Gå til innhold

«Jaget», billig og forutsigbart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvilken måte er du knyttet til Vokteren på TV2 ?

Tenkte naiv som jeg var at jeg skulle se Forræder på nett-TVen til TV2, og der blir man servert så mye reklame mot slutten av serien på et betalt abo at jeg kuttet å se på. Da husket jeg litt bedre hvorfor jeg kuttet TV2 for mange år siden. Det har ikke vært noe stort savn. Eneste som slår dem er å se film på TV3.

Skrevet
Vokteren skrev (11 timer siden):

Hvem gidder å se på et oppkonstruert konsept som «Jaget» ?
https://presse.warnerbrosdiscovery.no/post/ti-nye-kjendiser-i-ny-sesong-av-jaget

Maken til ferdig sponsor-regisserte roller og avtalte hendelser skal man lete lenge etter.
Lett å gjennomskue og dørgende kjedelig…..

Skumle, svartkledde «jegere» med bodycam og elbil som kan kjøre i timesvis uten lading.
»Venner» av deltagerne som plutselig dukker opp med en båt eller overnattingsmulighet.
Deltagere som åpenbart ikke er skuespillere og ikke klarer å levere troverdighet.
Nei, dette blir bare for dumt….

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Denne sesongen gjorde det enda mer opplagt enn de forrige at alt er planlagt. I tillegg har det jo blitt en eneste lang reklamefilm for hoteller...

Det kunne vært et spennende konsept, men de må endre på en del ting, blant annet bør:

Reglene forklares godt. Nå virker det blant annet som om det ikke er lov å flykte etter klokka 16(?), og at de ikke har lov til å sove ute så mye.

Etterforskerene har uvanlig god tilgang på overvåkningskameraer og telefonovervåkning. Det bør justeres til et mer realistisk nivå.

Problemet er at med de endringene hadde de vel ikke klart å ta så mange...

Endret av Håvard
Skrevet
On 11/11/2025 at 8:23 PM, Håvard said:

Denne sesongen gjorde det enda mer opplagt enn de forrige at alt er planlagt. I tillegg har det jo blitt en eneste lang reklamefilm for hoteller...

Det kunne vært et spennende konsept, men de må endre på en del ting, blant annet bør:

Reglene forklares godt. Nå virker det blant annet som om det ikke er lov å flykte etter klokka 16(?), og at de ikke har lov til å sove ute så mye.

Etterforskerene har uvanlig god tilgang på overvåkningskameraer og telefonovervåkning. Det bør justeres til et mer realistisk nivå.

Problemet er at med de endringene hadde de vel ikke klart å ta så mange...

Den norske versjonen av Jaget ligner mye på det som heter Celebrity Hunted i UK. Med kjendiser som har forbindelser med fly, helikopter, herregårder og hoteller. Ganske kjedelig.

Men den originale Hunted har 'vanlige' briter som deltagere (- jada, de er sikkert plukket ut for å kunne gjøre seg godt på TV -), og de er ofte nødt til å spørre folk på gata om hjelp, så her blir luksuslivet ganske så minimalt. Det er også laget en australsk versjon som er bra, og en amerikansk versjon som var litt mindre bra. Ingenting av dette går på norsk TV, men det går an å finne mye på nettet.

Skrevet

Egentlig så synes jeg det var litt spennende, noe som irriterer meg litt - mest på grunn av store deler av programmet som f.eks jeger-delen på kontoret åpenbart er rekonstruert og at alt blir styrt av en game-master på samme måte som en god gammeldags RPG - det er jo åpenbart at jegerne ikke hadde fått tilgang til informasjonen de agerer på uten videre.

Skrevet

Samboer til en god kamerat av meg har vært innom de fleste produksjoner innen tv vis er på tv/stream i dag( innen egen kanal vel å merke) Hun har erfaring fra England og Tyskland før hun kom til Norge.

Som hun selv sier, underholdning lages ikke for deg eller meg, men for reklameinntektene
Det er intet mer enn reklame, reklame reklame reklame. Det har null å si om du faktisk finner noe interessant og hva du mener, for all PR er god PR når det er reklamen for produksjonen som har noe å si.

15 år tilbake hadde man et sted mellom 6-7 sponsede innslag i en produksjon fra start til slutt, nå er det opp i 20-25 forskjellige reklameinnslag per episode.
Om det så er hvilke type brille programlederen har på seg, til hvilke butikk de stikker innom, eller bare innredning på sett som man egentlig ikke ser hvem som har levert varene. Alt for at selskapet kan bryne seg med egenreklame som sier " Som sett på JAGET " 

Det villeste jeg har hørt, er ikke nødvendigvis sum. Men det var en influencer/kjendis/komiker som betalte for at en deltager skulle ringe de under innspilling. En telefonsamtale på 50 sekunder kostet vedkommende 40.000kr.   host host kongen befaler. host host.

Nei skled off topic her kanskje, ville bare dele da det ligger ferskt i minnet ettersom det var helgepraten som var og showet jaget var en hot topic 😅

Er bare synd mye i dag lages for kun reklame sin del, og ikke lenger hva som kan være interessant/bra og kanskje lærerikt for folk.. For det som aldri har betalt bra er "lærerike" programmer, de tjener faktisk 10% av det all annen brainrot underholdning som produseres pt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, LD93 said:

Som hun selv sier, underholdning lages ikke for deg eller meg, men for reklameinntektene
Det er intet mer enn reklame, reklame reklame reklame. Det har null å si om du faktisk finner noe interessant og hva du mener, for all PR er god PR når det er reklamen for produksjonen som har noe å si.

Om ingen tycker programmet er bra eller intressant så blir det ikke så mycket reklam intäkter eftersom ingen ser på programmet. 

Klart de vill tjäna pengar och sälja reklam men det må faktiskt finnas ett koncept som folk vill se på i grunden för att det ska bli några pengar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...