Gå til innhold

Unge ukrainske menn strømmer nå til Norge..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Ukrainas avgjørelse om å la 18-22 åringer reise ut og inn over grensene sine er fordi de mener dette er den beste løsningen nå for Ukrainas muligheter til å sikre landets fremtid. Det har absolutt ingenting med Norge eller innvandring her å gjøre.

Det er tydelig at du lar dine sterke personlige meninger om innvandring til Norge farge synet ditt på hva Ukraina gjør og hvorfor, det blir bare absurd.

Det er universell konsensus om at det er menn i sin beste alder som er best skikket til å forsvare landet sitt. Ukrainas suksess avhenger av hvor mange som vil slåss for hjemlandet sitt.

Når det gjelder tilstrømning til Norge så er det vi (ingen andre) som bestemmer hvem som skal få beskyttelse i Norge.
Så tilnæringen din har jeg allerede besvart tidligere. Har også bemerket at naive kan drømme om at disse unge menn vil strømme tilbake for å bygge opp landet sitt. De er tapt for Ukraina.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klote skrev (14 minutter siden):

Hva er absurd ved å mene at nå er det nok av utlendinger som skal direkte inn i en velferd som er betalt og tilpasset vår nasjon og våre innbyggere? Det er denne viljen til å dele et veldig kostbart sosialt og økonomisk sikkerhetsnett, som aldri var ment som flyktingehjelp, som er absurd. Vi har aldri betalt og bygd velferd i Norge for dette. De som vil lide av dette er først og fremst de som allerede lider i vårt eget land og selv har behov for et slikt sikkerhetsnett, ikke menn i sin beste alder fra utlandet. 

Tiltredes 101%
Ingen er så rause som venstresiden - med andres penger.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
BadCat skrev (På 3.10.2025 den 12.25):

Det er disse ulvene jeg møter på kjøpesenteret. De koser seg med alkohol, mens nordmenn må følge loven.

Har til gode å se ukrainere drikke alkohol på kjøpesenteret her jeg bor. Det jeg ser er ofre unge syrere og somaliere som sitter å driver dank. 

Om jeg synes at unge ukrainske menn skal komme til Norge? Både ja og nei, det finnes få jobber for dem i Norge, men samtidig er de mye lettere å få i jobb enn menn fra Syria eksempel. Samtidig koster flyktninger Norge mye penger uansett hvor de kommer fra, men nå er jo ukrainere per i dag på midlertidig grunnlag (hvorfor ikke alle flyktninger har vært det er for meg en gåte), og dermed er de også billigere enn flyktninger  fra MENA-land på langsikt.  

Skrevet
On 10/3/2025 at 12:25 PM, BadCat said:

Det er disse ulvene jeg møter på kjøpesenteret. De koser seg med alkohol, mens nordmenn må følge loven.

Haha dere er ikke til å tro. I alle diskusjoner enten det dreier seg om arbeidsledighet, sykelønn/trygd, eller innvandring, så er det alltid personlige anekdoter som tilfeldigvis passer narrativet deres. 

"jeg kjenner mange som er uføre og som kunne ha jobbet"

"jeg kjenner til mange innvandrere som bedriver kriminalitet"

"flyktninger koser seg med alkohol på kjøpesentre"

Disse folka kommer uansett fra krig. Du vet ikke deres historie. Det har blitt dokumentert at russiske soldater har torturert, voldtatt og drept hele familier, inkludert barn. Det er dokumentert at de har myrdet folk foran sine egne familiemedlemmer. Også kommer du og sutrer for at de drikker alkohol (si at det ikke er sant!!!) på et kjøpesenter. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
33 minutes ago, Mr.Duklain said:

Om jeg synes at unge ukrainske menn skal komme til Norge? Både ja og nei, det finnes få jobber for dem i Norge, men samtidig er de mye lettere å få i jobb enn menn fra Syria eksempel. 

Ja. Politikere klager mye på at vi trenger flere folk pga eldrebølge og at folk får for få barn. Her har Norge en gyllen mulighet til å fylle på med flyktninger som integrerer seg og bidrar. Vi har tatt i mot folk fra MENA land i mange tiår, så nå er det på tide å ta inn folk fra vårt eget nabolag. Det er vinn-vinn for A/S Norge. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det en diskusjon om vi skal sende Ukrainere tilbake til krigen, når vi tillater at folk flykter fra krig i midtøsten og afrika? Burde ikke mennen som kommer der i fra også blitt sendt hjem for å kjempe for landet sitt i så fall?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bjørn Johan Berger fra Norsk-ukrainsk venneforening har skrevet en ryddig gjennomgang av saken, og tatt for seg faktafeilene til Wiborg og bommerten til NRK når det gjelder antallet:

Frps Erlend Wiborg og NRK villeder om ukrainske flyktninger
https://bjornjberger.substack.com/p/frps-erlend-wiborg-og-nrk-villeder

Det er svært uheldig når Stortingsrepresentant Erlend Wiborg blander sammen to helt ulike forhold om ukrainske mannlige flyktninger. Det blir ikke bedre av at NRK feilinformerer om antall ukrainske flyktninger i Norge.

Som han sier bør Wiborg heller foreslå å øke Norges støtte til Ukraina enn å feilinformere om mannlige ukrainske flyktninger. Jo mer støtte til Ukraina, jo færre flyktninger.

Sjørøver skrev (29 minutter siden):

Burde ikke mennen som kommer der i fra også blitt sendt hjem for å kjempe for landet sitt i så fall?

Det er menn mellom 18 og 22 år som Ukraina nå har gitt lov å reise ut og inn av landet.

Vernepliktig og mobiliseringspliktig alder i Ukraina er fra 25 år. De fleste i vernepliktig alder mobiliseres heller ikke.

Som Berger skriver i sin gjennomgang: "ukrainske menn i aldersgruppen 18-22 år faller jo utenfor Ukrainas nedre aldersgrense for å «kjempe for landet sitt», være «soldatar», bli regnet som «stridsdyktige» eller «desertørar», utføre «verneplikt», «flyktar frå militærteneste» eller «ikkje stiller opp for sitt eige land»."

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (På 3.10.2025 den 12.26):

Det er universell konsensus om at det er menn i sin beste alder som er best skikket til å forsvare landet sitt. Ukrainas suksess avhenger av hvor mange som vil slåss for hjemlandet sitt.

Når det gjelder tilstrømning til Norge så er det vi (ingen andre) som bestemmer hvem som skal få beskyttelse i Norge.
Så tilnæringen din har jeg allerede besvart tidligere. Har også bemerket at naive kan drømme om at disse unge menn vil strømme tilbake for å bygge opp landet sitt. De er tapt for Ukraina.

Vel, Ukraina bør vel i siste ende få vurdere selv hvem de har behov for å innrullere, og hvem de kan og bør skjerme. De tillater allerede at personer under 25 verver seg, men de skjermer da altså de yngste kullene fra verneplikt. Ser vi på tallene, peker det seg også ut at de primært strever med mangel på mannskaper av andre grunner enn at de mangler folk. Et grovt estimat er at de har mobilisert ca. 10% av den mannlige befolkningen i alderen 25-60 (altså de som for tiden er underlagt verneplikt). Til sammenligning mobiliserte Finland ca. 30% av menn over 18 år under Vinterkrigen.

Om de returnerer til Ukraina på sikt, blir et åpent spørsmål. Det avhenger både av hva vi beslutter her i Norge (får de permanent opphold, kan de søke om familiegjenforening, osv.), men også av hva som skjer med Ukraina (hvor lenge varer krigen/tar krigen slutt, hvilke områder forblir ev. okkupert, får man bygget opp igjen landet, osv.).

Neptun1 skrev (På 3.10.2025 den 12.28):

Tiltredes 101%
Ingen er så rause som venstresiden - med andres penger.

Statistisk vil - trolig - disse menneskene på sikt utgjøre en ressurs for Norge totalt sett dersom de blir værende, ikke en utgift. Trolig, fordi vi jo selvsagt ikke har tall for hvordan det vil gå med disse i fremtiden. Men vi har tall for en relativt sammenlignbare grupper; bosniakkene og kosovoalbanerne som flyktet under borgerkrigene i det tidligere Jugoslavia. Begge gruppene er blitt godt integrert og har en sysselsettingsgrad på ca. samme nivå som etniske nordmenn. For kosovoalbaneren er det dog en stor forskjell knyttet til sysselsetting for kvinner og menn, der mennene ligger over snittet for den etnisk norske befolkningen, mens kvinnene ligger under.

• Liker 4
Skrevet
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Det er menn mellom 18 og 22 år som Ukraina nå har gitt lov å reise ut og inn av landet.

Vernepliktig og mobiliseringspliktig alder i Ukraina er fra 25 år. De fleste i vernepliktig alder mobiliseres heller ikke.

Som Berger skriver i sin gjennomgang: "ukrainske menn i aldersgruppen 18-22 år faller jo utenfor Ukrainas nedre aldersgrense for å «kjempe for landet sitt», være «soldatar», bli regnet som «stridsdyktige» eller «desertørar», utføre «verneplikt», «flyktar frå militærteneste» eller «ikkje stiller opp for sitt eige land»."

Det er mange ukrainere 25+ i Norge. Ser ikke helt hvor du vil med kommentaren din? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (8 timer siden):

Vel, Ukraina bør vel i siste ende få vurdere selv hvem de har behov for å innrullere, og hvem de kan og bør skjerme. De tillater allerede at personer under 25 verver seg, men de skjermer da altså de yngste kullene fra verneplikt. Ser vi på tallene, peker det seg også ut at de primært strever med mangel på mannskaper av andre grunner enn at de mangler folk. Et grovt estimat er at de har mobilisert ca. 10% av den mannlige befolkningen i alderen 25-60 (altså de som for tiden er underlagt verneplikt). Til sammenligning mobiliserte Finland ca. 30% av menn over 18 år under Vinterkrigen.

Om de returnerer til Ukraina på sikt, blir et åpent spørsmål. Det avhenger både av hva vi beslutter her i Norge (får de permanent opphold, kan de søke om familiegjenforening, osv.), men også av hva som skjer med Ukraina (hvor lenge varer krigen/tar krigen slutt, hvilke områder forblir ev. okkupert, får man bygget opp igjen landet, osv.).

Statistisk vil - trolig - disse menneskene på sikt utgjøre en ressurs for Norge totalt sett dersom de blir værende, ikke en utgift. Trolig, fordi vi jo selvsagt ikke har tall for hvordan det vil gå med disse i fremtiden. Men vi har tall for en relativt sammenlignbare grupper; bosniakkene og kosovoalbanerne som flyktet under borgerkrigene i det tidligere Jugoslavia. Begge gruppene er blitt godt integrert og har en sysselsettingsgrad på ca. samme nivå som etniske nordmenn. For kosovoalbaneren er det dog en stor forskjell knyttet til sysselsetting for kvinner og menn, der mennene ligger over snittet for den etnisk norske befolkningen, mens kvinnene ligger under.

Du har selvsagt rett til å mene vi skal ta i mot unge stridsdyktige menn fra Ukraina - som siden blir boende i Norge slik som unge "menn" fra Midt-Østen og Afrika.

Men vi har ingen plikt til det selvsagt - og det sender helt feile signaler i tillegg til å skape dårlig stemning i Norge.
Sant å si er det forbløffende at disse unge menn tillates å forlate landet mens kvinner, barn og eldre tråkker rundt i ruiner og hører det smelle fra eksplosiver, daglig. Hvem skal forsvare dem - og ta tilbake landet sitt?

En annen ting er at er det noe Ukraina ikke trenger nå så er det negativ publisitet - noe de vil få om de tillater at unge menn slipper å kjempe samtidig som de ber om millitær hjelp fra Europa. Helst vil de at europeiske land skal intervenere med tropper som da skal risikere liv og helse.

• Liker 4
Skrevet
Neptun1 skrev (1 time siden):

Du har selvsagt rett til å mene vi skal ta i mot unge stridsdyktige menn fra Ukraina - som siden blir boende i Norge slik som unge "menn" fra Midt-Østen og Afrika.

Men vi har ingen plikt til det selvsagt - og det sender helt feile signaler i tillegg til å skape dårlig stemning i Norge.
Sant å si er det forbløffende at disse unge menn tillates å forlate landet mens kvinner, barn og eldre tråkker rundt i ruiner og hører det smelle fra eksplosiver, daglig. Hvem skal forsvare dem - og ta tilbake landet sitt?

En annen ting er at er det noe Ukraina ikke trenger nå så er det negativ publisitet - noe de vil få om de tillater at unge menn slipper å kjempe samtidig som de ber om millitær hjelp fra Europa. Helst vil de at europeiske land skal intervenere med tropper som da skal risikere liv og helse.

Om alle disse mennene valgte å verve seg fremfor å reise ut, ville Ukraina fortsatt hatt mangel på soldater. Det er som sagt ikke folk de mangler; "proppen" i systemet ligger andre steder. Kvinner, barn og eldre har heller ingen begrensninger på å reise som disse mennene ikke har, så hvordan får du det til å bli et argument? Stemningen og den negative publisiteten skaper vi selv, bla. ved å feilbetegne disse som desertører, noe de faktuelt ikke er.

Å trekke link til menn fra MENA-landene blir rart all den gang lite tilsier at ukrainere vil dra med seg de samme utfordringene som disse gjør, ref. det jeg skrev i innlegget du svarte på.

• Liker 3
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (7 minutter siden):

Om alle disse mennene valgte å verve seg fremfor å reise ut, ville Ukraina fortsatt hatt mangel på soldater. Det er som sagt ikke folk de mangler; "proppen" i systemet ligger andre steder. Kvinner, barn og eldre har heller ingen begrensninger på å reise som disse mennene ikke har, så hvordan får du det til å bli et argument? Stemningen og den negative publisiteten skaper vi selv, bla. ved å feilbetegne disse som desertører, noe de faktuelt ikke er.

Å trekke link til menn fra MENA-landene blir rart all den gang lite tilsier at ukrainere vil dra med seg de samme utfordringene som disse gjør, ref. det jeg skrev i innlegget du svarte på.

Du kan ikke sammenligne kvinner, barn og eldres muligheter og fysiske forutsetninger til å ta seg frem i køen med unge sterke menn.

Å slippe horder med unge menn fra andre deler av verden inn i velfungerende land har alltid vært en sikker oppskrift på problemer og misnøye.
Synes ikke du reflekterer over problemstillingene jeg listet opp - og som er ytterst relevante.
Dette vil føre til misnøye i alle land disse unge menn ta seg inn i.

• Liker 4
Skrevet
15 hours ago, Krig og fred said:

"flyktninger koser seg med alkohol på kjøpesentre"

Det er ikke skjenking av alkohol på senteret og det har ikke vært slike problemer i senterets 40-årige historie. Helt til for ca 2 år siden at det ble lovløse tilstander.

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

De jeg har møtt og snakket med har ikke vært stridsdyktige av forskjellige grunner. De har ikke desertert, de har fått lov til å forlate Ukraina midlertidig.

For ingen lyver og alle er ærlige hele tiden? 

Hugo_Hardnuts skrev (6 timer siden):

Så hvorfor tillater vi at mena flyktninger kommer her? 

• Liker 2
Skrevet
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

For ingen lyver og alle er ærlige hele tiden?

Virker som ærlige, hardtarbeidende og ydmyke folk. Har bare positive erfaringer med ukrainere. Har du hørt om ukrainerne som gruppevoldtok ei jente utenfor domkirka i Molde og la det ut live på telefonene sine? Ikke jeg heller. Det er andre migrant-grupper jeg har større problemer med for å si det sånn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Krig og fred skrev (18 timer siden):

"jeg kjenner mange som er uføre og som kunne ha jobbet"

Jeg kjenner flere uføre som samfunnet burde ha klart å skape en jobb til vil jeg heller si. Det er folk som har sitt å stri med, men absolutt er kapable. Det skulle ikke nødvendigvis så store tilpasninger til så kunne de gjort god nytte for samfunnet.

• Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (10 timer siden):

Du kan ikke sammenligne kvinner, barn og eldres muligheter og fysiske forutsetninger til å ta seg frem i køen med unge sterke menn.

Å slippe horder med unge menn fra andre deler av verden inn i velfungerende land har alltid vært en sikker oppskrift på problemer og misnøye.
Synes ikke du reflekterer over problemstillingene jeg listet opp - og som er ytterst relevante.
Dette vil føre til misnøye i alle land disse unge menn ta seg inn i.

Så du mener at ukrainske kvinner, barn og eldre forhindres fra å flykte fordi disse unge mennene fysisk tar plassen deres i køen? Den skal du i så fall få lov til å hoste opp en kilde på.

Jeg har allerede underbygget hvorfor disse ukrainerne med stor sannsynlighet ikke vil utgjøre noen belastning ala menn fra MENA-landene. Dette har du så langt ikke kommentert annet enn med noen retoriske krumspring.

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Virker som ærlige, hardtarbeidende og ydmyke folk. Har bare positive erfaringer med ukrainere. Har du hørt om ukrainerne som gruppevoldtok ei jente utenfor domkirka i Molde og la det ut live på telefonene sine? Ikke jeg heller. Det er andre migrant-grupper jeg har større problemer med for å si det sånn.

De fleste er veldig ålreite folk. Nabohuset er leid ut til flyktninger. De har gått inn for å integrere seg godt. Men det er mye samme ulla som Polen og de baltiske land, mye vinningskriminalitet. Lite eller ingen vold. Dama til en kamerat er ukrainsk og jobber som tolk og hun sier mange av de er opptatt av å hente maks ut av systemet. 

Jeg er veldig positiv til flyktninger fra Ukraina. Vi burde prioritere de over MENA. Samtidig så er jeg prinsipielt i mot at vi tar i mot stridsdyktige menn. 

Hugo_Hardnuts skrev (14 minutter siden):

Er det relevant i en diskusjon om ukrainske flyktninger?

Det handler om prinsipper. Vi tillot masse syriske menn å komme til Norge i 15-17, skal vi ikke tillate det samme med ukrainske menn da? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...