarpt? Er det unnskyldningen? Mobbing er gjentatte innlegg mot et bestemt indovid over lang tid. Nå har jeg fått nok.

Skrevet
Colin. skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev det for at Guds kraft skal overbevise! 

Hvordan er det annerledes fra det jeg skrev?

Colin. skrev (1 minutt siden):

Nei du, dramatisk. Vemmelig!!!

Glad i utropstegn, og ja jeg synes det er det, men du forstår ikke at deg jeg gjorde var det du gjorde, ja det var vemmelig, det var unødvendig og det var det jeg prøvde å få deg til å forstå, men du er så hardnakket i ditt eget hykleri at du tydeligvis ikke ser det selv.

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (På 12.11.2025 den 12.09):

Men samtidig er tro et sosialt, flokkdyr-prosjekt også. Hvilken religion du tror på, styres i svært stor grad av flokken du tilhører.

Takk, i like måte! 

Ja, det stemmer nok. Men når man bruker "flokk" synes jeg det høres mer ut som at noen har blitt hjernevasket inn i en sekt og ikke kan tenke selv lenger.

Ikke ubetinget. Fellesskapet du tilhører kan være undertrykkende og negativt for deg. Homofile i konservative kristne fellesskap er et kjent eksempel. 

Ja, dessverre. Det jeg håper er at slike holdninger i dag bare finnes i noen få miljøer, og at det ikke får rotfeste. Samtidig har vi den kristenkonservative innflytelsen, som sjokkerer meg.

Den norske kirke, eller det som før het statskirken, har gått i seg selv og tatt et oppgjør mot fordømmelsen av homofile. Men det tok veldig lang tid.

Jeg synes også å få "svar" på livets gåte, hvis dette svaret ikke er sant, og ikke understøttes av bevis, er en dårlig deal, selv om jeg er klar over at for mange er det viktigere å ha et svar på dette, enn om det er rasjonelt å tro det.

Ikke en dårlig deal hvis man får det bedre med seg selv. Men tenker at tvil eller bekymringer for å komme til helvete hvis ikke troen er sterk nok, gjør det til en dårlig deal. Da er det bedre å ikke tro.

Hvorfor det? Her tror jeg du lar deg blende av kristendom og islams idé om én allmektig, universell skaper-gud. Men det er da nok av religioner som har lokale guder og mange guder. Selv GT har tydelige spor av tanker om forskjellige guder som styrer forskjellige land/folk.

Hm, en ny tanke for meg. Hvis man går etter budskapet i Bibelen, at Gud er allmektig og at hen har skapt verden, finnes det bare en Gud. (Jeg har ikke inngående kjennskap til GT.) Med flere guder på en gang, mister Gud sin autoritet. "Du skal ikke ha andre guder enn meg" tyder på at det var mange konkurrenter.

Jordkloden er bare en del av solsystemet i tillegg til stjernene. I denne barneboka skapte Gud verdensrommet. Forlaget vil skape rom for kristen tro, håp og undring. Kristen undring som noe eget eller "kristen naturvitenskap".

Absolutt. Det finnes definitivt intelligente religiøse, og religiøse forskere med sterk integritet. Forskere har likevel det potensielle problemet at de må bruke helt andre kriterier for sin forskning enn for sin tro.

Jeg ble inspirert av denne forskningen: https://www.forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

Ikke testet alle intelligenstyper

Forskerne innrømmer også at analysene har vært noe begrenset, fordi de kun har brukt en analytisk definisjon av intelligens.

I arbeidet har de definert intelligens som «evne til å resonnere, planlegge, løse problemer, tenke abstrakt, forstå komplekse ideer, lære raskt og lære av erfaring».

De påpeker i rapporten at de ikke har sett på andre intelligenstyper, slik som skapende og emosjonell intelligens.

Egil Asprem mener begrensningene gjør at resultatet kan tolkes på flere måter.

– Studien har funnet at mer analytisk kapable mennesker tror mindre på ånder og guder, og det er et interessant funn. Fra et religionsvitenskapelig perspektiv er det kanskje vel så interessant å tolke disse funnene til at mennesker med høy analytisk intelligens er annerledes religiøs, snarere enn mindre religiøse, sier Asprem.

Tro og viten er ulike faktorer, ja. Faren min sa: "Du skal ikke tro, du skal vite", men det handlet ikke om religion.

Og det er absolutt mulig å tenke seg at det på makro-nivå kan være forskjell på hvilken type mennesker som lettere blir religiøse eller ateister, f.eks. at religiøse i gjennomsnitt har et større behov for mening, eller har lavere terskel for å tro på ting uten gode bevis. Jeg påstår ikke at det er slik, men det motsatte er heller ikke bevist.

Unge som har depresjon, kan ha det på grunn av mangel på eksistensiell mening, som ofte løser seg når de får barn, det kan gi mening nok i seg selv. Behovet for mening kan føre til at noen har mer "anlegg" for å tro? Men å være søkende trenger ikke lede en mot religion.

Å være tilstede i en gudstjeneste kan ligne litt på massesuggesjon, så det er ikke for alle, man må like måten kristendommen praktiseres på. Eller kanskje velge seg ut deler av den? Men spørs om man får evig liv etter egen oppskrift 🙂

I forhold til rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse, er jeg ikke opptatt av å finne bevis for religion eller noe overnaturlig, jeg kaller det for overtroisk. En prest på Skavland Sverige i går (kona til statsministeren) sammenlignet det med at man kan ikke få bevis på at noen elsker deg. Gud eksisterer for de som tror på hen. Men synes det er interessant hva religion gjør med mennesker på et mikro-nivå, rent psykologisk.

Skråsikkerhet i tro og ateisme er kanskje like snevert på hver sin kant?

Å få svar på spørsmål eller bevis for noe, gir ofte nye spørsmål, så man kommer aldri i mål. Men det gjør det spennende og interessant.

Som kristen avlegger man ed hver gang man sier trosbekjennelsen, men det forhindrer en ikke fra å kunne avvise troen igjen. Man hører om at det er et valg. Men vet ikke om et ønske om å bli en personlig kristen og å praktisere troen er nok. Det må være en følelse der av at Gud/Jesus/Den Hellige ånd eksisterer.

Jeg vet ikke om svarene mine hang sammen, kanskje bare løse refleksjoner?

Skrevet
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hvordan er det annerledes fra det jeg skrev?

Glad i utropstegn, og ja jeg synes det er det, men du forstår ikke at deg jeg gjorde var det du gjorde, ja det var vemmelig, det var unødvendig og det var det jeg prøvde å få deg til å forstå, men du er så hardnakket i ditt eget hykleri at du tydeligvis ikke ser det selv.

Det var ikke det samme! Hvem tror du at du lurer??? Jeg sier det for at folk skal komme til en POSITIV TILVÆRELSE. Siste svaret mitt. Rapporterer deg, dine innlegg.

Skrevet (endret)
Colin. skrev (9 minutter siden):

Det var ikke det samme! Hvem tror du at du lurer??? Jeg sier det for at folk skal komme til en POSITIV TILVÆRELSE. Siste svaret mitt. Rapporterer deg, dine innlegg.

Kanskje det er på tide at du innser at @skaftetryne32, jeg og andre, ikke er enig med deg at verken guden du tror på, eller religionen du tilhører, er positivt. Jeg forstår at du synes det, men du bør forstå at vi er grunnleggende uenig i at dette er positivt.

Edit: Jeg synes innlegget under, av @podcarsten, sier dette veldig godt 😃

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Skrevet

Det vondeste med å være troende, uansett hvilken overbevisning man måtte ha, må være i møte med mennesker som rett og slett ikke deler den virkelighetsoppfatningen som den troende har innrettet livet sitt etter. Å bli speilet med motsatt fortegn kan aldri være "mobbing". Det kan tvert imot være en dør til å forstå hvordan man blir oppfattet utenfor sitt religiøse samfunn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Colin. skrev (3 minutter siden):

Det var ikke det samme!

Det er akkurat det samme.

Colin. skrev (3 minutter siden):

Hvem tror du at du lurer???

Jeg tror du lurer deg selv. Så dømmende overfor andre med et annet livssyn.

Colin. skrev (4 minutter siden):

Jeg sier det for at folk skal komme til en POSITIV TILVÆRELSE.

Jeg vil faktisk det samme.

Colin. skrev (4 minutter siden):

. Rapporterer deg, dine innlegg.

Lykke til kompis. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...