Gå til innhold

Overføre fra video MiniDV til digital?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg håper innlegget havner på riktig sted! 

Jeg har et gammelt Canon videokamera som bruker kassetter. (Digital video camcorder pal MVX150i)17602012112673882936531208867530.thumb.jpg.304caea3c2f8601964fc88d517b26bd1.jpg17602012112673882936531208867530.thumb.jpg.304caea3c2f8601964fc88d517b26bd1.jpg

Jeg skulle gjerne ha digitalisert noen kassetter via PC-en, iallfall overført dem til PC-en. Er det mulig? 

Det er noen utganger på kameraet, men jeg vet ikke hva de heter, og om de er kompatible. Jeg legger ved et bilde av disse. 

Takk for hjelp! 

Vennlig hilsen

Jan

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke greie på dette, men forsøkte å søke litt.
Fant en bruksanvisning. Den runde kontakten er S-Video. Det er analog signal, kan brukes med et video capture kort. Eksempel.
Men det er også en mini-USB kontakt der, trenger en USB overgangskabel (NB det er flere typer). Programvare til PC skulle følge med. Det bør være den beste metoden.
Hvis du søker på "dv camera overføre til pc" finner du mye info, som YouTube videoer. 

Skrevet (endret)

DVfirewire4-pinog6-pin.webp.6d4928141c082c607491daa73c0d049d.webp

Videokameraet har en DV-port (også kalt i.LINK eller FireWire-port).
Dersom du ikke har en FireWire (6-pin)-port på PC'en, kan du kjøpe deg et FireWire PCI-kort på Finn.no:

I tillegg trenger du en 4-pin til 6-pin FireWire-kabel. Ble videokameraet levert med en slik kabel?

Til overføring kan du prøve WinDVD, et gammelt gratis program fra 2008, det står at det støtter alle Windows-versjoner.
https://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Video-Recording/WinDV.shtml

Endret av backtoback
  • Innsiktsfullt 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei Det er en AV port på Kamera, og det fulgte med en kabel/plugg med tre plugger (Hvit, rød, gul). Har prøvd denne opp mot en AV digital konverter med en HDMI utgang i den andre enden. Får ikke opp bilde med kun lyd til PC'en. Er det noe innstilinger på Kamera som skal settes ? Har også prøvd Mini USB til USB 2 for tilkobling til PC, men PC gjenkjenner ikke USB enheten noe tips her

Skrevet (endret)

Den beste måten er å ta video ut på DV til en FireWire port på PC. Problemet er vel kanskje at det er ca 15 år siden dette var vanlig på PC. Så enten må en ha en ganske gammel PC med FireWire eller en kan bruke en stasjonær PC med innsatt FireWire kort (PCIE).

En annen måte er å bruke S-video ut signalet og et capture card. F.eks: https://www.hauppauge.com/pages/products/data_usblive2.html

Har du konvertert til HDMI så må en ha utstyr til å capture HDMI tilkoblet PC.

Endret av Svein M
Skrevet

Har utstyr som har DV-inngang. F.eks en eldre Shuttle-maskin og en HP-laptop.

Gjorde en slik Digitalkassett-overføring selv og det var relativt enkelt å importere. Fikset det med en MacBook Pro (PPC-variant).

Du får ikke optimal kvalitet med mindre du bruker DV, så gjør det du kan for å få brukt DV-utstyr til denne oppgaven.

Skrevet

Ellers finnes det flust av firma som kan gjøre jobben for deg. Du sparer knotet med å finne riktig utstyr, og tiden det tar. Å overføre en time video til PC, tar en time (overføringen skjer i samme hastighet som filmen ble innspilt i). Pluss tiden for start, stopp, spoling gjennom kassetten (ofte kan det være lange opphold mellom klippene fordi man ved en feil har spolt for langt forbi innspilt materiale før man filmet mer, så hele kassetten bør sjekkes), lagring, osv.

Som oftest er maskiner hos disse firmaene i bedre stand, gamle videokamera som ikke har blitt brukt på en stund bør renses og smøres før de tas i bruk igjen, ofte må diverse morkne gummibånd inne i kameraet også byttes for å forhindre at de slurrer som kan skape støy. Er kameraet (delvis) defekt, kan videobånd fra kassettene bli ødelagt, slik at kassetten også må repareres før de kan overføres. Og det kan skje med kassett nummer 1 eller kassett nummer 10.

Jeg jobbet for noen år siden for et slikt firma, så har litt erfaring med det. Men det er noen år siden nå.

Skrevet (endret)

Kan jo legge til at signalet er digitalt da, så enten virker dette eller så gjør det ikke det. Alt du sier er ellers helt reelt.

Endret av vidor
Skrevet
vidor skrev (3 minutter siden):

Kan jo legge til at signalet er digitalt da, så enten virker dette eller så gjør det ikke det. Alt du sier er eller helt reelt.

Jeg brukte ordet "støy" for enkelthets skyld. Men da tenker jeg ikke på snø eller annet som man forbinder med analoge signaler.

På digitale signaler kan man få digitale artefakter der bildet deles opp i et slags mosaikkmønster. Et skittent videohode kan føre til dette, og jeg har sett det både på egne og andres videokamera.

Horisontale striper, pikselering, dropouts, hakking og andre typer digitale feil kan også forekomme. Det samme kan også skje med lyden, der lyden faller ut, spraker eller lignende. Dette varierer i omfang fra et og annet "blink" på skjermen, til at hele bildet bare er en grøt av mosaikk.

Det kan selvsagt også komme av at kassetten/tapen begynner å bli dårlig, men de fleste mini-DV kassetter er fortsatt gode nok i seg selv til å overføres uten store mengder av disse artefaktene hvis man bruker godt nok og ikke minst, rent nok, utstyr.

Eksempler på hva jeg mener): 

Skrevet (endret)

Der er også mulig å lese DV/FireWire om en har Thunderbolt inngang, og en har disse 3 tingene:

FireWire 800 cable (9-pin) (mulig her må være en overgang fra DV/ Firewire 400 til Firewire 800.)
Apple Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter.
Apple Thunderbolt to FireWire 800 Adapter.

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...